Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: 1 november 2008 - Op bezoek bij Fizzy ("Gouda in H0")  (gelezen 15099 keer)

OpBezoekBij

  • Gast
1 november 2008 - Op bezoek bij Fizzy ("Gouda in H0")
« Gepost op: 16 december 2008, 00:28:53 »
Er is weer een nieuwe op bezoek bij:


Land: Nederland
Schaal en systeem: H0, tweerail digitaal, ESTWGJ
Tijdperk: IV-V
Specialisatie: "Alles selber gemacht"
Websites: http://www.mefa-online.de/ http://www.gouda-h0.de/
         
Op onze speurtocht naar mooie modelspoorbanen, ergens zo half augustus van dit jaar, stuitte uw OBB-team op het al langer lopende draadje "Gouda in H0" van Bernd alias Fissy in de BNLS-rubriek: "Wat zijn we aan het bouwen". Tijdens het lezen rees de vraag wat Bernd nu eigenlijk motiveerde om station Gouda op zeer gedetailleerde wijze in H0 na te bouwen. Nog wat verder lezend concludeerden wij dat het eigenlijk wel een hele mooie en vooral grote baan is om een OBB-verslag aan te wijden. En zo ontstond er een lange reeks van PB-tjes tussen het OBB-team en Bernd om een geschikte datum te prikken voor een interview. Nieuwsgierig geworden? Lees en kijk dan met ons mee hoe Bernd in amper drie jaar tijd zijn "Gouda in H0" opbouwde en beleef met ons de primeur van de eerste testdag waarop Bernd met een dienstregeling in de hand zijn "Gouda in H0" opstartte in volautomatisch bedrijf.


De dienstregeling

Het OBB-verslag is ditmaal een tweeluik. In het eerste deel verslaan wij "Gouda in H0", terwijl wij in het tweede deel verslag zullen doen van de club(-baan) van de "Modelleisenbahnfreunde Andernach e.V." uit Plaidt, Duitsland. In het verenigingsgebouw van deze modelspoorvereniging (de "MEFA") - waar ook Bernd lid van is - wordt "Gouda in H0" opgebouwd.

Op één november jongstleden was het eindelijk zover en reisde uw OBB-team af naar Duitsland om verslag te kunnen doen van een Nederlandse baan. Aangekomen in Plaidt werden wij zeer hartelijk ontvangen door Bernd en zijn collegamodelbouwers. Na een goede bak koffie en een heerlijk stuk zelfgemaakte "Kuchen" kregen wij een eerste indruk van de - enorme - omvang van het project. Enorm, omdat Bernd in drie jaar een baan heeft gerealiseerd over een lengte van ruim 34 meter inclusief de schaduwstations/ keerlussen, waarbij hij slechts hulp kreeg van drie andere verenigingsleden. De laatste maanden heeft hij ook hulp van zijn vader gekregen bij de bouw. En dan hebben wij het nog niet gehad over de totale lengte van het sporenplan dat Bernd realiseerde over deze afstand! Hier vast wat smaakmakers:


Deze Class 66 verlaat met een lading containers Gouda in de richting van Utrecht


Een andere Class met een vracht op weg naar Gouda vanuit de keerlus Utrecht


Op weg vanuit Gouda naar Rotterdam


De NS 1637 met ketelwagens aan de haak op weg naar Rotterdam

Wat ons direct opvalt bij het bekijken van de baan, is de hoge mate van afwerking,
De netheid en de nauwkeurigheid waarmee gewerkt wordt. De baan is over de hele lengte opgebouwd uit aan elkaar gekoppelde modules. Voor de ruwbouw is de plaatselijke Ikea® vaak bezocht. Hier kwam namelijk het materiaal voor ondermeer de onderbouw (Ivar®-stellingen) vandaan.


Stellingmateriaal van Ikea® voor de onderbouw

Bernd vertelde dat hij hierbij voornamelijk hulp en ondersteuning van zijn vader en twee jonge clubleden heeft gekregen. Volgens Bernd is, of beter gezegd was, zijn vader geen echte "Modellbahner" . Nu dus wel!


