Direct is de VS/Canada bestellen is alleen de kosten van de groothandel/importerende detailist vermijden
Ik ben zelf bij de start van een baan op internet op zoek gegaan naar winkels met een uitgebreid assortiment USA/Canada materieel en kwam niet veel verder dan https://aat-net.de/ in Duitsland. Bij het vergelijken van modellen kwam ik aanmerkelijk goedkoper uit bij bijvoorbeeld Model Train Stuff , Railway City Hobbies of Canadian Express Line. Wel slim bestellen (aanbiedingen, actiemodellen) en meer tegelijk laten verzenden.
De invoer van modeltreinen is vrij van invoerrechten (0% - GN-code 9503 00 00), dus blijft aan belastingen enkel de btw over.
Ik ken het van luchtvaartonderdelen, ook vrijgesteld van invoerrechten, maar de documenten invullen, met allerlei achterliggende gegevens aanleveren, is complex en duur, en dat gaat de transporteur zeker niet voor je doen. Conclusie: je moet gewoon invoerrechten betalen.Bij de luchtvaartonderdelen werd dat pas bij dure onderdelen gedaan, en dan praat je over meer dan een paar duizend euro...Gr, Bert