Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
  

Auteur Topic: NS 1100 buffers  (gelezen 2868 keer)

ronnie

  • Gast
NS 1100 buffers
« Gepost op: 07 October 2006, 00:01:37 »
Hallo mede-ontspoorders  ;D

Ik heb een marklin 1100 loc en deze heeft ronde buffers.
Zo ook de Roco 1100 locjes.

Onlangs heeft Marklin de 1144 uitgebracht met rechthoekige buffers.

Welke van de 2 buffers is nou correct en conform de werkelijkheid? De ronde of de rechthoekige?

Ik hoor het graag van jullie.

alvast hartelijk bedankt voor de genome moeite!


 

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2006, 00:07:17 »
bij de loks met botsneus moeten dit inderdaad
de rechthoekige buffers zijn.
loks zonder botsneus hadden de ronde.

tinus.

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2006, 00:08:07 »
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2006, 00:14:20 »
Beide zijn correct, een vlugge doorbladering van een fotoboek leert me dat in 1983 nog enkele g/g locs met botsneus en ronde buffers rondreden. Na 1983 hadden ze allemaal rechthoekige.
Foto's van rechthoekige buffers op locs zonder botsneus heb ik niet gevonden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ronnie

  • Gast
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2006, 08:00:44 »
Bedankt voor jullie antwoorden!

Is het dan zo dat in 1983 de 1100 locs een botsneus hebben gekregen en gelijkertijd de rechthoekige buffers?

Of zijn de buffers later vervangen?

Is er trouwens een reden voor vervanging van rond naar rechthoekig?


Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2006, 12:46:28 »
Botsneus was al vanaf eind jaren '70, dus dat ging niet gelijkop. De rechthoekige buffers hadden volgens mij een grotere opvangkracht en werden daarom gebruikt - in Duitsland is bij een aantal locseries hetzelfde gebeurd en dat had meen ik die reden.

groet,
Julius

nickinson

  • Gast
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2006, 16:28:17 »

Is er trouwens een reden voor vervanging van rond naar rechthoekig?


Normaal wel: rechthoekige buffers worden toegepast als er gevaar is voor overbuffering. Maar dat was niet het geval bij de NS 1100 want die heeft meedraaiende buffers.
Volgens mij hebben ze bij NS1100 rechthoekige buffers geplaatst omdat ze die in de werkplaats op voorraad hadden (is een standaard rechthoekige buffer type o.a toegepast ook op NS 1600/1700/1800)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2006, 18:54:26 »
Toen Märklin met de 1139 kwam, kregen ze van een modelspoortijdschrift te horen dat de ronde buffers niet correct waren. In het volgende nummer moest de redactie met het schaamrood op de kaken erkennen dat de 1139 botsneus wel degelijk een tijd met ronde buffers had rondgereden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.