Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 10:38:44
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44

Auteur Topic: Digitaal beginnen ??  (gelezen 8549 keer)

hansje

• Offline Offline
Digitaal beginnen ??
« Gepost op: 01 December 2008, 09:10:11 »
Ik heb reeds een megaset gekocht met twee prachtige MFX Loks van Märklin.
Ook een Central Station 2.

Ik wil nu eerst een proefbaantje leggen, voordat ik met het grote werk begin.
Digitale kennis opdoen, nu heb ik dit besteld:

Viessmann VI5217 Rückmeldedecoder
Marklin M74445 Digitales Weichantriebsset

Goede keus, of sla ik de plank compleet mis ??
Heb zo'n 100 euro te besteden, geldboompje is vrijwel kaal  ;D

Wil ook kennis opdoen via mijn CS2 uiteraard, maar ook over terugmelding, bezetmelding e.d...een sein misschien ??

Zodat ik lekker kan klooien met de kerst  :D

Dank U

Hans.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2008, 09:12:41 door Hans »

hansje

• Offline Offline
Re: Digitaal beginnen ??
« Reactie #1 Gepost op: 01 December 2008, 18:13:46 »
Wow, dit is toch wel een trein-forum...zoveel gelezen, en geen reactie !!

Is er een dokter in de zaal, om een oude man van 50 op de been te helpen  ;D

Hans.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 01 December 2008, 18:41:52 »
Ik zou zeggen, zoek en vind en lees op dit forum, je vraag is misschien al 100 keer beantwoord. Je terugmelder is al 23 jaar op de markt, je wisseldecoder al evenlang, dus daar is iedereen al over uit. Hoe je CS2 werkt staat in de handleiding, die zul je moeten lezen, en daarna gewoon doen wat daar in staat. net zolang tot dat je het door hebt hoe het werkt, dus lezen oefenen lezen en nog eens oefenen. En dan een gerichte vraagstellen, en niet een open vraag zoals deze.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2008, 18:48:12 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

hansje

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 December 2008, 20:30:59 »
Probeer al zoveel mogelijk te lezen en te leren..het is geen luiheid  :)
Heb de zoekfunctie ook al heel wat gebruikt.

Dit o.a gevonden, om te laten zien dat ik niet stil zit:
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Railbezetmelder%20C-Contactrail%20maken.pdf

Ik heb een budget van nog maar zo'n 100 euro...en vroeg me alleen af waaraan dit te besteden om al wat digitaal werk in praktijk te brengen, thats all.

Hans.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2008, 20:36:25 door Hans »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 01 December 2008, 20:41:11 »
En wij moeten dan ruiken wat voor digital werk je in praktijk wil brengen zeker.
Met je CS2 kun je niet al teveel, het staat volledig in de kinderschoenen, sterker nog de navelstreng is er nog niet vanaf gevallen. Er is geen enkel software pakket wat met de CS2 overweg kan, dus wat wil je nu precies??
In mijn ogen is het een hele dure gameboy met een touchscreen, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

hansje

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 December 2008, 20:43:07 »
Als dat de hulp is die ik hier krijg...laat dan maar zitten  ::)

henk

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 01 December 2008, 20:47:04 »
Hulp genoeg hier Hans.
Maar Wim heeft een belangrijk punt. Je moet toch eerst even vertellen wat je graag met je CS2 zou willen, voordat we suggesties kunnen doen.

Waarom heb je een wisseldecoder gekocht?
Waarom heb je een terugmelder gekocht?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Private SNAFU

• Offline Offline
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
« Reactie #7 Gepost op: 01 December 2008, 20:48:18 »
Hans,

De vraag die Wim duidelijk probeert te maken is, wat wil je precies digitaal gaan doen?
Wil je alleen met de hand een trein digitaal laten rijden of wil je bijvoorbeeld alles via de PC laten lopen.

Afhankelijk van dat soort keuzes kan men je pas een goed beeld geven over wat er bij komt kijken en wat je eventueel verder nog zult moeten aanschaffen.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 01 December 2008, 21:22:33 »
Citaat van: Hans  link=topic=15512.msg234037#msg234037 date=1228160587
Als dat de hulp is die ik hier krijg...laat dan maar zitten  ::)

Hans, ik kan je zoveel vertellen en eventueel bijbrengen over dit onderwerp, dat je maanden nodig hebt om het te verwerken.
Maar op de vraag die je nu plaatst is geen enkel antwoord te geven. Wij weten niet wat je precies voor ogen hebt met je nieuwe systeem.

Mvg
Wim.

hansje

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 December 2008, 21:40:15 »
Zal een poging doen.

Ik hoop in de toekomst, met twee of drie treinen tegelijk te rijden.
Bijv. een reizigers-trein die automatisch zijn traject aflegt, waarbij ik dan zelf met een goederen-trein kan rijden, en kan rangeren e.d
Systeem waarbij de treinen niet in elkaars vaarwater komen zeg maar.
Beveiliging met seinen e.d...ook wil ik een schaduwstation aanleggen waarbij de treinen automatisch stoppen.

Dus als ik het goed begrijp zal ik mijn baan in blokken moeten verdelen en contact-rails moeten gebruiken.

Hoop dat dit licht in de duisternis brengt  :)
Liefst een reactie zonder de CS2 meteen af te kraken.
Ik zie bij andere mensen ook wel eens vreselijke gordijnen hangen, maar dan hou ik ook mijn reactie voor me.

