Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
05 September 2025, 22:47:06
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
05 September 2025, 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
05 September 2025, 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23
  

Auteur Topic: Lux railstofzuiger  (gelezen 36947 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #45 Gepost op: 10 December 2008, 21:51:00 »
Dat lijkt dus wel wat, heb je het poetsen al geprobeerd?

Gerard.

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #46 Gepost op: 10 December 2008, 21:51:15 »
klint goed allemaal.... zal een must have gaab worden voor mij dan

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #47 Gepost op: 10 December 2008, 22:05:04 »
@Daan: hoogte tafel-bovenkant wagen (tankdop) = 53mm, nix meer dan een Hi-cube op een Sggmrs.

@Esperopt: geef me ff wat tijd  :P

Tussen (), de faktuur bedroeg 84,90 voor de Dapol plus 8,40 voor de porto (via DHL). Daarvoor rijd ik zaterdag niet eens naar Houten, en dan is het nog maar de vraag of daar meer dan een proefmonster staat. MasterCharge betalen kost ook nix extra, dus ik vond het wel prima zo. En dan in 2 dagen leveren, goed gedaan Heiko Stoll (ofwel JapanModelRailways). De grootste grap is misschien nog wel dat het ding nou eens niet uit China, Taiwan, Korea of Japan komt maar uit good old England  :D

Oh ja, ongetwijfeld gaat de vraag komen: "hoe stil is ie?"

Nou NIET dus. Een stille stofzuiger bestaat niet. Je hoort ook niet zozeer de motor, maar de luchtverplaatsing in aanzuig- en afvoerkanaal plus door de fan. Dat giert, als het ding überhaupt wil werken. Ga je baan dus niet zuigen als de buren liggen te meuren  :P
« Laatst bewerkt op: 10 December 2008, 22:53:39 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #48 Gepost op: 11 December 2008, 12:45:19 »
OK, vanmorgen nog eens ff wat uitgebreider getest.
Aangezien plaatjes meer zeggen dan 1000 woorden, dus maar wat plaatjes.






Plaatje stoffilter en bak na reinigen van 6 opstelsporen, het transparante bakkie was een deel van de inhoud na reiniging van het hoofdspoor. Het stof daarvan lag toen al in de prullenbak  :D

Gebruik van de polijstschijven was ook goed, je ziet het vuil (voor zover aanwezig, mijn rail is doorgaans redelijk schoon) na passage verdwenen. Uitgebreide tests niet gedaan, evenmin als met de slijpschijven. Da's waterproof weet ik veel, 1000 of misschien 2000, maar ik ben daar geen voorstander van. Misschien om slordig gesoldeerde aansluitingen bij te werken?

Ook als polijst/slijpmachine is het ding behoorlijk lawaaiig, maar heb je al eens naast een werkende profileermachine of kettinghor gestaan?

Voor zover ik kan beoordelen zuigt het ding beter dan een Lux, doet tevens slijp & polijstwerk en kost ca. de helft.
Analoog lijkt zo'n ding me wat zinlozer: om goed te zuigen moet je langzaam rijden (heeft weinig zin met 120 km/u zuigend over de baan te razen). Bij langzaam rijden echter draait zo'n apparaat uiteraard niet op volle toeren. Mijn conclusie is dan ook gebaseerd op digitaal gebruik: duwende lok kruipsnelheid, de Dapol bijna op volle toeren draaiend. Dat kan ook alleen maar digitaal...

De wagen valt niet buiten regulier railprofiel, loopt prima door wisselstraten, heeft behalve de Dapol reclame geen andere opschriften en ik beschouw hem als de aanwinst van 2008  8)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #49 Gepost op: 11 December 2008, 13:28:22 »
Zo aan het vuil te zien is hij na ombouw misschien ook goed te gebruiken in een huiskamer. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #50 Gepost op: 11 December 2008, 13:30:52 »
In ieder geval erg fijn dat je dit deelt met ons, hij zal er bij mij zeker gaan komen nu

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #51 Gepost op: 11 December 2008, 17:20:45 »
In N-spoor hebben we testen gedaan met een Lux en Tomix zuiger, de Tomix zuiger versloeg de Lux niet alleen in prijs ( ::) ), maar zeker in prestaties!
En Louis, ik dacht niet dat ik overdreven heb? Wij hebben dezelfde resultaten gezien, maar dan in N-schaal en in analoog bedrijf.
Ik zal heel eerlijk zijn...

