Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Advies baanplan H0 op kleine ruimte, beginneling  (gelezen 6882 keer)

Peppie

• Offline Offline
Advies baanplan H0 op kleine ruimte, beginneling
« Gepost op: 17 December 2008, 14:37:16 »
Ik ben een beginneling met modelbouw, zowel deze site als het bouwen zelf. Ik heb heel lang de wens om zelf iets te bouwen. Ik heb helaas niet zoveel ruimte, iets meer dan 1-1,2m bij 2,3-2,5m ongeveer. Ik gebruik Fleischmann Profi H0, ik heb
2 keer een 1200(geel/grijs) met 4 bijbehorende rijtuigen bblauw met reclamebanen(plan W of E)
Ik heb ook nog een blauwe 1200 en een blauwe 1300 met 5 bijbehorende blauwe rijtuigen zonder reclamebanen.
Ook heb ik een rode NS Cargo 1200 met 4 openbakwagens
Verder een 2200 en er komt binnenkort een Protos binnen, zo'n valleilijn trein.
In de toekomst ben ik van plan veel NS materieel aan te gaan schaffen.

Ik heb een baanontwerp gemaakt, met schaduwstation. Het staat nog neit vast, alles kan nog veranderen, het kan waarschijnlijk nog wat langer, meer richting 2,5m, en het schaduwstation kan nog helemaal veranderen natuurlijk. Is het uberhaupt mogelijk een schaduwstation te maken bij deze afmetingen?
En het baanontwerp zelf, zijn banen mogelijk op deze afmetingen of wordt het dan wel heel erg opgepropt?
Is een baanontwerp zoals ik hem maakte geschikt voor mijn treinen?

Het idee van dit baanontwerp is een station met een dubbelsporige lijn naar het schaduwspoor - dit is voor de langere intercityachtige treinen. Helaas kreeg ik tot nu toe niet meer dubbelspoor op de baan gepropt.
Het spoortje helemaal rechts is voor de protos, meer stoptrein idee, ook voor een toekomstige plan V oid. Deze kan dan via de lus en het dubbelspoor weer naar het station- anders is het zo kort.

Ik hoop dat iemand mij hierover wat advies kan geven!

hieronder de baanontwerpen:

Remunj

• Offline Offline
Re: Advies baanplan H0 op kleine ruimte, beginneling
« Reactie #1 Gepost op: 17 December 2008, 14:50:10 »
.
Ik heb een baanontwerp gemaakt, met schaduwstation. Het staat nog neit vast, alles kan nog veranderen, het kan waarschijnlijk nog wat langer, meer richting 2,5m, en het schaduwstation kan nog helemaal veranderen natuurlijk. Is het uberhaupt mogelijk een schaduwstation te maken bij deze afmetingen?
En het baanontwerp zelf, zijn banen mogelijk op deze afmetingen of wordt het dan wel heel erg opgepropt?
Mijn eerste indruk bij dit baanplan? Hoe prop ik zoveel mogelijk rails op een kleine oppervlakte.
Bij zo'n kleine afmetingen zou ik het schaduwstation maar gauw vergeten. De hellingen om die te bereiken worden zo steil dat je gegarandeerd problemen gaat krijgen.

Waar dienen al die uithaalsporen onder en rechts voor.

Is een baanontwerp zoals ik hem maakte geschikt voor mijn treinen?
Nee. Meet je treinen maar eens op en meet die maten eens na op je baanplan.
Dan zul je zien dat je dan niet goed uitkomt.

Het klinkt misschien allemaal wat negatief maar je loopt tegen de valkuil aan die veel beginners maken. Lange treinen willen laten rijden op een klein oppervlak. helaas gaat dat niet goed samen.

