Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Michiel2
Vandaag om 21:10:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
20 jaar BNLS door Martijn193
Vandaag om 20:56:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49

Auteur Topic: Diorama ND Mentzelsfelde anschluß  (gelezen 16398 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Diorama ND Mentzelsfelde anschluß
« Reactie #30 Gepost op: 27 November 2008, 09:38:35 »
Dat heb je snel voor elkaar. Netjes.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 28 November 2008, 23:21:03 »
De afgelopen dagen heb ik wel veel gedaan al voelt het niet zo. Ik heb de brug geschilderd en verouderd:

Het zijn een beetje bagger foto's maarja ik kan ze nu niet meer opnieuw maken.

Daarna ben ik gister met groen aan het prutsen gegaan en vandaag nog een keer. Ik heb struiken gemaakt op verschillende manieren. Enkele struiken van ijslandsmos met strooisel had ik nog die heb ik gebruikt. Verder een beetje met groot afval strooisel geprutst, dat is strooisel wat ontstaan is uit resten ander strooisel en onbruikbaar geworden ijslandsmos. Daar is ook normaal strooisel overheen gegaan en omdat ik de kleur niet mooi vond is daar veel, heel veel verdunde verf doorheen gegaan, zowel gister als vandaag. Straks nog wat struiken gemaakt van restjes droogbloemen die over waren gebleven van het maken van de berken voor een ander diorama weken terug. Hier ging ook strooisel overheen met verdunde verf.

Inmiddels heb ik het grootste deel van m'n lichte en donkere strooisel opnieuw gemengt met verf in bakken te drogen gezet want de kleur beviel me niet. Als dat droog is moet ik het wel opnieuw malen en zeven maar dat vind ik niet erg als het maar mooi strooisel word.

Met het zelfde spul en droogbloemen heb ik weer bomen gemaakt, hiervoor komt het gemengde strooisel( olijf groen en licht groen door elkaar) het mooiste uit.

De stammen moesten toen nog geschilderd worden, maar dat heb ik inmiddels ook gedaan de afgelopen dagen.

Het is even afwachten hoe alles er uit ziet als het droog is, en dan kijken of alles naar wens is of dat er nog dingen bijgewerkt of bijgekleurd moeten worden.

Ik ben inmiddels ook poppetjes aan het schilderen, daar volgen later wel foto's van.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 01 December 2008, 00:45:48 »
Vanmiddag heb ik m'n struikjes nog een beetje bij gewerkt en nu is het wel zo dat ik er tevreden mee ben. Meteen ben ik begonnen met bomen planten en nieuwe bomen maken. Het planten van de bomen ging prima, nieuwe bomen maken totaal niet.

Gister heb ik een zak vijverwatten gekocht om daar betere bomen mee te maken. Ik gebruik geen ijzerdraad bomen, duurt me te lang en als ik me 2 keer aan ijzerdraad prik gaat de boom het raam uit, gedult heb ik totaal niet.
Ik gebruik onkruid en daar dacht ik die vijverwatten ff overheen te doen en vast te spuiten met haarlak( werkt opzich nog prima). Daarna weer inspuiten en één tot drie keer instrooien, dat gaat dus niet goed, de bomen dreigen dan weer uit elkaar te vallen. De bomen die wel lukte zijn gewoon een harige bal op een stokje. Ik heb zeer veel strooisel verkloot vandaag en er weer ander halve bus haarlak doorheen gespoten. Uit eindelijk vond ik één boom goed genoeg om te plaatsen.

Dit zijn de grote bollen die ik niet mooi vind.

Deze boom is nog redelijk maar ik vind de boom te harig aan doen, overal steekt van alles uit.

Deze theemuts op een pootje is gemaakt met Heki-flor en nog wat extra strooisel om de kalen plekken wat bij te werken maar een boom, mwah erg twijfel achtig.

Dit zijn de gebruikelijke droogbloemen ingespoten en ingestrooit, ziet er redelijk uit vind ik maar ik wil ook andere bomen.

Ik ben er in iedergeval achter dat ik iets grover strooisel en spuitlijm nodig heb voor sommige dingen. Die vijverwatten, ik kan er nog zeer weinig mee, ik heb al een potje klein geknipt spul staan en ook al gebruikt maar het word het nog steeds niet, maar ik hoop dat dat voor een volgend diorama met spuitlijm beter word en dat ik ook bij vrienden aardig kan gaan oefenen met dat spul.

Niet alles is slecht, ik heb al vele bomen geplant en het staat nu wel vol genoeg denk ik, er zijn al echt hoekjes ontstaan.

