Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door Gouda
Vandaag om 09:53:00
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:46:46
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 09:33:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 09:19:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 09:12:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:00:52
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door martijnhaman
Vandaag om 08:40:06
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
  

Auteur Topic: tijdperk III of V ?  (gelezen 4084 keer)

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
tijdperk III of V ?
« Gepost op: 07 November 2008, 19:20:28 »
hallo iedereen,
ik zit met een probleem met het kiezen van het tijdperk waarin ik ga rijden.
een klein rustig zijlijntje  in tijdperk III vind ik heel mooi maar een drukke hoofdlijn met allemaal traxx-en en zo vind ik ook er mooi. Ik heb een kamer van 2.20 bij 5.20 tot mijn beschikking. het gaat mij niet over het baanplan, wat daar heb ik er voor beide tijdperken genoeg voor.
is er iemand die mij advies kan geven?

gr ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: tijdperk III of V ?
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2008, 19:21:42 »
Hoi Ivo,

Met die ruimte zou ik persoonlijk voor V gaan en dan mooie lange containertreinen laten rijden.

Gr. Remco.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: tijdperk III of V ?
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2008, 19:26:51 »
Gaat goed samen hoor. Hoofdbaan tijdperk V en een museumlijntje er naast.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: tijdperk III of V ?
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2008, 19:42:35 »
Zal goed passen. Ga ik zelf ook toepassen (hoofdlijn met museum(lijn))
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Spoor65

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re: tijdperk III of V ?
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2008, 20:04:29 »
zou zeggen maak de droom van de MBS op jouw baan alvast waar, dan ben je hen voor, voordat ze het zelf int echie voor elkaar hebben,

ze willen al jaren graag hun museumbaan doortreken van Boekelo naar hengelo, maar het blijft er steeds bij, en dat terwijl het dus prima kan he, een paar prachtige museum stellen, gewoon op zijn eigen perron direct tegenover de perrons van het huidige moderne spul. en zeker met jouw ruimte vast goed te doen.

Maak er wat moois van

gr

Spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: tijdperk III of V ?
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2008, 20:30:08 »
waarom niet beide??
als je al het materieel mooi vind, kun je misschien ook
de aankleding van de baan aanpassen aan beide tijdperken.
ene helft tp. 3 en de andere helft tp 5.

tinus

Spoor65

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re: tijdperk III of V ?
« Reactie #6 Gepost op: 07 November 2008, 20:41:36 »
dat bedoel ik dus ook, tinus, gewoon beide doen

en een mooie moderne hoofdbaan bouwen, met daarnaast een deel met een prachtige museum baan geheel in stijl, inclusief de oude telegraafpalen naast de baan en de ouwewetse atributten op de perrons en naast de baan, kan prima samen.

Vandaar ook mijn voorbeeld van de MBS, niet om reclame te maken, maar gewoon omdat hun gehele traject tussen haaksbergen en boekelo voorzien is van vele hystorische kenmerken, dus ook in model zeker uit te voeren toch.

Gr

spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re: tijdperk III of V ?
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2008, 09:05:31 »
bedankt allemaal.
een hoofdlijn met museum baan er naast vind ik wel een leuk idee, maar hoe leg ik die museum baan naast de hoofdbaan. De hoofdbaan loopt rond door de kamer over ongeveer een 60cm brede plank, wordt het dan niet allemaal iets te veel/klopt dat nog wel dan? en hoe zou ik dat dan het beste kunnen doen?

gr ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: tijdperk III of V ?
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2008, 12:26:06 »
Hallo Ivo

Verder ingaand op je vraag "hoe doe ik dit"en verder doorbordurend op de goede iedeeen van onze mede modelspoor collega's misschien het volgend idee.
Ik ga er van uit dat je een 2 sporen hoofdtraject wil maken langs bos, heide diverse kleine dorpjes misschien over een boogbrug over één van de vele rivieren cq kanalen die dit land kent en ergens een middelgroot station passeerd met een paar perrons kleine uitloop naar een kleine loods.
Op dit station zou je een perronnetje kunnen maken waar een apart spoorlijntje begint van jouw museum lijn.
Dit spoorlijntje laat je eerst parallel lopen aan je hoofdsporen om vervolgens slingerend zich apart door het landschap te begeven nog altijd natuurlijk parallel in de verte aan je hoofdbaan (daar ontkom je niet aan)
Onderweg zou je je hoofdbaan langzaam kunnen laten klimmen en over je museum lijntje laten lopen wat naar de achtergrond toe om een heel eind verder weer terug te komen( misschien zelfs je hoofdtraject even voor een paar meter te laten verdwijnen achter je achtergrond plaat of op een andere manier aan het oog onttrekken ?)

Op het deel waar je hoofdtraject niet te zien is laat je je museum traject eindigen in een klein rangeer deel met een kleine open gewerkte loods
met daarin wat werkbanken machienerieen etc.
Het geheel zou je aan een klein dorpje kunnen laten grenzen met wat oude huisjes, cafe cq hotel etc.

