Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:02:01
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:20:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:20:49
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:20:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:06:37
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 18:52:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 18:51:09
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08

Auteur Topic: Een N baan in aanbouw, foto's en weblogje  (gelezen 26687 keer)

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
Een N baan in aanbouw, foto's en weblogje
« Gepost op: 10 November 2008, 12:25:23 »
Hallo modelspoorders,

we lezen elke dag met veel plezier mee hier op beneluxspoor maar posten eigenlijk veel te weinig dus dit weekend maar eens wat nieuwe plaatjes gekiekt van de modulebaan. Dit heeft een kleine 2 jaar stilgelegen door verhuizingen etc maar er begint weer leven in de b(r)ouwerij te komen.

Het gaat om een modulebaan die volledig analoog volgens tratitionele besturing werkt. Alles inclusief electronica wel zelfbouw, dat vind ik het leukste en je kunt het volledig naar eigen smaak en behoeften indelen en uitbreiden (en natuurlijk repareren waar nodig). Het is verder uitgerust met een bloksysteem dat werkt op basis van stroomdetectie om zo tot 4 treinen per paan te laten rijden. Bij dit dubbelsporige baanplan maakt dat 8 maximaal en los daarvan nog het rangeer gedeelte met 1 spoor op het station op een 3e regelaar. De baan bestaat uit 3 modules waarvan 2 grote (van 60x160cm per module) die achter elkaar liggen en 1 smalle (30x120cm) aan de linkerkant om de mogelijkheid aan de linkerkant van de 2 bakken open te laten om er nog bakken tussen te leggen. Deze zijn nog in aanbouw. De smalle module is dus los opbergbaar en de 2 grote zijn met de bovenkanten naar elkaar toe aan elkaar te maken zodat bij het evt vervoeren of opbergen gorte bak ontstaat van ongeveer 40 cm hoogte met de bebouwingenaan de binnenkant. Dit pakket is ook op zijn kant weg te zetten wat makkelijk opbergt.

Alle electronica en bedrading zit in de bakken verwerkt en is intussen al een aardige kabelboom met de nodige prints. Zal hier als de bakken open liggen nog wel foto's van maken. Voor de liefhebbers hebben we wat linkjes naar de weblog waar ik het e.e.a. heb staan aan plaatjes en tekst.
Ik heb al erg veel tips en ideeën hier op het forum meegekreen dat ik toch eens mijn geprul wil tonen. Voor vragen over de elektronica etc: vraag maar raak !

De treinen weblog:
http://www.gelulmetinhoud.nl/modelbouwrails.php

Laatste foto's:
http://www.gelulmetinhoud.nl/fotoalbum/20081107modelbaan/index.html

Veel plezier ermee !

gr
Frans
Time flies when you're having hobbys

Spoor65

• Offline Offline
Re: Een N baan in aanbouw, foto's en weblogje
« Reactie #1 Gepost op: 10 November 2008, 14:10:45 »
Frans,

zojuist ff jouw linkjes aangeklikt, en...........

direct weer dichtgegooid, want zodra de pagina`s gaan openen begint mijn macafee te gillen dat die spam , adware en andere ongewenste dingen ziet zitten.

Bedankt dus, en leuk dat je dingen post, maar hier zit ik dus niet op te w88

gr

spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

SanThe

• Offline Offline
    • Geenbergen
« Reactie #2 Gepost op: 10 November 2008, 14:29:11 »
Dat valt reuze mee. Er is een nedstat link maar verder weinig 'rommel'. Gebruik een goede browser: Firefox, die blockt rommel standaard.

SanThe.
« Laatst bewerkt op: 10 November 2008, 16:40:56 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2008, 14:36:04 »
Hallo Spoor65,

jammer dat je meteen zo reageert. Had tot op heden nog weinig tot niks gepost hier en de stap maar eens genomen om mijn baan te tonen.
Het is geen spam maar idd een vervelende popup die van netstat afkomt om statistieken te zien. Opties om van die reclame af te komen is of er af slopen of er voor betalen... maar we zijn hollanders he ;-) . Heb die netstat er net maar afgehaald want begon me er ook een beetje aan te irriteren. Maar het is absoluut geen spam of andere rommel, ben zelf automatiseerder en beheerder op een ander forum en als ik ergens een bloedhekel aan heb is het wel die troep.

Grt
Frans
« Laatst bewerkt op: 10 November 2008, 14:38:10 door FransOmatic »

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2008, 15:04:09 »
Hallo Frans,

Dit is inderdaad een vervelende nevenactiviteit van netstat (en andere gratis statistiek/counters programma's).
Misschien een tip: Zelf gebruik ik http://statcounter.com/, hierbij geen vervelende reclame popups, of andere vervelende nevenactivitieten, en is ook gratis  ;)

Ben ook even door de link gelopen, maar ziet er al fraai uit. (behalve de recalame dan  ;D).
Ook leuk dat je de baan nog analoog bestuurd, denk je ooit nog over te stappen naar digitaal?

