Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Remko_H0
Vandaag om 10:14:50
Zoekplaatje NS 3726 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 10:12:08
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door Carel Ruysink
Vandaag om 10:12:00
Piko NS1100, materieelbespreking door edwin1974
Vandaag om 10:06:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 09:57:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Esufreak
Vandaag om 09:42:38
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door naoorlogsNS
Vandaag om 09:40:29
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Piet Groot
Vandaag om 09:20:48
Raadplaatje door Falkenberg
Vandaag om 09:02:46
The Summer of 69 door NS264
Vandaag om 08:36:03
Doornvliet door MOVisser
Vandaag om 08:35:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 08:34:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door sjoerd74
Vandaag om 08:04:50
Bouw Br 03 001 Borsig door Wim Vink
Vandaag om 07:34:27
Wat is er aan de hand met www.seinarm.nl ? door VAM65
Vandaag om 07:16:24
Mijn LEGO modellen. door Forever Rocofan
Vandaag om 06:45:36
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door FritsT
Vandaag om 06:38:52
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 04:23:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan-Peter
Vandaag om 02:53:54
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
23 september 2020, 23:29:28
Projekt 083-338 door 44
23 september 2020, 22:31:57
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
23 september 2020, 22:15:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 september 2020, 22:15:00
Welke manier van handbediening op wissels? door haes
23 september 2020, 22:08:45
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
23 september 2020, 21:41:34
Rocrail gebruikersgroep door meino
23 september 2020, 21:17:14
Werking relais door Te 2/2
23 september 2020, 21:00:47
Station Rekerdam door Joran
23 september 2020, 20:35:29
Pimp my Hippel door De eerste Ivo
23 september 2020, 20:30:26
USA 0-Scale in the Netherlands door FritsT
23 september 2020, 19:54:25
  

Auteur Topic: Roco NS 1145, h0  (gelezen 11754 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Roco NS 1145, h0
« Gepost op: 18 december 2008, 06:10:06 »
Roco NS 1145, h0
Door: Huibert van Noord

Het voorbeeld



Geschiedenis
Na de Tweede Wereldoorlog werd de electrificatie in Nederland in hoog tempo voortgezet. Ter vervanging van de stoomlocomotieven werden onder meer diverse series electrische locomotieven besteld. De 1100 werd als t ware "van de plank" gekocht, net als de 2400. de SNCF 8100 stond model.
Vanaf 1950 werd de serie 1100 geleverd door de Franse fabriek Société Constructions Electriques et Mécaniques Alsthom te Belfort.

De eerste locs waren aanvankelijk turkoois maar al vrij snel bleek deze fraaie kleur zéér gevoelig voor vuil. De serie werd vervolgens in Berlijns blauw geschilderd cq afgeleverd.
Ingezet werden de locs in de gemengde dienst. Ze waren door het hele land te vinden voor reizigerstreinen maar ook voor lichtere goederentreinen.
De 1100 had onrustige loopeigenschappen, wat een gevolg was van het bevestigen van buffers en trekwerk aan de draaistellen, en de bak daarop lag afgeveerd. Het gevolg was dat tijdens het rijden de slingerende bewegingen van de bak niet werden gedempt door de trein. De locs waren om deze reden niet al te geliefd bij machinisten.

Belangrijkste wijzigingen aan de 1100 waren het derde frontsein en natuurlijk de aanbouw van de botsneuzen. Ook de kleur veranderde: vanaf de zeventiger jaren verschenen de 1100-en in geel/grijs op het spoor, al dan niet met botsneus.

Gedurende de jaren negentig gingen de locs met verstreken revisietermijnen aan de kant. De 1142, 1144 en 1152 hebben tot '98 dienst gedaan voor intercitytreinen.

