Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:12
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:01:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
Vandaag om 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
Vandaag om 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
Vandaag om 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08

Auteur Topic: Een N baan in aanbouw, foto's en weblogje  (gelezen 26706 keer)

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
Re:Een N baan in aanbouw, foto's en weblogje
« Reactie #45 Gepost op: 26 November 2009, 10:25:52 »
Weer een klein stukje toegevoegd, een (nog kale) bergweg. Het regende pijpenstelen dus prima weer om je op zolder te verstoppen. De eerste stapjes gemaakt om de bergweg wat vorm te geven. Ook een mooie plaats gemaakt voor een kleine auto garage die er straks een fijne prominente plaats heeft en de ruimte voor die bolides van de preisertjes. Aangezien het bouwpakket nog in elkaar moet heb ik voor mijzelf even het onderplaatje weggelegd voor de beeldvorming en ruimte indruk. Je kunt trouwens erg leuk zien dat die modeleer klei van Noch in dit geval behoorlijk naar een lichtere tint verkleurd als het vocht er uit is. Onder zie je links het wat drogere wat 3 dagen geleden is aangebracht en rechts wat er net 2 uur op zit. Op zich al een aardige ondergrond kleur voor wat heuvelig landschap. De baan gaat neit de hoogte in met grote bergen dus veel rots zal het niet worden maar zo scheelt het toch al wat verf. Beetjes begroeing, ijslands mos, gras etc, dat zal dan al wat natuurlijker ogen.

En zo met een stukje asfalt.

Een van de bolides ooit eens bij een japanse stand in Dordtmund op de kop getikt.

En nog een wat groter totaalplaatje van de achterste modulebak.

Laatste plaatje vanaf waar het bergstationnetje moet komen met zicht op waar het berg tracé tussen de heuvels binnen komt. Links het hoogste punt waar ik iets met wijnranken wil gaan doen. Aan de rechterkant ben ik er nog niet helemaal aan uit. Waarschijnlijk wil ik dit plukjes schuim die er nu liggen weer weg halen en vervangen door een wat heuvelachtiger geheel oplopend naar de achterwand om een mooi geheel te maken met de heuvel die er nu voor ligt met de toekomstige wijnranken. Op die oplopende achterkant staan bomen wel aardig om dat stuk van de baan een bosrijke indruk te geven. Die wijnranken zouden ook nog bos kunnen worden als dat een mooier beeld geeft van hevels in de diepte begroeit met bos....zijn we nog niet helemaal aan uit.

Wel erg aangenaam om eindelijk die bariëre van ruwbouw doorbroken te hebben en wat meer idee zo krijg van het landschap. Is voor mijzelf ook wat makkelijker om wat ideeën kwijt te kunnen in de baan en het ook een plaats te geven. Als iemand nog leuke ideeën heeft laat maar even weten natuurlijk  :D

« Laatst bewerkt op: 26 November 2009, 10:34:35 door FransOmatic »
Time flies when you're having hobbys

Lahntal

• Offline Offline
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
« Reactie #46 Gepost op: 26 November 2009, 14:00:42 »

Lekker modelbouw weertje toch ;D
Ook al maak je 'maar' heuvels toch is het mooi om die ook een basis kleur met plakaatverf en strooimateriaal te geven. Zelf gebruik ik als onderste strooilaag:
Earth T42 van wodland S. Deze geeft een mooie neutrale grondkleur en je volgende kleuren komen er mooi opuit.

De burcht met deltavlieger is (door een afzegging van een andere vereniging) nu toch te bekijken tijdens de Nederlandse modelspoor dagen in Rijswijk (28 en 29 nov.).
De 'Lahntalbahn Modelspoor Vereniging' zal zich in Rijswijk presenteren met een diorama van 3 rijk gedetailleerde modules in schaal N, waaronder de berg met burcht.

Kom rustig inspiratie opdoen, zou ik zeggen en neem vooral je fototoestel mee (y)

Erwin.

m de deugd

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 26 November 2009, 19:17:19 »
Goeden avond.