De beschikbare oppervlakte leent zich mer voor een lokaaltreinachtig gebeuren.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bram w

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 December 2008, 15:00:38 »
in het station boven kunnen elkel hele korte treinen staan.
groet Bram.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 December 2008, 15:59:21 »
op z'n baanoppervlakte kun je best een baan maken, je moet daarbij een beetje kijken wat je wilt, en niet alles kan natuurlijk. Echt lange treinen zul je er niet kwijt kunnen, maar als ik naar dit ontwerp kijk:

dan zit je binnen de 250 lang. Links ben je net iets breeder dan 120, rechts zit je binnen de 100.
de daling/stijging in het buitenste spoor, wat klimspoor zal zijn zit op precies 3%. wat aan de hoge kant, maar voor korte treinen moet dit mogelijk zijn.

Onderin kun je dan een opbergstation maken. Dit kun je doen in keerlos vorm waarbij de treinen in een bocht staan. Of ook als kopstation. Je moet er dan wel op letten dat je sporen daar ook lang genoeg blijven, en je spoorwisseling kunt houden zodat treinen op juiste spoor binnen komen en wegrijden.

Door het ontwerp als enkelsporige baan uit te voeren wordt het wat makkelijker, en wat minder ruimte nodig. ook past dat prima bij kortere treinen.

Wat ik in jouw ontwerp niet helemaal snap is die verbinding van links boven naar rechts onder. Als mede het spoortje rechts naar boven

Groet,
Roelco

Peppie

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2008, 22:42:38 »
Bedankt voor de reacties! Over de lengte van de lijn naar het schaduwspoor had ik al mijn twijfels.
uiteindelijk was het de bedoeling van een soort kopstation, dus de treinen zouden sowieso helemaal doorrijden naar het eind. De laatste wissel hoort daar eigenlijk niet in.
Omdat ik ook wat lokaals erbij wilde laten rijden was dat lijntje rechtboven eraan toegevoegd, en om dat lijntje wat langer te maken via die verbinding in een lus naar het station terugkeren.

Bedankt voor het voorbeeld baanplan, is de helling van drie procent over de hele route vanaf het station tot het onder het station kruist? dus zegmaar aan het begin van de bocht al?
Ook met het station wat schuin heb ik nog neit aan gedacht.
Ik ga even wat nieuws proberen!
Ik post het resultaat hier later vanavond nog wel.

Groeten!

Maarten

Rocodil

• Offline Offline
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2008, 23:14:59 »
Hoi Maarten,
Maak liever iets eenvoudigs met korte treinen. Daar ga je uiteindelijk veel meer plezier aan beleven. Ga een beetje lezen, of zoeken op internet. Kijk ik kwam dit tegen, zo maar een voorbeeld. Zoiets kan in het echt ook voorkomen. Rechtsboven is een gedeelte gemaakt, waar de treinen vandaan komen om het station linksonder binnen te rijden. De brug linksboven voorkomt dat je ziet waar ze vandaan komen. Helaas geen lange intercitytreinen hier ;).

Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Peppie

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 December 2008, 01:16:20 »
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb nog eens na zitten denken en zitten puzzelen en meten, en ik kan via de muur makkelijk een lang spoor aanleggen met aan het eind een keerlus, zoals op de foto's is ongeveer, waarschijnlijk wordt het groter.
Ik heb twee mogelijkheden gemaakt, voor schaduwstations. In principe heb ik ook begrepen beter schaduwstation in eerste instantie te laten vallen, en dat lijkt me ook een goed idee, maar misschien dat op deze manier een schaduwstation toch te realiseren is.

Hieronder nummer 1:

Hierbij is linksonder de aansluiting naar de lijn die rondgaat naar de keerlus. Rechts uit het station is een enkelspoor, voor een landelijker lijntje, deze zit wel dicht op de bocht, maar ik was sowieso van plan het station wat lager te leggen dan dit lijntje. Over het aantal graden moet ik nog goed nadenken, en uitrekenen dat het niet meer dan 3 wordt.
Door het station iets lager dan het lijntje te zetten, is er misschien net genoeg om het lijntje naar het schaduwspoor genoeg te laten dalen om eronder door te kunnen.

Uiteindelijk komt de dubbelspoor uit op deze keerlus:

De lijn bestaat uit ongeveer 3 meter naar beneden en 3,5 meter naar rechts inclusief keerlus.