Origineel draait de zuigwagen al goed, het onderhoud aan de locomotieven is VEEL minder omdat erg veel rommel van de baan verwijderd wordt. In analoog bedrijf even zoeken naar een lok die schaalsnelheid rijd en geen ouderwetse racelok. Zelfs in analoog bedrijf haalt hij verschikkelijk veel vuil van de baan. Maar.......

Maar ik moet eerlijk zeggen, we hebben de zuigkwaliteiten in analoog bedrijf nog veel beter gekregen door een 6V motor met 6V regulator in te bouwen. Hierdoor is het zuigvermogen bij een veel lagere spanning al optimaal. Wordt die Tomix (Dapol) dan niet veel te duur? Nee hoor, borstelloos motortje 5,50 euro en de regulator is ook een centenkwestie. Brugcel heb je niet nodig, die zit al in het apparaat.
Die ombouw is in digitaal bedrijf niet noodzakelijk, maar in analoog bedrijf een optie voor verbetering.

De Tomix is al een aantal jaren bij de Railclub Utrecht in gebruik, maar zeker op de privebaan maakt hij zijn kilometers! Het blijft onvoorstelbaar wat er iedere keer in dat apparaat zit. En nogmaals, ik heb géén aandelen (helaas).

Gr. Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #52 Gepost op: 11 December 2008, 19:15:47 »
Rik, ik heb mijn uitlatingen eigenlijk ook wel op dat verhaal gebaseerd. Ik heb zelf geen Lux, maar ik ga er dan toch vanuit dat een N-Lux dezelfde techniek aan boord heeft als een H0-Lux, de Dapol (H0) direkt vergelijkbaar is met de Tomix (N), dus ook in H0 de Lux zal verslaan. Als je de prijzen van Lux naast die van de Dapol zet ga je je helemaal achter je kroepoek krabben. Voor 85 euri een "hij klopt en hij veegt en hij zuigt-machine" waar je bij Lux toch rap tegen de 300 euri aanloopt. En lomp? Spuit 'm geel, plak er Speno transfers op (hallo Kleinspoor?) en doe je best  8) Overigens nog zat loze ruimte om er elektronika voor zwaailichtjes en zelfs front/sluitverlichting in te bouwen. Pimpen die hap!
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Patrick Sieders

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
    • www.sieders.com
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #53 Gepost op: 11 December 2008, 19:25:23 »
enig inzicht in hoeverre dit om te bouwen is naar 3 rail ?

mvg,
Patrick
Patrick Sieders Nashville TN USA

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #54 Gepost op: 11 December 2008, 19:59:20 »
Tip voor de N-spoorders met een Tomix railstofzuiger:

Je hebt een lok nodig met goede stroomafname die tegen een stootje kan en waar je niet zo zuinig op hoeft te zijn om je stofzuiger(s) te trekken.
Want die lok krijgt natuurlijk wel een smerige baan voor z'n kiezen.     :-X

Kato en Tomix hebben passende meerassige loks die goed voldoen en voor weinig geld, bijvoorbeeld:
eBay link

Maar ik heb recentelijk veel dichter bij huis een perfecte goedkope trekkracht gevonden, een blauwe GP38 typische amerikaanse diesel goederen lok voor Euro 20:
http://www.modeltreinen.nl/lifelike-n/lifelike-n.html

Voor dat geld een prima lok, past qua kleur perfect, rijdt altijd en je hoeft je voor die prijs geen zorgen te maken dattie het loodje legt!    ;D
« Laatst bewerkt op: 12 December 2008, 15:13:08 door Bart Tigges »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #55 Gepost op: 12 December 2008, 00:19:38 »
@HansQ: waarom trekken? Duwen gaat prima en dan rijdt de lok al een stuk schoner. Zwaar lopen doet zo'n wagen niet echt, een Sik zou de was kunnen doen  ;D

