Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 12:43:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Eric B
Vandaag om 12:36:03
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rick
Vandaag om 11:48:08
Fleischmania Nostalgia door Floris Dilz
Vandaag om 11:45:38
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 11:37:51
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
6 en 7 september terug naar toen door AB 7216
Vandaag om 10:18:41
Swalbenburg, N modulebaan door william_2
Vandaag om 10:18:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 09:39:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57

Auteur Topic: Booster  (gelezen 2131 keer)

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
Booster
« Gepost op: 19 November 2008, 17:01:32 »
Hallo medeforummers.
Namens een collega die ook modelspoorgek is, en zelf de vraag niet durft te stellen heb ik de volgende vraag.
Overigens weet ikzelf het antwoord ook niet.
Hij rijdt met Roco Lokmaus en digitaal tweerail.
Als hij meer dan 7 loc's tegelijk laat rijden dan verbruikt hij zoveel vermogen en valt soms de boel in storing.
Of soms gaan de loc's een stuk langzamer rijden.
Nu wil hij graag een booster plaatsen.
Kan dat ook een gewone trafo zijn?
En moet die dan geisoleerd zijn t.o.v de eerste trafo? Dus met plastic raillasjes?
Als dat zo is, dan heb je in principe twee gescheiden stroomkringen.
Blijft een loc dan gewoon doorrijden als deze van de ene naar de andere stroomkring gaat en blijft ze dan ook luisteren naar de commando's van de Lokmaus?
Ik hioop dat ik zijn vraag een beetje duidelijk heb gesteld.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

santerdam

• Offline Offline
Re: Booster
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2008, 17:12:21 »
Citaat
Nu wil hij graag een booster plaatsen.
Kan dat ook een gewone trafo zijn?
Een booster is niet hetzelfde als een trafo. Je hebt beiden nodig. Een booster is een 'kastje' wat spanning krijgt van een trafo. En vanaf de booster wordt de rails van spanning voorzien.

Citaat
En moet die dan geisoleerd zijn t.o.v de eerste trafo?
Ook hier weer, de trafo is niet verbonden met de rails,. de booster is verbonden met de rails. En de rails van het 1e circuit moet op beide spoorstaven geisoleerd worden bij de overgang naar het 2e circuit.

Citaat
Blijft een loc dan gewoon doorrijden als deze van de ene naar de andere stroomkring gaat en blijft ze dan ook luisteren naar de commando's van de Lokmaus?
Als alles goed is aangesloten, blijft de loc zonder enige hapering doorrijden. De loc blijft luisteren naar opdrachten, omdat de lokmaus met de nieuwe booster is verbonden. En die booster geeft de opdrachten weer door naar het tweede circuit.

Sander

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2008, 18:42:41 »
Hallo Sander.
Er zijn me nog steeds een aantal dingen niet duidelijk.
Mijn collega wil een booster plaatsen omdat de trafo te weinig VA levert bij het rijden van 7 treinen of meer.
Als ik je verhaal goed begrijp heb je bij het gebruik van een booster de trafo alleen nodig om de booster van stroom te voorzien.
Betekent dat dan dat de booster het vermogen verhoogt zodat er dan wel meer treinen tegelijk kunnen rijden?
Mijn collega wilde de rails in verschillende secties verdelen om zo twee stroomkringen te krijgen.
Maar als ik je uitleg goed begrijp hoeft dat dus niet als hij een booster gaat gebruiken.
Als hij toch twee secties gaat gebruiken, met geisoleerde raillasjes dus, hoe kan de loc dan nog naar de Locmaus luisteren, de tweede sectie is dan immers geisoleerd van de eerste sectie.
Sorry als ik domme vragen stel, maar zowel hij als ik hebben geen idee hoe dat allemaal gaat
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2008, 18:50:28 »
Hallo Harm,
Hier een voorbeeld hoe je gebruikt maakt van een roco booster.
De nummer die erbij staan zijn oude nummers maar het gebruik is hetzelfde.
Op het plaatje klikken en uitvergroten voor een duidelijk beeld.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 19 November 2008, 19:12:30 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 November 2008, 18:54:02 »
Hallo Harm,

misschien is de naam 'booster' eigenlijk een beetje verwarrend. Wat een booster eigenlijk doet is het signaal van de centrale (Central Unit, of soortgelijk) doorgeven aan de rails.

