Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 13:29:12
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:08:55
Bauarbeiten im gange
door
Jelmer
Vandaag
om 13:03:29
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
AP3737
Vandaag
om 12:47:46
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:45:10
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:46
Sfeer op je modelbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 12:08:31
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:45:04
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
henk
Vandaag
om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:34:24
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool
door
Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM
door
GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Digitale besturing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Digitale besturing (gelezen 5433 keer)
OLDO
Digitale besturing
«
Gepost op:
27 November 2008, 12:34:05 »
Wordt vervolgd...
OLDO
Re: Digitale besturing
«
Reactie #1 Gepost op:
27 November 2008, 19:41:37 »
...het vervolg.
Ik ben begonnen met de bouw van een DCC centrale. Behalve modelspoorder heb ik ook altijd iets gehad met electronika (ik heb een MTS-electronika opleiding genoten). Dus mijn volgende centrale wil ik zelf bouwen.
Om misverstanden te voorkomen even dit vooraf: ik heb dit ontwerp niet van mijzelf. Enige tijd geleden was ik aan het surfen op het WWW naar ideeën over een DCC centrale voor zelfbouw.
Ik heb al een tijdje een Lenz startset met een LZV100 maar daar werd ik de laatste tijd minder enthousiast over. Begrijp goed, er is niks mis met deze centrale maar ik had ander wensen en ideeën gekregen.
Na wat omzwervingen kwam ik na een zoektocht naar de S88 terugmeldbus terecht op de site
The POWS
van Paco Cañada. Daar vond ik o.a. het ontwerp van de NanoX-S88. Deze heeft aan de basis gestaan van mijn zelfbouw DCC centrale.
Op zich is er niks verkeerds aan dit bestaande ontwerp maar ik ben eigenwijs genoeg om het net effe anders te doen. Ik heb daarom besloten een ander ontwerp van Paco, de GenLI-S88, hierbij te integreren. Verder vond ik een gelikt kastje wel aardig
(zie foto).
Kortom, ik zal de komende tijd nog wat meer laten horen en zien hoe e.e.a. zich ontwikkeld. Want ik ben er nog niet. Ik heb intussen de behuizing dan wel klaar en een paar proto-printen gemaakt, op dit moment wacht ik nog op een handvol onderdelen en moet ik de PIC's nog programmeren (nou ja, de hex-en downloaden).
Daarna komt de tijd van het testen en ongetwijfeld zal ik wel weer wat over het hoofd hebben gezien bij mijn conversie naar de gewenste uitvoering. maar dat houdt het spanning er in ... of op de rails
.
Hennie
olaf99
«
Reactie #2 Gepost op:
27 November 2008, 20:35:14 »
Hallo
Erg leuk dat je zelf een besturing bouwt.
Ik heb ooit ook een besturing gebouwt, dan wel geen dcc maar een eigen systeem.
Het was dan de bedoelling dat de computer diende als virtuele bedienpaneel. Wisselstraten schakelen kon zo met gemak gedaan worden. tevens was er een bezetmelding (werkte half) te zien. Ben niet verder gegaan met deze besturing.
http://members.home.nl/t.sluik/computerbesturing.htm
Veel succes met bouwen.
Groeten,
Olaf
Youtube kanaal:
http://www.youtube.com/user/olaf99a
Blog site:
http://bouwwerkenvanolaf.blogspot.com/
Facebook:
https://www.facebook.com/Bouwwerken-van-Olaf-374688453309634/
OLDO
«
Reactie #3 Gepost op:
02 December 2008, 18:48:33 »
Deze week (49)
Zoals ik al aangegeven heb is dit ontwerp een eigen interpretatie van het ontwerp van de NanoX-S88 en de GenLI-S88 van Paco Cañada. Ik heb de opbouw opgedeeld in een boosterprint en een communicatieprint. Ik heb voor een tweedeling gekozen omdat ik dan makkelijker het communicatiedeel kan aanpassen, bv. later een USB ipv een seriële aansluiting. In deze testfase zijn het nog eigen gebakken enkelzijdige printen. Later wil ik er tweezijdige uitvoering van laten maken.