Het Model



Elfonderd van Roco. Met botsneuzen. Lang verwacht, en daar istie dan! We kennen allemaal de Elfjes zonder: Prachtige lokjes met een enorme rijkdom aan details. Van baanruimer tot lantaarnhouders: het zit er allemaal op. Verwachtingen waren dan ook hooggespannen voor het verschijnen van de versie met neus: zou Roco lukken die detailleringsgraad te handhaven? Een volmondig 'ja' komt er bij mij niet uit. Eigenlijk zit 'm dat enkel in de handgrepen op de neus. Behalve dat ze niet in de middelste frontlantaarn steken, steken ze te ver uit. En dat springt behoorlijk in het oog. Maar dat is dan ook vrijwel de enige kritische noot die bij de lok te plaatsen valt. De lok zit strak in de donkergrijze verf. Opschriften zijn compleet en duidelijk. De lok komt net uit de revisie, zo lijkt.


1145, vers in 't nieuw


1157 (ex 1139), door de jaren gebleekt

Roco heeft voor de 1145 gebruik gemaakt van de eerdere 1100-en, en waarom ook niet? Mja... De blauwe versie met botsneus heeft de sierstrepen in relief niet meegekregen. Ook de te hoge daklijn op de cabines is onveranderd.
De buffers zijn losse onderdelen die aan de draaistellen zijn gestoken. Zelfs de koppelingsplaat is daarbij niet verwijderd.
De pantografen overtreffen qua fijnheid en detail die op de vorige 1100-en, ook al ontbreken ook hier de stabiliserende buizen in de onderste benen van het frame. De schuitjes zijn daarentegen voorbeeldig.


Ook de ophanging is veranderd tov de 1160

Eigenschappen
Wanneer de spanning op de baan wordt gezet, gloeien als eerste de leds op. Rijden doet de lok dan nog niet. Wanneer de lok zich dan eindelijk in beweging zet gebeurt dat zo schokvrij, dat je het nauwelijks in de gaten hebt. Ze rijdt weg als was ze bezig met een lome zondagmiddagrit: Geen haast, geen gedoe, geen drukte.
Ze laat zich over haar hele snelheidsbereik makkelijk en mooi regelen. De topsnelheid ligt tegen de 130 modelkilometers. Dat had wel wat meer mogen zijn (NEM). Het is ook langzamer dan de vorige versies. Men heeft dus ook in de overbrenging verandering aangebracht.

Mij stoort het niet. Ik hou wel van het magiese realisme waarmee ze haar sleep aan me voorbijtrekt


Keurig verpakt

Verzorging
De lok zit in de vertrouwde Roco-doos: Schuimplastic binnenzijde waar de lok goed inpast en met behulp van een plastic folie makkelijk uit te halen is. Onderdelen worden in een zakje meegeleverd. De lok is gefotografeerd zonder de zelf aan te zetten onderdelen. Bijgeleverd worden echter de handgrepen naast de machinstdeuren, luchtslangen en koppelingen. De laatsten in korte versie, zodat de beugelkoppeling zijn werk kan blijven doen, en een lange versie voor wanneer de lok in de vitrine verdwijnt of alleen grote bogen berijdt. Het slabbetje onder de slangen moet je ff zelf maken. Ook de baanruimer ontbreekt.

Overig
De lichtgeleiders van de frontlantaarns staken nogal uit. Simpel wat terugduwen in de kast helpt. Ook de voetplaat rond de neus was verzakt. Ook dat laat zich met een simpel terugduwen oplossen. Dat gebeurt af en toe ook tijdens het rijden. Vastplakken is geen optie.

Conclusie
Een heel mooie lok voor een zeer aantrekkelijke prijs. Graag nog wat nummervarianten!

