Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 12:57:40
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:29:31
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:11:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Frans loodsje et cetera door Eric B
Vandaag om 11:32:34
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 11:28:17
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:00:48
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:11:32
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
  

Auteur Topic: 'Goederentrein van het spoor in spits'  (gelezen 3971 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12441
    • sleutelspoor
'Goederentrein van het spoor in spits'
« Gepost op: 02 December 2008, 15:30:25 »
2 december 2008

Om de reizigersgroei te kunnen opvangen, moet het goederenvervoer buiten de spits gaan rijden. Dat zegt de vertrekkende NS-topman Aad Veenman in De Telegraaf. 'Tot 2012 kunnen we 15 procent groeien,' zegt hij, 'maar dan moeten er wel afspraken komen met de goederenvervoerders. Als die meer buiten de spits gaan rijden, is er genoeg ruimte om de toestroom van reizigers de komende vier jaar op te vangen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #1 Gepost op: 02 December 2008, 17:26:55 »
Kantoor gepraat ;D

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3442
    • Mijn van-alles website
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2008, 17:38:02 »
Die denkt ook... laat ik nog even wat herrie schoppen zo vlak voor m'n vertrek. Heeft de nieuwe topman meteen een leuk aspect waar hij waarschijnlijk vaak aan herinnerd gaat worden.

Wat een onzin... ga dit maar eens proberen, dan denk ik dat geen enkele goederentrein noemenswaardig veel vooruitgang boekt: eerst wachten in de ochtendspits, dan heb je een uurtje of 7 om te rijden, en dan mag je weer wachten... nee, dat kost het bedrijfsleven erg veel geld denk ik (om over de vervoerders maar niet te spreken)

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2008, 18:00:47 »
Lijkt me een heel redelijk idee, als je op bepaalde momenten te weinig capaciteit hebt, moet je niet urgent vervoer verplaatsen naar andere tijden.  Dat gebeurd overal, zelfs nu al bij de NS met de kortingskaart.

En Menno, in 7 uur kan je royaal van Groningen naar Middelburg en terug rijden.  De schade voor het bedrijfsleven is ook nul, want er zit echt niemand op te wachten dat zijn lading kalk precies
om 8:00u s'morgens aankomt.  Dat kan rustig een uurtje wachten.

Henk

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2008, 19:10:19 »
Merkwaardig, zo'n NS-topman zou toch moeten weten dat je een trein van zeg 300m niet zomaar ergens kan parkeren tot de spits voorbij is. De machinist van de goederentrein moet wel gewoon doorbetaald worden, gaat NS dat dan vergoeden ?
En kalk of kolen of erts kunnen inderdaad best even wachten, maar containers ? Veel van de inhoud is al verkocht voordat de boot uit China aankomt, dus de nieuwe eigenaren willen wel graag dat het een beetje op tijd aankomt. Bovendien gaat het uitladen van de boot gewoon door. Waar moet het containeroverslagbedrijf dan die stapels containers neerzetten ?
Het is een aardig verhaal maar werkt alleen als slechts één instantie de baas is op het spoor. Nationaliseren dan maar, vooruit.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2008, 19:35:47 »
Lijkt me een heel redelijk idee, als je op bepaalde momenten te weinig capaciteit hebt, moet je niet urgent vervoer verplaatsen naar andere tijden.  Dat gebeurd overal, zelfs nu al bij de NS met de kortingskaart.

En Menno, in 7 uur kan je royaal van Groningen naar Middelburg en terug rijden.  De schade voor het bedrijfsleven is ook nul, want er zit echt niemand op te wachten dat zijn lading kalk precies
om 8:00u s'morgens aankomt.  Dat kan rustig een uurtje wachten.

Dus bijvoorbeeld hoogovens die niet even een uurtje stilgezet kunnen worden kunnen best een uurtje wachten op een trein met grondstoffen? Ook andere bedrijven hebben een hele planning waarop een tijdige levering van belang is, zeker als ze met het JIT principe werken (Just In Time). Dus om te stellen dat de schade voor het bedrijfsleven nul is is onzin!

Verder gaat veel vrachtvervoer naar het buitenland. Dan heb je wel langere reistijden dan de 2x op een neer van Groningen naar Middelburg. Als ze dit systeem overal gaan toepassen moeten er veel meer emplacementen bij komen, kijk maar naar Duitsland waar vrachtwagens in het weekend niet mogen rijden. Daar staan ook hele parkeerplaatsen vol. Bij de trein heb je straks hetzelfde.

Urgent en niet urgent vervoer, het is maar net welke waarde je eraan toevoegt. Weegt een goederentrein die niet verplaatst kan worden zwaarder dan een reizigerstrein waarvan de reizigers de mogelijkheid hebben om te telewerken of flexibele werktijden hebben? Alles is relatief.

