Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 01:04:45
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23

Auteur Topic: Domme vraag (bestaan niet)  (gelezen 3599 keer)

Clubeddie

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Domme vraag (bestaan niet)
« Gepost op: 18 November 2008, 16:42:35 »
Hier is ook weer een herbeginner met een vraag.
Ik heb heel vroeger met treintjes gespeeld en ben voornemens om dit weer te doen. Ik weet alleen nog niet hoeveel tijd ik voor mijn hobby ga krijgen dus wil niet gelijk heel groot gaan uitpakken.
Heb nog wat oude fl** rails (druk aan het schoonmaken). Een partij fl* profirails in goede staat. Daarnaast een mehano thalys en een NS 1220 loc met enkele wagons... tot zover het materieel

En nu komt het. Zoals zo velen wil ik natuurlijk meerdere treinen tegelijkertijd laten rijden op hetzelfde spoor, mooi laten afremmen en wegrijden, etc..etc.. ik wilde dit analoog gaan doen maar na heel veel op dit forum te hebben gelezen begin ik een klein beetje richting digitaal te neigen.
(ik hoef niet de voor en nadelen te weten van deze 2 mogelijkheden, er zijn voor en tegenstanders, er is met analoog ook heel veel mogelijk zei het op een andere manier. Dus laten we deze discussie maar weer niet starten.

Nu is digitaal voor mij totaal nieuw (excl. alles wat ik hier gelezen heb). Maar ik denk er dus nu over na om een Roco Multimaus aan te schaffen. Als ik me goed heb ingelezen kan ik hier aardig mee starten. Moet dan nog wel decoders in mijn treinen bouwen. Heb ik dan nog meer nodig? En volgens mij wordt er bij de roco ook een stukje rails meegeleverd waar alles op aangesloten zit, ben je verplicht dit te gebruiken of kan je de boel ook rechtstreeks aansluiten op een andere rails.

Sorry als ik domme vragen stel, maar het is me allemaal nog niet duidelijk maar met de vele experts die hier rondlopen moet ik een eind gaan komen. Alvast bedankt voor je reactie.

Sander

• Offline Offline
Re: Domme vraag (bestaan niet)
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2008, 16:49:05 »
Domme vragen bestaan niet....
Bij ene niet gestelde vraag blijf je dom... ;D
Tot zover deze wijze les  ;)

De multimouse is zeker een zeer goede beginners set! Prijs technisch maar ook met het oog op eventuele uitbereiding is deze interessant.

De draden van deze centrale kan je rechtstreeks aan de rails solderen en voila, niks geen extra railtje nodig dus.

Voor je treinen ben je inderdaad decoders nodig en dan de multimouse en dan rij je inprincipe digitaal.

Wil je echter ook je wissels digitaal gaan schakelen dan ben je aangewezen op wisseldecoders. Voor jou dan de decoders in DCC format.

Hopende je hiermee op weg geholpen te hebben. Nieuwe vragen? stel ze gerust!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2008, 16:54:08 »
En wil je computergestuurd gaan rijden (in de toekomst) dan komen er ook nog bezetmelders om de hoek kijken.

Maar om je niet gelijk te ontmoedigen, je kunt het stap voor stap doen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2008, 17:17:42 »
Wellicht puriteins, maar om vergissingen te voorkomen : De Roco Multimaus is het rode ding, wat je in je hand kunt houden. Daar heb je ook de versterker 10764, de trafo trafo 10725 en een kabeltje bij nodig.

Sander

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2008, 18:13:40 »
Mischien is het handig om een startset van Roco aan te schaffen.
Dan heb je alles in een keer.
Maar als het je niet specifiek om een Multimouse is te doen, Piko heeft ook digitale startsetjes en die zijn niet duur.
Maar er zijn ook forumleden hier die een startset van Roco aanschaffen alleen om de rails en de loc's.
De digitale set zelf hebben ze niet nodig en mischien kun je die overnemen.
Dan zou je bij " vraag en aanbod " eens een poging kunnen doen.
( te vinden aan de linkerkant van de pagina )
Succes
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2008, 18:19:48 »
Harm, op Marktplaats staan bijna permanent complete (nieuwe) Roco digitale sets te koop - afkomstig van uit elkaar getrokken startsets. Voor ongeveer 50-75 euro heb je alles in huis.
Het is dus niet perse nodig een complete startset te kopen als je alleen de digitale componenten nodig hebt.

Sander

Sander

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2008, 19:25:42 »
Citaat
als je alleen de digitale componenten nodig hebt

En dat is precies wat Edgar wou weten tot nu toe.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Clubeddie

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2008, 21:53:59 »
Citaat van: Sander Lageveen
Domme vragen bestaan niet....
Bij ene niet gestelde vraag blijf je dom...

Die kan ik voortaan op mijn werk gebruiken (werk op een school en dat was altijd het standaard antwoord)  ;D

Allen bedankt voor de reacties het is mij alweer een stuk duidelijker.
Wellicht puriteins, maar om vergissingen te voorkomen : De Roco Multimaus is het rode ding, wat je in je hand kunt houden. Daar heb je ook de versterker 10764, de trafo trafo 10725 en een kabeltje bij nodig.

