Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
booster vraag door ruudns
Vandaag om 14:52:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:01:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door bellejt
Vandaag om 13:59:07
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
  

Auteur Topic: NS 2000  (gelezen 2659 keer)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
NS 2000
« Gepost op: 11 December 2008, 20:46:09 »
In de VS zijn nog enkele Whitcomb 65 tonners te vinden, zoals dit fraai gerestaureerde exemplaar bij de Hocking Valley Ry in Nelsonville, OH.

http://www.flickr.com/photos/docmoses/3098332405/sizes/l/in/pool-374582@N21/

Misschien een ideetje om er een naar NL te halen?


CKLX

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: NS 2000
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2008, 20:48:15 »
Zo, da's een heel fraai gerestaureerd exemplaar!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: NS 2000
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2008, 20:56:24 »
Die gedachte speelde bij mij ook al, zou mooi zijn om zo'n ding in Nederland te hebben. Bij een museum als de MBS zou het zeker niet misstaan. Zijn er ook nog ex-Nederlandse locs in de VS?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2000
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2008, 20:57:13 »
Zie de discussies in deze topics:

http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=2188

http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=92&start=240

Ik denk niet dat het er in zit...

Eelco

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: NS 2000
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2008, 20:59:50 »
Bij de VSM zou een 600/2000 niet misstaan voor de ex USATC-ketelwagentrein... ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: NS 2000
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2008, 21:04:33 »
Waarom zou zoiets er niet inzitten? Als bij voorbaat een dergelijke actie als 'kansloos' bestempeld wordt, wordt het inderdaad niks. Het zal zoals bijna altijd een kwestie zijn van genoeg geld bij elkaar krijgen zijn. Een museum om het ding te stallen zal bij een dergelijk uniek object geen probleem opleveren en anders is er in mijn tuin ook nog wel plaats ;D

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2000
« Reactie #6 Gepost op: 11 December 2008, 21:14:40 »
Tsja, aan mij zal het niet liggen. Ik heb mijn best gedaan de mensen daar wat op te porren. Maar sommige mensen zijn beter in het opwerpen van bezwaren dan constructief meedenken helaas.

Mij zou het een schitterende actie lijken, in elk geval!

Eelco

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: NS 2000
« Reactie #7 Gepost op: 11 December 2008, 21:21:22 »
Mij lijk het geweldiger um zo over te brengen naar NL en zo te laten  ;D

Ding smoelt op de een of andere manier beter zo
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: NS 2000
« Reactie #8 Gepost op: 11 December 2008, 21:27:50 »
Nog een tweetal foto's van Whitcomb 65t's in de VS

http://www.northeast.railfan.net/images/tr_lpc2.jpg


Hadden de locs in Nederland ook niet dergelijke sluitlichten?
http://www.rr-fallenflags.org/misc-c/cgc506m.jpg
« Laatst bewerkt op: 11 December 2008, 21:30:58 door Michiel »

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: NS 2000
« Reactie #9 Gepost op: 11 December 2008, 22:49:50 »
Inderdaad het is een zeer mooi exemplaar.
Het zou een welkome aanvulling zijn op het museum bestand van de bestaande collecties.
Het is tenslotte een lok uit een serie die helaas hier niet bewaard zijn gebleven en die van hetzelfde type zijn als de eerste diesellocs die bij de NS,
een zeer belangrijke rol hebben gespeeld in het naoorlogse bij de wederopbouw van de Spoorwegen.

Het zou mooi zijn  om deze lok in Nederland te kunnen bewonderen.
 

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: NS 2000
« Reactie #10 Gepost op: 12 December 2008, 09:12:15 »
Nu nog iemand vinden die $11.000 wil ophoesten ... of wellicht kan er nog wat van de prijs af ...
http://www.alibaba.com/product-free/100072093/Locomotive_Yard_Switcher.html

... en natuurlijk nog het transport om hem naar Nederland te krijgen ...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2000
« Reactie #11 Gepost op: 12 December 2008, 09:40:17 »
De loc kost dan dus iets meer dan 8000 euro. Als 80 mensen 100 euro neerleggen is dat al gedekt. Wat zouden de transportkosten zijn?

Eelco

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7484
Re: NS 2000
« Reactie #12 Gepost op: 12 December 2008, 09:54:16 »
Prima plan en ook heel haalbaar als er intelligent gebruik wordt gemaakt van een paar web 2.0 features.

Ik zou dit niet via de museumorganisaties laten lopen, maar een hyves of andere internationale community beginnen rond de redding van dit apparaat (weet er ook het fijne niet van, maar er zijn genoeg voorbeelden van). Met een beetje geluk organiseert het zich vanzelf. Het is natuurlijk een Nederlandse aangelegenheid, maar er zijn wereldwijd vast wel wat genoeg liefhebbers die een klein bedrag overhebben voor railgebonden (en ex-militair) erfgoed met een internationaal karakter.

Er zijn natuurlijk in beginsel drie kostencatagorieën, aankoop, transport en restauratie. Stalling en exploitatie komt daar natuurlijk nog eens bij, maar daar kunnen de railmusea natuurlijk wel bij gaan springen (rijdende trein).

Wie is hier web 2.0 specialist mét organisatietalent?

groet, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!