Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitaliseren Trix V 120 door Bahn-AG
Vandaag om 18:15:42
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 17:56:16
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:36:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Forever Rocofan
Vandaag om 17:24:06
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door saskia
Vandaag om 16:49:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:48:48
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop  (gelezen 20631 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #30 Gepost op: 23 December 2008, 14:04:02 »
Dwarsigheid van de belgen?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #31 Gepost op: 23 December 2008, 14:48:59 »
Dwarsigheid van de belgen?
Harm

NEE hoor je moet alleen heel goed flemish waloniesch konne spreecke,

onder s snoppe ze oe nie,
Frederico


nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #32 Gepost op: 23 December 2008, 15:09:48 »
Gerco,

Stuur mij eens een mailtje met je adres dan stuur ik je wat foto's op.
het dak heb ik compleet ( ik stond er toen op ) en van de zijkanten heb ik er ook een paar.

dave

ps denk dat ik zelfs nog een afgietsel heb liggen van het dakrooster.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #33 Gepost op: 29 December 2008, 00:23:29 »
Komende maanden naast alle andere projecten nog een nieuw project, zoals eerder aangekondigd.

De basisonderdelen bij elkaar:



Piko Hondekop in delen, plots van Gerco, stroomafnemers van Sommerfeldt en niet op het plaatje setje resin dakonderdelen van Spoorcuriosa.

De Piko Hondekop zit overal en nergens gelijmd, maar is met beleid redelijk goed uit elkaar te halen. Mij lukte het met alle ramen op de lichtgeleiders voor de sluitlichten na. De bakken en de bodems zijn niet uitwisselbaar, wat betekent dat een Piko bodem bij dezelfde Piko bak hoort. Aangezien het hele dak op de dakgoten na toch kaal moet maakt dat verder niet uit. Wel is er maar een bodem voorbereid op een motordraaistel.

De koppen gingen er bij mij ook goed af:



Op deze manier is het mogelijk koppen te maken met ladders, met instaptreden, beide met en zonder 3e licht en met een ander typhoon rooster voor de Benelux. Maar dat laatste zal misschien niet gauw gebeuren.

Een begin met de plots van Gerco. Als experiment ook de met vinyl beklede styreen platen als ramen net als in de plan U:



In deze prototype plots heeft Gerco inmiddels mogelijkheden voor Mastica, Piko en eigen ramen. Dat wordt nog een beetje puzzelen wat het beste bevalt.

Met het te behalen resultaat van de plan U in het achterhoofd, belooft dit een mooie Benelux te worden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #34 Gepost op: 29 December 2008, 00:25:44 »
Ooit hoop ik het ook te kunnen Ivo, maar nu kijk ik nog maar even mee, wat voor moois je er van gaat bouwen! Succes, ik wacht met plezier op voortgangs foto's!

Gr. Remco.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #35 Gepost op: 29 December 2008, 07:29:00 »
Ik ben benieuwd wat voor juweeltje je hiervan gaat plakken Ivo.

Ik ga dit met meer dan grote belangstelling volgen om zo mogelijk volgend jaar zelf ook een BNL-HKte bouwen!

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #36 Gepost op: 04 January 2009, 22:01:45 »
Even en update. De wanden die jullie tot nu toe gezien hebben zijn een beetje veranderd. De derde laag (de binnenste) is veranderd en helemaal pas gemaakt aan de piko bodem. Na verschillende uitprobeersels en een rijk gevulde prullenbak  :'( is nu eindelijk de goede contour gevonden. Wat ik niet verwachte is dat de bodems van elkaar verschillen.

Gr. Gerco

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #37 Gepost op: 05 January 2009, 03:17:20 »
NEE hoor je moet alleen heel goed flemish waloniesch konne spreecke,

onder s snoppe ze oe nie,
Frederico



In Leuven moet je nog geen Frans praten, dus Frans (Waals) moet je daar helemaal niet spreken. Dus die wartaal dat je daar schrijft is helemaal niet het Leuvens dialect.

Het probleem is dat dat rijtuig waarschijnlijk in de museumbewaarplaats te Leuven staat en dat is niet meer toegankelijk voor het publiek. De Leuvense Museumbewaarplaats zou volgens de laatste berichten verdwijnen in Leuven om plaats te maken voor een parking dat in 2012 moet klaar zijn.
In 2010 zou in Schaarbeek de bouw starten van een Nationaal Spoorwegmuseum waar ze dan hopelijk nog materieel kunnen bewaren voor het nageslacht, want nu staat alles daar weg te rotten omdat het dak zo lek is als een zeef.


Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #38 Gepost op: 05 January 2009, 22:21:38 »
Na de nodige veranderingen, uitprobeersels en een hoop afval zijn de wanden nu definitief klaar  ::)  (hoop ik)



Voor het verhaal tot nu toe klik hier


Northlander1983

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #39 Gepost op: 05 January 2009, 22:23:46 »
Goed bezig, ga zo door, mijn complimenten ;)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #40 Gepost op: 09 January 2009, 14:40:27 »
De deuren van de benelux komen precies uit in het gedeelte waar de verhoging van de bodembak is. Nu hebben we meerdere keuzes. De snede precies op de rand laten vallen van de binnenste laag (zie foto) of de bodembak uitvijlen en dan de derde laag door laten lopen of een heel dun stripje styreen van 0,3 mm hier inplakken. Het verschil tussen de lagen is 0,5 mm. Er moet ook nog een trap in dit gedeelte gemaakt worden.



Gr. Gerco

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #41 Gepost op: 09 January 2009, 15:26:14 »
De oplossing is niet eenvoudig en in model nooit helemaal goed te krijgen, tenminste als je nog een rijdende Hondekop wilt overhouden. Het trapje lijkt op een dichte plaat met 2 treden, waarvan in elk geval de onderste trede voor het draaistel komt te zitten, waardoor de minimum boogstraal wordt beperkt. Daarbij komt dat de schorten in de richting van het draaistel niet een mooie boog lijken te hebben zoals de Piko bodem heeft en de gewone plan F ook, maar hier recht is afgesneden. Het liefst zou ik de eerste trede onder de deur in een nis maken, dus de bodembak uitvijlen. Alleen moet je dan wel oppassen dat de bodem in de lengterichting voldoende stevig blijft, anders gezegd, dat de bodem hier niet gaat knikken doordat je deze verzwakt tussen de schorten en de draaisteloplegging. Kortom, dit vraagt om nader onderzoek.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #42 Gepost op: 09 January 2009, 22:56:09 »
Dit zijn nou de probleempjes die je tegenkomt als je een model ontwerpt. Ook al is de basis reeds aanwezig. En één van de reden dat fabrieksmodellen kosten wat ze kosten, in dit soort dingen gaat bij fabrikanten erg veel ontwerptijd (=kosten) zitten. En worden er vaak creatieve oplossingen bedacht die niet altijd in goede aarde vallen (Matrix Gottardo).
Desalniettemin denk ik dat Gerco en Ivo wel met een acceptabele oplossing komen maar het toont wel aan dat e.e.a. niet altijd zo eenvoudig is als het lijkt.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12515
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #43 Gepost op: 10 January 2009, 11:05:45 »
Zo ziet het er bij mij nog uit.


SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Piko hondekop met plots naar Benelux hondekop
« Reactie #44 Gepost op: 10 January 2009, 14:08:56 »
Er is al weer aardig aan het ontwerp veranderd sinds jij het eerste prototype bouwde.