Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 06:52:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Poll

Is het acceptabel dat modelspoor producten sterk dalen in prijs na pas een korte tijd op de markt ?

Ik vind het niet erg, de prijs maakt me niet uit, als ik het mooi vind koop ik het
Ik vind het wel erg en voel me bekocht als mensen ineens 30 a 40% minder betalen voor hetzelfde product

Auteur Topic: (Extreme) Prijsdalingen bij producten  (gelezen 124697 keer)

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:(Extreme) Prijsdalingen bij producten
« Reactie #30 Gepost op: 21 December 2008, 01:13:29 »
Tja, de koploper zal over 3 maand ineens 170 euro kosten. Voel ik me flink bekocht enzo. Koop ik er trouwens wel nog één maar heb ik nog steeds twee voor de prijs van drie. Maar het blijft inderdaad marktwerking. En met de dump van de trix Ram heb ik er zelf wel mooi van geprofiteerd.

Gelukkig zijn dit luxe artikelen die je niet nodig hebt om te leven. Member hierboven raakt een gevoelig punt, je huis zal maar in prijs halveren. De eerste klappen heb ik om mij heen al zien vallen. Nieuw huis kopen, oude huis in de verkoop en nu dalen ineens de prijzen. Dubbele hypotheek op twee inmiddels te dure huizen. Natuurlijk geen nationale hypotheek garantie. En nu persoonlijk faillissement. Beide partners werken bij mij en hebben 2x mijn salaris. Door deze problemen liggen ze nu in een scheiding dus echt alles is weg. Triest.

Daarbij verbleekt bij mij de prijsdaling van een enkel model.

En de prijzen op mp en ebay, ach, in het begin ben ik daar wel eens ingetrapt. Koop nu eigenlijk alleen nog maar nieuw. Tenzij ik iets heel graag wil hebben, maar dan betaal je sowieso de emotionele waarde denk ik dan maar.

Gerard.

Dammtor

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 21 December 2008, 01:19:09 »
Ook in de modeltreinen heb je nou eenmaal marktwerking.
En daarnaast betaal je, helaas, ook voor exclusiviteit

Enkele jaren geleden kocht ik bv. een DVD/HD recorder, toen net uit met een harddisc van wel 40 G  voor 1000 euro. ;D
Nu koop je zon'n recorder voor 400 euro en zit er een harddisc in van 80 G of meer.
Dus wel 60% minder!!
Toen was deze echter exclusief en daar betaal je nou eenmaal voor.  :(
Dat werkt bij modeltreinen helaas ook zo.

Als je iets te duur vind is wachten dus een mogelijkheid.
Goed rondkijken en vergelijken op beurzen wil ook nog wel eens helpen.

Het risico van wat langer wachten is natuurlijk wel dat een fabrikant een model inderdaad niet meer levert.

John.  (die dit jaar helaas ook wat langer moest wachten. :( )

« Laatst bewerkt op: 21 December 2008, 01:41:41 door Dammtor »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 21 December 2008, 01:44:40 »
Ik mis nog een hokje om aan te kruisen:

x Ik vind het wel prettig, gewoon wachten tot de hebgragen (  ;) ) hun te duur betaalde slag geslagen hebben en dan een redelijk bedrag neertellen voor het product.

Met andere woorden, liefde maakt blind.

Om even een eerder in deze draad gelezen voorbeeld te noemen: als je 9 huizen van 3 ton verkoopt voor 4 ton aan kopers die staan te dringen, dan wil je de tiende wel voor 175.000 kwijt. Staan die anderen sneu te kijken. Dank zij het feit dat zij teveel betaalden, heeft de laatste koper zoveel mazzel.
Ik heb al een trein

genincr

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 21 December 2008, 07:28:04 »
Er komen er nog genoeg, in allerlei uitvoeringen en met verschillende nummers.

Een fabrikant gaat toch niet zoveel tijd, geld en risico steken in een kleine oplage van een wagon ?

Wat houdt hij netto over aan één wagon ?

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #34 Gepost op: 21 December 2008, 08:48:47 »
Bij hobbyland in Amsterdam zijn ze ook in de aanbieding. 4 stuks voor 100Euro, 1x 1ste klas, 2x 2de klas en of postrijtuig of restauratie.
Ik heb dus nu ook een setje E-ers.
Jan-Peter

Is dat een grap of schrijffout? Dat is maar € 25,- per stuk.

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #35 Gepost op: 21 December 2008, 09:24:24 »
Heel normale zaak, als je b.v. de nieuwste cd koopt voor 19 euro ligt ie een half jaar later voor 7 euro in de uitverkoopbak.
Maar je hebt als eerste koper er al wel een half jaar van kunnen genieten.

Dat korting verbod van Artitec vind ik overigens niet kunnen maar die discussie is al zo lang gevoerd.....
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #36 Gepost op: 21 December 2008, 09:36:40 »
Ik vind het alleen erg van fabrikanten die eerst de adviesprijs verplicht opleggen aan winkeliers en daarna (in een korte tijd) ze zelf in de uitverkoop gooien of het opeens wel toelaten.
Vr. groeten,
Bob

henk

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 21 December 2008, 09:54:42 »
Daar ben ik het helemaal mee eens Bob. De prijsdalingen zijn een gevolg van marktwerking, maar dat verhoudt zich slecht met de prijsdwang die fabrikanten willen opleggen.