Dat doet hij niet gratis, hij heeft daar stroom voor nodig van een transformator.

Als je de situatie hebt dat je met te veel treinen wilt rijden, is het handig een baan op te delen in verschillende secties. Elke sectie wordt gevoed door een booster. Deze booster heeft 2 inputs nodig: een kabeltje vanaf de centrale (met het digitale signaal), en vermogen van een nieuwe, 2e transformator.

Tussen de verschillende delen van de baan mag geen elektrische (rail) verbinding bestaan. Beide rails moet je dus dmv plastic lasjes van elkaar scheiden.

Hope this helps, succes, Bert

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2008, 19:00:33 »
Je collega heeft nu 3 "dingen" in huis :
- Lokmaus = bedieningsapparaat dat je in de hand kunt houden
- Versterker 10761 = kastje met draden naar de rails
- Trafo 10718 = energievoorziening voor 10761

De Lokmaus is verbonden met de versterker 10761. Op die manier geeft het bedienapparaat de opdrachten aan de 10761.

Een extra booster werkt als 2e versterker (een beetje gelijk aan 10761). En die heeft een eigen trafo nodig (10718).

Doordat tussen beide Versterkers een aparte draad is geplaatst worden de opdrachten van de Lokmaus aan beide apparaten doorgegeven.

Uiteindelijk heeft je collega dan een baan, die bestaat uit 2 stroomkringen. Iedere kring heeft z'n eigen versterker plus z'n eigen trafo. Tussen beide kringen moet de rails volledig geisoleerd worden.

Jou knelpunt is waarschijnlijk dat je niet weet dat je collega nu al een 1e trafo en een 1e booster heeft. En hij kan een 2e trafo plus een 2e booster bijkopen.

Sander

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2008, 08:39:34 »
Hallo Harm,
Mijn collega wil een booster plaatsen omdat de trafo te weinig VA levert bij het rijden van 7 treinen of meer.
Als ik je verhaal goed begrijp heb je bij het gebruik van een booster de trafo alleen nodig om de booster van stroom te voorzien.
Betekent dat dan dat de booster het vermogen verhoogt zodat er dan wel meer treinen tegelijk kunnen rijden?

Er zal nooit meer vermogen uitkomen als dat je erin stopt.
De meeste boosters liggen in de orde van 3 ampere maximaal en hebben doorgaans een kortsluitbeveiliging die actief wordt indien de stoom hierboven uit komt.
Indien je dus een hoger stroomverbruik hebt moet je een tweede booster met een eigen trafo inzetten om het vermogen op te peppen.
Je zult op dat moment inderdaad de baan in tweeen moeten verdelen door de rails van elkaar te isoleren.
Elk deel krijgt dan een eigen booster aansluiting.
Het is dan natuurlijk wel zaak dat je de baan zodanig verdeelt dat de verbruikers worden verdeeld over deze twee boosters.
Indien alle verbruikers op 1 booster komen zal deze booster opnieuw overbelast raken, en dat is net wat je wilde oplossen.
Als bijvoorbeeld het station aan maximaal 5 treinen een plaats bied zou je bijvoorbeeld het station kunnen voeden uit een booster en de rest uit de tweede.
Dus zorg er in dit geval voor dat de verbruikers worden verdeeld over de twee boosters.
Ongeacht het aantal booster dat wordt ingezet krijgen deze hetzelfde ingangssignaal aangeboden.
Dus alle stuur commando's, die in dit geval vanuit de multimaus, worden gelijktijdig verstuurd gaan naar allle boosters zodat de commando's overal beschikbaar zijn.
Indien je gelijkwaardige boosters en trafos gebruikt zul je van de overgang van de ene naar de ander booster niets merken.
Hierbij is het wel zaak dat beide booster of dezelfe manier worden aangesloten.
Net als (vroeger) met analoog, hier was het ook zaak de de + en de - goed werden aangesloten om sluiting te voorkomen.

Hoop dat hier iets aan hebt.  ;)

Willem.