Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 september tram wereldkampioenschap Wien door Seinhuis
Vandaag om 20:28:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:02:01
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:20:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:20:49
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:20:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:06:37
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 18:52:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 18:51:09
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
  

Auteur Topic: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel  (gelezen 5500 keer)

hoogoveN

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
« Gepost op: 03 November 2008, 21:17:09 »
Hoi,

Hier het produktieschema voor HoogoveN. Aan de hand van de materiaalstromen kan de materieelbehoefte bepaald worden. Zouden jullie het schema kunnen nakijken? Als het klopt dan zal ik een lijst maken van het materieel wat ik denk nodig te hebben hiervoor.



Edit: nieuw plaatje ivm opmerking Rick.

Door op het plaatje te klikken krijg je een grotere te zien in een apart scherm.

Hoe worden de kooksfabriek en de ertsvoorbereiding van energie voorzien, elektrisch of met gas? En wat gebeurt er met de staalslak, gaat dit ook naar de wegenbouw/cementindustrie?

Wat is trouwens het verschil tussen kluitkalk en ongebluste kalk, hiervoor zijn 2 types wagons maar in een produktblad van Carmeuse staat als andere naam voor ongebluste kalk, kluitkalk? Is dit als het geen poeder is maar bijv. brokken?

Alvast bedankt,

Leo
« Laatst bewerkt op: 03 November 2008, 22:00:30 door hoogoveN »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8496
  • Spoor N
Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
« Reactie #1 Gepost op: 03 November 2008, 21:21:42 »
Bedenk wel dat niet alle transport per spoor gaat, zoals water. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6715
  • Spaar ze allemaal.
Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
« Reactie #2 Gepost op: 03 November 2008, 22:06:25 »
Een van de functies van cokes is brandstof, aangejaagd door ingeblazen hete lucht.
 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cokes

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogoven


Groet Stephan.


guest7823

  • Gast
Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2008, 23:43:58 »
Voor zover ik weet produceert een hoogoven (icm met een cokesoven) meer gas dan ze nodig heeft, vandaar dan ook dat je bij een hoogoven vaak ook een energie centrale tegen komt.

In ieder geval de cokesoven zelf produceert ZEKER meer gas dan ze nodig heeft, dit gaat o.a richting de hoogovens en de pellet fabriek.

Paul Bender
-----------------------------------------------------------------------------------
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
« Reactie #4 Gepost op: 04 November 2008, 00:40:14 »
Kluitkalk is een mengsel van ongebluste kalk (67%), SiliciumOxide (SiO2, 22%), di-Aluminium-Tri-Oxide (Al2O3, 5%) en di- IJzer-tri-Oxide (Fe2O3, 3%) en een restje. Het is het resultaat dat overblijft na het bakproces van kalksteen in een oven.

Ik zal morgen (lees: later vandaag inmiddels) even de essentie van het staalproductieschema uit de EJ special hierop zetten.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
« Reactie #5 Gepost op: 04 November 2008, 01:17:08 »
Si02 lijkt me dan toch echt Siliciumdioxide...

hoogoveN

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
« Reactie #6 Gepost op: 04 November 2008, 04:17:53 »
Paul,

Dus een cokesfabriek kan na de aanloopfase zichzelf draaiende houden? Er moet een externe energiebron/brandstof zijn (elektra, aardgas, kooksovengas) omdat de kolen zelf niet verbrand maar onder afwezigheid van zuurstof/lucht verhit wordt. Als het goed is is een kooksoven dan opgebouwd uit kolenreservoirs met daartussen branderruimtes of verwarmingsspiralen oid.

Robert,

Het bakken van kalksteen gebeurt toch in een cementfabriek? Is kluitkalk hetzelfde als sinter?

De nieuwe stand van het schema is geworden:



Wat gebeurt er met de staalslak? Gaat dit ook naar de wegenbouw?

Leo
« Laatst bewerkt op: 04 November 2008, 04:59:50 door hoogoveN »

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
« Reactie #7 Gepost op: 04 November 2008, 09:31:43 »
Hoi,

@Menno, helemaal gelijk in, het is een Siliciumdioxide.

@de rest
Het plaatje op basis van wat ik heb gevonden in tijdschriften e.d. (in het duits)



Het branden van kalk kan inderdaad in een cementfabriek gebeuren echter kluitkalk is geen sinter aangezien daar nog extra stoffen aan toegevoegd moeten worden (zie ook het toegevoegde schema).

Staalslak is niet wezenlijk anders als ruwijzerslak, beide zijn vergelijkbaar en in ieder geval onbruikbaar voor het verdere staalprocuctie proces. Ze gaan op dezelfde grote hoop en dan wordt er bijvoorbeeld kunstmest of steenslag van gemaakt.