Vooral bij deze foto, wie ziet in gedachte al de 44er met zware goederentrein de bocht om komen rollen.

Zo nu moet ik de komende dagen eens met de poppetjes verder gaan maar vooral de rust zien te vinden om een stukje geschiedenis uit te denken en te typen voor een informatiebord langs één of beide fietspaden. Dit om daarna het bord zo te maken dat ik die ook op A4 formaat kan uitprinten.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 01 December 2008, 00:54:03 »

Wat groeit daar nu voor vrucht uit die boom  :o

Maar verder ziet het er goed uit hoor ;D

Gaat lekker zo te zien :)

Gr. Remco.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 01 December 2008, 17:23:47 »
De afbouw van dit diorama gaat even in de ijskast, bij het bedenken van de tekst voor op de info borden kwam ik tegen op de stads plattegrond die ik wilde aanpassen en uiteindelijk betekend dat dat ik Neu Dalhausen helemaal opnieuw ga opzetten en daar ben ik wel even mee bezig.

Als dat klaar is kan ik weer met de details op dit diorama verder.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 07 December 2008, 19:16:29 »
Zo nu is 95% van alles wat ik aan Neu Dalhausen wilde doen is nu klaar, alleen op bus gebied moet ik nog wat dingen aanpassen. Ook hier zal ik zo de nieuwe plattegrond en sporenplan van Neu Dalhausen naar zetten.

Ik heb net als één van de laatste dingen het verhaal over de Dalhauserringbahn aangepast op hoe alles nu in Neu Dalhausen bedacht is. Dit is iets voor zowel de diorama's Ohstein Nord, Neu Dalhausen Holzhausen als ook voor dit diorama. Omdat dit diorama nog gebouwd word en doordaar meer aandacht krijgt post ik het verhaal hieronder.

Citaat van: Dalhauser Ringbahn
De Dalhauserringbahn is een oude ringspoorlijn die vroeger langs de noord/west en noord/oost kant van Neu Dalhausen liep. Deze lijn werd gebruikt voor de bediening van industrieën aan de rand van de stad en voor de ontsluiting van de woongemeenschappen aan de rand van de stad. Ook werd de lijn gebruikt om doorgaande goederentreinen om de stad heen te leiden. Doordat Neu Dalhausen is gaan groeien kwam de spoorlijn in de stad te liggen en gingen daardoor de goederentreinen als nog door de stad. Daarom werd er begin jaren 80 voor gekozen ten zuiden van het Hauptbahnhof een verbindingsboog aan te leggen die de ringlijn overbodig zou maken. Toen die boog open ging was het met het doorgaande goederen vervoer gedaan. Het lokale goederenvervoer liep terug en is nu eigenlijk volledig verdwenen. Het personenvervoer bleef met moeite overeind. Uiteindelijk is het personenvervoer genoeg gegroeid om gehandhaafd te blijven. De lijn is nadat hij niet meer doorgaand gebruikt werd begin jaren 80 opgesplitst in 3 delen. Het middelste deel in het noord/westen van Neu Dalhausen verloor al z'n vervoer en werd gesloten. Na jaren niet gebruikt te zijn is dit deel tegenwoordig fiets en wandelpad geworden. Hoe het de andere 2 delen verging staat hier onder beschreven. De oost ringDe Oost ring word tegenwoordig door de S44( met de klok mee) en S45(tegen de klok in) bediend. De S44 rijd 3 x per uur en rijd het traject ND hbf-ND Lipperbruch-ND Mettinghsn-ND Hörste-ND Dedinghsn.-ND hbf, de S45 rijd deze route in omgekeerde richting ook 3x per uur.

Dit werd mogelijk doordat een deel van de oude ringlijn werd op gebroken en werd vervangen door 2 verbindingsbogen. Daardoor kunnen de treinen van de oost ring op het station Neu Dalhausen hbf komen. De oost ring komt uit op hoofdlijn van Neu Dalhausen hbf naar Rheda-Wiedenbrück. Ring oost is 13km lang(ND Mentzelsfelde Anschluß-ND Dedinghsn.). Materieel oost ringZoals op de meeste lijnen reden de eerste tientallen jaren uitsluitend stoomtreinen op deze lijn. Vanaf de jaren 50 kwamen hier ook railbussen( VT95) en later accutriebwagens Br515 te rijden. Bij de ombouw en opsplitsing van de lijn werd de oost ring meteen van bovenleiding voorzien. Toen kwamen hier de bekende  trek/duwtreinen met Silberlinge en een Br141 te rijden.