De Details:

Algemeen
Merk: Roco
Type: 1100
Schaal: h0
Tijdperk: IVb, V
Catalogusnrs: 62580
= 2-rail analoog

Frame: metaal
Opbouw: kunststof
Gewicht:
Min. Radius: 35,9cm
Koppeling: beugel
Prijs: € 139

Testuitvoering: 62580
Stroomafname: alle wielen
Motor:
Verlichting: 3-puntsfrontverlichting, geen sluitseinen
Decoder: geen
Krachtoverbrenging: via cardan en worm op beide draaistellen, alle assen aangedreven

Vliegwiel: nee
Trekkracht: genoeg voor realistische inzet op modelbaan

Demontage:
Spreiden van de kap.
Zelf aan te brengen onderdelen: luchtslangen, koppelingen, handgrepen cabinedeuren

Maten (1:1;1:87;model, in mm)
Lengte over de buffers: 14144/16257/162
Hoogte: 3810/438/430
Breedte: ?
Wieldiameter: ?
Afstand tussen de assen van een draaistel: 2950/3390/34
Afstand 2e en 3e as: 3050/3506/35
Afstand draaistellen van bufferaanzetting tot bufferaanzetting: 11764/13525/135

Rijeigenschappen
Vmax: 130
V voorbeeld: 135
Vmin: minder dan stapvoets

Tijdperk indeling volgens NEM 818

bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html

Bronnen
Geschiedenis:
http://www.klassieke-locs.nl/1122.html
http://www.nicospilt.nl, zoeken naar 1100.

Spoor en Tram, Gerrit Nieuwenhuis, Alk 1982

Fotos:
Alle foto's: auteur Huibert van Noord

« Laatst bewerkt op: 29 juni 2009, 09:42:24 door Peter van der Leek »

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: Roco NS 1145, h0
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2008, 17:00:25 »
Goed werk, mooi verslag! 8)
Ik vind het altijd interessant om te lezen wat anderen van de loc vinden!

Bart

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19512
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1145, h0
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2008, 11:17:02 »
Mooi verhaal.
Maar toch een paar opmerkingen:

H0 moet toch echt met een hoofdletter H.

Citaat
De topsnelheid ligt tegen de 130 modelkilometers. Dat had wel wat meer mogen zijn (NEM)
Waarom meer? De beide links die je geeft noemen 135, resp. 130 km/h als maximum. Dan is de modelsnelheid toch heel mooi? Het mag wel meer zijn volgens de NEM, maar het hoeft niet. En waarom zou je dat willen?

De link naar de site van Nico Spilt is niet correct.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: Roco NS 1145, h0
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2008, 17:59:00 »
Dank voor het compliment, Klaas.
Uiteraard wat wedervragen.
Waarom een H ipv een h?
Over de snelheid: Ik schreef: "Mij stoort het niet. Ik hou wel van het magiese realisme waarmee ze haar sleep aan me voorbijtrekt".
Toch is NEM wel de norm.
Daarnaast is er het effect van snelheidsbeleving. Veel mensen schatten een modelsnelheid lager in dan de omgerekende werkelijke snelheid, als je me kunt volgen. Vandaar ook die NEM-norm.

Link gecorrigeerd.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19512
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1145, h0
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2008, 19:39:37 »
Toch is NEM wel de norm.
Inderdaad. Volgens NEM 661 mag de snelheid van een H0 model tot 40% boven de schaalsnelheid liggen. Met de nadruk op mag, want het hoeft niet, precies de schaalsnelheid is ook goed. Persoonlijk geef ik daar de voorkeur aan. Ik heb liever dat een model iets te langzaam rijdt dan te snel.

En wat die hoofdletter in H0 betreft, ook dat staat in de NEM (NEM 010)
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: Roco NS 1145, h0
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2008, 22:04:56 »
NEM is de norm, schreef ik. En dan lijk je in je eigen kuil te trappen :)
Nee, ik hou 't op een taalfout, die H. Half 0 is afgekort h0. Punt uit. Ik voel me daarbij ondersteund door H.F. Enter:
"De meest bekende schalen zijn:
    schaal TT: 1/120 van de werkelijkheid,
    schaal h0: 1/87 van de werkelijkheid,
    schaal 0: 1/45 van de werkelijkheid,
    schaal 1: 1/32 van de werkelijkheid."
(Enter: Het sporenplan voor de modelbaan. Uitgave ergens eind vijftiger jaren).
'H0' komt ws uit 't Duits.
En ach, om maar gelijk aan te geven dat er al zeker 60 jaar onduidelijkheid over bestaat: Het boekje "de spoorbaan thuis" (zonder hoofdletters idd) uit dezelfde periode spreekt van H0. Maar ja, dat was een uitgave van Hobby Bulletin.

