Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 15:55:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:34:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 15:34:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 14:49:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:13:17
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:00
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Acme nieuwe ICNG door Quinzeedied
Vandaag om 13:45:52
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:28:13
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
  

Auteur Topic: 'Goederentrein van het spoor in spits'  (gelezen 4216 keer)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1923
    • Flickr pagina
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #15 Gepost op: 03 December 2008, 06:19:21 »
Als je een goederentrein gaat wijzigen en je moet door de spits dan is het nu al een lastig verhaal! Het in zeven uur heen en weer rijden tussen Groningen en Middelburg vind ik een leuke. Weet je een snelle route Henk? Normaal doet een Veendamshuttle van Waalhaven naar Veendam er al ruim vijf uur over!
Het zal lekker worden wanneer er geen cargo's in de spits meer mogen rijden. Stel je trein uit het buitenland is vertraagd. Staat ie om 7u aan de grens in Benthem en mag ie daar drie uur wachten tot ie verder gaat. Komt ie nog later aan in Rotterdam waar ie ook weer moet wachten tot ie een terminal mag bezoeken. Vervolgens is het vertrek van de shuttle ook weer veel later en is je hele planning nog meer naar de klotûh, om het maar in goed Haags uit te leggen! Wellicht had ie nog wat kunnen inlopen wanneer de trein gewoon door de spits heen mocht!
Dat cargo's lastig zijn in de spits heeft voornamelijk te maken met de populariteit van het reizigersverkeer. Wanneer een reizigerstrein wat te laat vertrekt en daar achter zit een pad van een cargo dan moet ie in de remmen en dan duurt het ff voordat ie weer op snelheid is. Gevolg is dat achteroplopende reizigerstreinen ook in de plus komen!
Dat goederentreinen na een verstoring snel weer snel gaan rijden heeft meer met de organisatie van de vervoerder te maken. Het opstarten van de reizigersdienst is vaak ingewikkeld terwijl de machinist van de goederentrein gewoon nog aanwezig is en meteen weer kan rijden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #16 Gepost op: 03 December 2008, 08:27:49 »
Dus bijvoorbeeld hoogovens die niet even een uurtje stilgezet kunnen worden kunnen best een uurtje wachten op een trein met grondstoffen? Ook andere bedrijven hebben een hele planning waarop een tijdige levering van belang is, zeker als ze met het JIT principe werken (Just In Time). Dus om te stellen dat de schade voor het bedrijfsleven nul is is onzin!

Tja, maar heeft een bedrijf het recht om just-in-time te werken om zo geld te besparen en meteen te eisen dat de goederen precies op dat moment worden afgeleverd dat het bedrijf dat wil, ongeacht wat de gevolgen zijn voor de rest van het vervoer per spoor, met name reizigersvervoer?

Alles goed en wel, maar strikt bezien is dat toch voornamelijk een probleem van het betreffende bedrijf en zoals men in het leger zegt, "je moet van jouw probleem niet mijn probleem maken". :)

Het onderliggende probleem is de beperkte capaciteit van het spoor, wat in Nederland een heel concreet probleem is. Het voorstel van de NS-topman is een goedkope manier om groei in het reizigersvervoer te creëren.

Dat het geen ideale manier is weet hij ook wel en hij zou hoogstwaarschijnlijk ook liever een grotere capaciteit zien, maar daar is geld voor nodig. Heel veel geld zelfs, plus politieke wil. En na de Betuweroute en de HSL-Zuid wil men niet zijn nek breken over nog een stel grote infrastructurele projecten voor de spoorwegen. (Nog afgezien van het feit dat het geld momenteel ook niet voor het oprapen ligt.)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #17 Gepost op: 03 December 2008, 09:02:36 »

Dat het geen ideale manier is weet hij ook wel en hij zou hoogstwaarschijnlijk ook liever een grotere capaciteit zien, maar daar is geld voor nodig. Heel veel geld zelfs, plus politieke wil. En na de Betuweroute en de HSL-Zuid wil men niet zijn nek breken over nog een stel grote infrastructurele projecten voor de spoorwegen. (Nog afgezien van het feit dat het geld momenteel ook niet voor het oprapen ligt.)

- Peter

De eerste hints over werkgelegenheidsprojecten vallen al. En geld blijkt toch niet zo'n probleem, zie de banken en verzekeraars.

Groeten, Alexander

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #18 Gepost op: 03 December 2008, 11:14:36 »
Alles goed en wel, maar strikt bezien is dat toch voornamelijk een probleem van het betreffende bedrijf en zoals men in het leger zegt, "je moet van jouw probleem niet mijn probleem maken". :)

Is de topman van de NS eigenlijk niet hetzelfde aan het doen met dit voorstel?

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #19 Gepost op: 03 December 2008, 12:00:08 »
Niet noodzakelijkerwijs. Reizigers reizen overdag en dan met name tijdens de spits; voor goederen komt dat veel minder nauw.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22640
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #20 Gepost op: 03 December 2008, 12:56:17 »
Tuurlijk wel. Veerman stelt zich gewoon hardop de vraag wat we belangrijker vinden. 35 jaar geleden was het antwoord dat het goederenvervoer het reizigersvervoer zo min mogelijk moest hinderen. 10 jaar geleden is besloten dat het goederenvervoer gelijke rechten moest hebben. Veerman stelt in feite dat een heroverweging noodzakelijk is willen de ambities voor het reizigersvervoer waar worden gemaakt.

Bedrijven die serieus met JIT werken maken zich in de regel niet afhankelijk van het spoor of anderzins van lange en kwetsbare vervoersverbindingen.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2008, 13:03:21 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #21 Gepost op: 03 December 2008, 15:30:03 »
@Gerard. Dat is een lange kolentrein die uit Amsterdam komt. Die worden met dubbeltractie 189 gereden ertstreinen zijn een zeldzaamheid omdat die maar tot kijfhoek kunnen komen met een 189. Terwijl de 189 wel op Amsterdam Westhaven kan komen.
Voor grootspoorfoto's zie site