Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:16:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:54:26
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door hervé
Vandaag om 14:54:12
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 14:29:52
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 13:46:53
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 12:33:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18

Auteur Topic: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC  (gelezen 5305 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Gepost op: 10 November 2008, 20:19:26 »
Hallo mannen,

Ik wil graag op korte termijn automatisch pendelen op mijn tentoonstellingsbaantje The Shop. Ik rij Lenz, maar zie intussen de bomen door het bos niet meer over hoe terug te melden en met wat. De materie is voor mij best lastig, en ik zie mijzelf echt niet als een digi-beginner....

Mijn vragen:
-  Welke melder is het best geschikt. Iets van Littfinski, of toch Lenz, of iets anders?
-  Is voor pendelen 1 melder per blok genoeg?
-  Welke software? Koploper, of toch mijn eigen Railroad & Co?
-  Is het op korte termijn realiseerbaar?

Nou niet komen met "gebruik de zoekfunctie van het forum", ik heb gezocht en niet gevonden. Ook heb ik 30 pagina's teruggezocht in deze digitaal-vraagbaak en lees ik eigenlijk alles wat per dag langs komt, en toch niet het antwoord gevonden wat ik zoek en zocht.

Als er meer info gewenst is hoor ik dat graag.
Wie oh wie helpt mij? :)

Grtz,  8) Ronald 8)

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Bezetmelder nodig bij Lenz DCC
« Reactie #1 Gepost op: 10 November 2008, 21:01:17 »
Hoi Ronald,
Ik zat pas in een beetje een soortgelijke situatie : Lenz Set90, maar nog geen PC-interface gekocht. Die zijn bij Lenz meer als 100 Euro.... ik heb gekozen voor het project van Karst en Wim (zie link links in het menu "Actie S88XpressNetLI" en heb sinds dik een week een testbaantje liggen, wat onderdeel moet worden van mijn definitieve baan.

- Alleen ervaring met Wim's S88SD16 bezetmelder, die werkt super. Heel gevoelig en makkelijk in het gebruik. Wel max. 1A per sectie dus ik denk geschikt t/m schaal 0.
- Nee, uitgaande van Koploper altijd minimaal 2 melders/blok, inkomend en uitgaand
- Ik ken alleen Koploper maar dat is wat mij betreft een aanrader!
- "Korte termijn" als in dagen / weken / maanden ? Welk sporenplan?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 10 November 2008, 21:08:48 »
Baanplan:

http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/shopbaanplan.jpg

Alleen pendelen met de sporen bij "shop - water - water" (dus de bovenste 3 aan de linkerkant) tot aan de sector plate (die dan vergrendeld blijft).
Termijn 3 weken.......

Het Wim/Karst project is interessant, maar op dit moment toch maar via eigen interface (LI100). Bezetmelding moet iets anders zijn als genoemd door jou.

Dus?

Sander

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2008, 22:12:05 »
Citaat
Bezetmelding moet iets anders zijn als genoemd door jou.

Waarom?

Nog een linkje naar 2-rail bezetmelding:

http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Bezetmelding2R.html

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2008, 22:16:29 »
@Sander: dat is nog steeds S88, heeft Lenz standaard niet, je hebt altijd minimaal 1 Lenz module nodig, die LR101 / LR100

Je wilt dus van de bovenste drie sporen links naar de sector plate pendelen : dan heb je minimaal 8 bezetmeldsecties nodig voor koploper (uitgaande van 2 per spoor, alle treinen stoppen dan wel op hetzelfde punt en stoppen in de wisselstraat is niet mogelijk, anders heb je meer bezetmelders nodig)

Dan zou je de Lenz LR101 en 4 Lenz LB101 modules moeten nemen, maar dat wordt vrij prijzig... (dan is de complete set van Karst en Wim al stukken goedkoper, als ik de prijzen van AnW pak)

Alternatief is Littfinski RS-16-O, maar deze doet geen stroomdetectie (bij 2-rail bedrijf is dat meest bedrijfszeker) dus zul je zelf nog met reedschakelaars oid aan de slag moeten.

Misschien dat een van de digitaal guru's nog betere ideeen heeft?

Dit alles in 3 weken inbouwen is denk ik wel te doen, als je de onderdelen op tijd weet te regelen. Ligt er vooral aan, zeker als je met stroomdetectie gaat werken, hoe makkelijk je spoorsecties kunt isoleren en hoe goed je de bedrading kwijt kunt.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 10 November 2008, 22:41:44 »
Citaat
Dit alles in 3 weken inbouwen is denk ik wel te doen, als je de onderdelen op tijd weet te regelen. Ligt er vooral aan, zeker als je met stroomdetectie gaat werken, hoe makkelijk je spoorsecties kunt isoleren en hoe goed je de bedrading kwijt kunt.

Da's in principe geen probleem.... isoleren kan vrij gemakkelijk met het slijptolletje, en ruimte voor:
Citaat
Dan zou je de Lenz LR101 en 4 Lenz LB101 modules moeten nemen
is er ook genoeg.

Citaat
Alternatief is Littfinski RS-16-O,

Daar had ik naar gekeken, en dacht dat alleen deze module genoeg zou zijn. Dus niet.

Citaat
uitgaande van 2 per spoor, alle treinen stoppen dan wel op hetzelfde punt en stoppen in de wisselstraat is niet mogelijk, anders heb je meer bezetmelders nodig

Deze optie is meer dan genoeg voor demo doeleinden.

