Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07

Auteur Topic: Een stukje Arnhem in de jaren '50  (gelezen 16026 keer)

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Een stukje Arnhem in de jaren '50
« Reactie #15 Gepost op: 02 December 2008, 21:44:14 »
@okke, ook leuk om jou eens gezien te hebben, toch leuk om iemand te kennen achter de berichten op een forum.

@modelspotter:
leuke info, Dit was overigens wel de schijf die bij de grotere 6 sporige loods lag (die ga ik niet maken dan wordt het wat te groot). Dit is al te zien aan de twee verdiepingen van de woning, want van de loods die ik maak heb ik foto's waar de loods er nog staat en de woning alleen nog maar begane grond heeft. De 6 sporige is als eerste afgebroken, ergens midden jaren 50 denk ik. De schijf die ik ga gebruiken bij deze loods is een 20m schijf. En de 1794, die komt er zeker nog een keer, die hoort gewoon bij Arnhem!

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

modelspotter

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 02 December 2008, 22:02:35 »
Inderdaad, de loods (ex-NRS en SS(1890)) waar het zichtbare huis bij hoorde is in 1953 gesloopt. De hiervoor vermelde in 1961 gesloopte loods was ook ex-NRS en ex-SS (1890) maar ging in 1892 naar de HSM. De 24 m. schijf werd in 1955 gelegd. De in 1949 gelegde 18 m schijf (in de plaats van de defecte oorspronkeijke 18 m. schijf) was kennelijk te klein voor de grote Duitse machines. Een 05 heeft zelfs een rs van 22275 mm.... Die moesten tot 1955 dus driehoeken bij Ah Goederen of Vork.

Modelspotter

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #17 Gepost op: 14 December 2008, 18:15:27 »
Ik moet nog steeds een goede foto maken van de deurtjes, maar dit volgt nog.

Vrijdag de onderbouw voor de draaischijf opgehaald. Vandaag de oude put eruit gesloopt en een beetje begonnen met het aanbrengen van de eerste onderdelen op de onderbouw. Ik krijg van de week een bouwpakketje binnen voor 6v voeding en als die klaar is kan er echt begonnen worden.
Foto van het beestje:

Meer foto's van de bouw van de draaischijf zullen nog wel volgen. ik hoop de schijf technisch in de kerwerkzaamheden nog.

sander

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #18 Gepost op: 14 December 2008, 18:19:44 »
Hee leuk Sander die draaischijf van Henk Kooiman ben ik ook aan het inbouwen. Gaaf ding hoor!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #19 Gepost op: 14 December 2008, 20:02:44 »

Het is een heel mooi en degelijk ontwerp, een hele leuke uitdaging om er iets moois van te maken. Dat van mij wordt een 20m ns-schijf. Hoe ver ben je al Jaap, en wat voor schijf neem jij als voorbeeld?

Sander

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #20 Gepost op: 14 December 2008, 20:22:40 »
Hij is ingebouwd en ben bezig de brug te bouwen. Beetje fantasie en de plaatjes goed bekeken die op de site van Henk staan. Aansturing en elektronica moet allemaal nog.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #21 Gepost op: 11 March 2009, 19:48:56 »
Zo, zoals beloofd in dit draadje een verhaaltje over mijn 8700 in aanbouw. Ik zet deze gewoon in dit draadje omdat de loc toch voor deze baan gebouwd wordt.

