Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 15:02:49
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen  (gelezen 9005 keer)

leon

  • Gast
Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Gepost op: 25 september 2006, 16:33:31 »
Ruimte blijft een heikel punt in onze huishouding. maar om nu jaaren te wachten tot de oudste dochter eens haar koffer pakt.
Ik kan nu nog niet zeggen, tegen een 11-jarige: lief kind het waren leuke jaren, daar staat je koffer en zal pappie je spullen verhuizen naar je studentenkamer?? ;D ;D

10 jaar geleden wel eens gestoeid met een proefbaantje N.
Fleischmann ovaaltje - met die veel te krappe R1 bocht >:( en een 2ehands locje BR216/218 - ik weet niet meer precies wat van Minitrix.
Ik vond het allemaal erg schokkerig en haperig rijden.
Locje schoongemaakt en kleine beetje geolied, weinig verbetering eigenlijk.
Nog een tijdje de toen pas nieuwe 1200 van Minitrix gehad, deze reed nauwelijks beter, ik vond het allebei lawaaiige machientjes.

Vraag: is dat nu nog zo? Ik lees namelijk vrij regelmatig over: "nieuwe motoren" , "vliegwielen"en "klokankermotoren". Rijdt het echt beter?
Daar ik nooit digitaal gereden heb nog een vraag: Verbeteren de rijeigenschappen van een gedigitaliseerd model ook bij spoor N nog aanzienlijk?

En nog een laatste vraag: rijdt spoor Z nog "rotter" dan spoor N, want M* gebruikt de laatste 4-5 jaar 5-polige motortjes in deze modellen. ?

Er zijn vast wel een paar ervaringsdeskundigen die mij kunnen antwoorden.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2006, 17:05:59 door leon »

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2006, 16:45:49 »
Je moet gewoon H0 gaan rijden ;D
Ik rij er zelf ook mee en het bevalt prima ;)

Felix

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2006, 17:05:01 »
Hallo Leon,

Ik ben al jaren h0 spoorder, maar enige tijd geleden ben ik lid geworden van een vereniging die in N rijdt. Sinds kort ben ik ook in het bezit van een N lok. Een BR 280 van Minitrix om precies te zijn, en ik sta versteld van de rijeigenschappen  :D . Het lokje rijdt absoluut soepel, ook door R1 bogen. Weinig geluid, langzaam rijden, versnellen en vertragen zonder schokken, het lijkt wel h0  ;) Trekkracht en gedrag op hellingen heb ik niet gemeten bij gebrek aan een lange trein in N en een helling in mijn testovaal, maar ik heb er alle vertrouwen in.
Daarnaast is ook de detaillering zeer goed, dus ik kan het aanraden!

Groet, Wim

PS Ik rij alleen analoog, dus over eigenschappen bij digitaalbedrijf kan ik niets zeggen. Het zal ongetwijfeld nog beter zijn (cruise control ed)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

leon

  • Gast
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2006, 17:14:21 »
Floris, al had ik hier de hele zolder of een kamer tot mijn beschikking zou ik daar nu al zitten met mijn M*spullen. Dat is dus niet zo!
Ik streef toch naar een volwaardige baan: 2 treinen tegelijk, goederentreinen tussendoor.
Niet om gelijk een knoepert van een station te bouwen met ICE.
Ruimte zo 1,60 bij 0,90 en dat vind ik voor H0 wat klein.
Wil me zelf niet veroordelen tot een lokaalspoorweg.

Wim, bedankt voor de reactie.
Ja ik vind de modellen wel mooi gedetailleerd wat dat betreft niks te klagen. Wat voor motor zit er in de Trix BR280?

Enne, ik hoop dat andere "kleinschaalspoorders" zich nog melden hier!

RenevKL

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2006, 17:25:36 »
Ik ben sinds kort (4 maanden geleden) overgestapt van N naar h0 (Marklin). De hoofdzakelijke reden waren de mogelijkheden (met name geluid, detaillering en assortiment) en de mindere gevoeligheid voor storingen. Mijn ervaring is dat mijn N-baan veel gevoeliger was voor vuil dan mijn huidige Marklin baan, maar dat zal waarschijnlijk te maken hebben met het gewicht van de loc’s.
Tevens bleven mijn N treinen nogal eens steken of happeren op de wissels (dat irriteerde mij mateloos en leverde veel poetswerk op). Dit laatste heb ik ook veel gezien op andere N banen.
Sinds mijn overschakeling beleef ik veel meer plezier aan de modelbouw, ik heb nog geen Marklin trein op mijn baan op een wissel zien happeren.

Met een N-spoor baan kan je natuurlijk veel meer met de beschikbare ruimte. Dit was voor mij overigens ook een reden om te veranderen, ik wilde teveel waardoor mijn baan een constante bouwput was. Een eenvoudige baan beginnen is dus een goede keuze.