De NanoX-S88 is bijna geheel weer te vinden op de boosterprint. Het gedeelte met de interface voor de S88 bus heb ik naar de communicatieprint verplaatst. Hier kom ik later bij de bespreking van de communicatieprint nog op terug. Verder heeft rechtsachter nog de 9-polige sub-D connector voor de RS-232 van de GenLI-S88 een plaatsje gekregen. Deze kon vanwege ruimtegebrek niet op de communicatieprint worden geplaatst.
Boosterprint
Alle componenten zijn nu binnen. Op de boosterprint moest nog een L6203 als eindtrap gemonteerd worden. Daarna heb ik alles nog eens goed gecontroleerd en de boosterprint voor het eerst aangesloten op de voeding. Dit alles nog zonder de PIC te hebben geplaatst.
Ik heb nu eerst alle voedingsspanningen etc gecontroleerd toen dit is orde was heb ik de PIC voor de NanoX-S88 geprogrammeerd en deze geplaatst. Vervolgens rails aangesloten en een handregelaar (LH 90) en de boosterprint weer op de voeding aangesloten.
Zo het werken? Een enkele slechte soldering kan roet in het eten gooien... Nadat deze gelokaliseerd was en verholpen - uitgerekend de Enable van de L6203 :-| - werkte de booster naar behoren. Een trein op de rails gezet en met de LH90 het adres gekozen en zowaar kwam deze in beweging.
Bij de foto
De foto toont de boosterprint van de
rechterzijde
gezien. Vooraan bevinden zich de koelprofielen van de railvoeding en de 5V. Of deze in de praktijk zo groot moeten zijn zal ik nog moeten uitzoeken. Voorlopig neem ik liever het zekere voor het onzekere. De reden dat deze aan de voorzijde geplaatst zijn is dat aan de achterzijde de communicatieprint als tweede etage zal worden geplaatst en hier dus voldoende ruimte moet zijn.
In het midden aan de linkerzijde vinden we de stroomdetectie-weerstanden en linksachter het uitgangsrelais om de railsaansluiting af te schakelen, oa. bij overbelasting. Midden achter bevindt zich de voedingsgelijkrichter en de 12V voeding.
Ongeveer op het midden van de print vinden we de PIC 16F268A met het besturingsprogramma van de NanoX-S88, met daarvoor aan de rechterzijde van de print de RS-485 driver voor de XpressNet bus.
Tweede test
Vandaag de tweede test uitgevoerd, nl. kijken of ik met Koploper ook kon communiceren met mijn boosterprint. Hiertoe heb ik ipv de handregelaar de LI101F aangesloten. ook deze test is succesvol verlopen waarmee de boosterprint gereed is.
Tot de volgende keer.
Hennie
OLDO
«
Reactie #4 Gepost op:
04 December 2008, 20:33:11 »
Deze week (49) - 2
Als eerste een plaatje van de achterzijde van het complete kastje. Aan de onderzijde de aansluitingen die we al kennen van de boosterprint, te weten de RS-232, de voeding en de aansluiting naar de rails. Aan de bovenzijde de aansluitingen voor de XpressNet (handregelaars) en de S88-N bus (terugmelding).
Communicatieprint
De communicatieprint is intussen ook klaar en getest. Waarna deze is aangesloten op de boosterprint. Ook nu weer een eerste test zonder de PIC en alles is in orde bevonden. Tijd om de PIC te programmeren met het programma van de GenLI-S88 en deze daarna op de print te plaatsen.
Vervolgens de zaak weer testen en zo waarlijk werkte alles naar behoren, zij het dat de testloc abusievelijk op 14 stappen stond ipv 28/128. Dit werd mij duidelijk omdat de lichtwisseling van de frontseinen niet goed werkte (om de andere decoderstap aan of uit
).
