Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 08:30:16
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1  (gelezen 121928 keer)

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #30 Gepost op: 08 december 2008, 23:44:24 »
Ah, bedankt ;)
Zal het morgenmiddag eens rustig nalezen.

Helaas is het al weer tijd om horizontaal te gaan.
De wekker loopt immers weer af om 06:38...

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #31 Gepost op: 09 december 2008, 09:32:24 »

Laten we zeggen dat we nog verlegen zitten om een chef ramen"peller"...  ;D

...
De techniek die jij quote-t  stelt wel heel specifieke eisen aan de wanddikte en de manier van bak detailleren. De wadjes kennende is één van de karakteristieken dat de ruiten vrijwel vlak in de wand zitten. Achterplakken van dun transparant materiaal met opgelegde spijlen (in folie) geeft dan gauw een onnatuurlijk relief.
Dan zie ik er meer in om de hele bak wel met 3D techniek vorm te geven, maar de ramen helemaal niet aan te geven. Dan maak je van het geplotte / ge3D-de ding een siliconenmal die je vult met glasheldere giethars. (Zo ongeveer als Floris' Tsjechischemotorrijtuig )  Als je nu met iemadn hiero contacty opneemt, kan de folie voorzien worden van ramen en raamspijlen. Opplakken, wanddelen overspuiten en tpv de ramen de folie er weer afhalen (pellen, ja  ;D ). Dan heb je een aalgladde rijtuigbak die je enkel met letters, schuine strepen en blauwe zooi hoeft aan te kleden.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #32 Gepost op: 09 december 2008, 10:08:46 »
Frits,
In tegenstelling tot hetgeen Hans aan geeft, kan je niet stellen dat de wanddikte altijd 1 mm is. De wanddikte hangt af van het materiaal waarmee de 3D print wordt en van de vorm van de kap.

Het geprinte kapje van een NS 2400, dat ik Rijswijk bij me had, heeft een wanddikte van 1 mm. Voor de vorm en het gebruikte materiaal was dit echter niet dik genoeg ... het materiaal buigt namelijk iets naar binnen toe.
Van hetzelfde materiaal en ook met een wanddikte van 1 mm heb ik deze stoomverwarmingwagen laten printen.



De vorm van de wagen heeft aanzienlijk meer sterkte en een wanddikte van 1 mm is wel voldoende.

We zijn volgens mij nog niet zo ver met onze kennis van het 3D printen om met standaarden te gaan werken. Denk dat we eerst proefondervindelijk deze kennis op moeten doen.

Groet,

Jeroen








Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #33 Gepost op: 09 december 2008, 10:19:10 »
VAn opliggende of inliggende ramen weet ik niets dus daar kan ik niet over meepraten, ik maak  of lever alleen wat me gevraagd wordt :)
Maar dat ramenpellerij is wel teveel eer voor mij, dat wordt toch echt door iemand anders gemaakt.
Ik heb destijds alleen geadviseerd in de te gebruiken vinylsoorten.
Het voorsnijden op mijn manier zou veel peltijd schelen omdat het nog niet is gaan hechten op de ondergrond zoals de plan U techniek, maar is helaas te onsecuur gebleken.
Asl de ramen zoals Gert zegt gelijk lopen, zou ik persoonlijk eerder naar het etsen kijken, maar goed, dan kan je net zo goed gelijk de hele wand laten etsen en alleen de kop printen.
Mvg Marty,

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #34 Gepost op: 09 december 2008, 11:04:58 »
Is de oplossing niet veel simpeler? Ik weet niet wat de kleur is van het geprinte materiaal, maar kun je niet in een doorzichtige kunststof printen? Tuurlijk houd je dan wel dat de ruiten ondoorzichtig worden door het ruwe oppervlak, maar met een beetje schuren is het resultaat waarschijnlijk alleszins acceptabel.

Wat betreft stevigheid: omdat je toch geen rekening hoeft te houden met lossing en dergelijke kun je prima verstevigingsribben aanbrengen. Wel in de breedte, als bij je stofzuigerslang natuurlijk ;).

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #35 Gepost op: 09 december 2008, 12:44:22 »
misschien is dit ook een idee voor een model van dit treinstel in spoor O om het op deze manier te doen  ???

groetjes edwin
« Laatst bewerkt op: 09 december 2008, 13:18:02 door edwin »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #36 Gepost op: 09 december 2008, 13:20:53 »
Mmm...

Karst was juist zo enthousiast met de oplossing die Marty had aangedragen.

Misschien is het een idee de vensters in half-relief te laten maken met de laminaatmethode van Solido. Voor een volledig model was deze methode niet echt geschikt. Maar voor perfect passende vensters zou een 3D print gemaakt kunnen worden. We hebben al meerdere keren opgemerkt dat combinaties van methodes waarschijnlijk leiden tot het beste resultaat.

Ter herinnering hier de proto die we lieten maken:



Zoals je ziet... kraakhelder materiaal.

grzz,

Hans

Frits Westers

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #37 Gepost op: 09 december 2008, 18:08:01 »
Hallo Allemaal,

In minder dan 2 dagen al meer als 1350 kijkers . Gezien de belangstelling een populair onderwerp.

Er wordt al een hoop heen en weer gebabbeld en dat is de bedoeling.
Heeft er al iemand aan de onderstellen gedacht. Wat moet er onder ?
Zal ik de maten er maar even bij zetten wat er volgens de schaal onder moet.
Wiel diameter 9,66 mm en de afstand tussen de wielen is 22.99 mm. Hart op hart staan de wielstellen op 162,07 mm

Ik maak de kap in 3d. Dan houdt het voor mij even op.
Als er iemand is die zich bezig gaat houden met het uitzoeken van wat er onder moet , misschien is er een bestaand model met de juiste onderstellen, dan kan ik de kap daar misschien op aanpassen.