Per 2000 is de lijn aanbesteed een die concessie is vergeven aan de NDS die sinds dien met nieuw materieel is gaan rijden. Daarbij werd de lijn een S-bahnlijn ( S44/45).

De west ringDe west ring komt nu bij Neu Dalhausen Osthusen en die treinen maken gebruik van een verbindingsboog die ook bij de opsplitsing is aangelegd. De west ring werd sinds dien bediend door Nahverkehr treinen en later de RB58 en word nu bediend door de R46 die 2 keer per uur rijd tussen Paderborn, Neu Dalhausen hbf en Ohstein. En deels door de S43 die 3x per uur rijd tussen Basel(westf.), Neu Dalhausen hbf, ND Steinstraße en Ohstein. Bij Neu Dalhausen Benninghausen is na de opsplitsing van de ringlijn één van de verbindingsbogen vernieuwd en de is opgebroken. De overgebleven verbindingsboog bied genoeg mogelijkheden om Ohstein te bereiken dat groeit als voorstad van Neu Dalhausen.

Ring west is 15km lang(ND Osthusen-ND Benninghausen-Ohstein).

Materieel west ringVoor de opsplitsing reed op het westelijke deel het zelfde materieel als op het oostelijk deel van de lijn. Na de splitsing kwam de lijn een beetje in verval. De er reden wat minder treinen als voorheen. De meeste treinen bestonden uit een V100 met enkele Silberlinge en/of midden instap rijtuigen. Dit bleef eigenlijk de standaard treinsamenstelling voor lange tijd. Na de ingebruikname van de U-bahn liep het treinverkeer nog verder terug. Deze neergaande lijn werd in 1996 gestopt. Vanaf dat jaar ging de NDS de RB58 rijden en gingen de treinen weer eens per uur rijden. Hierdoor en door goede tarieven bleken genoeg reizigers de trein weer te vinden. De NDS zette hiervoor een aantal railbussen Br798/998 in.

Het vervoer begon weer wat te stijgen en vanaf 2000 kwam er ook echt nieuw materieel. De NDS zette vanaf dat jaar 2700en en 2800en in.

Ook op de directe verbinding tussen ND hbf en Ohstein kreeg drukker treinverkeer. De eerder al genoemde S43 die sinds 2000 ook rijd maakt het trein aanbod voor Ohstein aardig kompleet.

OhsteinIn Ohstein is het daar gelegen kopstation ook veranderd in de loop van de tijd. Door efficiënter gebruiken van sporen bleken er minder perronsporen nodig. 2 van deze sporen zijn in de jaren 80 gelijk met de wisselstraat verbouwd. Bij deze verbouwing werden 2 sporen geschikt gemaakt voor U-bahn lijn 1 die toen werd aangelegd. Deze neemt een heel belangrijke plek in in het openbaar vervoer tussen Ohstein en Neu Dalhausen. Dit had ook gevolgen voor het treinverkeer wat hierdoor afnam. Zowel het opstelterrein en het depot werden toen ook gesloten. Vandaag de dag is het opstelterrein deels weer in gebruik voor het stallen van zowel elektrisch als diesel materieel van de NDS. Het voormalige rangeerterrein en poststation van Neu Dalhausen Holzhausen liggen er nu vervallen bij en dienen voor het opstellen van buitendienstgesteld materieel van zowel de DBAG als de NDS.

Aangezien ik nu ook ander materieel voor m'n S-bahnlijnen gepland heb komt er ook zo'n S-bahn stel( half) op dit diorama. Het is mijn NDS versie van de Br474 van de S-bahn Hamburg. De NDS uitvoering kan alleen op 15kv via de bovenleiding rijden, ik heb tenslotte geen derde rail trajecten gepland.

Nu de laatste dingen maar eens aan gaan passen en daarna weer eens kijken hoe ik met dit diorama verder ga( in de zin van kijken wat ik eerst doe).

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 07 December 2008, 19:18:08 door neudalhausenstadbahn »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 27 December 2008, 13:57:05 »
De afgelopen week ben ik tussen door weer eens lekker met dit diorama bezig geweest, alleen van posten kwam nog niks.

Een paar weken terug heb ik een pakketje met vanalles en nog wat gekocht bij de 2e hands wentinkjes. Daar bleken naast witmetalen motoren ook nog 5 vellen met foto kopiën van reclame borden, witmetalen koeien, witmetalen lantaarnpalen, 2 vakwerk zijkanten van een brug en een planten kweet ding in te zitten en dat alles voor E2,50 8). Daar moest ik zover het paste maar eens wat mee doen ;).