Bij de foto
De foto toont de communicatieprint van de achterzijde gezien (zie ook de foto van het kastje). Links zien we een MAX232 die de RS-232 sturing verzorgt. In het midden de PIC met daaronder de RS-485 driver voor de GenLI-S88 aansluiting op het XpressNet. De aansluitingen voor het XpressNet bevinden zich hier onder.
Rechts vinden we bovenaan drivers voor de S88-N bus. De S88-N bus is een iets uitgebreide variant van de bekende S88 bus en maakt gebruik van in de handel verkrijgbare netwerkkabels om de verbinding te maken. De bijbehorende aansluitingen vinden we rechtsonder.
Het voert te ver om hier dieper in te gaan op het nut of niet van een S88-N bus. Er is hier al genoeg op het forum over gezegd. Op oa.
www.opendcc.de
is er het nodige over te vinden.
Op de foto wat slechts zichtbaar zit aan de onderzijde van de print nog een tweetal leds. De linker (geel) geeft aan of de buffer van de MAX232 vol is en de groene onder de XpressNet aansluiting geeft aan of er over deze bus communicatie plaats vindt.
XpressNet aansluiting
Het rode muisepianootje (minischakelaar) tussen de aansluitbussen is bedoeld om een afsluitweerstand in of uit te schakelen voor de RS-485 bus waar het XpressNet gebruik van maakt. Deze zgn. “terminator” is bedoeld om een RS-485 datalijn netjes af te sluiten met een impedantie. Dit voorkomt oa. storingen van de datasignalen.
De noodzaak is hiervan is een beetje afhankelijk van de lengte van je XpressNet bekabeling en de plaats waar je hem plaatst in de keten. Zit dit station ergens in de keten dan gebruik je hem nooit. Zit hij aan het eind dan kun je hem gebruiken, je moet dan wel het andere einde ook afsluiten met een zelfde afsluitweerstand (120 ohm).
In het oorspronkelijke ontwerp van Paco zit deze toevoeging niet. Maar boven geschetst scenario geldt algemeen voor een RS-485 communicatie. Als je in de handel verkrijgbare RS-485 modules bekijkt is deze mogelijkheid er vrijwel altijd in opgenomen. Ik vond het wel handig deze optie in mijn ontwerp op te nemen.
Tenslotte nog een plaatje van de beide printen samengebouwd.
Tot de vogende keer. Ik zal dan dieper op de technische aspecten van mijn ontwerp ingaan.
Hennie
OLDO
«
Reactie #5 Gepost op:
28 May 2009, 13:00:59 »
Update : 28-05-2009
Om maar meteen met de deur is huis te vallen: ik ben gestopt met dit project.
Het was leuk zolang het duurde maar intussen heb ik besloten met Dinamo verder te gaan.
De reden daarvoor zijn twee: 1) ik kan met Dinamo zowel DCC als analoog gebruiken. En ik heb de nodige materieel dat ik niet kan of wil ombouwen. 2) we gaan Dinam ook op de clubbaan toepassen. Dat heeft ook weer genoemde voordelen. Maar ook omdat wij, zoals zovele clubs, niet meer uit de voeten kunnen met het "van Mekeren" systeem (abnaloog bloksysteem). Verder ben ik één van de aangewezen personen die de clubbaan in de lucht gaan houden.
En dat alles onder regime van Koploper.
Ongetwijfeld zul over DAT alles nog wel het enige horen van mijn hand.
OLDO
Alex_is_lang
Re:Digitale besturing
«
Reactie #6 Gepost op:
28 May 2009, 17:27:51 »
Hallo Oldo,
Is het de clubbaan in Zwolle.
Daar kom was ik begin mei toen Frans Staal een worksop gaf en 6 juni weer aanwezig voor een vervolg workshop.
Wens jullie een goede omschakeling, dat gaat wel lukken met de technische kennis die aanwezig is aldaar.
Alexander
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|