Dat is een goede tip ik kom zeker kijken en iedeen opdoen.

Martin de deugd

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #48 Gepost op: 28 November 2009, 20:27:41 »

Kom rustig inspiratie opdoen, zou ik zeggen en neem vooral je fototoestel mee (y)

Erwin.

Heuj Erwin,

als het nog lukt zondag waai ik nog even richting Rijswijk.

Grt
Frans

Lahntal

• Offline Offline
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
« Reactie #49 Gepost op: 28 November 2009, 21:01:04 »
Hi Frans,

Kom gerust even kijken, zelf ben ik er pas vanaf 15.30 uur.
Vandaag was het op sommige momenten echt druk en dat verwacht ik gezien het weerbericht :( voor morgen ook.

Alle bezoekers en standhouders worden nu in 1 hal gepropt, dat geeft ook een vol gevoel. Wel gezellig trouwens (y)

Overigens staan wij op plaats A volgens de plattegrond van de beurs.

Groet,
Erwin.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #50 Gepost op: 28 November 2009, 21:04:52 »
Ik heb vanmorgen in jullie stand nog naar je gevraagd, maar je was er even niet. Pauze of zo.
Volgende keer beter. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Lahntal

• Offline Offline
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
« Reactie #51 Gepost op: 28 November 2009, 21:42:42 »
Hoi Jaap,

Waarschijnlijk was ik op dat moment wat geld aan het uitgeven ;D
Maar ik was er echt.

Groet,
Erwin.

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #52 Gepost op: 29 December 2009, 11:07:24 »
Bij de digitale opruiming kwamen we nog wat foto's tegen gemaakt op het moment dat ik aan de elektronica aan het sleutelen was. Een kijkje onder de motorkap dus. De besturing waaronder rijregelaars en bloksystemen.

De printplaten konden mooi precies onder het stationsgebouw dus geen gevaar als we een lantaarnpaaltje willen planten.
De 3 grote prints zijn voor de hoodsporen. 2 bloksystemen bestaande uit 6 blokken herkenbaar aan de relais en 6 spanningsregelaars op de groene print voor de rijregelaars en een aantal voor verlichting om te dimmen. In het rechtse vak de besturing van de trambaan bestaande uit 1 rijregelaar en een bloksysteem met 2 blokken voor 2 trams.

Heel veel draadjes.

En het trambaantje net klaar en aangesloten. Die scherpe lus onder was nog een hele toer om die netjes er in te krijgen. Kostte mij wel een FL* profi flexrail die natuurlijk knakte...

En een kleine blik naar de werkbank waar ook een glimp van de andere modelbouw hobby te zien is  ;D

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #53 Gepost op: 11 January 2010, 16:10:13 »
Afgelopen weekend weer wat gesleuteld aan de baan. Een klein stukje landschap om het gevoel weer wat in de vingers te krijgen. Meteen wat Heki zeemos als stukje bos aangebracht. Een paar kleine plaatjes geschoten met de mobiel ter illustratie. Binnenkort eens een rondje met de spiegelreflex want de kleuren zijn in het echt mooier dan zo op de foto met flits. Wat hebben we gedaan ? Stukje ballast aangebracht tussen de rails, wat strooisel met plukjes groen en plukjes begroeïng. Verder een stukje heuvel ingestrooid met groen donker bos gras en een hoopje zeemos uit elkaar gehaald en als boompjes geplant.

Zo, kleine update maar voor mij een flinke stap in de aankleding.

Gr
Frans

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 11 January 2010, 23:00:03 »
Potdikkie, dat draadjeswerk lijkt verdacht sterk op onze serverruimte. Kun je ze nog uit elkaar houden?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

m de deugd

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 12 January 2010, 10:32:05 »
Dat ziet er weer goed uit Frans.

