Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door johanw
Vandaag om 21:33:42
Da's Daz 2 door Tjalling
Vandaag om 21:30:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 21:14:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen  (gelezen 9620 keer)

Anoniem

  • Gast
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #15 Gepost op: 26 September 2006, 11:21:36 »
Dat zal ook van je wissels afhangen. Bepaalde merken hebben een puntstuk dat uit een enorme lap plastic bestaat, terwijl dat bij andere merken veel minder is. Die wissels met 1½ cm plastic in de spoorstaaf geleiden natuurlijk minder goed.

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2006, 18:44:34 »
De rijeigenschappen beginnen met een aantal basis beginselen.
1) Kwaliteit van de rails
2) Hoe schoon is de omgeving (stof etc)
3) Hoe vaak wordt er gereden.
Zo kun je nog wel een tijdje doorgaan.

Bij de kwaliteit van de rails is niet alleen de gewone rails belangrijk, maar veel meer nog de 'byzondere' railstukken zoals wissels en kruisingen. Wij hebben in het verleden veel Roco en M-trix wissels gebruikt. Daarnaast veel GT-flex. Sinds enige jaren zijn we overgestapt op Peco en dan blijkt dat de rijeigenschappen met sprongen toenemen. De wissels hebben nu een geschakeld puntstuk en zelfs de beginset locomotiefjes rijden als een zonnetje, ook bij lage snelheid, over de wissels.

Om op punt 2 en 3 terug te komen, moet ik wel zeggen dat er zeer regelmatig gereden wordt (gemiddeld om de dag) en dat er altijd een zuigwagon mee rijdt om stofaanslag tegen te gaan.

Als er onverhoopt (tijdens werkzaamheden) enige dagen of weken niet gereden wordt blijkt dat de Peco rails ook veel minder gevoelig is voor aanslag.

Dus voor ons geen problemen, uitstekende rijeigenschappen.

PS Waarom de 1200 van M-trix lang niet altijd goed rijdt wordt veroorzaakt door een constructie probleem met het contact tussen draaistellen en chassis. (Meerdere M-trix modellen hebben hetzelfde constructieprobleem.) Als je daar last van hebt kan de rest nog zo goed zijn, het blijft aanmodderen. ::)

Groetjes, Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #17 Gepost op: 03 October 2006, 18:58:50 »
Hi Leon,

ik rijd ook N, en ben daar absoluut over te spreken. Ik rijd uitsluitend tijdperk V (DB), dus van stoomlocomotieven kan ik weinig zeggen. De meeste Fleischmann, en de nieuwe (Mini)Trix modellen rijden uitstekend. Ook kruipend, weinig lawaai (hoewel me dat geen moer kan schelen, ik vind het beetje geluid wat eraf komt wel leuk) etc. Stroomafname is, zoals besproken in deze thread, afhankelijk van meerdere factoren.

Ik heb een BR152 van Arnold en, hoewel niet de mooist gedetailleerde, dat is mijn best rijdende model. Bij wijze van test, rijdt deze op volle snelheid na het abrupt dichtgooien van de trafo makkelijk 50 cm door. Absoluut soepel. En ik krijg dit apparaat ook niet aan het slippen.

Daarnaast is het grote voordeel van N, zoals ook al besproken, dat je veel kunt realiseren. Mijn IC treinen zijn 8 karren lang, mijn ICE is 9-delig, en er rijdt een 16 wagens lange ertstrein rond. Vooral die laatste is zwaar, en wordt zonder veel problemen door de loc mijn hellingen opgesleept, en ook vrij gemakkelijk door R1 bogen. Ik denk dat verhoudingsgewijs de N-locomotieven sterker zijn dan hun HO broers. Dat laatste denk ik eigenlijk maar, weet ik niet zeker........ :-[ Wil er in ieder geval geen welles-nietes discussie van maken!

Puntje van aandacht: probeer locs zonder vliegwiel zoveel mogelijk te vermijden. Omdat het bodywork van de loc klein is (tja, 1:160) kan het vliegwiel nooit erg groot zijn. Het is vaak ook bij N bedoeld om hem door stukjes minder goed contact makende rails te slepen. De arnold loc is een ander verhaal.......maar goed: vaak zitten er (nieuwe Trix) 2 vliegwielen (wieltjes, wat je wil) in, nog beter!

Succes!