Dus van de week de koeien en lantaarnpalen geschilderd en ik was ook al poppetjes aan het schilderen geweest en toen ook de fietsen maar meteen even gedaan.

Die koeien moesten ook een drinkbak en een hekwerk om zich heen hebben op het diorama anders lopen ze het spoor of het fietspad op. Dus na wat mislukte pogingen met horren gaas en ijzerdraad heb ik me maar eens op een stuk computer flatkabel gestort. Dat werkte een stuk beter en met het zelfde spul en een stukje karton ook een drinkbak geprutst. De golfplaten afscheiding van het weiland is nog niet geschilderd maar dat komt vandaag nog wel.

Foto's:

Misschien viel het op, maar ik heb 2 op na alle bomen gedemonteerd, deze begonnen tijdens het plaatsen van de poppetjes en zo uit te vallen en daar heb ik geen zin in, de kleuren bevielen me ook niet echt. De bomen hebben een verf bad gekregen door ze in een pot dunne verf( met at houtlijm erbij in) te dompelen en uit te laten lekken. De kleuren zijn dan ander en het strooisel valt niet meer uit, de bomen worden dan hard. Als ik de stammen opnieuw geschilderd heb en wat schilder werkzaamheden aan het diorama zelf gedaan heb dan gaan ze er weer op.

Oohja, de 2 lantaarns in de boogbrug, dat zijn 2 knopspelden die ik gebogen heb. Van een schijfje papier uit de perforator heb ik het kapje geprutst door het nat te maken met Uhu plast, daarmee lijmde het zichzelf ook gelijk op de knop van de speld vast. Een beetje verf doet de rest, de spelden heb ik in het U profiel van de brug vast gelijmd met alles lijm, hier moet ik alleen ook nog even wat bijschilderen.

Er moet voor de koeien ook nog iets van een schuilplaats komen, niet omdat dat nu persee nodig is maar omdat ik zin heb iets met karton en flatkabel te prutsen dat er dan als hout en golfplaat uit moet zien.

Naast de fiets/wandelpaden had ik nog wel iets van een worstkraam ofzo gehad maar daar heb ik nog geen plekje voor kunnen vinden. Verder denk ik nog aan telefoon palen, met of zonder (palen in meer of minder vergevorderde staat van ontbinding ;D) draad.

Groetjes Michiel

dibbetje

• Offline Offline
  • tot op de trein
« Reactie #37 Gepost op: 27 December 2008, 18:45:28 »
Oohja, de 2 lantaarns in de boogbrug, dat zijn 2 knopspelden die ik gebogen heb. Van een schijfje papier uit de perforator heb ik het kapje geprutst door het nat te maken met Uhu plast, daarmee lijmde het zichzelf ook gelijk op de knop van de speld vast. Een beetje verf doet de rest, de spelden heb ik in het U profiel van de brug vast gelijmd met alles lijm, hier moet ik alleen ook nog even wat bijschilderen.

Je moet er maar opkomen.
Mooi diorama, met veel belangstelling de vorige posts gelezen.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 28 December 2008, 22:35:41 »
Tja ik wilde een uur terug al wat poste hier, maar ik werd even afgeleid door de berichten over de 273 op de div. forums :-|.

Maargoed alle bomen staan weer op m'n diorama, verder nog niet veel gedaan, maar wel even wat foto's gemaakt.

Misschien dat ik de komende dagen nog wat verder pruts aan het diorama en ik moet nog even bedenken wat ik verder allemaal wil en kan doen.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 14 January 2009, 23:42:03 »
Zo eindelijk weer een post, een week ofzo geleden heb ik de zijkanten van het diorama besmeert met een verf/lijm/meel mengels, dat stinkt verschrikkelijk, maar het ziet er nu wel strak uit. Verder is nu m'n NDS 7413 klaar en die staat nu ook op het diorama. Tijd voor foto's:

Ik heb net wel besloten dat ik toch van het plaatsen van wat telefoonpalen af zie, die zouden te opgepropt staan en daar door niet tot hun recht komen.

Groetjes Michiel

Ruud NS

• Offline Offline
    • Baan
« Reactie #40 Gepost op: 14 January 2009, 23:50:57 »
Hallo Michiel,

Ik vind het er mooi uitzien, maar het is toch geen weer om ijs te eten(en dan nog wel een hele emmer) ;).

Mvg
Ruud