Ik ben benieuwd.

Groeten Frits

ps Jeroen ik laat het dan eerst op de wanddikte de ik al had.

 

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #38 Gepost op: 09 december 2008, 18:38:57 »
Hmm voor aandrijving zou ik gewoon een (of twee?) spuds nemen,  Tenshodo WB24.5 (10.5mm wielomtrek, 24.5mm wielbasis, dus 1.5,mm te groot... ) bijvoorbeeld. Snel en simpel, sterk genoeg voor een DH1.

Dan kun je een bodemplaat maken uit paar lagen styreen, spuds iets verdiept in het interieur. Als je 4 verdikkingen aan de binnenkant van de kap aanbrengt, vlak bij de deuren ofzo, waar een gaatje ingeboord kan worden voor schroefjes, kan de onderplaat er netjes ondergeschroefd worden. Uit LED's lichtsetje knutselen wat net onder een mini-stuurtafel kan worden verstopt (gaatjes 2mm in de kap voor de verlichting?)

Misschien van een DB BR627/628 treinstel draaistellen nemen en aanpassen, afgietsels voor scheenplaten?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Frits Westers

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #39 Gepost op: 11 december 2008, 13:03:12 »
Hallo Allemaal,

Even een vraagje.
Ik ben de nieuwe kop aan het tekenen en ik volg de zelfde procedure als bij de eerste kop.

Nu krijg ik de melding  Failure while Filleting.

Het Fillet commando gebruik ik om de hoeken van de kop mooi af te ronden.
De vorige kop selecteerde ik alle hoeken en de kop werd mooi afgerond.

Ik staar me blijkbaar ergens blind op.

Wie o wie

Groeten Frits

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #40 Gepost op: 11 december 2008, 15:08:28 »
Mijn eerste actieve bericht sinds een hele lange tijd:

Mijn Cad programma heeft dat ook wel eens, ik probeer dan fillets aan te brengen op een rechthoek of vierkant ipv losse lijnen. Het programma verzoekt me dan eerst het commando 'simplify' toe te passen op de lijnen die een fillet moeten krijgen.

Geen flauw idee of dat bij jouw ontwerpprogramma ook zo werkt, maar wellicht moet je het in die hoek zoeken.

succes, Paul
Boomshanka!

chrvdv37402

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #41 Gepost op: 11 december 2008, 22:53:01 »
Voor het onderstel zou je ook een Black Beetle kunnen gebruiken. Wielbasis is ook te groot maar wel verkrijgbaar met wielen van 9,6 mm.

Christian
Groeten Christian

Frits Westers

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #42 Gepost op: 12 december 2008, 13:34:19 »
Hallo Allemaal,

@Paul,
Gelukkig ben ik niet de enige die dit wel eens tegenkomt.
Ik heb het opgelost door de tekening opnieuw te maken en toen werkte het wel.
Eigenlijk vreemd maar ja als het zo werkt dan moet het zo maar.

De nieuwe kop. Ben nog niet tevreden en ga ook weer opnieuw een poging doen maar ik wou jullie de foto's niet onthouden.











Ben benieuwd.
Oh ja de opmerkingen over de diameter van de lampen was al rekening mee gehouden in de eerste tekening.

Groeten Frits





edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #43 Gepost op: 12 december 2008, 19:21:27 »
Frits kijk eens op de site http://wadloper.diesel-trein.nl en dan naar foto's van de 3101 daar staat een foto tussen die van boven is gemaakt op het emmaviadukt daarop kun je zie dan dat de kop iets bol loopt.
Misschien heb je hier iets aan.

groetjes edwin

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - Wadloper / DH 1
« Reactie #44 Gepost op: 12 december 2008, 20:02:30 »
Hmm voor aandrijving zou ik gewoon een (of twee?) spuds nemen,  Tenshodo WB24.5 (10.5mm wielomtrek, 24.5mm wielbasis, dus 1.5,mm te groot... ) bijvoorbeeld. Snel en simpel, sterk genoeg voor een DH1.

Dan kun je een bodemplaat maken uit paar lagen styreen, spuds iets verdiept in het interieur. Als je 4 verdikkingen aan de binnenkant van de kap aanbrengt, vlak bij de deuren ofzo, waar een gaatje ingeboord kan worden voor schroefjes, kan de onderplaat er netjes ondergeschroefd worden. Uit LED's lichtsetje knutselen wat net onder een mini-stuurtafel kan worden verstopt (gaatjes 2mm in de kap voor de verlichting?)

Misschien van een DB BR627/628 treinstel draaistellen nemen en aanpassen, afgietsels voor scheenplaten?

Spuds zijn dichte kastjes, daarmee doe je het opengewerkte karakter van de SIG-draaistellen van de Wadlopers ernstig tekort. Beter is het gebruik van de Gozunder BullAnt-draaistellen (leverbaar via GM&S).
Deze zijn exact op de juiste asafstand en wieldiameter te leveren. Met een cardannetje naar de ondervloermotor geeft het een perfect resultaat. Ik heb een setje laten maken voor mijn DJH-Wadloper. Met zelf te maken draaistelzijkanten heb je zo:
a) perfecte rijeigenschappen
b) een zeer realistische weergave van de draaistellen en de cardanaandrijving
c) goede mogelijkheid de trein te digitaliseren
d) gebruik RP25 en een prima stroomafname.

Echt een aanrader! Zie ook http://www.hollywoodfoundry.com/Gozunder.htm?id=63

groet,
Wim


P.S. een stukje van het DM002 loopdraaistel zie je hier;
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/FoldersIntroductieWadloper#5085870363829338050
« Laatst bewerkt op: 12 december 2008, 20:05:51 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.