De loc is gebouwd op een drie-assige vuurloze loc van liliput.
Zo'n type als deze:
klik

De loc heeft zo'n beetje de goede asafstanden en goede wielmaat voor de 8700. Het enige en ook meteen grootste nadeel is dat bij de loc het drijfwerk onder het machinistenhuis zit. De motor zit ook in het machinistenhuis dus er moet iets aan veranderd worden om het goed te krijgen.
Ik heb het drijfwerk en de cilinders verwijdert en de locatie van de motor nog gehandhaafd. De motor is in mijn geval nog een verhaal apart, ik heb de worm verprutst toen ik de worm van een asje van een kapot gegaan motortje wilde halen dus ik heb maar een nieuw locje met zwarte wielen besteld die de wielen en motor gaat doneren. Met het onderstel, de assen een reservemotor en andere wielen bouw ik dan nog wel een keer een 8500.

goed, terug naar het model. Ik heb een kapje van styreen gemaakt, met een keteltje van pvc buis. Er komen wat details van philotrain (schoorsteen, buffers, luchtpomp en later ook lantaarns). De dom is er een van een 5500 waar een stukje tussenuit is gehaald om de dom wat lager te maken. De bel is zelfgedraaid uit messingstaf (in freesbankje, maar dat kan net zo goed in vastgezette boormachine).
Ik ga voor een 8700 uit de vroege serie, een in duitsland gebouwde dus, en niet zoals philotrain een werkspoor versie.
De cilinders zijn ook van styreen met een messingbuisje erin ter lagering van de zuigerstang. Het drijfwerk heb ik deels uit de bekende setjes die bij Gm&S te koop zijn (de drijfstang), de orginele koppelstang van liliput en de rest van de onderdelen is met een klein freesbankje gemaakt uit messingplaat. De scharnieren heb ik gemaakt door een stukje messingdraad op een plaatje fosforbrons te solderen. Het plaatje daarna redelijk dicht om de messingdraad afgeknipt/vijlt. Deze steek je door de
twee delen die moeten scharnieren met een stukje vochtig papier ertussen. Dan heel kort aan de achterkant vastsolderen en je hebt als het goed is een werkend scharnier. Mocht alles vastzitten, dan gewoon losbakken en opnieuw proberen.

Het drijfwerk van de donorloc klopt niet echt met die van de 8700 dus vandaar de moeite om het zelf te maken.

De ketel is afneembaar, en schuift met de bovenkant van de vuurkist onder het machinistenhuis. het locje weegt door lood in waterbakken en ketel nu bijna 200 gram (zonder motor).

Goed foto's zeggen meer dan woorden dus hier maar wat foto's (als het goed is aankliknaar voor grotere)

de loc een tijdje geleden

zo ongeveer de huidige stand van zaken. Het naar beneden hangende deel van het drijfwerk is inmiddels goed gezet, hier moest toen nog een onderdeel van gemaakt worden.

De onderdelen voor het drijfwerk.

Ik ga binnenkort wel weer verder met deze loc, ik hoop snel de nieuwe donor binnen te krijgen, misschien dat ik ook al wel een losse motor bestel. Ik wil namelijk eerst de motor er goed in hebben zitten voordat ik de loc helemaal afrond.

als er vragen en of opmerkingen zijn, ik hoor het wel.

Sander
« Laatst bewerkt op: 11 March 2009, 19:52:25 door sander1985. Reden: toch nog wat toevoegingen »

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 11 March 2009, 19:54:57 »
op het een na laatste plaatje lijkt je schoorsteen wel krom :D

HarryS

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 11 March 2009, 20:45:18 »
Hoi Sander,

Mooi hoor, je zelf gebouwde lokje. Ziet er heel leuk uit. Weet niet exact, hoor de serie 8700 eruit zag, maar het zal zeker goed zijn.
Ik vind het leuk, om een stukje Arnhem te zien en ben dan ook benieuwd naar het eindresultaat.

Groetjes

Harry Stipkes
(die even snel een stukje schreef)

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #24 Gepost op: 11 March 2009, 21:08:45 »
Harry,

Hier een link naar het utrechtsarchief met wat foto's van de 8700 serie.

klik

Sander

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 11 March 2009, 22:16:33 »
Sander,

Is die stoomlok gedeeltelijk getekend in AutoCAd en geplot?