Dit is nummer 2:

Hier is het landelijke lijntje gewoon enkelspoor en wat verder naar achter, en een eventueel schaduwstation begint bij de dubbelspoor. Hier zat ik ook na te denken om eventueel het punt van de wissel in het midden te nemen - de sporen naar het station stijgen, die naar het schaduwstation dalen.

Misschien wil ik in totaal wel te veel, maar ik hoop dat het toch een beetje lukt zo. Anders begin ik misschien wel een beetje een module-achtige baan.

Ik ben benieuwd wat de meningen hierover zijn!

Groeten!

Maarten

rjr

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 December 2008, 08:46:00 »
...
Bedankt voor het voorbeeld baanplan, is de helling van drie procent over de hele route vanaf het station tot het onder het station kruist? dus zegmaar aan het begin van de bocht al?
...

De helling begint na de wissels in de bocht ( deze zouden ook nog in de helling kunnen liggen waardoor je nog beter uitkomt, echter ook dat wordt wel eens afgeraden ) en loop door tot waar de rails onder het station verdwijnt waarbij ik uitga van een hoogte van 10 cm.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 December 2008, 08:53:21 »
...... Ik heb helaas niet zoveel ruimte, iets meer dan 1-1,2m bij 2,3-2,5m ongeveer....
De lijn bestaat uit ongeveer 3 meter naar beneden en 3,5 meter naar rechts inclusief keerlus.

Groeide mijn ruimte maar zo snel, binnen een dag van 1.2mX2.5 tot 3 X 3.5 :)

Ik neem aan dat bij je optie 2 ook weer die keerlus onderaan komt zodat je het schaduw station binnen kunt komen.

Mijn advies zou toch zijn om, als het even kan, direct een schaduw station aan te leggen. Deze er later onder voegen is lastig, en je voorraad is snel zo groot dat een schaduw station al uitkomst geeft.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 December 2008, 08:54:31 »
Maarten,

Bij nummer 1 inderdaad zoals Roelco schrijft eerder beginnen met dalen. Anders ga je nog steeds in de knoop komen om onder de lokaallijn door te komen.

Bij de keerlus (2e plaatje) snap ik de functie van de overloopwissels niet. Die zijn daar overbodig. Vlak voor het station heb je al wissels om op het juiste spoor te komen. Gewoon weglaten daar.

Over het aantal graden moet ik nog goed nadenken, en uitrekenen dat het niet meer dan 3 wordt.
Hier bedoel je waarschijnlijk de hoek van de helling?
Die mag niet meer dan 3% zijn. Dat is wat anders dan 3 graden. Let daar wel even op. 3% = 3 cm stijgen/dalen op een meter.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Peppie

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 18 December 2008, 10:57:26 »
Okee!

Dat van die graden en percentages had ik niet goed door, hartelijk dank! Dat scheelt weer wat uitrekenen. Als ik voor optie 2 ga, dan zou het goed moeten kunnen vanaf het lange spoor, dat is bijna 3 meter, en dan laat ik het gewone spoor wat stijgen.
Optie 2 zou dan alleen lukken als ik zo'n beetje direct na het station begin te stijgen met de lokaallijn en te dalen met de schaduwspoorlijn. Ik weet niet of ik dat wel mooi vind.

Beide opties zijn inderdaad met de keerlus. Op deze manier is eigenlijk het station enzo nog binnen dezelfde ruimte, alleen laat ik het verder door de kamer lopen langs de muur. Het neemt niet super veel ruimte in, alleen bij de keerlus, en dat lukt nog wel. De kamer is helaas niet alleen voor treingebruik :p.

De reden van de wissels na de keerlus is dat er verderop een bocht in zit, waarvan de binnenkant een redelijk krappe is, met de 6120 stukken van fleischmann, ik weet het niet zeker, maar volgens mij had mijn mehano thalys daar wat moeite mee, dan zou ik eventueel naar het andere spoor kunnen terugkeren. Ik denk alleen dat ik het niet zal gebruiken, inderdaad, waardoor het alleen maar nutteloos wisselgebruik zou zijn. Bedankt voor de tip!

Groeten!

Maarten