Rene
« Laatst bewerkt op: 25 september 2006, 17:30:02 door RenevKL »

N-Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
  • Puf!
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2006, 18:56:48 »
Het is ook niet eerlijk om Märklin met N-spoor te vergelijken, er is behalve de schaal nog het verschil in stroomafname, M* pakt vaak op alle wielen stroom, en dan is er de zelfreinigende sleper nog. Dat je je rails en wielen schoon moet houden geldt voor elke schaal.
Het is ook net hoe je wilt rijden. Ik rij zelf N, en dan het liefst met wat langere treinen die een aantal rondjes doorrijden. Dit gaat met een N loc prima, ook op schaalsnelheid. Wil je liever rangeren, en dan natuurlijk met rangeerlocs, dan is N minder geschikt. De rangeerlocs in N hebben nou eenmaal wat mindere rijeigenschappen dan hun h0 broertjes. Wil je intercity rijden,  dan is voor h0 voor de meeste mensen de beschikbare ruimte gewoon te klein. Een sneltrein moet toch wel meer dan zijn eigen lengte rechtdoor kunnen, liefst twee of meer keer zo lang. Er zijn weinig dingen sneuer dan een modeltrein die altijd voor de helft al aan de terugreis bezig is....

Groet, Sven

Davy

  • Gast
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2006, 19:33:21 »
Het huidige N spoor is niet vergelijken met het N materiaal van 10 of 20 jaar geleden. Datzelfde geldt ook voor Marklin.
Ik heb zelf ook N locs op de club van minitrix de 6400 zien rijden en die rijdt super zacht en stil.

Zelfs spoor Z locs hebben tegenwoordige betere rijeigenschappen dan 10 of 15 jaar geleden.



Anoniem

  • Gast
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2006, 19:46:12 »
Wat hierboven staat is allemaal absoluut waar. De kleine schalen zullen altijd wat blijven achterlopen waar het de stroomafname betreft, maar de moderne locs in schaal N rijden op een wijze die ruimschoots acceptabel is, niets over te klagen. Oudere locs in alle schalen rijden over het algemeen slechter dan hun moderne tegenhangers in dezelfde schaal.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2006, 19:57:12 »
Mischien kan pulsbreedte sturing nog een klein beetje helpen bij het verbeteren van het rijgedrag.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Davy

  • Gast
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2006, 20:15:18 »
Wat is pulsbreedte besturing en blaas je daarmee geen n locs met een decoder mee op en kunnen locs met een klokanker er ook mee overweg.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2006, 20:18:16 »
Beste Leon,

Ik rijd inmiddels zelf al weer een tijdje N schaal, ik heb nu 20 motorvoertuigen van diverse modellen, en ik heb echt geen klagen over de rijeigenschappen.
Er zijn echter wel een paar dingentjes die je beter niet in N kan willen of juist wel!
hieronder wat van die puntjes.

Beter niet niet in N willen.
Werkende L of rangeerseinen op je loc's
Souddecoders willen in een loc (wel mogelijk in multitractie loc's waarvan de 2e een dummie is*)
Uitgebreid interieur in je loc's (of je moet het willen zelf knutselen)

Wel mogelijk in N
Heel aardige detaileering aan de buitenkant van de loc's en waggons.*
Betrouwbare decoders.*
Bijzonder goede rijeigenschappen met diverse loc's op b.v. wissels met geleidend hartstuk.*
Loc's die langzaamrijdent rangeren (ontkoppelen met b.v. ontkoppelrails)
Grote IC's laten rijden naar realistische lengte. (1600 loc's van FL kunnen (en zo is getest door een Nederlandse modelclub) 65 IC wagons trekken!)

* Alles met een sterretje is ook wel na te gaan in de winkel voor je iets aankoopt! Je mag best vragen of de winkelier het model even stapvoets laat rijden.

En mocht je nog niet overtuigt zijn mag je best eens met mijn treinen komen rijden als ik je daarmee kan overhalen.  :D

Met vriendelijke groet,

Mark
« Laatst bewerkt op: 25 september 2006, 20:21:40 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2006, 20:22:49 »
Wat is pulsbreedte besturing en blaas je daarmee geen n locs met een decoder mee op en kunnen locs met een klokanker er ook mee overweg.


Hmmm bij klokanker motoren en decoders heb ik nog niet stil gestaan.
Ik doel eigenlijk meer op de wat oudere analoge modellen.

Zover ik het weet is pulsbreedte sturing niks anders dan "pulzen" naar de motor sturen.
De motor krijg in weze elke keer een tikje.
Doe dit heel snel achter elkaar (in een bepaalde frequentie) en de motor zal gaan draaien.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2006, 20:34:00 door Marijn »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2006, 20:32:39 »
Oude decoders en klokankermotoren was geen goede combinatie. De moderne decoders kunnen ze echter heel goed aansturen.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2006, 21:38:42 »
Pulsbreedte sturing is nu juist waarmee een decoder de motor aanstuurt.
Je kunt dit dus nooit nog eens gebruiken als je decoders ingebouwd hebt. Je kunt dan trouwens ook de digitale sturing niet naar de decoder sturen.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

RenevKL

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2006, 08:04:40 »
Het is ook niet eerlijk om Märklin met N-spoor te vergelijken, er is behalve de schaal nog het verschil in stroomafname, M* pakt vaak op alle wielen stroom, en dan is er de zelfreinigende sleper nog. Dat je je rails en wielen schoon moet houden geldt voor elke schaal.

Mee eens, maar het ging tenslotte over de rijeigenschappen. Mijn N-loc's reden prima (konden ook echt kruipen), maar de wisselovergangen gaf regelmatig wel problemen.

Rene