Gerard

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #26 Gepost op: 12 March 2009, 16:42:31 »

gerard, nee dat is de loc niet, maar voor mij (autocad is een onderdeel van mn werk) is het goed te realiseren. Ik heb mijn locje wel gebasseerd op de simpele tekening uit het bekende waldorp boek dus ik kan niet garanderen dat de maten geheel kloppen.

Sander

HarryS

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 12 March 2009, 19:27:19 »
Sander,

Die algemene tekening uit dat boek: stonden daar geen maten bij??
Als ik een model zelf- of ombouw, dan heb ik meestal wel een tekening met enkele maten. Deze tekening verklein/vergroot ik dan tot schaalgrootte door het vergroting-verkleiningspercentage te berekenen. Maat op kopie controlleren en als je het goed gedaan hebt, kun je de overige maten zo uit de tekening aflezen.

Te laat voor jou, maar bij het tekeningenarchief van het NVM hebben ze een tekening van een NS 8700.

Succes verder met bouwen.

Groetjes

Harry Stipkes

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #28 Gepost op: 12 March 2009, 20:39:02 »
Harry,

Tuurlijk staan er in dat boek maten bij. het is eigenlijk alleen een grove maatschets vanaf de zijkant getekend. Het is dus een vrij grove basis. Alles staat er wel in, maar is lang geleden door iemand met de hand getekend, daardoor krijg je altijd afwijkingen. Over de tekening van de nvm, ik heb wel eens wat tekeningen gezien en sommige zijn erg oude tekeningen, gebasseerd op onderstellen die toen verkrijgbaar waren en getekend in soms wat afwijkende maten.
De tekeningen die ik zou bedoelen voor het echt op schaal kunnen maken zijn orginele tekeningen, en dan niet alleen een zijaanzicht, maar ook doorsnedes en/of aanzichten van bijvoorbeeld de voor of achterkant.

Sander

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Een stukje Arnhem in de jaren '50
« Reactie #29 Gepost op: 12 November 2010, 20:32:10 »

Zo, na ruim anderhalf jaar maar weer eens het stof van dit topic afblazen om weer wat progressie te laten zien. In de tussentijd is er een eigen huis gekocht en verbouwt en nu is er weer tijd voor modelbouw!

De materieelprojecten uit dit draadje staan een beetje in de ijskast, de 8700 ben ik nog niet tevreden met de loopeigenschappen, dus daar kom ik vast later op terug.

Ik ben wel verder gegaan met de modules van het stukje Arnhem (gisteren ook wel Herman genoemd ;D).
De draaischijf is nu mijn belangrijkste aandachtspunt en dit schiet lekker op. Daarna ga ik verder met de loods.

Wat foto's van de vorderingen van de laatste tijd:

De draaischijf is gemaakt naar het voorbeeld van Den Haag, in Arnhem lag op deze plek geen 20m schijf (om het op de modelbaan wat leuker te maken komt er bij mij dus wel een), en van die in Den Haag had ik voldoende foto's voorhanden om die als uitgangspunt te nemen.

De put in aanbouw van styreen, dit wordt nog geplamuurd en geschuurd.

In de put op maat gemaakte stukjes dwarsligger aangebracht voor de draagrail

En bijna rond, de laatste zijn los op de rail geschoven en daarna vastgelijmd omdat je anders de rail er nooit tussen gebogen krijgt.

Even een plaatje met loc er op, staat toch altijd leuk

De draagrail en afdekkappen van de wielen op de foto

De draagbalk (aluminium) is naar de uiteinden dunner gefreesd zodat de schijf goed in de put past

Eerste details, de remhandel en iets wat denk ik de stoppenkast is. Deze laatste wordt nog aangepast, ik heb inmiddels een betere foto gevonden waarop net wat dingen duidelijker staan waardoor ik het beter kloppend kan maken.

En tenslotte een overzichtje met de afwatering/onderhoudsgeul in de put (wie weet waar deze voor diende mag het zeggen, mijn twee benamingen zijn slechts gissingen).

Zodra er weer wat vorderingen zijn laat ik het weer zien!

Sander