Donaldus

• Offline Offline
    • Mijn modelspoorpagina
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2008, 00:28:25 »
Misschien niet zo bekend hier in Nederland, maar op Duitse publieksbanen glansrijk ingezet, zijn de melders van Uwe Blücher.
Zie http://www.bluecher-elektronik.de/besetztmelder.html

De gevoeligheid is via de microprocessor op de kaart nauwkeurig in te stellen. De kaart zelf is ogenschijnlijk prijzig, maar doordat er 16  punten (lees: baanvakken) kunnen worden gedetecteerd, levert dat per melding toch een uiterst voordelig systeem op. Zie ook:
http://www.bluecher-elektronik.de/download/preisvergleich_feb2008.pdf

De melders zijn via een per systeem te verkrijgen opsteekprint voor diverse systemen bruikbaar (Lenz RS-bus, LocoNet-bus, s88-bus). Let op: de benodigde interface-kaart is bij de eindprijs inbegrepen, maar bij bestelling dient precies te worden opgegeven voor welk systeem e.e.a. geschikt moet zijn.

Van harte aanbevolen.
DB-tijdperk 3, 2-rail DC, Lenz Digital Plus / LDT, Railware.

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2008, 08:01:14 »
Hallo Ronald,

Is de RS-8 van littfinski een optie?
Deze heeft 8 detectie ingangen met geintgreerde bezetmeldingen. en wordt aangesloten op de RS bus.
Indien je er maar 8 nodig hebt is dit misschien een optie.
Een ander optie is om de RS-16-0 te gebruiken en voor de baandetectie een gelijkrichter toe te passen.
De ingangen zijn zo wie zo galvanisch gescheiden en leverd dus geen probleem op.

Willem

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 11 November 2008, 09:39:23 »
Ronald, op korte termijn ben je het beste af met een RS-8 van LDT. Hoeveel meldpunten je nodig hebt voor je pendelbaan, ligt aan de gebruikte software, voor Koploper is het in ieder geval 2 melders per blok.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #9 Gepost op: 11 November 2008, 10:40:09 »
De RS-8 was waar ik ook naar gekeken had, maar ik twijfelde. Hier kan ik wat mee en voor ij zelf overleggen of ik het baantje op die manier automatiseer. Gezien de korte tijd (laatste weekeinde November) moet ik daar deze week beslissen.

Citaat
voor Koploper is het in ieder geval 2 melders per blok.

Wim, gaat dat ook op voor Railroad & Co? Heb de handleiding door zitten lezen (van 2000... ::)) en daar kon ik dat niet uithalen.

Allemaal alvast bedankt!

Grtz,  8) Ronald 8)

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #10 Gepost op: 11 November 2008, 11:32:42 »
Nog een, mannen; welke aansluitvariant is handiger? Aan 1 kant is toch voldoende, of moet je beide staven isoleren?

En welke variant heeft welk voordeel (anders zou dit niet aangeboden worden)?

Grtz,  8) Ronald 8)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 11 November 2008, 12:02:28 »

Wim, gaat dat ook op voor Railroad & Co? Heb de handleiding door zitten lezen (van 2000... ::)) en daar kon ik dat niet uithalen.

Ronald, RailRoad & Co is nooit mijn ding geweest, heb daar in een grijs verleden dagen mee zitten klooien en het nooit naar mijn zin aan de praat gekregen. Voor de meest simpele dingen, moet je op te veel plaatsen iets invullen, waardoor je het overzicht heel snel verliest.
Met toendertijd mijn eigen (Dos) software was het zo opgelost uiteraard  ::) :-X. Tegenwoordig is het met Koploper een fluitje van een cent, zeker jouw sporenplan is binnen een uurtje aan de praat.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 11 November 2008, 12:08:47 »
Nog een, mannen; welke aansluitvariant is handiger? Aan 1 kant is toch voldoende, of moet je beide staven isoleren?

En welke variant heeft welk voordeel (anders zou dit niet aangeboden worden)?

Grtz,  8) Ronald 8)

Beetje onzinnig beide sporen isoleren. Geeft alleen maar kans op storingen. Je moet natuurlijk wel de in de tekening bruine draad op meerdere plaatsen op de rails aansluiten, om de overgangsweerstand die veroorzaakt wordt door de railverbindingen te overbruggen. Daarbij is het isoleren absoluut niet nodig.

Mvg
Wim.

modelbouwer_V

• Offline Offline
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
« Reactie #13 Gepost op: 11 November 2008, 12:10:36 »
Hoi Ronald,
Op Orkhavnbanen is ook automatisch pendelverkeer mogelijk (en de laatste tijd werkt dat ook nog eens naar behoren) en dat doe ik met Railroad&Co. 1 bezetmelder per blok en in Rr&Co kun je dan een zgn 'virtuele bezetmelder' aanbrengen om het juiste moment van afremmen/stoppen te bepalen. Zeker als je,  zoals op jouw baan, langzaam rijdt is dat voldoende. 1 spoorstaaf isoleren lijkt mij genoeg. Als je de 4 wissels in de bovenste gedeelte van The Shop ook nog voorziet van een decoder dan kan er leuk geheel automatisch gependeld worden van en naar verschillende sporen met 1 of 2 loks! Die 3 weken heb je dan vervolgens wel nodig om in Rr&Co net zo lang te klooien voordat alles werkt, is mijn ervaring....
groeten
Vincent
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #14 Gepost op: 11 November 2008, 12:19:34 »
Nou Wim, duidelijk.

Citaat
RailRoad & Co is nooit mijn ding geweest, heb daar in een grijs verleden dagen mee zitten klooien en het nooit naar mijn zin aan de praat gekregen.

Nog duidelijker.... ;D

Citaat
Tegenwoordig is het met Koploper een fluitje van een cent, zeker jouw sporenplan is binnen een uurtje aan de praat.

Ik hou je er aan als het zover is.... ben een automatiseer-dummy, weet je nog? ;D ;) Bedankt, Wim.

Grtz,  8) Ronald 8)