Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:14
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:02:58
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
  

Auteur Topic: Bollenwagen, diverse vragen  (gelezen 33396 keer)

hoogoveN

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Bollenwagen, diverse vragen
« Gepost op: 02 november 2008, 18:06:49 »
Hallo,

Ik vraag me af welke types wagon er ingezet kunnen worden voor het vervoer van ongebluste kalk. De bollenwagens zijn er in ieder geval 1 van. Omdat hier niet (nauwelijks) aan te komen is in de schaal N vraag ik me af of er ook andere silowagens gebruikt (zijn) om dit goedje in te vervoeren.

Ik denk eraan om een stofsilowagen te bewerken met witte verf om zo de kalkkorst na te bootsen maar heb geen idee of dat ergens op slaat. M.a.w. is alleen de vorm van de silo anders maar de functionaliteit niet of sluit het een het ander uit?

Helaas zijn mijn vingers zo dik dat ik denk dat ik het niet voor elkaar krijg zelf in schaal N iets te knutselen met 2 kralen en dun ijzerdraad o.i.d.

mvg

Leo

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: vervoer ongebluste kalk
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2008, 12:15:41 »
Hallo Leo

Begrijp ik het goed dat je een baan cq moduulbaan hebt of aan het bouwen ben met als thema staal industrie (hoogoven etc)
Als dit zo is zou ik graag er wat meer over willen horen en misschien iets zien met foto's of zo. Het is altijd leuk iemand te vinden die dezelfde interesse heeft voor wat betrefd het thema van zijn modelbaan.

Ik heb niet direct antwoord op jouw vraag maar daar ik ook al een paar jaar een moduulbaan aan het bouwen ben met als thema logistieke proces van kolen en staal heb ik dus ook op mijn baan een hoogoven etc.
Nu lees ik dus bij jouw vraagstelling iets over vervoer ongebluste kalk dat is iets waar ik nog niet aan gedacht heb.
Nu bouw ik in de verhouding 1:87 dus H0 en toevallig heb ik een paar bollewagens in deze schaal, maar?

Weet jij wat voor tekst of iets anders op de bollen zouden moeten staan bij het vervoer van ongebluste kalk of staat er helemaal niets op.
Ook heb ik van Roco de grijze lange zelflossers met het woord kalk erop en de blauwe NS logo of worden deze niet gebruikt voor vervoer ongebluste kalk ?

Graag hoor ik je mening hierover.
Bedankt vast.
Met vriendelijke groeten,
Herwim Frank

Ps: Er schiet me ineens iets te binnen.
Ik heb wel eens op een beurs wagentjes gezien met twee rechtop staande silo's grijs / zilver van kleur ook hier stond iets van kalk op ik weet niet of deze in spoor N te krijgen zijn.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2008, 15:16:59 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: vervoer ongebluste kalk
« Reactie #2 Gepost op: 03 november 2008, 13:01:00 »
Hoi

Ongebluste kalk (CaO) kan alleen maar vervoerd worden in waterdichte wagens aangezien het reageert met water tot gebluste kalk Ca(OH)2 (een basische, dus corrosieve stof). Die kalkwagens (onderlossers) van roco en minitrix zijn van boven open. Dan mag je drie keer raden wat er gebeurt als er een goede regenbui overheen komt. Volgens mij vervoert men met die kalkwagens alleen CaCO3 (kalksteen), want dat is niet reactief.

Minitrix heeft een aantal silowagens in de sortering maar volgens mij worden die vooral gebruikt om cement, kwartszand, soda en aluminiumoxide enerzijds en diverse levensmiddelen (melen en suikers) anderzijds te vervoeren (Ucs 908 en 909, art.nr 15258 van minitrix) maar ze zouden (lijkt mij tenminste) ook geschikt moeten zijn voor poedervormige CaO. Heb hier alleen geen enkele verwijzing naar gevonden.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: vervoer ongebluste kalk
« Reactie #3 Gepost op: 03 november 2008, 15:09:14 »
De zelflossers type Tals werden gebruikt voor het vervoer van ongebluste kalk, deze is niet in model uitgebracht.

Van Minitrix heb ik wel een set kalkwagens zien liggen op eurospoor, deze waren Duits. Ik heb er alleen niet opgelet of deze ook Tals waren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

jossklos

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: vervoer ongebluste kalk
« Reactie #4 Gepost op: 03 november 2008, 15:27:30 »
de TALSen met dak zijn naar mijn weten nooit uitgebracht. Wel kan ik als ex- hoogovenmedewerker melden dat er af en toe ook graanswagens van transsereales (ik hoop dat ik het goed gespeld heb) werden ingezet. Deze wagens werden ook ingezet voor zachtgebrande dolomiet.
Hiervan was alleen sprake bij een slechte beschikbaarheid van de TALSen. Het gaat hierbij om de periode tot eind 1998.