De helft van de bouwgroep achter de Stellpullt

"Gouda in H0" is opgetrokken langs de wanden van de MEFA-clubruimte. De clubruimte was oorspronkelijk een hooizolder. De MEFA huurt de ruimte van een plaatselijke boer. Centraal in de ruimte is de oorspronkelijke MEFA-clubbaan opgetrokken. Zoals Bernd het omschrijft: "Voor de ouderen", hiermee vooral doelend op het tijdperk waarin de baan is opgetrokken (tijdperk III). Zoals gezegd wordt Gouda in H0 (gesitueerd in tijperk IV-V) opgebouwd langs de muren van de clubruimte met aan weerszijden een enorme keerlus annex schaduwstation: respectievelijk Utrecht en Rotterdam. Deze keerlussen en schaduwstations zijn ondergebracht in afzonderlijk afgetimmerde ruimten en vallen dus uit het zicht van de bezoeker.


Totale sporenplan


Sporenplan keerlus Utrecht


Overview van ongeveer de halve clubruimte met Gouda op de achtergrond langs de muren


Sporenplan Gouda


Keerlus Rotterdam


Sporenplan Rotterdam


Rotterdam 2


En aan de andere kant de keerlus Utrecht waarbij de eerste lus net in de nacht van 31 oktober 2008 gereed is gekomen


Op weg naar Utrecht via Woerden

Wat steeds weer opvalt is de kwalitatief hoge afwerking en de nauwkeurigheid waarmee Bernd en zijn assistenten werken. Kijk bijvoorbeeld eens naar de afgekante en gelakte moduleranden. Zo rijdt de Class 66 die in foto 11 op weg is naar Utrecht enorm strak langs de rand zonder dat dit problemen oplevert. Ook onder de modules is alle bedrading en de besturingselectronica van de baan zeer strak en netjes weggewerkt. De modules zelf worden elektrisch doorverbonden met (onder andere) 25-polige sub-D-connectoren:


Woerden



Bernd vertelt dat hij bij de baan eigenlijk alles min of meer zelf bouwt om de kosten t e drukken. Modules, printen, het maakt niet uit wat het is: als het enigszins zelf te maken is, doet Bernd dat. Het gebruikte railmateriaal is in het zichtbare deel Tillig code 83 Elite en in de schaduwstations Piko A-Gleis dat tegen schappelijke prijzen verkrijgbaar is, vanaf zo'n drie euro per meter. Bernd heeft ervoor gekozen om, op de eerste drie modules na, de rails direct te lijmen op de houten ondergrond zonder isolatiemateriaal tussen ondergrond en rails. Ondanks dat lopen de treinen enorm rustig zonder veel geluid te maken. "Een echte goederentrein maakt ook behoorlijk wat geluid, aldus Bernd. Dat beetje geluid hier haalt het niet bij het echte werk! Oftewel: "Was soll das?"

Uiteraard gaat het ook wel eens fout en wordt er wat verkeerd ontworpen. Zo vertelt Bernd dat er diverse relaisprinten afgevoerd zijn omdat de relais te licht waren en hun taak niet aankonden.

Wij hadden vandaag trouwens de eer om de eerste testritten in volautomatisch bedrijf te mogen meemaken bij "Gouda in H0". En daar ging nog heel wat werk aan vooraf omdat Bernd ter ere van het OBB-team per se de baan werkend wilde hebben. Met de hulp van de overige clubleden is hem dat uiteindelijk gelukt. Om vier uur 's nachts, luttele uren voor onze intrede, was het voor het eerst mogelijk om een rondje Gouda te rijden! Op de vraag wat de bedden deden in keerlusruimte Utrecht antwoordde Bernd: "Daarop hebben de kinderen geslapen van de clubleden die afgelopen nacht meegeholpen hebben". De kinderen zelf hadden tot rond middernacht gespeeld met de treinen op de MEFA-baan. Grijnzend vervolgt Bernd: "Die werden dus hoogstverbaasd om vier uur 's nachts weer wakker omdat er een trein proefreed tussen de bedden door!"


Het jongste clublid


De trein en de opklapbare bedden

De baan is geheel computergestuurd, zo legt Bernd uit. "Handmatig rijden is op zo'n grote baan zeer moeilijk omdat alle treindienstleiders bij handbediening kleine foutjes maken en samen vormen al die kleine foutjes mogelijk grote problemen". De automatische baanbesturing wordt verzorgd door een PC met daarop het zelfontwikkelde baanbesturingsprogramma ESTWGJ (zie voor aanvullende informatie over dit programma de site van de maker: http://www.estwgj.com/). Dit programma is geprogrammeerd door het MEFA-verenigingslid Heinz-Willi. Heinz-Willi is van beroep muziekleraar aan de plaatselijke basisschool. Zowel de clubbaan als "Gouda in H0" worden bestuurd met de door Heinz-Willi ontwikkelde programmatuur. Volgens Bernd gaf dit programma hem meer keuzemogelijkheden voor wat betreft het instellen van rijwegen en signalen dan andere programmatuur.



