Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:51:04
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 11:49:07
Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 11:47:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Klompentrein door j.ossebaar
Vandaag om 11:39:54
4 oktober modelspoorbeurs Houten door AlbertG
Vandaag om 11:05:27
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:16:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:45:32
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
  

Auteur Topic: NS 1100 buffers  (gelezen 2941 keer)

ronnie

  • Gast
NS 1100 buffers
« Gepost op: 07 October 2006, 00:01:37 »
Hallo mede-ontspoorders  ;D

Ik heb een marklin 1100 loc en deze heeft ronde buffers.
Zo ook de Roco 1100 locjes.

Onlangs heeft Marklin de 1144 uitgebracht met rechthoekige buffers.

Welke van de 2 buffers is nou correct en conform de werkelijkheid? De ronde of de rechthoekige?

Ik hoor het graag van jullie.

alvast hartelijk bedankt voor de genome moeite!


 

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2006, 00:07:17 »
bij de loks met botsneus moeten dit inderdaad
de rechthoekige buffers zijn.
loks zonder botsneus hadden de ronde.

tinus.

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2006, 00:08:07 »
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Spoor N
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2006, 00:14:20 »
Beide zijn correct, een vlugge doorbladering van een fotoboek leert me dat in 1983 nog enkele g/g locs met botsneus en ronde buffers rondreden. Na 1983 hadden ze allemaal rechthoekige.
Foto's van rechthoekige buffers op locs zonder botsneus heb ik niet gevonden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ronnie

  • Gast
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2006, 08:00:44 »
Bedankt voor jullie antwoorden!

Is het dan zo dat in 1983 de 1100 locs een botsneus hebben gekregen en gelijkertijd de rechthoekige buffers?

Of zijn de buffers later vervangen?

Is er trouwens een reden voor vervanging van rond naar rechthoekig?


Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2006, 12:46:28 »
Botsneus was al vanaf eind jaren '70, dus dat ging niet gelijkop. De rechthoekige buffers hadden volgens mij een grotere opvangkracht en werden daarom gebruikt - in Duitsland is bij een aantal locseries hetzelfde gebeurd en dat had meen ik die reden.

groet,
Julius

nickinson

  • Gast
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2006, 16:28:17 »

Is er trouwens een reden voor vervanging van rond naar rechthoekig?


Normaal wel: rechthoekige buffers worden toegepast als er gevaar is voor overbuffering. Maar dat was niet het geval bij de NS 1100 want die heeft meedraaiende buffers.
Volgens mij hebben ze bij NS1100 rechthoekige buffers geplaatst omdat ze die in de werkplaats op voorraad hadden (is een standaard rechthoekige buffer type o.a toegepast ook op NS 1600/1700/1800)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2006, 18:54:26 »
Toen Märklin met de 1139 kwam, kregen ze van een modelspoortijdschrift te horen dat de ronde buffers niet correct waren. In het volgende nummer moest de redactie met het schaamrood op de kaken erkennen dat de 1139 botsneus wel degelijk een tijd met ronde buffers had rondgereden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.