Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:00:15
Houten 23 Augustus 2025 door puntenglijder
Vandaag om 11:57:36
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24

Poll

Is het acceptabel dat modelspoor producten sterk dalen in prijs na pas een korte tijd op de markt ?

Ik vind het niet erg, de prijs maakt me niet uit, als ik het mooi vind koop ik het
Ik vind het wel erg en voel me bekocht als mensen ineens 30 a 40% minder betalen voor hetzelfde product

Auteur Topic: (Extreme) Prijsdalingen bij producten  (gelezen 125275 keer)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
Re:(Extreme) Prijsdalingen bij producten
« Reactie #375 Gepost op: 02 November 2009, 00:46:01 »
Beide.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2009, 00:49:32 door Chris van Diesen »

stig

• Offline Offline
« Reactie #376 Gepost op: 02 November 2009, 00:51:00 »
Wat heb jij met Charlie Chaplin?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #377 Gepost op: 02 November 2009, 00:58:55 »
 :)  Weinig, maar met het liedje de laatste tijd des te meer.....

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #378 Gepost op: 02 November 2009, 01:10:44 »
Rustig afwachten Stephan, gaat binnenkort gebeuren.

What the ... sjips. Wordt m'n schade nog groter, en m'n bestelling ook trouwens. Nog meer wat binnenkort gedumpt gaat worden? Ik haal vast pen en papier ...

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #379 Gepost op: 02 November 2009, 01:14:36 »
Nah, binnenkort weet ik niet, ik bedoel ermee, dat dit niet de laatste dumpactie zal zijn.
Ik doel meer op de reactie van Somberg over een leuke actie van een leverancier.  ;)

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #380 Gepost op: 02 November 2009, 09:53:35 »
Toch kan het andersom ook, als ik kijk wat ik voor de 62449 (1e Railjet Taurus) van Roco heb betaald en wat ze er nu voor vragen heb ik een goede deal gedaan. Daarentegen heb ik ook een FL Syntus Lint gekocht voor een (dacht ik)mooie prijs (+/- 200 euro) en toen gingen ze een mand later voor 150 over de toonbank.
Toch heb ik gestemd op ik vind het niet erg, het is immers met ieder product wat je koopt zo, niet alleen met treinen.
Een zak chips kan 2 weken later ook in de aanbieding zijn.

Toch neem ik het risico weer, nu met de ÖBB Railjet, ik koop hem als één van de eerste. En moet er zeer waarschijnlijk voor een knappe prijs aan en de kans is groot dat de trein op een punt goedkoper wordt, zeker in Oostenrijk.
Maar van de andere kant ben ik wel één van de eerste in NL die hem op de baan heeft rijden en dat is me dan eigenlijk ook wel wat waard.

Groet Peter,

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #381 Gepost op: 02 November 2009, 09:59:50 »
Ik hoor hier klachten over het zakken in waarde van reeds gekochte modellen, maar dit kan later natuurlijk weer rechttrekken. Als voorbeeld de Lima mat 46; die werd in de guldentijd op het laatst ook gedumpt voor naar ik herinner 100 gulden.
Toen jaren later deze modellen schaars werden, werden er voor tweedehands modellen op beurzen en internet exorbitante prijzen gevraagd (en ook neergelegd). Tot wel 300 euro voor speciale versies. Wie modeltreinen als beleggingsobject ziet, kon toen mooi incasseren.
Andersom kan echter ook; voor Roco NMBS loc's reeks 59 en 62 werd ook grof geld betaald vanwege de slechte verkrijgbaarheid op de tweedehands markt. Toen er nieuwe uitgaves kwamen, kelderden de prijzen naar beneden.

Zo is het ook met nieuwe modellen. Ik denk dat er grofweg twee soorten modelspoorders zijn; degenen die niet kunnen wachten en een model meteen voor de adviesprijs kopen, en degenen die afwachten en later dezelfde modellen kopen voor minder geld.
Bij exclusieve modellen vist deze laatste dan wel achter het net, en zal zijn modellen op de tweedehandsmarkt moeten zien te vinden. Met het risico dat dit niet lukt, of dat er zelfs meer betaald moet worden dan toen het nieuw uitkwam.
Zo zit overal een risico aan, maar om daardoor het plezier van de hobby te laten wegnemen gaat mij te ver.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je modelspoorbudget is; de een heeft de hobby op de eerste plaats staan en koopt per maand voor honderden euro's treinen (zie draadje nieuwe aanwinsten 2009), terwijl een ander de prioriteit elders heeft liggen (hypotheek, kinderen, auto('s) of andere hobbies naast modelspoor.
In het eerste geval kijk je niet op een paar tientjes, en in het tweede geval kan dit juist het verschil zijn tussen wel of niet (kunnen) kopen.
Grtz!
Tedo

Gert1

• Gast
« Reactie #382 Gepost op: 02 November 2009, 10:18:56 »
Ik denk dat het met die waardevermindering op termijn ook wel meevalt.