Ik hou 't maar op Enter ;)

Groet,

Huibert

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19512
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1145, h0
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2008, 23:25:18 »
En ach, om maar gelijk aan te geven dat er al zeker 60 jaar onduidelijkheid over bestaat:....
Er bestaat helemaal geen onduidelijkheid over. De NEM is hier heel duidelijk in. Door de hele NEM zie je H0 consequent met een hoofdletter H geschreven. Dat is geen toeval, het is een duidelijke keuze van de normencommissie. Ook de NMRA schrijft het altijd met een hoofdletter. Dat Enter het soms anders deed doet daar niks aan af.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Roco NS 1145, h0
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2008, 11:01:11 »
gaaf onderwerp, zullen we dr een burgeroorlog om beginnen?

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: Roco NS 1145, h0
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2008, 15:48:15 »
Is een plan, Floris. Jammer dat die hommel al dood is. Een zwermpje kan wonderen verrichten ;)

Klaas, ook de NEM-opstellers cq vertalers kunnen fouten maken.  En ik ook. Zelfs jij ;)

Groet,

Huibert

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Le Canari
Re: Roco NS 1145, h0
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2008, 17:55:16 »
Eigenlijk moet je ½0 schrijven, óf hn, óf HN; de h is van half en de n is van nul. Dus H0 is ook maar een vreemd samenraapsel van cijfers en letters. Ziezo, voor een beetje burgeroorlog kan een beetje verwarring wel goed zijn.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: Roco NS 1145, h0
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2008, 17:58:59 »
 :o ;D

Zal ik ook nog een duit in het zakje stoppen?
Wat denken we van ho (ook leuk tijdens de kerst :-X)

 ;)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19512
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1145, h0
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2008, 00:05:42 »
Klaas, ook de NEM-opstellers cq vertalers kunnen fouten maken. 
Huibert, nu begin ik je toch zwaar te verdenken van eigenwijsheid. De NEM opstellers hebben geen fout gemaakt, ze hebben gewoon afgesproken en vastgelegd dat H0 de enig juiste schrijfwijze is. Dus een hoofdletter H met een nul er achter.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Roco NS 1145, h0
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2008, 08:37:50 »
Huibert,

Kijk hier eens; http://nl.wikipedia.org/wiki/Modelspoor#Schalen
Steeds wordt hoofdletter H gebruikt en, zo Klaas al opmerkt, is dit de enig juiste schrijfwijze. Of staan in Wikipedia ook allemaal schrijffouten?
Als jij stelt dat iedereen schrijffouten kan maken, (wat overigens wel waar is hoor, dit forum wemelt ervan) waarom zou dit dan niet opgaan voor dhr. H. F. Enter?

Mvg: Geert
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: Roco NS 1145, h0
« Reactie #13 Gepost op: 21 december 2008, 11:20:52 »
Ja heren, dat kan ook. Enter was ook maar een mens.
En Klaas, ik bèn eigenwijs; de verdenking is terecht.

Groet,

Huibert

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1699
Re:Roco NS 1145, h0
« Reactie #14 Gepost op: 24 juli 2010, 14:14:53 »
mij maakt het niet uit of er h0, H0 of HO geschreven wordt...ik begrijp wat er bedoelt wordt. Sommige mensen hier schrijven zo rommelig dat ik een regel een paar keer moet lezen om te begrijpen wat er staat.

Veel belangrijker is dat ik volgende week mijn 1145 op ga halen om voor mijn plan W's te zetten die ik eindelijk heb !!

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel.