Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:51:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC  (gelezen 5431 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Gepost op: 10 November 2008, 20:19:26 »
Hallo mannen,

Ik wil graag op korte termijn automatisch pendelen op mijn tentoonstellingsbaantje The Shop. Ik rij Lenz, maar zie intussen de bomen door het bos niet meer over hoe terug te melden en met wat. De materie is voor mij best lastig, en ik zie mijzelf echt niet als een digi-beginner....

Mijn vragen:
-  Welke melder is het best geschikt. Iets van Littfinski, of toch Lenz, of iets anders?
-  Is voor pendelen 1 melder per blok genoeg?
-  Welke software? Koploper, of toch mijn eigen Railroad & Co?
-  Is het op korte termijn realiseerbaar?

Nou niet komen met "gebruik de zoekfunctie van het forum", ik heb gezocht en niet gevonden. Ook heb ik 30 pagina's teruggezocht in deze digitaal-vraagbaak en lees ik eigenlijk alles wat per dag langs komt, en toch niet het antwoord gevonden wat ik zoek en zocht.

Als er meer info gewenst is hoor ik dat graag.
Wie oh wie helpt mij? :)

Grtz,  8) Ronald 8)

Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #1 Gepost op: 10 November 2008, 21:01:17 »
Hoi Ronald,
Ik zat pas in een beetje een soortgelijke situatie : Lenz Set90, maar nog geen PC-interface gekocht. Die zijn bij Lenz meer als 100 Euro.... ik heb gekozen voor het project van Karst en Wim (zie link links in het menu "Actie S88XpressNetLI" en heb sinds dik een week een testbaantje liggen, wat onderdeel moet worden van mijn definitieve baan.

- Alleen ervaring met Wim's S88SD16 bezetmelder, die werkt super. Heel gevoelig en makkelijk in het gebruik. Wel max. 1A per sectie dus ik denk geschikt t/m schaal 0.
- Nee, uitgaande van Koploper altijd minimaal 2 melders/blok, inkomend en uitgaand
- Ik ken alleen Koploper maar dat is wat mij betreft een aanrader!
- "Korte termijn" als in dagen / weken / maanden ? Welk sporenplan?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #2 Gepost op: 10 November 2008, 21:08:48 »
Baanplan:



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shopbaanplan.jpg

Alleen pendelen met de sporen bij "shop - water - water" (dus de bovenste 3 aan de linkerkant) tot aan de sector plate (die dan vergrendeld blijft).
Termijn 3 weken.......

Het Wim/Karst project is interessant, maar op dit moment toch maar via eigen interface (LI100). Bezetmelding moet iets anders zijn als genoemd door jou.

Dus?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2008, 22:12:05 »
Citaat
Bezetmelding moet iets anders zijn als genoemd door jou.

Waarom?

Nog een linkje naar 2-rail bezetmelding:

http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Bezetmelding2R.html

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2008, 22:16:29 »
@Sander: dat is nog steeds S88, heeft Lenz standaard niet, je hebt altijd minimaal 1 Lenz module nodig, die LR101 / LR100

Je wilt dus van de bovenste drie sporen links naar de sector plate pendelen : dan heb je minimaal 8 bezetmeldsecties nodig voor koploper (uitgaande van 2 per spoor, alle treinen stoppen dan wel op hetzelfde punt en stoppen in de wisselstraat is niet mogelijk, anders heb je meer bezetmelders nodig)

Dan zou je de Lenz LR101 en 4 Lenz LB101 modules moeten nemen, maar dat wordt vrij prijzig... (dan is de complete set van Karst en Wim al stukken goedkoper, als ik de prijzen van AnW pak)

Alternatief is Littfinski RS-16-O, maar deze doet geen stroomdetectie (bij 2-rail bedrijf is dat meest bedrijfszeker) dus zul je zelf nog met reedschakelaars oid aan de slag moeten.

Misschien dat een van de digitaal guru's nog betere ideeen heeft?

Dit alles in 3 weken inbouwen is denk ik wel te doen, als je de onderdelen op tijd weet te regelen. Ligt er vooral aan, zeker als je met stroomdetectie gaat werken, hoe makkelijk je spoorsecties kunt isoleren en hoe goed je de bedrading kwijt kunt.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #5 Gepost op: 10 November 2008, 22:41:44 »
Citaat
Dit alles in 3 weken inbouwen is denk ik wel te doen, als je de onderdelen op tijd weet te regelen. Ligt er vooral aan, zeker als je met stroomdetectie gaat werken, hoe makkelijk je spoorsecties kunt isoleren en hoe goed je de bedrading kwijt kunt.

Da's in principe geen probleem.... isoleren kan vrij gemakkelijk met het slijptolletje, en ruimte voor:
Citaat
Dan zou je de Lenz LR101 en 4 Lenz LB101 modules moeten nemen
is er ook genoeg.

Citaat
Alternatief is Littfinski RS-16-O,

Daar had ik naar gekeken, en dacht dat alleen deze module genoeg zou zijn. Dus niet.

Citaat
uitgaande van 2 per spoor, alle treinen stoppen dan wel op hetzelfde punt en stoppen in de wisselstraat is niet mogelijk, anders heb je meer bezetmelders nodig

Deze optie is meer dan genoeg voor demo doeleinden.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Donaldus

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
    • Mijn modelspoorpagina
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2008, 00:28:25 »
Misschien niet zo bekend hier in Nederland, maar op Duitse publieksbanen glansrijk ingezet, zijn de melders van Uwe Blücher.
Zie http://www.bluecher-elektronik.de/besetztmelder.html

De gevoeligheid is via de microprocessor op de kaart nauwkeurig in te stellen. De kaart zelf is ogenschijnlijk prijzig, maar doordat er 16  punten (lees: baanvakken) kunnen worden gedetecteerd, levert dat per melding toch een uiterst voordelig systeem op. Zie ook:
http://www.bluecher-elektronik.de/download/preisvergleich_feb2008.pdf

De melders zijn via een per systeem te verkrijgen opsteekprint voor diverse systemen bruikbaar (Lenz RS-bus, LocoNet-bus, s88-bus). Let op: de benodigde interface-kaart is bij de eindprijs inbegrepen, maar bij bestelling dient precies te worden opgegeven voor welk systeem e.e.a. geschikt moet zijn.

Van harte aanbevolen.
DB-tijdperk 3, 2-rail DC, Lenz Digital Plus / LDT, Railware.

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2008, 08:01:14 »
Hallo Ronald,

Is de RS-8 van littfinski een optie?
Deze heeft 8 detectie ingangen met geintgreerde bezetmeldingen. en wordt aangesloten op de RS bus.
Indien je er maar 8 nodig hebt is dit misschien een optie.
Een ander optie is om de RS-16-0 te gebruiken en voor de baandetectie een gelijkrichter toe te passen.
De ingangen zijn zo wie zo galvanisch gescheiden en leverd dus geen probleem op.

Willem

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #8 Gepost op: 11 November 2008, 09:39:23 »
Ronald, op korte termijn ben je het beste af met een RS-8 van LDT. Hoeveel meldpunten je nodig hebt voor je pendelbaan, ligt aan de gebruikte software, voor Koploper is het in ieder geval 2 melders per blok.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #9 Gepost op: 11 November 2008, 10:40:09 »
De RS-8 was waar ik ook naar gekeken had, maar ik twijfelde. Hier kan ik wat mee en voor ij zelf overleggen of ik het baantje op die manier automatiseer. Gezien de korte tijd (laatste weekeinde November) moet ik daar deze week beslissen.

Citaat
voor Koploper is het in ieder geval 2 melders per blok.

Wim, gaat dat ook op voor Railroad & Co? Heb de handleiding door zitten lezen (van 2000... ::)) en daar kon ik dat niet uithalen.

Allemaal alvast bedankt!

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #10 Gepost op: 11 November 2008, 11:32:42 »
Nog een, mannen; welke aansluitvariant is handiger? Aan 1 kant is toch voldoende, of moet je beide staven isoleren?

En welke variant heeft welk voordeel (anders zou dit niet aangeboden worden)?

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #11 Gepost op: 11 November 2008, 12:02:28 »

Wim, gaat dat ook op voor Railroad & Co? Heb de handleiding door zitten lezen (van 2000... ::)) en daar kon ik dat niet uithalen.

Ronald, RailRoad & Co is nooit mijn ding geweest, heb daar in een grijs verleden dagen mee zitten klooien en het nooit naar mijn zin aan de praat gekregen. Voor de meest simpele dingen, moet je op te veel plaatsen iets invullen, waardoor je het overzicht heel snel verliest.
Met toendertijd mijn eigen (Dos) software was het zo opgelost uiteraard  ::) :-X. Tegenwoordig is het met Koploper een fluitje van een cent, zeker jouw sporenplan is binnen een uurtje aan de praat.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #12 Gepost op: 11 November 2008, 12:08:47 »
Nog een, mannen; welke aansluitvariant is handiger? Aan 1 kant is toch voldoende, of moet je beide staven isoleren?

En welke variant heeft welk voordeel (anders zou dit niet aangeboden worden)?

Grtz,  8) Ronald 8)

Beetje onzinnig beide sporen isoleren. Geeft alleen maar kans op storingen. Je moet natuurlijk wel de in de tekening bruine draad op meerdere plaatsen op de rails aansluiten, om de overgangsweerstand die veroorzaakt wordt door de railverbindingen te overbruggen. Daarbij is het isoleren absoluut niet nodig.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #13 Gepost op: 11 November 2008, 12:10:36 »
Hoi Ronald,
Op Orkhavnbanen is ook automatisch pendelverkeer mogelijk (en de laatste tijd werkt dat ook nog eens naar behoren) en dat doe ik met Railroad&Co. 1 bezetmelder per blok en in Rr&Co kun je dan een zgn 'virtuele bezetmelder' aanbrengen om het juiste moment van afremmen/stoppen te bepalen. Zeker als je,  zoals op jouw baan, langzaam rijdt is dat voldoende. 1 spoorstaaf isoleren lijkt mij genoeg. Als je de 4 wissels in de bovenste gedeelte van The Shop ook nog voorziet van een decoder dan kan er leuk geheel automatisch gependeld worden van en naar verschillende sporen met 1 of 2 loks! Die 3 weken heb je dan vervolgens wel nodig om in Rr&Co net zo lang te klooien voordat alles werkt, is mijn ervaring....
groeten
Vincent
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #14 Gepost op: 11 November 2008, 12:19:34 »
Nou Wim, duidelijk.

Citaat
RailRoad & Co is nooit mijn ding geweest, heb daar in een grijs verleden dagen mee zitten klooien en het nooit naar mijn zin aan de praat gekregen.

Nog duidelijker.... ;D

Citaat
Tegenwoordig is het met Koploper een fluitje van een cent, zeker jouw sporenplan is binnen een uurtje aan de praat.

Ik hou je er aan als het zover is.... ben een automatiseer-dummy, weet je nog? ;D ;) Bedankt, Wim.

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule