Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 23:29:11
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 23:28:29
Modelwensen 2026 door marco
Vandaag om 23:22:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door SvenW
Vandaag om 23:19:06
MoBaBro.de door Jelmer
Vandaag om 23:17:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:59:35
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 22:58:42
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
Vandaag om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 20:19:42
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
  

Auteur Topic: Treinnummer  (gelezen 2523 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Treinnummer
« Gepost op: 06 December 2008, 20:43:22 »
Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord niet op Google kon vinden.
In de modelbladen, maar ook diverse sites kom je vaak een trein nummer tegen. Dus niet het locnummer.
Dus bij voorbeeld; loc 1145 met trein ??? rijdt van A naar B
Maar hoe ontstaat zo'n treinnummer?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Treinnummer
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2008, 21:25:57 »

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Treinnummer
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2008, 21:37:46 »
Heb ik gedaan, maar wordt er niet veel wijzer van
Als bv de 1846 met een sleep ICK rijtuigen 's morgens om .600 uur vertrekt, hoe moet je dan het treinnummer uitrekenen?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Treinnummer
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2008, 22:21:49 »
Volgens mij begint het bij 11, of iets van die richting, bij de eerste trein(-mogelijkheid). Echt 'rekenen' is het niet, meer een serie afspraken over hoe het in elkaar zit.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Treinnummer
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2008, 22:41:22 »
Het treinnummer heeft helemaal niks met het locnummer of zo iets te maken. Het is gewoon een nummer van een rit. Meestal is het zo dat alle ritten op een bepaald traject met dezelfde cijfers beginnen. Ritten in de ene richting zijn oneven, in de andere richting even nummers.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Treinnummer
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2008, 22:48:49 »
Treinnummers staan vermeld in het spoorwegboekje. Daar word je ook wijzer over de nummering per serie. Gewoon een middagje bladeren.
No dress rehearsel, this is our life.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Treinnummer
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2008, 22:58:43 »
Treinnummers tellen meest 4 per uur, dat is dus 1 per kwartier. Noord-Zuid is meestal oneven, net als van West naar Oost. En andersom gaat het dus even. Net zoals de perronnummers A-kant is Noord of West en weer de B-kant Zuid of oost.

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Treinnummer
« Reactie #7 Gepost op: 08 December 2008, 06:50:48 »
Nee, het is niet +1 per kwartier, maar +2 per half uur. Als er een kwartierdienst rijdt op een traject, zijn dat twee treinseries. Ik weet niet zeker hoe de volgnummers bepaald worden, er zijn ook lagere volgnummers dan 11, bijvoorbeeld trein 7907 Hengelo-Enschede, vertrek 0612uur. Ik vermoed dat men terug is gaan rekenen vanaf het hoogst mogelijke volgnummer: zo is er een 2299 Amsterdam-Den Haag, vertrek 0040uur.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Treinnummer
« Reactie #8 Gepost op: 08 December 2008, 15:17:23 »
Echt precies weet ik het ook niet hoe er gerekend wordt, maar kom wel vaak een treinnummer tegen en als je doorrijdt naar Utrecht dan hebben ze (bijna) allemaal hetzelfde eindnummer.
Dus ik vermoed dat Utrecht het punt is waar alles wordt berekend.
Echt weten doe ik het niet, het is alleen een vermoeden van een machinist  ;D

Raymond