Willem

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #5 Gepost op: 10 November 2008, 15:14:43 »

Ook leuk dat je de baan nog analoog bestuurd, denk je ooit nog over te stappen naar digitaal?

Willem

Op kort termijn nog niet waarschijnlijk. Vond het zelf het leukste om ook de elektra zelf te doen en het drukt de kosten ook een beetje. Het zit nog in het stadium dat er nog wel eens iets aangepast moet worden of uitbreiding en dan kun je met en bak vol componenten iets makkelijk op een avond in elkaar zetten zonder naar de winkel te hoeven. Maar iets zelf ontwerpen en maken heeft toch wel iets moois, zeker als je dan dat paneel ziet oplichten, geweldig. Maar digitaal is ook erg mooi, zie het vaak op beurzen, maar da's iets voor in de toekomst wellicht.

Op de beurs kom je wel eens leuke locjes tegen voor een paar tientjes en dan is het leuk en niet duur. Bij digitaal moet je er dan om het mooi te maken meteen een decoder bij nemen, met het risico dat het niet altijd in te bouwen is. Heb nog een aantal andere hobbys zoals modelvliegen in de zomer bij mooi weer en dat is ook zo'n heerlijke dure aangelegenheid...maar de treinen gingen van vroeger uit ook weer lonken. Daarnaast is de vrouw des huizes een andere aangename hobby waar natuurlijk ook wel eens een centje in gaat zitten ;-) Dus de gulden middenweg en analoog aan de gang gegaan, wat overigens zeker niet minder leuk rijd
« Laatst bewerkt op: 10 November 2008, 15:22:47 door FransOmatic »

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #6 Gepost op: 10 November 2008, 17:03:51 »
Citaat
jammer dat je meteen zo reageert.

Ja leuke binnenkomer hoor. ;)

Het werkt hier prima en heb je plaatjes met aandacht zitten bekijken. Ben benieuwd naar het vervolg!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Gerhard Overweg

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 November 2008, 19:18:37 »
Heb hier ook geen problemen gehad met het bekijken  :) ,ga het volgen!

Gr. Gerhard

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #8 Gepost op: 10 November 2008, 19:26:21 »
Goed om te constateren dat er aardig wat gebeurt op N gebied hier op dit forum! Weer een baan erbij......

J

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 November 2008, 21:09:54 »
Hallo Frans,

Bedankt voor je uitleg, en sorry voor deze binenkomer, ben zelf niet z`n computer expert, en tot nu toe krijg ik maar weinig waarschuwingen binnen van MacAffee, heb int verleden al eens het nodige gedoe gehad op mijn pc door rommel wat mee gestuurd werd, dus vandaar mijn voorzichtigheid, die in deze dus ongegrond blijkt.

bij deze ook bedankt SanThe voor de tip ff met firefox te openen, en idd dan gaat het uitstekend.

Frans, zojuist dus jouw baan en foto`s bekeken, en ziet er goed uit, zal dus zeker jouw vorderingen blijven volgen.

Nogmaals, sorry voor mijn iets te voorzichtigheid en daarmee mijn reactie,
veel plezier verder met de bouw en tot de volgende keer.

mvg

Spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #10 Gepost op: 10 November 2008, 21:21:00 »
Nogmaals, sorry voor mijn iets te voorzichtigheid en daarmee mijn reactie,
veel plezier verder met de bouw en tot de volgende keer.

Ola Spoor65,
is prima joh. Ik zit in de automatisering en krijg regelmatig kennissen die met vervuilde pc's aankomen dus kon je reactie wel plaatsen.

Maar leuk om het enthousiasme van medespoorders te zien !
Zodra er weer leuke vorderingen zijn plaatsen we die hier weer.
Vragen en dergelijke zal ik in de daarvoor bestemde draadjes posten.
Alle tips en mede ideeën voor mijn baan zijn trouwens welkom want ben nog steeds een beetje zoekende wat leuk is qua landschap.

JanPieter

• Offline Offline
  • Treinspotten.nl
    • Treinspotten.nl
« Reactie #11 Gepost op: 11 November 2008, 15:59:52 »
't Ziet er goed uit! Wat ik leuk vind, is dat het niet direct te zien is hoe het baanplan loopt, door de vele bochten etc.

En om nog even offtopic te reageren op Spoor65, ook hier heb ik geen problemen met popups of iets dergelijks......

Groet,
Jan-Pieter
Met vriendelijke groeten,
Jan-Pieter

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #12 Gepost op: 11 November 2008, 21:42:24 »
't Ziet er goed uit! Wat ik leuk vind, is dat het niet direct te zien is hoe het baanplan loopt, door de vele bochten etc.