En overigens, met 300m heb je een korte trein te pakken, meestal zijn ze nog wel "ietsjes" langer. En één instantie de baas op het spoor, dat is ProRail toch al? Zij kennen de beschikbare capaciteit toe. Als dat weer bijvoorbeeld bij de NS zou liggen tezamen met het goederenvervoer (zoals vroeger dus) zou deze ook de belangen van de cargoklanten moeten afwegen. Je kunt niet alleen maar naar de wensen van NSR kijken, er is meer op het spoor.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #6 Gepost op: 02 December 2008, 20:16:26 »
Er is een nog veel groter probleem.
In principe brengt een doorsnee goederentrein per rit veel meer geld in het laatje van de vervoerder, en niet te vergeten Prorail/overheid, als de doorsnee personentrein.
Het zou dus heel raar zijn om de goederentreinen in de spits stil te zetten, want eigenlijk zijn het de goederentreinen die het meeste geld opleveren voor vervoerder en spoorbeheerder.
Dat is natuurlijk voor het bedrijf van Mr. Veerman (NS) niet leuk, maar het is wel een feit.

Groet Petertrein81,

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2008, 21:34:29 »
En Menno, in 7 uur kan je royaal van Groningen naar Middelburg en terug rijden. 

probeer het maar eens met een goederentrein ;), vrees dat het je niet gaat lukken :)

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #8 Gepost op: 02 December 2008, 21:35:13 »
Dus bijvoorbeeld hoogovens die niet even een uurtje stilgezet kunnen worden kunnen best een uurtje wachten op een trein met grondstoffen? Ook andere bedrijven hebben een hele planning waarop een tijdige levering van belang is, zeker als ze met het JIT principe werken (Just In Time). Dus om te stellen dat de schade voor het bedrijfsleven nul is is onzin!
JIT vereist dat je weet wanneer spullen geleverd gaan worden.  Het wil niet zeggen dat je niet kan werken met leveranciers die zeggen dat ze niet tussen 6 en 9 uur s'morgens (of zo) kunnen afleveren.   Kijk maar naar de gemiddelde winkelketen.  In winkelcentra gelden ook allerlei restricties voor het afleveren van goederen maar toch liggen de winkels vol.

(En overigens hebben de Hoogovens behoorlijke buffers, een hoogoven stilzetten kan
namelijk zo maar niet en kost een vermogen.  Dat wil je niet laten gebeuren omdat de
kalk/kolen/erts/... trein een keer te laat is.)

Henk

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2008, 21:49:54 »
JIT vereist dat je weet wanneer spullen geleverd gaan worden.  Het wil niet zeggen dat je niet kan werken met leveranciers die zeggen dat ze niet tussen 6 en 9 uur s'morgens (of zo) kunnen afleveren.   Kijk maar naar de gemiddelde winkelketen.  In winkelcentra gelden ook allerlei restricties voor het afleveren van goederen maar toch liggen de winkels vol.

Dat klopt wel, maar een gemiddelde winkelketen is wat anders dan een gemiddeld productiebedrijf. Als een bedrijf de productie moet verplaatsen van s'ochtends tot s'middags naar van s'middags tot s'avonds kan dat het bedrijf wel degelijk meer kosten. Dat het voor een boel bedrijven geen probleem hoeft te zijn wil nog niet zeggen dat dat voor alle bedrijven geldt.

Ernst-Jan

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2008, 21:50:31 »
 Dat wil je niet laten gebeuren omdat de
kalk/kolen/erts/... trein een keer te laat is.)

Henk



Of omvalt ;D ;D

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2008, 21:54:47 »
Ik kom in de spits overigens weinig goederentreinen tegen... :-| Ik denk dat het effect van de voorgestelde maatregel beperkt is.
No dress rehearsel, this is our life.

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2008, 23:22:29 »
Ik zie ook geen goederentrein in de spits, pas twee uur later. Maar dat wil nog niet zeggen dat-ie niet ergens anders in de spits aan z'n reis begonnen is.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #13 Gepost op: 03 December 2008, 01:43:32 »
Ik begrijp dus dat de Betuwe Route en de havenspoorlijn in het spitsuur niet meer gebruikt mogen worden van een "deskundige "     8)

Toen ik tot vorig jaar met zicht op het spoor in Tilburg woonde, viel het mij op dat na een "storing' de goederentreinen als eerste weer mochten rijden en daarna de reizigerstreinen. Ook herhinder ik me dat enige tijd geleden in Twente bij langdurige de goederentreinen door mochten rijden en de reizigers in busjes opgeladen werden.
Ook heb ik ooit van een rail pro-er begrepen dat Railioin NL toch met een duitse grote bek voorrang krijgt.

Misschien bedoelt die man gewoon gelijkere rechten op het spoor.

Groeten Alexander

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: 'Goederentrein van het spoor in spits'
« Reactie #14 Gepost op: 03 December 2008, 02:27:54 »
Goederentreinen rijden wel degelijk in de spits. Elke dag dendert er vlak voor het vertrek van de cnl (17:03 dacht ik) een lange ertstrein getrokken door 2 189 loc's door A'dam cs. Niet dat daar wat mis mee is trouwens  :).

Gerard.