Verder intereseert het me persoonlijk weinig wat een model over een half jaar of in een ander land kost. Staat de prijs-prestatieverhouding van een model me aan - en ik heb het geld nog - dan koop ik het.
Pas als de prijs-prestatieverhouding me niet aanstaat, ga ik eens kijken of het model elders goedkoper is of wacht ik af. Lukt dat niet, jammer dan. Het zijn maar treintjes hè.

ps Mijn optie staat er dus niet bij.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2008, 09:57:49 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 21 December 2008, 11:19:16 »
De vraag of dit acceptabel is, is feitelijk niet aan de orde: het gebeurt gewoon. Daarom van mij ook geen stem, omdat de antwoorden mij niet voldoen.

Persoonlijk vind ik het een bijzonder slechte zaak voor de hele branche, dus ook voor de fabrikant of winkelier. Te begrijpen? Ja, vooral korte termijn denken.

Als ik naar de opgegeven voorbeelden kijk, valt meteen Trix op: niet aan de staatstenen te slijten, om diverse redenen. Terwijl de koploper uitstekend verkoopt. Dus er zijn andere redenen, zoals: verschrikkelijk verouderde lawaaischopper (1200), veel te laat (Ram) en ....... (6504)?

Fleischmann: uitgekauwde modellen uit de prehistorie, magazijnen vol.

Roco: zoveelste niet correcte versie

Niet genoemd (alweer vergeten): enige 1300en van Electrotren: verkeerd inkoopbeleid, dus slecht marktinzicht. Na 2 maanden al in prijs verlaagd. Liggen zelfs tegen afbraakprijzen volop te koop.

Al met al een heel slechte zaak voor het vertrouwen van de consument in de treintjeswereld. Want, om als voorbeeld te noemen: komt er nog wel een 1300 uit, als de prijs al vooraf betwijfeld wordt? Bestelt een winkelier nog wel meerdere stuks van iets als de prijs binnen een week keldert? (en toch het volle pond betaald heeft, zie Ram)..

Kortom, in mijn ogen is het van het grootste belang om vertrouwen te behouden, met name ook door niet met prijzen te gaan liggen donderstenen. Daar maak je alles mee kapot en vergal je de mogelijkheden voor de toekomst.
 En dat kortstondige consumentenvoordeel? Daar staat meer consumentenongenoegen tegenover, volgende keer ben jij de klos. Dus de consument kijkt wel uit om nog iets te bestellen/het volle pond te betalen. Goed voor de hobby, voor de winkeliers, de fabrikanten.  :( Oftewel: een 30cm rijtuig hoeft niet meer dan 40 euro te kosten (LSM), een 4 delig treinstel hoeft niet meer dan 179 euro te kosten (Trix)  etc.
Maar of we dan over 5 jaar nog iets kunnen kopen, is maar de vraag.

Maarten.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #39 Gepost op: 21 December 2008, 11:21:45 »
Ik vind het inderdaad wel maf als bijvoorbeeld nu de Trix koploper, die is hier in Nederland in voorpremiere gegaan.
En meteen zie je verschillende lui al meteen bovenop springen om het ding als eerste te hebben.

Terwijl die in duitsland pas in Januari in de winkels komt, en dan pas gaat de prijs zakken.

Ik vind het eigenlijk best grappig.
Dan vliegen ze in een keer als wespen naar de winkel omdat er een hagelnieuw model is.
Ze willen hem het eerste hebben, en dan betalen ze logisch de hoofdprijs.

En dan gaat later het model in prijs zakken gaan ze in een keer klagen dat ze zich bekocht voelen.
Dat is een risico wat je neemt, en dat heb je helemaal zelf in de hand.

In mijn ogen hebben ze zichzelf bekocht door er meteen op te springen, en daar profiteerd een fabrikant natuurlijk van.

En zelfs als de prijs bijna de helft gezakt is verdiend de fabrikant er nog genoeg aan.

Jos.
Die lekker de kat uit de boom kijkt.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2008, 11:23:57 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 21 December 2008, 11:26:57 »

En zelfs als de prijs bijna de helft gezakt is verdiend de fabrikant er nog genoeg aan.

Ja de fabrikant wel maar de winkelier ? Ik heb begrepen dat de aanbiedings 1200 gewoon een sigaar uit eigen doos is, dwz de winkeliers verdienen er vrijwel niets meer op, sommige winkeliers bieden hem dus ook niet voor die prijs aan.

Gr. Remco.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 21 December 2008, 11:28:36 »

Ik ben niet zo'n bronnenjager, maar waar haal je dit vandaan? Voor mij is dit alleen maar een onnozele bewering, dus zonder enig inzicht.

Maarten.

piet post

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 21 December 2008, 11:29:11 »
Bij hobbyland in Amsterdam zijn ze ook in de aanbieding. 4 stuks voor 100Euro, 1x 1ste klas, 2x 2de klas en of postrijtuig of restauratie.
Ik heb dus nu ook een setje E-ers.
Jan-Peter
Was er een voorraadje of waren het de 4 laatste? Voor deze prijs kun je ze moeilijk laten liggen, ondanks dat de rij-eigenschappen niet in de schaduw kunnen staan van de prachtige afwerking.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #43 Gepost op: 21 December 2008, 11:31:09 »
@ Maarten
Heb je geen bron voor nodig, een fabrikant gaat niks met verlies verkopen.

@ Remco
Sommige winkeliers doen dat niet omdat het nog vaak de oude voorraad is.
De dump van diverse modellen is vaak af fabriek, en daar valt de oude voorrad niet onder.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 21 December 2008, 11:33:53 »
@ Maarten
Heb je geen bron voor nodig, een fabrikant gaat niks met verlies verkopen.

Eenzelfde, in mijn ogen domme, bewering.

Maarten.