Ook op een testdag gaat meestal wel wat mis, terwijl een halve dag daarvoor alles nog goed functioneerde. Na een kwartiertje rijden in volautomatisch bedrijf stopte echt alle verkeer op de baan en reed er geen trein nog voor- of achteruit. Na veel en langdurig zoeken bleek een defecte versterker de boosdoener. Na een aantal doorverbindingen gerealiseerd te hebben, kwam het treinverkeer weer op gang.


De TEE Ram / DE4 via Woerden op weg van Utrecht naar Gouda





Zoals te zien is, rijden er ook veel "internationale" treinen op dit baanvak zoals de "Alex" Dispolok in dubbeltractie (diesel) op weg naar Gouda. De "Alex" (diesel) kom je in het echt vooral tegen in Zuid- Beieren (Alex staat dan ook voor Allgäu Express ). Nogmaals aandacht voor de afwerking: kijk eens hoe strak deze TEE langs de rand rijdt en dat over de hele lengte!




Vertragingen bij Rotterdam


De NS 1637 in de keerlus


De 1307 in actie

De vraag die ons nog steeds bezighield is waarom een 23-jarige Duitse student techniek er voor kiest om Gouda in H0 te willen nabouwen. Bernd antwoordt dat vooral het internationale karakter van de treinen hem aantrekt. "Er zijn veel Nederlandse en buitenlandse leveranciers van treinen in Nederland zelf. Dit internationale karakter vind je ook terug in het verkeer op dit baanvak. Dat maakt het rijden ook zo leuk en afwisselend op Gouda in H0".


De Thalys rijdt Gouda binnen


De 1309 verlaat Utrecht


De 1309 na aankomst te Rotterdam

En met behulp van de computer blijft de treinenloop ook zeer afwisselend, legt Bernd uit. Een volledig rondje rond de kerk duurt per trein ca. 6 minuten. Met 10 treinen duurt het dan inclusief de oponthouden in de stations en keerlussen ongeveer een uur voordat de eerste trein terug is op het oorspronkelijke vertrekpunt. Dit hangt natuurlijk ook af van onder meer de ingestelde rijwegen.


Het inrijsein voor Rotterdam


In de wacht voor Rotterdam

Op mijn vraag wat de toekomstplannen voor Gouda in H0 zijn, antwoordde Bernd lachend maar serieus: "Als ik genoeg helpers heb, wil ik misschien graag een keer naar Eurospoor komen". "Meen je dat serieus?", vroeg ik. "Jazeker, waarom niet? De hele baan is modulair opgebouwd. Ook de keerlussen zijn modulair opgebouwd. Het kan dus allemaal verplaatst worden naar Utrecht. Het zijn natuurlijk plannen, maar als de baan later af is, is dat zeker een optie!" Dat belooft dus wat!

Helaas komt ook aan deze OBB langzaam een einde. Bernd bedankt ons hartelijk voor de aandacht voor zijn baan en nodigt het OBB-team graag uit voor de volgende open dag in 2009. "Dan kunnen jullie goed zien hoe onze vorderingen zijn." En verder wil ik alle BNLS-ers die mij foto's van bruggen en bouwwerken langs het tracé hebben gestuurd, heel erg graag bedanken voor de hulp bij het bouwen. Super!"



Was getekend op 1 november 2008.

Bob Nonnekens (fotograaf)
Paul Gans (fotograaf en auteur)

Ikea® en Ivar® zijn gedeponeerde merken van de Ikea Group. De Ikea Group heeft op geen enkele wijze ingestemd en/of bijgedragen aan deze website of dit document en ondersteunt deze dan ook niet. Voor meer informatie over Ikea verwijzen wij naar http://www.ikea.com/.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2009, 14:46:40 door Peter van der Leek »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Op bezoek bij Fizzy ("Gouda in H0")
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2008, 00:44:40 »
Leuk verslag! Erg indrukwekkend al die lange slepen!