Bouw ze ;)

Martin.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2010, 10:34:50 door m de deugd »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #56 Gepost op: 12 January 2010, 10:55:30 »
Frans, ik word al panisch als ik alleen al die bos draden zie...... ;D ;)

Maar even wat anders:

Citaat
...en een hoopje zeemos uit elkaar gehaald en als boompjes geplant.

Waarom heb je die niet eerst even mooi begroend? Dus even in de dunne lijm en bevlokken met materiaal naar keuze. Zo zijn ze wel erg doods.

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #57 Gepost op: 12 January 2010, 11:11:29 »
Potdikkie, dat draadjeswerk lijkt verdacht sterk op onze serverruimte. Kun je ze nog uit elkaar houden?

Patchkasten bij mij op kantoor in de serverruimte ziet er strak uit...iets strakker dan die het draadjeswerk...maar jah je moet je werk niet teveel mee naar huis nemen he  ;) . Ik houd de draden uit elkaar door middel van de kleuren. Ik heb wel voor elke soort aansturing/spanning een apparte kleur gepakt dus dat is redelijk te herkennen. Daarnaast loopt bijna elke kabel die de goten in gaat naar de 25 polige stekker verbindingen aan de zijkant van de bakken die ik in spreadsheetjes netjes heb bijgehouden. Er zit dus niet 1 kabeltje tussen waarvan ik niet kan zeggen waar die van is of naar toe gaat.

Dat ziet er weer goed uit Frans.

Bouw ze ;)

Martin.

Dank je. Het is pas een klein stukje groen maar om weer een beetje het gevoel in de vingers te krijgen en de materialen te leren kennen. Ik denk dat ik het bos nog een stuk doortrek want dat ziet en ademt een bepaalde rust en natuurlijkheid uit.

Frans, ik word al panisch als ik alleen al die bos draden zie...... ;D ;)

Maar even wat anders:

Waarom heb je die niet eerst even mooi begroend? Dus even in de dunne lijm en bevlokken met materiaal naar keuze. Zo zijn ze wel erg doods.

Die draden.. euhm ja zie toelichting hierboven. De ruimte in de bakken is beperkt en wilde ook voorkomen dat overal onder de plaat bedrading liep. Vandaar ik alles door gootjes leg die voor zover onder het spoor lopen. Zo loop ik geen risico dat als ik een gaatje boor voor het een of ander ik bedrading raak.

Dat bos is idd nog een idee om het wat groener te maken. In de eerste instantie vond  en vind ik nog steeds die structuur van het zeemos mooi fijn en de kleuren wel heel aardig. Bos blijft daardoor ook een beetje doorkijkbaar waardoor niet meteen zo'n massief geheel ontstaat. Jouw tip zal ik zeker eens proberen. (zal ook nog efkes op je mailtje reageren...Volgens mij heb ik de baan van jullie al wel eens gezien, zeker leuk om weer eens te zien !)
« Laatst bewerkt op: 12 January 2010, 11:16:10 door FransOmatic »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #58 Gepost op: 12 January 2010, 11:39:01 »
Citaat
Die draden.. euhm ja zie toelichting hierboven. De ruimte in de bakken is beperkt en wilde ook voorkomen dat overal onder de plaat bedrading liep. Vandaar ik alles door gootjes leg die voor zover onder het spoor lopen. Zo loop ik geen risico dat als ik een gaatje boor voor het een of ander ik bedrading raak.

Frans, was meer vanwege de hoeveelheid..... ik zou het overzicht verliezen in mijn geval! ;)

Citaat
(zal ook nog efkes op je mailtje reageren...Volgens mij heb ik de baan van jullie al wel eens gezien, zeker leuk om weer eens te zien !)

Eh, ben je in de war misschien met iemand anders? Of heb ik iets gemist? :)

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #59 Gepost op: 12 January 2010, 11:41:22 »

Eh, ben je in de war misschien met iemand anders? Of heb ik iets gemist? :)

Yup idd in de war met iemand anders, mea culpa... zoveel namen  ;)