Wat betreft de 'Multimaus', ik bedoelde inderdaad de hele set, ik had al op marktplaats gezien dat ze daar worden aangeboden, desalniettemin bedankt voor de tip... ;) Een goede prijs ligt dus tussen de 50 en 75 euro begrijp ik...

Wat betreft wissels en bezetmelders hier had ik ook al het een en ander overgelezen maar dat komt tzt wel. Wel had ik nog een vraagje over de in te bouwen decoders. Als ik de meeste draadjes heb gelezen moet je dit zelf kunnen doen. Vraag 1: Kan dit bij alle locomotieven, ook oudere, zijn die geschikt? Waar vind ik ze en wat kosten ze gemiddeld. Ik heb zitten zoeken maar kom ze niet tegen.

Wederom alvast bedankt.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2008, 22:11:14 »
De meeste locs, die je tegenwoordig koopt, hebben het label "digitaal voorbereid". Dat hjoudt in dat in de loc een connector zit, waar je een decoder in kunt prikken. Let wel op dat je het juiste type decoder koopt (in jouw geval DCC) en dat de decoder de juiste connector heeft.

Bij oudere locs zit die voorbereiding (nog) niet. In dat geval koopt je een decoder met draadjes. En wordt het een kwestie van solderen.

Zie hier voor 'n pagina van 'n fabrikant. Kijk maar bij Lokpilot V3.0

Succes, Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2008, 22:12:22 »
Wel had ik nog een vraagje over de in te bouwen decoders. Als ik de meeste draadjes heb gelezen moet je dit zelf kunnen doen. Vraag 1: Kan dit bij alle locomotieven, ook oudere, zijn die geschikt? Waar vind ik ze en wat kosten ze gemiddeld. Ik heb zitten zoeken maar kom ze niet tegen.

Wederom alvast bedankt.

Alle locomotieven zijn geschikt, ongeacht hun leeftijd. Voorwaarde is dat ze technisch 100% in orde zijn, dus analoog perfect rijden.
Je vind ze in iedere betere modelspoorwinkel en via internet.
Voor een goede decoder betaal je iets van ergens tussen de 25 en 32 euries.
Zimo MX63 of MX64, Kuehn T125 of T145,  Tran DCX 51, Lokpilot V3.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Sander

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2008, 22:47:07 »
Loop even binnen bij ene bouwmarkt (tegenwoordig ook supermarkten, aldi, lidl enz..) en schaf jezelf een multimeter aan.

Je bent deze nodig om zeker te zijn dat alle verbindingen uit de lok zijn wanneer je met ombouwen bezig bent.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 November 2008, 08:52:29 »
En mocht je in de gelegeheid zijn ga dan volgend weekend (29-30/11) eens naar Rijswijk naar de Nederlandse Modelspoordagen.
Daar staat Beneluxspoor ook. Ga er eens langs en steek er je ligt op.
Ook staan er winkeliers en 2e hands verkopers.
Wie weet kan je een leuk setje op de kop tikken.

En als algemene tip. Begin klein. Bouw eerst een proefbaantje. Ovaaltje met een paar wissels is voldoende. Ga ermee experimenteren en ontdek hoe leuk digitaal rijden is. Heb je voldoende ervaring opgebouwd ga dan pas aan een baan beginnen. Het scheelt je een hoop frustatie.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Clubeddie

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19 November 2008, 14:58:39 »

Bedankt voor alle tips... die van die multimeter is inderdaad wel handig, zal er binnenkort eens naar op zoek gaan.

Ik wil inderdaad klein beginnen, ik weet ook nog niet wat voor baan ik wil, en weet ook nog niet exact hoeveel ruimte ik tot mijn beschikking heb (alhoewel mijn vrouw liever heeft dat het in de woonkamer komt te staan, zodat ze me nog eens ziet... maar ze weet niet wat ze daarmee op de hals haalt :-) )

hoogoveN

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2008, 20:06:18 »
Hoi,

Ik wil zelf ook een digitaal setje aanschaffen en de ROCO Multimaus klinkt aantrekkelijk. Wat zijn de specs van het ding? (Of waar kan ik die vinden)

Ik wil digitaal gaan zonder blokken.
geheugenplaats voor minimaal 10 locs/decoders
3-5 locs tegelijkertijd kunnen laten rijden (ivm stroomafname) Weet niet hoe ik dat ga aansturen maar de mogelijkheid wil ik wel hebben. (hoeveel stroom trekt de verlichting eigenlijk? Als bij bijv. 8 locs de verlichting brandt er er rijdt er 1 dan zal er een aardige stroom lopen?

Wissels en ontkoppelaars ga ik met de hand aansturen dmv drukschakelaars.

De maus gaat dus alleen locs aansturen.

Als het goed is hoef ik dus geen wisseldecoders/boosters/bezetmelders etc te hebben.

mvg

Leo

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2008, 20:15:39 »
Hoi,

Ik wil zelf ook een digitaal setje aanschaffen en de ROCO Multimaus klinkt aantrekkelijk. Wat zijn de specs van het ding? (Of waar kan ik die vinden)
mvg
Leo

Wat dacht je er zelf van om eens op de site van Roco zelf te gaan kijken en lezen. Of is dat nu een heel erg raar voorstel??
En voor het geval je die niet kunt vinden hier is de url http://www.roco.cc/

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net