@Patrick: ik denk wel dat het te doen is.... Beperking zit denk ik vnl. in je sleperlengte, die kan niet meer zijn dan draaistellengte. Onder de verzonken bak heb je geen/nauwelijks ruimte meer, da's hooguit 2-3mm. De hele draaistelconstructie op zich incl. stroomafname lijkt me "relatief simpel" te verbouwen.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #56 Gepost op: 12 December 2008, 12:21:32 »
Plaatje naar de onderkant van de dapol track cleaner.
http://www.japanmodelrailways.com/bachmannshop2007/start.php?d_10677.php
Je kunt zo'n beetje inschatten wat je eventueel kunt met de wielstellen en een sleper.

p.s. ook voor mij is er een H0/00 dapol trackcleaner onderweg vanuit duitsland.
« Laatst bewerkt op: 12 December 2008, 12:25:53 door Thurbo »
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #57 Gepost op: 12 December 2008, 13:17:48 »
Inderdaad, voor de eerste paar keer over de baan is duwen verstandig (wel meer kans op ontsporen als de modulebakken hebben 'gewerkt'), maar ook dan geldt dat je dat liever met een lok doet waar je niet zo zuinig op bent. De ervaring op onze modulebaan is dat er zeker de eerste rondjes nog veel vuil los komt, om de zaak goed schoon te krijgen zijn er meestal wel meerdere rondjes nodig...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #58 Gepost op: 12 December 2008, 16:57:39 »
Mijn ervaring op dit moment leert dat als je een behoorlijk sterk vervuilde baan hebt met veel los liggend grof spul, je het best je eerste rondje met een behoorlijke snelheid (40 km/u+) kunt rijden om niet in een keer alles op te zuigen. Grote kans dat je fan vastloopt, het uitslingerende vuil komt tussen fan en z'n huis en hij loopt vast. Da's relatief simpel op te lossen door of met de hand de fan rond te draaien tot het eruit is of het fanblad even te verwijderen, maar het schiet niet op. 2e of 3e rondje kun je dan kruipen om het laatste spul te verorberen. Er zit overigens een goed werkende overbelastingsbeveiliging in het ding, als die inschakelt gewoon een paar minuten laten staan en hij gaat weer aan de gang.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Gorillus

  • Gast
Re: Lux railstofzuiger
« Reactie #59 Gepost op: 12 December 2008, 20:26:59 »
Hoi

Na alle positieve berichten gelezen te hebben heb ik zo'n dapol aangeschaft.
Vanmiddag binnengekregen en natuurlijk meteen uitgeprobeerd.
Het decodertje is simpel in te bouwen, mede door de duidelijke handleiding.
Even fl profi in de nemkoppelingen gedrukt , en hop op de baan en stofzuigen maar....
Het eerste wat ik zag nadat ik em ingeschakeld had is dat zelfs naast de rails de ballast in de stofzuiger verdween....dus maar een tandje langzamer laten draaien.
Dat ging perfect, en na een paar minuten stofzuigen maar eens gekeken wat ie van de baan gehaald had.
Wat een resultaat, het bakje was al flink gevuld met stukjes kolen, ballast en stofjes.
Alle fijne stofdeeltjes bleven mooi in het gaas van het kapje plakken.
Onder mijn baan ook maar even een rondje laten rijden en zelfs stukjes zaagsel verdwijnen in de stofzuiger.
Het polijsten van de baan heb ik nog niet geprobeerd, het nat reinigen wel.
Ook dat gaat perfect, je ziet de rails glimmen als ie voorbij geweest is.
Het geluid wat die wagon maakt vind ik wel meevallen, een oude loc maakt meer herrie ;D
Ik vind het een superding, meer dan zijn geld waard.
Met dank aan dit draadje waardoor ik nu een goede schoonmaakwagon heb.

Groeten Richard