Voorbeeld: Met de komst van de Reeks 11 van de NMBS (de Beneluxloc) van LS Models besloot ik mijn oude Lima Benelux-setje ten gelde te maken.
Destijds heb ik daar 189 gulden voor betaald. Ik kreeg er nu in euro's nog meer voor terug! Dus ondanks het feit dat bijna iedereen in de modelspoorwereld wist
dat er een veel betere loc aan zou komen, kon ik na twintig jaar het setje voor ruim het dubbele van de oorspronkelijke aanschafprijs verkopen.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik nu voor de loc en de rijtuigensets samen veel meer kwijt ben, maar er is natuurlijk ook sprake van een
enorme kwaliteitsverbetering. Al met al ben ik niet zo bang voor extreme waardeverminderingen. Daarnaast koop ik eigenlijk nooit iets met de gedachte dat ik
het later weer zou willen verkopen. Komt dat er dan toch van dan moet je soms je verlies nemen en soms heb je dus zelfs winst.
Als je nu juist vorige maand een model voor de volle prijs gekocht hebt, is het natuurlijk niet leuk om te zien dat het nu gedumpt wordt. Maar als het goed is,
heb je het model gekocht om mee te rijden of om als pronkstuk in je vitrine te zetten en niet al belegging.

mvg,
Gert

piet post

• Offline Offline
« Reactie #383 Gepost op: 02 November 2009, 10:54:59 »
Vind ik niet zo'n sterk argument. Bij NS hadden ze 60 stuks 1100, en van de 1600 zijn er ook minstens 60 gekocht.
Eigenlijk zijn we als modelspoorders onprototypisch bezig door zoveel mogelijk verschillende locs te willen hebben. In het grootbedrijf proberen ze juist zo veel mogelijk dezelfde aan te schaffen.
Natuurlijk zijn er personen die alle 1100's en dan het liefst in alle uitvoeringen zoals ze hebben gereden, willen hebben, maar voor mij zijn er twee of drie wel genoeg, meer kan ik er toch niet laten rijden als er ook nog wat anders op de baan rijdt.

Meer en meer dringt het besef door dat treintjes gewone producten zijn. Wie iets als eerste wil hebben, betaalt de hoofdprijs, net zoals bij de nieuwste mode, als bij een tv, als bij een auto. Wie kan wachten, bespaart geld. En producenten, dat zijn gewoon bedrijven die winst willen maken. Als dat met het dumpen van slecht verkopende modellen moet, dan doen ze dat gewoon. En winkeliers, ze moeten niet zo snel klagen. Het gaat er niet om of een klant met een lokje waar weinig op verdient wordt de deur uitgaat, maar over wat de klant in totaal heeft gekocht, ook de dingen waar wel ruime marges op zijn.
Tot slot, ik kom weleens bij de grote zaken, bijvoorbeeld een in de buurt van Rotterdam en een in de buurt van Amsterdam, en daar is het bijna altijd druk. Die hebben echt geen vaste prijzen nodig om het hoofd boven water te houden.

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #384 Gepost op: 02 November 2009, 11:04:30 »
.........Is ook niet een probleem dat alle hoofdvarianten van de (Nederlandse) lok's en rijtuigen al zijn uitgebracht.........

Het moment om voor een fabrikant (Roco of Fleischmann) eens een stomer NS 6300 uit te brengen !

Zo'n kale lok moet toch niet zo moeilijk zijn ?? En de prijs mag best iets hoger liggen.......

Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #385 Gepost op: 02 November 2009, 11:33:07 »
Citaat
Wie iets als eerste wil hebben, betaalt de hoofdprijs...... En producenten, dat zijn gewoon bedrijven die winst willen maken....

Als je de eerste koper bent, betaal je mee aan de ontwikkeling door de fabrikant en het op voorraad nemen (=risico) van de handelaar. Dus is het logisch dat je de adviesprijs betaalt. Wanneer de afname stagneert omdat de piek van de verkoop er af is, of er economische redenen zijn van de voorraad af te willen, dan gaat de prijs vanzelf omlaag. Het is je keuze om daar op te willen wachten. Er zijn beperkte series waarvan je had gewild dat je die meteen had aangeschaft voor 'de hoofdprijs' omdat ze nu zeldzaam (en dus te duur) zijn. Dat weet je bijna nooit van te voren. Ik wilde beslist een 4 delige IRM hebben en weet niet hoelang ze leverbaar zijn: dus heb ik die bijna 300 euro er gewoon voor over gehad. Ook als hij over een half jaar 200 zou kosten.
RETROBAHN A.G.

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #386 Gepost op: 02 November 2009, 11:38:47 »
ja, en na ca.3 jaar nadat de laatste de winkel uit is betaal je weer de hoofdprijs op marktplaats voor het zelfde (gebruikte) model.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #387 Gepost op: 02 November 2009, 12:18:51 »
Dan had je dus niet moeten wachten... ;D Ik moet wel zeggen dat de Rivarossi IRM een stuk strakker in de lak zit dan Lima destijds voor elkaar kreeg, al twijfel ik een beetje aan de kleur geel.
RETROBAHN A.G.

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #388 Gepost op: 02 November 2009, 12:40:02 »
In de tijd dat ik de Lima irm gekocht  heb (2005) bestond Lima niet eens meer en er was geen sprake van dat de IRM door een ander merk opnieuw uitgebracht zou worden dus ik had niet veel keuze. Evenals de rode 2200 van roco. Deze heb ik ook op marktplaats gescoord (gelukkig).
Zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden te bedenken. Ik modelspoor pas vanaf 2005 dus eerder kopen gaat bij mij niet op.
Nu wel natuurlijk, en mijn hele budget is al opgebruikt dus aan mij ligt het dit keer niet  ;D

Northlander1983

• Gast
« Reactie #389 Gepost op: 02 November 2009, 13:23:41 »
Dat producten in prijs ( vraag en aanbod) fluctureren is altijd al geweest. De vraag is alleen is de adviesprijs die in het begin wordt gevraagd niet TE hoog gegrepen als er vervolgens na EEN jaar 40% van de prijs af kan. Dit bepaald in grote mate of een model wordt gekocht!!!

We hebben het wel over mag ik aannemen voor de doorsnede hobbyist over grotere bedragen...(Reken maar eens lekker ouderwets om in Gulden, weet het ..., alleen voor het idee)

Is het tevens ook niet een beetje vreemd dat een (nieuw) model al zo snel (na een jaar)wordt gedumpt.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2009, 14:26:27 door Northlander »