Om te leren, wil ik eerst een klein proefbaantje maken om kennis op te doen.
Heb twee handwissels, zodoende de wisseldecoder.
Wil ervaren hoe het contact verloopt tussen de wissel en de CS2.
En de terugmelder, om te zien hoe het contact verloopt als je de baan in blokken verdeelt.

Hans.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2008, 21:46:45 door Hans »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 December 2008, 21:58:43 »
Het uitgangspunt "zelf een trein kunnen rangeren" moet je even toelichten. Als 'n trein automatisch  moet worden bestuurd, dan zal de CS2 dus 'dienstleider' moeten zijn. Wat wil je nu zelf gaan doen bij het rangeren ? Zelf aan knoppen draaien - dat zal niet lukken tenzij je gescheiden baanvakken hebt.

Ja, je moet denken in blokken en detectie-secties, dat klopt.

De CS2 kraken is het echt niet. Maar voor menigeen is het duidelijk dat CS2 (op dit moment) weinig of geen toegevoegde waarde heeft op 'inhoudelijke' aspecten ten opzichte van menig goedkoper systeem. De CS2 heeft z'n waarde aan de buitenkant (kleurenscherm en zo).
Verder zijn er nog niet veel ervaringen te delen over de CS2 - het apparaat is pas kort beschikbaar en het is bekend dat er nog enkele updates zullen moeten volgen voordat de fabrikant al z'n doelstellingen heeft ingebouwd.

Naast handwissels en een wisseldecoder moet je nog even denken aan de electrische aandrijvingen voor de wissels.

Sander

Anne W

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 01 December 2008, 22:05:23 »
Beste Hans,

Je bent op de goede weg, een proefbaantje om kennis op te doen, gewoon beginnen en als je tegen voor jou "onbegrijpelijke" zaken oploopt en nadat je goed in de handleidingen hebt gekeken, dan gewoon vragen, ik zal helpen voor zover ik kan, ik heb geen CS2, maar ik ben niet éénkennig (wel een fan van iets anders)

Zodoende leer je hoe de basisprincipes werken en leer je ook de grenzen kennen van de apparatuur die je gebruikt.

Wil je de basisprincipes van de blokindeling en de soorten/plaatsing van de melders eens zien, kom naar Houten op 13 december en ga kijken bij R*.

Groet, Anne W

Sander

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 01 December 2008, 22:09:25 »
Hans zijn start was misschien een slechte maar we zijn nu wel op de goede weg wat reacties betreft, laten we dat zo houden!

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

hansje

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 December 2008, 22:09:56 »
Beste Hans,

Je bent op de goede weg, een proefbaantje om kennis op te doen, gewoon beginnen en als je tegen voor jou "onbegrijpelijke" zaken oploopt en nadat je goed in de handleidingen hebt gekeken, dan gewoon vragen, ik zal helpen voor zover ik kan, ik heb geen CS2, maar ik ben niet éénkennig (wel een fan van iets anders)

Zodoende leer je hoe de basisprincipes werken en leer je ook de grenzen kennen van de apparatuur die je gebruikt.

Wil je de basisprincipes van de blokindeling en de soorten/plaatsing van de melders eens zien, kom naar Houten op 13 december en ga kijken bij R*.

Groet, Anne W

Ben blij dat er ook nog mensen op een normale manier kunnen reageren, hartelijk dank Anne W  ;)

Hans.

henk

• Online Online
« Reactie #14 Gepost op: 01 December 2008, 22:15:00 »
Okay.
Eerst even over het CS2. Zal het apparaat zeker niet afkraken. Volgens mij zet Märklin hiermee een nieuwe standaard.
Maar het apparaat is pas kort uit. Dat betekent dat er nog niet veel mensen met ervaring zijn. Het betekent ook dat het apparaat nog volop in ontwikkeling is. Met name de automatiseringsmogelijkheden zijn nog niet geïmplementeerd, heb ik begrepen. Voorlopig kun je er treinen mee besturen en kun je op het scherm je banenplan laten verschijnen en daarmee je baan bedienen. Het kan zijn dat ik een beetje achterloop, want de updates volgen elkaar snel op.

De 74445 is een wisselaandrijving en -decoder in één als ik het goed zie. Daarmee kun je één wissel electrisch maken en digitaal besturen. Een mooie, maar ook dure oplossing. Gebruikelijker is om een gewone aandrijving voor de wissels te kopen en daarbij een decoder waarmee je vier wissels tegelijk digitaal kunt bedienen, bijvoorbeeld de Viessmann 5211.

De terugmelder kun je op de S88-poort van het apparaat aansluiten, maar ik vraag me af of je er verder al veel mee kunt. Terugmelden is eigenlijk alleen van belang bij automatisering van de treinenloop en dat kan het CS2 nog niet echt. De ingebouwde software die dat moet regelen komt nog in een toekomstige update. Externe software op een computer gaat ook nog niet, omdat die programma's nog niet zijn aangepast.
Mogelijk dat je de treinen al op het scherm kunt volgen.

Kortom, voorlopig zou ik proberen een eenvoudig baantje op je beeldscherm te krijgen en daarmee de treinen en de wissels te bedienen. Als je voorlopig maar twee wissels voor een inhaalspoor wil gebruiken, dan kun je nog zo'n 74445 setje kopen, maar voor de toekomst zou ik toch eens uitrekenen wat vier losse aandrijvingen en bijvoorbeeld zo'n Viessmann 5211 nou precies kost.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.