Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stottering Piko 98551BD door Herb73
Vandaag om 18:34:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 18:29:54
De spoorhaven van Zuidbarge. door Huup
Vandaag om 17:52:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
Vandaag om 17:39:39
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 17:35:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Charles_
Vandaag om 17:13:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
Pfarrerwinkel bahn door Brouwersbaan
Vandaag om 16:44:29
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:10:34
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Montanbahn
Vandaag om 15:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luud H
Vandaag om 14:20:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
  

Auteur Topic: NS 1100 buffers  (gelezen 2993 keer)

ronnie

  • Gast
NS 1100 buffers
« Gepost op: 07 October 2006, 00:01:37 »
Hallo mede-ontspoorders  ;D

Ik heb een marklin 1100 loc en deze heeft ronde buffers.
Zo ook de Roco 1100 locjes.

Onlangs heeft Marklin de 1144 uitgebracht met rechthoekige buffers.

Welke van de 2 buffers is nou correct en conform de werkelijkheid? De ronde of de rechthoekige?

Ik hoor het graag van jullie.

alvast hartelijk bedankt voor de genome moeite!


 

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2006, 00:07:17 »
bij de loks met botsneus moeten dit inderdaad
de rechthoekige buffers zijn.
loks zonder botsneus hadden de ronde.

tinus.

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2006, 00:08:07 »
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
  • Spoor N
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2006, 00:14:20 »
Beide zijn correct, een vlugge doorbladering van een fotoboek leert me dat in 1983 nog enkele g/g locs met botsneus en ronde buffers rondreden. Na 1983 hadden ze allemaal rechthoekige.
Foto's van rechthoekige buffers op locs zonder botsneus heb ik niet gevonden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ronnie

  • Gast
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2006, 08:00:44 »
Bedankt voor jullie antwoorden!

Is het dan zo dat in 1983 de 1100 locs een botsneus hebben gekregen en gelijkertijd de rechthoekige buffers?

Of zijn de buffers later vervangen?

Is er trouwens een reden voor vervanging van rond naar rechthoekig?


Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2006, 12:46:28 »
Botsneus was al vanaf eind jaren '70, dus dat ging niet gelijkop. De rechthoekige buffers hadden volgens mij een grotere opvangkracht en werden daarom gebruikt - in Duitsland is bij een aantal locseries hetzelfde gebeurd en dat had meen ik die reden.

groet,
Julius

nickinson

  • Gast
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2006, 16:28:17 »

Is er trouwens een reden voor vervanging van rond naar rechthoekig?


Normaal wel: rechthoekige buffers worden toegepast als er gevaar is voor overbuffering. Maar dat was niet het geval bij de NS 1100 want die heeft meedraaiende buffers.
Volgens mij hebben ze bij NS1100 rechthoekige buffers geplaatst omdat ze die in de werkplaats op voorraad hadden (is een standaard rechthoekige buffer type o.a toegepast ook op NS 1600/1700/1800)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2006, 18:54:26 »
Toen Märklin met de 1139 kwam, kregen ze van een modelspoortijdschrift te horen dat de ronde buffers niet correct waren. In het volgende nummer moest de redactie met het schaamrood op de kaken erkennen dat de 1139 botsneus wel degelijk een tijd met ronde buffers had rondgereden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.