MvG,
Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

jossklos

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
« Reactie #8 Gepost op: 04 November 2008, 09:36:42 »
Er is een aantal jaren geleden een speciale uitgave van Railhobby geweest, deze ging alleen maar over staal -en staalproduktie. In dit blad was ook een produktieschema opgenomen plus een compleet overzicht van het benodigde materieel.
Volgens mij is deze uitgave nog steeds bij Railhobby te bestellen.

Gr,

Jos

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
« Reactie #9 Gepost op: 04 November 2008, 09:42:15 »
Klopt helemaal. En in een van de specials van EJ staat ook een nieuw deel van de Erz zum Stahl extra-ausgabe van 2007 aangekondigd (dacht voor eind deze maand).

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
« Reactie #10 Gepost op: 04 November 2008, 12:22:09 »
Hallo Leo

Ken jij misschien de speciale uitgave van Rail Hobby uit 2003
deze uitgave heet "Staal special"
Hier staan uitgebreid schema's in hoe een Hoogoven werkt met alle in en outs.
Verder natuurlijk diverse modelspoor mogelijk heden en een uitgebreide lijst wat er zoal door de diverse modelspoor fabrieken met deze thema op de markt is gebracht.
Volgens mij is deze uitgave nog te bestellen bij uitgeverij Scala BV
Xenonweg 31 postbus 38 3800 AA in Amersfoort
Telf.nr. 033 4892900
emaill: info@scalapublishing.nl
website: www:/railhobby.nl
groetjes.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

guest7823

  • Gast
Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
« Reactie #11 Gepost op: 04 November 2008, 18:03:10 »
Citaat
Dus een cokesfabriek kan na de aanloopfase zichzelf draaiende houden? Er moet een externe energiebron/brandstof zijn (elektra, aardgas, kooksovengas) omdat de kolen zelf niet verbrand maar onder afwezigheid van zuurstof/lucht verhit wordt. Als het goed is is een kooksoven dan opgebouwd uit kolenreservoirs met daartussen branderruimtes of verwarmingsspiralen oid.

Robert,

Wat je in een cokesoven doet is het ontgassen van de kolen. Hierbij hou je twee zaken over:
- "pure" koolstof (cokes dus)
- (brandbare) gassen

Voor zover mij bekend komt er (veel) meer gas vrij bij dit proces dan dat je nodig hebt om de kolen te verhitten. Het proces is in principe gelijk aan het maken van houtskool / houtgasgenerators zoals die in WO II gebruikt werden, nl het zuurstofarm verhitten van een vaste brandstof.

De "externe" brandstof voor de cokesoven is dus het gas dat uit andere cokesovens vrijkomt. De cokes bevatten dus na de cokesoven ook minder energie dan de oorspronkelijke kolen. Dit is echter geen bezwaar.
- Cokes is pure koolstof, nodig voor de reductie van ijzererts naar ijzer
* de gassen in kolen zou de reductie van ijzererts naar ijzer negatief beinvloeden
- Cokes is poreus, hierdoor is de gas stroom door de hoogoven beter
- Cokes bevat nog genoeg energie om hoogoven te verhitten

Ik weet dat Corus bezig is om te kijken in hoeverre ze de hoogoven (deels) kunnen voeden met kolen ipv cokes. hoever ze daarmee zijn weet ik niet.

Paul Bender

--------------------------------------------------------------------
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
www.shm.fotopic.net

hoogoveN

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: produktieschema HoogoveN tbv bepaling benodigd materieel
« Reactie #12 Gepost op: 04 November 2008, 23:18:02 »
Jos en Herwim bedankt voor de tip.

Vraag me af of een gewone Shell ketelwagen een geschikte is om de zware stookolie te vervoeren? Zie nu op ebay wel speciale wagens voor Schweröl voorbij komen met een toch wat andere vorm.

Ik heb ooit in een schip leidingen aangelegd in de bunker om deze olie te verwarmen zodat die te verpompen is. Ik heb nu ik er echt over denk eigenlijk geen idee wat een normale ketelwagen vervoerd, benzine en diesel zijn bijv. veel dunner en kan me voorstellen dat een leidingstelsel op de wagon wel dunne vloeistoffen aankan maar niet de dikke.

@Robert,

Ik heb een vergissing gemaakt. Ik bedoelde de vraag als "is kluitkalk hetzelfde als KLINKER" en niet als sinter.

Leo


« Laatst bewerkt op: 05 November 2008, 08:01:37 door hoogoveN »