Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 18:19:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Poll

Is het acceptabel dat modelspoor producten sterk dalen in prijs na pas een korte tijd op de markt ?

Ik vind het niet erg, de prijs maakt me niet uit, als ik het mooi vind koop ik het
Ik vind het wel erg en voel me bekocht als mensen ineens 30 a 40% minder betalen voor hetzelfde product

Auteur Topic: (Extreme) Prijsdalingen bij producten  (gelezen 125184 keer)

Railpassie

• Offline Offline
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re:(Extreme) Prijsdalingen bij producten
« Reactie #315 Gepost op: 01 November 2009, 15:19:43 »
Alles wat niet is kan nog komen,
of het nu LSM of een ander Merk is uiteindelijk gebeurt het met alles.
Zodra de sokkel van het voetstuk valt is ook dat verleden tyd.
De LSM Hype waait ook wel weer over.
Kijk naar Philotrain, DKM, Marklin etc.. zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar  ;)

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #316 Gepost op: 01 November 2009, 15:19:58 »
Wat dacht je van nieuwbouwhuizen?

Geinig dat je dat aanhaalt :) Hier in het dorp, in 2006, nieuwe huizen gebouwd, voor 220K euro. Nu 3 jaar later, weer nieuwe huizen gebouwd in dezelfde wijk, zelfde project. Kleinere huizen, 100 meter verderop startprijs 260K ;)

Dus eh nee huisprijzen willen niet omlaag :) sterker maximaal omhoog :)

Gr. Remco.

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #317 Gepost op: 01 November 2009, 15:22:23 »
En als ik vanavond wat CNL rijtuigen uit de eerste serie op marktplaats zet, zijn die binnen het uur tegen de winkelwaarde weer van eigenaar verwisselt.

Chris, mocht je dat van plan zijn , geef dan even een seintje, ik heb interesse  ;)

Inderdaad, een aantal CNL rijtuigen is moeilijk/ niet meer aan te komen. Ik heb de afgelopen weken heel wat km's gereden om nog wat op te halen  ;D

Groeten

Ferry

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #318 Gepost op: 01 November 2009, 15:23:09 »
@Stig tja uiteindelijk koop je nu natuurlijk ook weer modellen met flinke kortingen die je anders niet zou kopen. Als ik al zie wat ik allemaal heb gekocht omdat het in de opruiming ging. Die Amerikaanse modellen zijn toch wel goed die zijn gewoon altijd goedkoop  ;D
Voor grootspoorfoto's zie site

stig

• Offline Offline
« Reactie #319 Gepost op: 01 November 2009, 15:23:15 »
Ik zeg niet dat de prijzen niet omhoog gaan, da's een ander verhaal, maar op dit moment blijven ze met sommige projecten gewoon met woningen zitten. Je kunt dan komplete keukens en badkamers of gewoon contant geld krijgen waar de eerste die de keuze hadden een kale woning hebben.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #320 Gepost op: 01 November 2009, 15:23:56 »
De eigenaar van ROCO is bijvoorbeeld een investeringsmaatschappij. Geen hobbyisten dus, en waarschijnlijk kijken ze meer naar prijsontwikkelingen in andere sectoren. Vandaar misschien de prijsopdrijvingen van een paar maanden geleden, en nu de realiteit dat voorraden geld kosten.
Ook hebben we nog steeds een economische crises die nog steeds mensen hun baan kost, en veel financiele onzekerheid brengt. Misschien is het ook gewoon geld zeker stellen door de fabrikanten, en afwachten of we er iets anders voor terug krijgen. Het kan ook een voorbode zijn van minder nieuwe modellen en uitstel van modellen.

Groeten, Alexander

Northlander1983

• Gast
« Reactie #321 Gepost op: 01 November 2009, 15:26:40 »
Terug van vakantie en wat zien we, grote dumping van met name (wederom) Roco NS modellen.

Zoals Remco in zijn eerdere reacties weergeeft, sluit ik me hierbij volledig aan...

Het wordt een beetje vreemd de laatste tijd: Roco heeft de afgelopen periode zijn modellen meerdere malen FLINK in prijs verhoogd (om verschillende reden). Hierdoor zal een koper langer nadenken voordat deze zijn gewild model kan en of wilt kopen.
Soms/vaak wordt ervan af gezien omdat bv de TEE voor rond 479 euro voor vele een smak geld is.
Of dit alles het geld waard is moet uiteraard eenieder voor zich bepalen. Het is wat de gek ervoor geeft.
Zien we echter dat binnen een jaar hetzelfde model bijna overal voor 300 euro wordt aangeboden (verschil: 179 euro - 400 GULDEN), begin je toch te twijfelen aan je hobby en met name aan jezelf, je voelt je BEDONDERT / OPGELICHT.
Is het niet verstandiger om als fabrikant de adviesprijzen METEEN redelijk in de markt te brengen, en deze dan ook te behouden.

Wordt er iets over te hoge advies prijzen geklaagd, willen de meeste winkeliers (medewerkers) hier liever niets van/over horen....

Jammer, we willen toch alleen allemaal genieten en veel plezier hebben van onze hobby.

Helaas is tegenwoordig een tak personen, die zich Management noemen, echter het enige wat ze kunnen aansturen is alles om zeep helpen.

Het zal wel aan mij liggen..... :'(
« Laatst bewerkt op: 01 November 2009, 15:40:28 door Northlander »

stig

• Offline Offline
« Reactie #322 Gepost op: 01 November 2009, 15:29:07 »
Ik vind dit wel weer een typisch calimero antwoord. Sorry hoor.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

• Offline Offline
« Reactie #323 Gepost op: 01 November 2009, 15:31:49 »
In ieder geval wel weer een goed leer moment Roco en Artitec kun je makkelijk laten staan tot het in de opruiming gaat.

