Lijkt me een heel redelijk idee, als je op bepaalde momenten te weinig capaciteit hebt, moet je niet urgent vervoer verplaatsen naar andere tijden. Dat gebeurd overal, zelfs nu al bij de NS met de kortingskaart.En Menno, in 7 uur kan je royaal van Groningen naar Middelburg en terug rijden. De schade voor het bedrijfsleven is ook nul, want er zit echt niemand op te wachten dat zijn lading kalk preciesom 8:00u s'morgens aankomt. Dat kan rustig een uurtje wachten.
En Menno, in 7 uur kan je royaal van Groningen naar Middelburg en terug rijden.
Dus bijvoorbeeld hoogovens die niet even een uurtje stilgezet kunnen worden kunnen best een uurtje wachten op een trein met grondstoffen? Ook andere bedrijven hebben een hele planning waarop een tijdige levering van belang is, zeker als ze met het JIT principe werken (Just In Time). Dus om te stellen dat de schade voor het bedrijfsleven nul is is onzin!
JIT vereist dat je weet wanneer spullen geleverd gaan worden. Het wil niet zeggen dat je niet kan werken met leveranciers die zeggen dat ze niet tussen 6 en 9 uur s'morgens (of zo) kunnen afleveren. Kijk maar naar de gemiddelde winkelketen. In winkelcentra gelden ook allerlei restricties voor het afleveren van goederen maar toch liggen de winkels vol.
Dat wil je niet laten gebeuren omdat de kalk/kolen/erts/... trein een keer te laat is.)Henk