Iets dergelijks zou het kunnen zijn of worden bij zoiets bedenken ga ik meestal in mijn gedachte zelf op de lok zitten en ga dan rijden en schrijf op wat ik tegen kom ( of eigenlijk in mijn gedachte hoop tegen te komen)

He Ivo succes met jouw gedachte gang
Ik hoop dat je je uiteindelijke plan met ons wil delen.
groetjes,
Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 08 November 2008, 12:44:43 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

JanPieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
  • Treinspotten.nl
    • Treinspotten.nl
Re: tijdperk III of V ?
« Reactie #9 Gepost op: 08 November 2008, 17:49:37 »
Hoi,

Ten eerste, laat je niet te veel beïnvloeden door de meningen van anderen, je eigen mening staat bovenaan.

Wat je eventueel kunt doen, is TP IV gaan rijden. Dan ben je het stoomtreinentijdperk voorbij, maar je rijdt ook niet met moderne Traxx-locs en ICE's. Er is héél veel aanbod in en je kunt zowel kleine fabrieks- en pendelspoortjes als de wat grotere lijnen bouwen.

Dan is het natuurlijk ook nog de vraag naar welk land je je baan wilt bouwen.
In Duits materieel is heel veel aanbod, maar het is ook niet echt origineel. Het lijkt me ook leuk om je te verdiepen in een bepaald land, en dan op beurzen etc. te gaan speuren naar een bepaalde loc. Dat is je eigen keus.

Succes ermee!

Groetjes,
Jan-Pieter
Met vriendelijke groeten,
Jan-Pieter

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re: tijdperk III of V ?
« Reactie #10 Gepost op: 08 November 2008, 18:20:18 »
@ Jan-Pieter, je hebt idd gelijk dat mijn mening het belangrijkst is, maar ik had echt geen idee dus misschien konden jullie inspiratie geven en dat is ook gelukt. ik vind de meeste moderne Duitse treinen heel erg mooi, maar aan de andere kant lijkt het me ook wel gaaf om 3 gekoppelde (niet)koplopers te laten rijden, want er zijn niet veel mensen die daar de ruimte voor hebben.
maar tijdperk V vind ik gewoon erg mooi juist die traxx-en en zo.
@ Herwin Frank, ik heb al wat in paint getekend maar dat krijg ik hier niet.

gr ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re: tijdperk III of V ?
« Reactie #11 Gepost op: 08 November 2008, 19:45:53 »
Ik kon eerst ook niet kiezen, ik had toen gekozen voor een baan die zowel in tijdperk V kan bestaan maar ook in tijdperk III. Maar uiteindelijk heb ik toch maar gekozen voor V omdat je dan veel meer op het actuele kan gaan richten. Maar ik vind nog steeds tijperk III en IV ook heel mooi en ik ga ook veel museum treinen laten rijden.

PS. Het is nu eigenlijk officieel tijdperk VI ;)
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

JanPieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
  • Treinspotten.nl
    • Treinspotten.nl
Re: tijdperk III of V ?
« Reactie #12 Gepost op: 09 November 2008, 15:41:03 »
Wat je je ook kan afvragen, is van welk tijdperk/land je het meeste materieel hebt!
Met vriendelijke groeten,
Jan-Pieter

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re: tijdperk III of V ?
« Reactie #13 Gepost op: 09 November 2008, 17:12:32 »
Alhoewel het fout blijft, kan je makkelijker 'smokkelen' van Tijdperk 3 naar Tijdperk 5, dan omgekeerd. Hoewel zelden, vindt je vandaag de dag in Duitsland nog steeds dubbelsporige hoofdlijnen met armsignalen, dus als je een station met tijdperk 3 beveiliging bouwt, dan kan je daar 'smokkelen' door er TRAXX'en met containertreinen te laten rijden.

Als je echter je station met moderne Lichtsignalen uitrust, kan je daar zelfs met het licht verdraaien van de werkelijkheid niet met stoomloks rijden.

De rede dat ik dit zeg. Als je je baan opbouwt volgens tijdperk 3 (of 4), dan kan je later altijd nog naar tijdperk 5 overstappen, zonder de baan te moeten verbouwen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

hansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: tijdperk III of V ?
« Reactie #14 Gepost op: 11 November 2008, 14:33:51 »
Dergelijke dingen speelde ook door mijn hoofd..wat te kiezen.

Voordeel van III is dat je geen bovenleiding hoeft te leggen, of zie ik dat verkeerd ??
Ik vind bovenleiding toch een heel gedoe, vooral bij wissels e.d

Ben druk aan het behangen, ik heb de slaapkamer ingepikt, goed heh  ;D

Wil een mooie vaste baan leggen, 2.80 bij 2.50 ongeveer.
Of kan ik maar beter meteen bovenleiding leggen ??

Sorry Ivo, is niet mijn bedoeling jouw thread over te nemen hoor  ;)

Hans.