Hey Jan Pieter,

ik heb nog gauw een layout getekend van het baanplan met het allermooiste baanontwerp programma dat er is... paint ! Is maar uit de lose hand maar geeft een idee wat het baanplan is. Links wordt een ruw stuk wat rotsachtig moet worden en rechts achter (boven op tekening) is een berg waar met groen alles niet zichtbaar in de berg(en) is en boven op de berg een klein kopstation op de berg. Een groot station op een kleine baan is leuk voor het rij-element maar een klein romantisch bergstationnetje is er later bijgekomen. De 3 bakken waar nu de baan uit bestaat is in rood getekend. Dit ontwerp is ooit geboren om toch van tijd tot tijd te kunnen treinen in de flat waar ik voorheen woonde en moest ook weer makkelijk op te bergen zijn. Lang getwijfeld om veel landschap en ruime baanvakken te kiezen of een iets drukkere layout met op een klein oppervlak toch ruimte voor meerdere treinen met en mooi groot station waar veel te doen is, zelfs een draaischijf en rangeer gedeelte linksonder. Ben nog aan de twijfel om er met flex een trambaan doorheen te "vlechten" die zowel langs het grote station komt verwerkt in de straat en in de binnenbocht rechtsonder met een nieuw spoor omhoog gaat richting het bergstationnetje. Binnen die bochten rechtsonder misschien nog een kleine tramremise van 2 sporen maar moet nog eens wat rails los wegleggen voor het idee want je krijgt al gauw veel rails op een klein oppervlak. Landschap camoufleerd dat natuurlijk wel wat.

--> Linkje voor een groter plaatje <--.
« Laatst bewerkt op: 11 November 2008, 21:47:56 door FransOmatic »

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #13 Gepost op: 21 December 2008, 01:34:31 »
Kleine update: trambaan !
De op de kop getikte trammetjes bleven erg aanstekelijk om toch eens iets mee te doen. Toevallig in Aken bij een tripje kerstmarkt bij Hunerbein binnengewipt en een leuk boekje over modeltrambanen gekocht met erg leuke ideeën en tips. Een stukje terug in dit draadje staat de layout van de baan en daar zie je al dat het al lekker vol ligt en eigenlijk al lastig om er nog iets doorgeen te laten slingeren. Grootste probleem was de ruimte rechts waar ik nog niet precies mee wist wat ik er wilde doen maar wat vooral ook vrij beperkt was in ruimte. In de 1e instantie heb ik gekeken om er een eindpunt van te maken met een tram remise en aan de linkerkant een keerlus maar iets wat onophoudelijk rondjes maakt is net wat leuker. Het idee was om het te maken met de Fl* piccolo rails die ik nog over had. Dus de stoute schoenen aangetrokken en gekeken tot hoever de flex rails kan buigen. Volgens het boekje wat ik had gekocht konden 2 assers in HO een 180 graden bocht maken in 36 cm dus in N zou dat ruwweg in 18 cm moeten kunnen. 20 cm heb ik er nog over dus dat moest kunnen. Natuurlijk de 1e flex gesloopt door knikken, maar poging 2 met heel voorzichtig buigen, buigen en nog meer buigen een mooie lus binnen die 20 cm gekregen waar zelfs een 89 serie 3 assige stoomloc doorheen kan. Dussss, nu dit probleem de wereld uit was moest de trambaan er komen. Gelukkig was het weer eens verschrikkelijk weer buiten dus een mooi excuus om een beginnetje te maken.
Hier onder al wat resultaat.

Kwam kurkbedding tegen wat je normaal onder de rails zou leggen maar was mooi de hoogte om naast de rails te leggen om de straat vlak te krijgen. Een plaat witte kunststof in reepjes gesneden van 6 mm om in de rails te leggen om ook daar de boel wat vlakker te krijgen. Om er echt een straat van te maken heb ik van die kartonnen plaatjes met straatsteentjes print om er in te leggen die er nog op moet. Maar voor zover lijkt het al aardig en is de drukte van nog meer rails door de trambaan weer verdwenen. De spoorstaven moeten trouwens wel net ietsje hoger blijven dan de straat zelf voor schoonmaak etc. De bedoeling is om de lus op te vullen met huisjes en het toch op een klein oppervlak het idee van een stadje te geven waar de tram op een klinkerweg doorheen trekt.

De rest van het fotoalbum en de modelbouw log via onderstaande links:
http://www.gelulmetinhoud.nl/modelbouwrails.php

Fotoalbum trambaantje

Zijn er trouwens meer Benelux spoorders met een trambaantje op de modelbaan ? Op internet toch een zeldzaam thema op een baan als ik google mag geloven.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2008, 02:01:24 door FransOmatic »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 21 December 2008, 09:57:11 »
Frans, ik denk dat het met huisjes in de keerlus van de tram niet echt realistisch word, je kan er beter een grasveld met evt. een pauze hok voor het personeel of enkele bomen maken, dat zie je in het echt ook heel vaak.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.