Gr,

Jos 

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: vervoer ongebluste kalk
« Reactie #5 Gepost op: 03 november 2008, 15:27:47 »
Hallo Robert

Ik las je antwoord op de vraag van Leo over vervoer van ongebluste kalk, ik merk dat je daar meer over weet, nu heb ik in mijn antwoord naar Leo wat foto's bijgevoegd van de bollenwagens en van de zelflosser van Roco.
Kan jij mij nu vertellen wat er wel in die bollenwagens vervoerd wordt, ik probeer namenlijk te ontdekken of de bollenwagens ingezet kunnen worden in een moduulbaan zoals die ik aan het bouwen ben met hoogoven, kolenmijn en staalfabriek.
Bedankt vast voor je antwoord, ik stuur dit bericht ook prive via een pb tje omdat ik niet weet of je het artiekel van Leo bleef volgen.
Je mag natuurlijk ook via dat artiekel antwoorden.
groetjes,
Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

dretsome

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
    • Mosterd's workbench
Re: vervoer ongebluste kalk
« Reactie #6 Gepost op: 03 november 2008, 16:52:40 »
Bedoelen jullie dit soort talsen?



Ik ben zelf met een wagenwerkplaats bezig waar dergelijke wagens worden schoongemaakt. Ook in H0 moet wat geknutseld worden.

Ik doe dit op basis van een LIMA wagen met klapdeksels en aan beide zijden bordessen.

Gegroet,
Erik Mosterd.


Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: vervoer ongebluste kalk
« Reactie #7 Gepost op: 03 november 2008, 16:56:12 »
Hoi,

Dat verhaal van CaO en Ca(OH)2 is middelbare school wijsheid (En iedereen maar roepen dat men sinds de tweede fase niets meer heeft geleerd).

Voor wat betreft de wagens. Heb de Eisenbahn Journal uitgave 2/2007 (Vom Erz zum Stahl) er eens op nageslagen. Hiervan is een klein deel (blz 58-65) gewijd aan kalktransport. Afhankelijk van het tijdperk werden een aantal verschillende typen wagens ingezet welke niet allemaal in spoor N te krijgen zijn.

Voor tijdperk III-IV kan je bijvoorbeeld "Kurbelwagens" en klapdekselwagens gebruiken (2-assig en 4 assig). Van de laatste heeft minitrix een drietal varianten geproduceerd (zitten o.a. bij de NIAG startset 11200.083 en in 15261 (4assig) en de set 15194-25 t/m -32(Kmm 36) en de 15150(K15)).

Voor tijdperk IV-V zie ik op de foto's naast type Ucs 908 en 909 ook verschillende zwenkdakwagens waarvan roco een type in het assortiment had (Tadgs-XXX; art.nrs 25203, 25390, 25202, 25389, 25391, 25392 en 25616) en fleischmann iets heeft dat er in ieder geval sterk op lijkt (een kleine 2-asser type Tds-XXX; art.nrs 8510, 8513, 8515 en 8517) maar daar ben ik niet zeker van (Op de foto's is niets meer te ontwaren dan: 2 assig en zwenkdak).

Robert

p.s. die kogelwagens type Ucs-y zijn voor alle fijnstoffige goederen gebruikt net als de Ucs 908 en 909. Lijkt mij dat ze ook voor CaO werden gebruikt en voor stofvormig CaCO3.
De kalkwagens zijn voor kalksteen (CaCO3) dat niet wegwaait bij een zuchtje wind (brokken, groffe korrels ofzo).
Fan van Zwitsers spoor N(m)

hoogoveN

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: vervoer ongebluste kalk
« Reactie #8 Gepost op: 03 november 2008, 18:18:51 »
Herwim,

Die bollenwagens zijn zeker te gebruiken als transportmiddel voor ongebluste kalk. Laden aan de bovenzijde door deksels en ontladen dmv perslucht waarbij de afvoer onder de wagen zit of aan de koppen laag gepositioneerd. Door er perslucht in te blazen gedraagt de poeder zich als vloeistof en stroomt er zo uit. Je zou met plamuur en verf een kalkkorst aan de bovenzijde kunnen maken en de wagens zelf van een witte waas kunnen voorzien.

De open kalkwagen is idd ingezet als kalksteen wagen en voorzag de ertsvoorbereiding en hoogoven zelf van kalk.

Door de onmogelijkheid een wagen in N te verkrijgen vroeg ik me af of een standaard silowagen ook in te zetten is als ongebluste kalk wagen. Niet dat het moet gebeuren in het echt maar als het technisch mogelijk zou zijn is dat voor mij voldoende.

Jos, kun je misschien een plaatje plaatsen van een wagon die lijkt op die je bedoelt? Of misschien zelfs van DE wagon? Lijkt het op deze?



