De Dalhauserringbahn is een oude ringspoorlijn die vroeger langs de noord/west en noord/oost kant van Neu Dalhausen liep. Deze lijn werd gebruikt voor de bediening van industrieën aan de rand van de stad en voor de ontsluiting van de woongemeenschappen aan de rand van de stad. Ook werd de lijn gebruikt om doorgaande goederentreinen om de stad heen te leiden. Doordat Neu Dalhausen is gaan groeien kwam de spoorlijn in de stad te liggen en gingen daardoor de goederentreinen als nog door de stad. Daarom werd er begin jaren 80 voor gekozen ten zuiden van het Hauptbahnhof een verbindingsboog aan te leggen die de ringlijn overbodig zou maken. Toen die boog open ging was het met het doorgaande goederen vervoer gedaan. Het lokale goederenvervoer liep terug en is nu eigenlijk volledig verdwenen. Het personenvervoer bleef met moeite overeind. Uiteindelijk is het personenvervoer genoeg gegroeid om gehandhaafd te blijven. De lijn is nadat hij niet meer doorgaand gebruikt werd begin jaren 80 opgesplitst in 3 delen. Het middelste deel in het noord/westen van Neu Dalhausen verloor al z'n vervoer en werd gesloten. Na jaren niet gebruikt te zijn is dit deel tegenwoordig fiets en wandelpad geworden. Hoe het de andere 2 delen verging staat hier onder beschreven. De oost ringDe Oost ring word tegenwoordig door de S44( met de klok mee) en S45(tegen de klok in) bediend. De S44 rijd 3 x per uur en rijd het traject ND hbf-ND Lipperbruch-ND Mettinghsn-ND Hörste-ND Dedinghsn.-ND hbf, de S45 rijd deze route in omgekeerde richting ook 3x per uur. Dit werd mogelijk doordat een deel van de oude ringlijn werd op gebroken en werd vervangen door 2 verbindingsbogen. Daardoor kunnen de treinen van de oost ring op het station Neu Dalhausen hbf komen. De oost ring komt uit op hoofdlijn van Neu Dalhausen hbf naar Rheda-Wiedenbrück. Ring oost is 13km lang(ND Mentzelsfelde Anschluß-ND Dedinghsn.). Materieel oost ringZoals op de meeste lijnen reden de eerste tientallen jaren uitsluitend stoomtreinen op deze lijn. Vanaf de jaren 50 kwamen hier ook railbussen( VT95) en later accutriebwagens Br515 te rijden. Bij de ombouw en opsplitsing van de lijn werd de oost ring meteen van bovenleiding voorzien. Toen kwamen hier de bekende trek/duwtreinen met Silberlinge en een Br141 te rijden.Per 2000 is de lijn aanbesteed een die concessie is vergeven aan de NDS die sinds dien met nieuw materieel is gaan rijden. Daarbij werd de lijn een S-bahnlijn ( S44/45).De west ringDe west ring komt nu bij Neu Dalhausen Osthusen en die treinen maken gebruik van een verbindingsboog die ook bij de opsplitsing is aangelegd. De west ring werd sinds dien bediend door Nahverkehr treinen en later de RB58 en word nu bediend door de R46 die 2 keer per uur rijd tussen Paderborn, Neu Dalhausen hbf en Ohstein. En deels door de S43 die 3x per uur rijd tussen Basel(westf.), Neu Dalhausen hbf, ND Steinstraße en Ohstein. Bij Neu Dalhausen Benninghausen is na de opsplitsing van de ringlijn één van de verbindingsbogen vernieuwd en de is opgebroken. De overgebleven verbindingsboog bied genoeg mogelijkheden om Ohstein te bereiken dat groeit als voorstad van Neu Dalhausen.Ring west is 15km lang(ND Osthusen-ND Benninghausen-Ohstein).Materieel west ringVoor de opsplitsing reed op het westelijke deel het zelfde materieel als op het oostelijk deel van de lijn. Na de splitsing kwam de lijn een beetje in verval. De er reden wat minder treinen als voorheen. De meeste treinen bestonden uit een V100 met enkele Silberlinge en/of midden instap rijtuigen. Dit bleef eigenlijk de standaard treinsamenstelling voor lange tijd. Na de ingebruikname van de U-bahn liep het treinverkeer nog verder terug. Deze neergaande lijn werd in 1996 gestopt. Vanaf dat jaar ging de NDS de RB58 rijden en gingen de treinen weer eens per uur rijden. Hierdoor en door goede tarieven bleken genoeg reizigers de trein weer te vinden. De NDS zette hiervoor een aantal railbussen Br798/998 in.Het vervoer begon weer wat te stijgen en vanaf 2000 kwam er ook echt nieuw materieel. De NDS zette vanaf dat jaar 2700en en 2800en in.Ook op de directe verbinding tussen ND hbf en Ohstein kreeg drukker treinverkeer. De eerder al genoemde S43 die sinds 2000 ook rijd maakt het trein aanbod voor Ohstein aardig kompleet.OhsteinIn Ohstein is het daar gelegen kopstation ook veranderd in de loop van de tijd. Door efficiënter gebruiken van sporen bleken er minder perronsporen nodig. 2 van deze sporen zijn in de jaren 80 gelijk met de wisselstraat verbouwd. Bij deze verbouwing werden 2 sporen geschikt gemaakt voor U-bahn lijn 1 die toen werd aangelegd. Deze neemt een heel belangrijke plek in in het openbaar vervoer tussen Ohstein en Neu Dalhausen. Dit had ook gevolgen voor het treinverkeer wat hierdoor afnam. Zowel het opstelterrein en het depot werden toen ook gesloten. Vandaag de dag is het opstelterrein deels weer in gebruik voor het stallen van zowel elektrisch als diesel materieel van de NDS. Het voormalige rangeerterrein en poststation van Neu Dalhausen Holzhausen liggen er nu vervallen bij en dienen voor het opstellen van buitendienstgesteld materieel van zowel de DBAG als de NDS.
Oohja, de 2 lantaarns in de boogbrug, dat zijn 2 knopspelden die ik gebogen heb. Van een schijfje papier uit de perforator heb ik het kapje geprutst door het nat te maken met Uhu plast, daarmee lijmde het zichzelf ook gelijk op de knop van de speld vast. Een beetje verf doet de rest, de spelden heb ik in het U profiel van de brug vast gelijmd met alles lijm, hier moet ik alleen ook nog even wat bijschilderen.