En als we dat allemaal doen, gaan die merken dus geen nieuwe modellen of varianten voor de Nederlandse markt meer maken. Want als de boel niet meer normaal verkoopt maar moet worden gedumpt, is er geen winst meer te maken en is het voor geen enkel bedrijf nog interessant.

Grtz,
Ton

Blikken Tinus

• Offline Offline
« Reactie #324 Gepost op: 01 November 2009, 15:39:08 »
Het is nooit anders geweest: denk nog maar terug aan de Plan D's van Roco die ooit (grijs verleden) gedumpt werden voor afbraakprijzen, vervolgens een vermogen leken te gaan kosten op Ebay en marktplaats.nl om uiteindelijk weer waardeloos te worden door het uitbrengen van de nieuwe oplagen D's door Roco.

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #325 Gepost op: 01 November 2009, 15:41:33 »
Is het niet verstandiger om als fabrikant de adviesprijzen METEEN redelijk in de markt te brengen, en deze dan ook te behouden.

Dat is iets te simpel gesteld. Een fabrikant zal een inschatting maken over de verwachte verkoop en daar het aantal te produceren modellen op afstemmen. Aangezien tot nu toe niemand in de toekomst kan kijken , kan de praktijk wel eens anders zijn en de vraag minder groot dan verwacht.
Het alternatief is dat een deel van de voorraad jaren lang zal blijven liggen op de plank, dood geld dus. Fleischmann was daar een goed voorbeeld van.
Het gaat om aanbod en vraag. Dat bepaald uiteindelijk de prijs en prijsontwikkelingen. Dat zie je bij alles, ook bij prijzen voor vakanties  8)
Natuurlijk is het wat zuur als je net daarvoor de normale prijs hebt betaald, jammer , maar dat is het risico van het vak.

Helaas is tegenwoordig een tak personen, die zich Management noemen, echter het enige wat ze kunnen aansturen is alles om zeep helpen.

Sorry hoor, maar deze opmerking verlaagd het niveau van je posting  :-\   :-\   :-\

Gr.

Ferry

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #326 Gepost op: 01 November 2009, 15:44:01 »
Soms/vaak wordt ervan af gezien omdat bv de TEE voor rond 479 euro voor vele een smak geld is.
Of dit alles het geld waard is moet uiteraard eenieder voor zich bepalen. Het is wat de gek ervoor geeft.
Zien we echter dat binnen een jaar hetzelfde model bijna overal voor 300 euro wordt aangeboden (dus 179 euro - 400 GULDEN), begin je toch te twijfelen aan je hobby en met name aan jezelf, je voelt je BEDONDERT / OPGELICHT.
Jij voelt je misschien bedonderd, ik niet. Als ik de TEE 479 euro waard vind en daarom koop, zal het mij aan mijn derriere oxideren wat er daarna met de prijs gebeurt. Op het moment dat ik het ding koop vind ik het zijn prijs waard. En dat is voor mij het enige moment, waar die afweging van belang is.
Omgekeerd, ik heb bijvoorbeeld bijzonder weinig met electronische apparatuur. Dus je zult mij niet voor duizenden euro's het nieuwste van het nieuwste op tv-gebied zien kopen. Als na een tijdje die prijzen gaan zakken, wordt het voor mij wellicht wel interessant. De vroegkopers hebben dan al al die tijd plezier van hun aankoop gehad.
Heeft allemaal niets met bedonderen of oplichten te maken, is puur een van de vele manieren om verkoopprijzen te bepalen. Voor de modelspoorwereld wellicht een relatief onbekend fenomeen, in de echte wereld al sinds mensenheugenis bekend en toegepast.

Huub

TonM

• Offline Offline
« Reactie #327 Gepost op: 01 November 2009, 15:46:00 »

Het zal wel aan mij liggen..... :'(

Euuhh..... Als ik mij goed herinner waren wij een paar jaar geleden juist heel blij met diezelfde mensen toen zij Roco uit het faillissement haalden. En we waren ook blij toen ze met nieuwe en vernieuwde Nederlandse modellen kwamen. En de prijs vonden wij eigenlijk vaak ook niet verkeerd gezien de kwaliteit die je er voor kreeg.
Maar die tak personen die zich Management noemt, heeft tot taak om een bedrijf gezond en winstgevend te houden. Als ze dat niet doen, dan trekken de financiers de stekker eruit. Dan hebben wij een leuke hobby, met alleen tweedehands en zelfbouw.

Het zou zomaar kunnen zijn dat de prijsverhogingen nodig zijn om het bedrijf in leven te houden. En die dumpprijzen hoeven niet te betekenen dat de originele prijs te hoog was, maar kan ook betekenen dat de geproduceerde aantallen niet snel genoeg worden verkocht. Misschien moeten we ons daar wel zorgen over gaan maken.

Grtz,
Ton

stig

• Offline Offline
« Reactie #328 Gepost op: 01 November 2009, 15:59:10 »
Precies. De hobby kun je ook populairder maken zonder meteen te roepen dat alles goedkoper moet. Maak computerzooi gewoon duurder!  ;D

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #329 Gepost op: 01 November 2009, 16:00:10 »
Is er ergens een overzichtje van wat waar in de aanbieding is? Lijkt me handig met de Sint zo dicht bij (handig voor famillie bedoel in dan natuurlijk  ;D).