Begrijp ik goed dat de klapdekselwagens ook voor het vervoer van ongebluste kalk ingezet zijn? Dan is mijn probleem opgelost want die zijn nog redelijk verkrijgbaar. Lijkt me wel erg ongezond die te moeten lossen, is een bollenwagen toch een stuk comfortabeler.

Ik wil binnenkort een productieschema maken (op papier heb ik het al maar een mooi plaatje) van het hoogovenbedrijf dat ik wil gaan uitbeelden (overigens zal ik voorlopig me bezig houden met het verzamelen van materieel en bouwdozen). Hieruit is dan af te leiden wat voor materieel ik nodig ga hebben, denk dat het wel richting de 40 a 50 wagons gaat komen. Ik wil een aftakking van de hoofdlijn als paradebaan maken (hoofdlijn wordt niet uitgebeeld) met een rangeerterrein en een compleet werkend hoogovenbedrijf welke zijn energie haalt van een verderop gelegen centrale zodat ook deze niet uigebeeld hoeft te worden, ik denk aan 1 hoogspanningsmast met trafostation.

Zal dat schema ook hier plaatsen zodat ik geholpen kan worden bij het bepalen van het benodigde materieel en anderen daar hopelijk ook iets aan hebben.

Leo



Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: vervoer ongebluste kalk
« Reactie #9 Gepost op: 03 november 2008, 19:46:08 »
De Ucs 908 en 909 van minitrix zijn beide te gebruiken voor in ieder geval stofvormige producten, net als de bollenwagens. Ze beschikte volgens mij over (in de basis) dezelfde laad/losinrichtingen. Ze kunnen zonder scheve ogen daarvoor gebruikt worden.

Beschikbaar zijn de 15258 en evt de 15664 van minitrix.

Wat betreft de klapdekselwagens, ze vervoeren in ieder geval kalkproducten. Een deel van die wagens stamt van voor de tweede wereldoorlog (de Ucs serie is van 1955 e.v.) en zal dus een plaatsje hebben gehad in dat soort (=Ongebluste kalk) transporten naar ik aanneem. Arbo bestond toen nog niet dus gewoon scheppen die zooi met een zakdoek voor de mond zeg maar.

De wagens die Jos bedoeld zijn getreidesilowagens type Uapps

Die worden volgens mij alleen gebruikt voor graanachtige producten.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: vervoer ongebluste kalk
« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2008, 08:38:22 »
Hallo Leo en Robert

Ik ben al een paar dagen bezig met jullie te communiceren
op dit draadje en ook op een andere in de rubriek Herbeginners vraagbaak en kom er nu ineens achter dat wij elkaar al eerder hebben gesproken in vorige draadjes, mijn excuses dat ik jullie niet herkende kwam in de war door dat Leo de vorige keer Loetje als naam droeg en nu hoogoveN zal ook wel met mijn leeftijd te maken hebben.
Leuk dat ik jullie weer hoor
Tot hoors en misschien ooit eens tot ziens
groetjes,
Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

hoogoveN

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: vervoer ongebluste kalk
« Reactie #11 Gepost op: 04 november 2008, 09:07:08 »
Heeft niets met leeftijd te maken maar met het feit dat ik mijn vorige account om zeep hielp toen ik mijn e-mail adres wilde wijzigen. Waarschijnlijk een verkeerd adres opgegeven want ik heb nooit de bevestigingsmail ontvangen. Het heeft een tijdje geduurd voor ik een nieuw account aanmaakte omdat ik bezig was met mijn autogiro.

Positieve kant is dat mijn nick hier nu gelijk de naam van mijn toekomstige/herziene website is. Moet ik alleen mijn site bij de KPN op orde krijgen, die hebben ze een aantal maanden geleden opgeheven toen ik een ander abonnement kreeg en er "niets" zou wijzigen behalve de prijs. Mja.

Leo

« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2011, 11:00:20 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Bollenwagen, diverse vragen
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2009, 11:54:09 »
Ik heb enkele vragen over bollenwagen:

1) In welke regio zijn deze in te zetten, welke vervoer?
2) In welke tijdperk?
3) Waren er bloktreinen, als ja maximale lengte?

4) Klopt het Roco model?

Groet

Bernd

 
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2010, 15:09:40 door Gert van den Heuvel »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Gert1

  • Gast
Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2009, 12:12:23 »
Hoi Bernd,

In ieder geval voor kalk-vervoer.
Het Roco-model klopt wel, voor zover ik weet, maar eerlijk gezegd is het Märklin-model fraaier uitgevoerd.

mvg,
Gert

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Bollenwagen, diverse vraagen.
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2009, 12:20:02 »
Bernd,

De oorspronkelijke Nederlandsche bollenwagens hadden ovalen "bollen", eierkopfen zogezegd.

Gruss, Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!