CHH

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #18 Gepost op: 03 October 2006, 21:28:02 »
Niet lachen: maar wel eens gedacht aan TT (1:120). De tijd van een lucifersdoosje met 4 knopen ligt echt achter ons. Vooropgesteld is het rijden naar duits voorbeeld. Bij toeval zag ik onlangs een lok (110 316) van Kühn-Modell (kuehn-modell.de): zwaar, werkelijk prachtig gedetailleerd, 5 pol. motor, 2 Schwungmassen, LED-verlichting, KK-koppeling en digitale schnittstelle ..... voor 95,00 Euro. Positief verbaasd over de rij-eigenschappen. Wissels (12graden) van Tillig aangeschaft; niet scharnierend, maar meebuigend. Verdere orientatie: Guetzold.de: heeft het een en ander. Roco: dit jaar weer lok en goederenwagons. Bredmod-modellbahn.de: komt met 290 en 294 (5 pol motor Leds ed). Piko.de: een verzameling Taurussen Euro 50,00 (superen met Sommefeldt). Probleem is verkrijgbaarheid in NL. Wie weet adressen in NL of net over de grens ??

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #19 Gepost op: 03 October 2006, 23:23:34 »
Hi,

Er is helemaal niets mis met de rijeigenschappen van N, op deze film rijdt een Fleischmann 216 van meer dan 25 jaar oud. Nog bijna dagelijks zijn test rondjes.



Even op de afbeelding klikken om de film te starten.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #20 Gepost op: 04 October 2006, 14:09:06 »
Niet lachen: maar wel eens gedacht aan TT (1:120). De tijd van een lucifersdoosje met 4 knopen ligt echt achter ons. Vooropgesteld is het rijden naar duits voorbeeld. Bij toeval zag ik onlangs een lok (110 316) van Kühn-Modell (kuehn-modell.de): zwaar, werkelijk prachtig gedetailleerd, 5 pol. motor, 2 Schwungmassen, LED-verlichting, KK-koppeling en digitale schnittstelle ..... voor 95,00 Euro. Positief verbaasd over de rij-eigenschappen. Wissels (12graden) van Tillig aangeschaft; niet scharnierend, maar meebuigend. Verdere orientatie: Guetzold.de: heeft het een en ander. Roco: dit jaar weer lok en goederenwagons. Bredmod-modellbahn.de: komt met 290 en 294 (5 pol motor Leds ed). Piko.de: een verzameling Taurussen Euro 50,00 (superen met Sommefeldt). Probleem is verkrijgbaarheid in NL. Wie weet adressen in NL of net over de grens ??

Er ligt momenteel een prachtige RN232 van Roco in TT in de winkel. Rijdt als een Roco.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #21 Gepost op: 04 October 2006, 14:36:00 »
op deze film rijdt een Fleischmann 216 van meer dan 25 jaar oud.
Mvg
Wim.


Wat rijd ie schokkerig  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #22 Gepost op: 04 October 2006, 16:24:02 »
Dan mankeer jij wat aan je ogen. Of je computer is te traag.  ::)

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #23 Gepost op: 04 October 2006, 16:43:14 »
3e optie, je internetverbinding is te traag want daar heb ik hier op mijn werk ook last van. :-|

Graag back to topic ->

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #24 Gepost op: 04 October 2006, 20:06:00 »
Over TT gesproken, in Tsjechië is TT de meest gebruikelijke schaal, niet H0. Daarom kun je allerlei maf tsjechisch materieel voor heel normale prijzen in TT krijgen. Persoonlijk vin ik dat tsjechisch spul ook wel at interesanter dan de zoveelste duitse baan.

Nicondrio

  • Gast
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #25 Gepost op: 23 October 2006, 13:28:50 »
Ik rij zelf ook N. Ben een tijd geleden begonnen aan een echte modelbaan (digitaal), dus hoe dat loopt weet ik nog niet. Analoog werkte bij mij wel goed, ondanks de oude loc en de vervuilde-2e hands rails. Heb wel veel bewondering voor H0. Vriend van me heeft t en dan zie je wel veel meer controle over het vermogen(deels doordat het digitaal is).

Kort: N valt mij persoonlijk zeker niet tegen (analoog). H0 ziet er beter uit, maar dat hangt natuurlijk van de omstandigheden af.

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #26 Gepost op: 23 October 2006, 16:57:14 »
Heb altijd n-spoor in bezit , vind zelf Ho niet geschikt hier op zolder, ondanks het een zolder van zijn 15 vierkantemeter is .
Wil met lengte rijden zowel peronen als goederen.
Baan is analoog geweest , wil me mjn nieuwe baan met dimano syteem gaan besturen ,kan tegenwoordig analoog en digitaal samen gereden worden.

(Moet bekennen dat ik een mini cooper ook leuker vind dan een grote bmw, zal wel door mijn lengte komen van ruim 2.10.)

Alexander

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Vragen over rijeigenschappen kleine schalen
« Reactie #27 Gepost op: 28 October 2006, 18:14:03 »
Is er trouwens ook niet een ACTS-loc in TT? De 6000-serie of zo?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40