Fizzy heeft een mooi kunstwerkje neer gezet! Hulde!

Gr. Remco.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Op bezoek bij Fizzy ("Gouda in H0")
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2008, 08:16:50 »
Mooie reportage over een fantastische baan!!
Sjongejonge, wat een project.

Leen.

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Op bezoek bij Fizzy ("Gouda in H0")
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2008, 08:17:25 »
Een erg mooi verslag van een super baan. Het geheel ziet er erg indrukwekkend uit. Erg fraai Bernd.

Groeten, Marnix

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Op bezoek bij Fizzy ("Gouda in H0")
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2008, 19:34:57 »
Interessant om nu eens de hele baan + omgeving te zien waar Bernd (+helpers) mee bezig is. Dat hij netjes werkt was mij al een paar keer opgevallen. Het voorlopige resultaat mag er zijn!
Het zou best leuk zijn om Gouda in HO een keer in Utrecht te bewonderen. Dan is 1 hal al bijna gevuld... ;)

Ik blijf je vorderingen in het draadje Gouda in HO volgen, alhoewel het erg rustig is de laatste weken.

Groet Jaap


Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Op bezoek bij Fizzy ("Gouda in H0")
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2008, 19:47:32 »

Leuk om te zien, jammer dat er wat weinig foto;s zijn die de stationssporen goed laten zien maar verder zeer imposant. Ik kan niet wachten totdat er aan de sceneryfase begonnen wordt. Ook leuk om nu weer eens iemand achter een persoon op het forum te zien! En mocht bernd nog foto;s nodig hebben dan horen we het wel weer, er zijn (mij inclusief) genoeg mensen die dit met plezier doen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Op bezoek bij Fizzy ("Gouda in H0")
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2008, 19:58:43 »
Er g leuk.
Goed verslag, goede foto's.
En ja, de baan helpt ook mee.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Op bezoek bij Fizzy ("Gouda in H0")
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2008, 20:54:58 »
// jammer dat er wat weinig foto;s zijn die de stationssporen goed laten zien //
Sander (en anderen), voor een verslag moet je helaas keuze's maken o.a. voor wat betreft de te plaatsen foto's. Dat betekent soms dat je niet alles kunt plaatsen.  Maar deze foto's kunnen natuurlijk wel hier in dit draadje of door Bernd zelf geplaatst worden:  :D

Gouda, kijkend in de richting van R'dam:






Gouda, kijkend in de richting van Utrecht:





Opstelstation Rotterdam:




Brug in wording bij? (Moerdijk? =>Bernd?)


Woerden in de richting Utrecht:


Woerden in de richting Gouda:


Opstelstation Utrecht in wording:




En uw OBB in actie: ;)




Genoeg stationssporen zo?  ;D Greetz, Paul






fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re: Op bezoek bij Fizzy ("Gouda in H0")
« Reactie #8 Gepost op: 16 december 2008, 21:51:12 »
Dank aan het OBB team, was een leuke daag! De volgende keer iets minder stress met de baan 8)

Dank aan de complimenten! Is altijd een plezier te bouwen...

Sander ik denk ik heb nog enkele plaatjes nodig, maar eerst moet ik nog iets planen.

Ik blijf je vorderingen in het draadje Gouda in HO volgen, alhoewel het erg rustig is de laatste weken.

Ja, erg rustig. Er zijn veel zaken overig gebleven, deze heb ik in de laatse weeken gemakt. Nu heb ik weer tijd voor het hobby... :)

Als het goed is, wil ik dit jaar nog de eisen voor 2009 planen...

Groet

Bernd

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re: Op bezoek bij Fizzy ("Gouda in H0")
« Reactie #9 Gepost op: 16 december 2008, 22:04:50 »
...

Brug in wording bij? (Moerdijk? =>Bernd?)


...

Dit is een deel van de Flyover te Moordrecht ...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Op bezoek bij Fizzy ("Gouda in H0")
« Reactie #10 Gepost op: 16 december 2008, 23:22:13 »
Geweldige baan! Benieuwd hoe die er over een tijdje met aankleding uit gaat zien! ;D
Grtz!
Tedo

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re: Op bezoek bij Fizzy ("Gouda in H0")
« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2009, 15:15:40 »
Ik ook ;)  er zijn grote plannen voor 2009 , en ik hoop dat de aankleding dit jaar niet te kort komt.

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008