Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
Vandaag om 21:20:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 21:05:28
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 20:57:24
Raadplaatje door henk
Vandaag om 20:38:32
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 20:22:57
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 20:17:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
Sfeer op je modelbaan door Luit
Vandaag om 18:57:10
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52

Auteur Topic: Eigen digitale centrale  (gelezen 27354 keer)

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
Eigen digitale centrale
« Gepost op: 22 September 2006, 23:51:31 »
Admin: Dit topic is afgesplitst van een voorsteltopic van Dave van der Locht

Ik kan niets anders zeggen, dan dat ik onder de indruk ben. Een eigen centrale ala de IB opzetten is niet niks... Veel succes!
En mocht je nog ideeën nodig hebben voor verdere projectjes, ik heb er hier nog één waar ik zelf waarschijnlijk nooit aan toe zal komen. ;)

Groetjes, Henk
« Laatst bewerkt op: 25 September 2006, 07:40:44 door Peter van der Leek »
K.Bay.Sts.B

Dave van der Locht

• Offline Offline
Eigen digitale centrale
« Reactie #1 Gepost op: 23 September 2006, 19:59:04 »
Laat maar komen dat idee, misschien kan ik er (zelf ook) wel iets mee...

Hihi.. rijmt ook nog.

Binnenkort ga ik trouwens m'n website grondig updaten met een berg foto's en achtergrond info... Momenteel nog beetje druk hier en daar maar wanneer dat minder is wordt het tijd voor een flinke update.

Projekt ala IntelliBox (naam moet ik nog verzinnen  ;D) gaat met sprongen vooruit. Het is alleen erg veel type-werk, al die libraries maken voor de verschillende protocollen en andere zaken om het verdere programmeerwerk makkelijker/handiger te maken. Zodra dit is afgerond ga ik beginnen met het echte werk. Het maken van de 1e versie van een IntelliBox variant.

Groetjes, Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

FredS

• Offline Offline
    • Digitaal en electronica
Eigen digitale centrale
« Reactie #2 Gepost op: 23 September 2006, 20:20:25 »
Toch blijf ik het jammer vinden dat zoveel mensen op eigen houdtje het spreekwoordelijke wiel opnieuw uitvinden:

http://www.tinet.org/~fmco/home_en.htm
Daar vind je al een behoorlijk deel van hetgeen je wilt maken.

http://belvend.miniware.nl/techniek.html
Een andere variant, Märklin gericht van ondergetekende.

Het IB kastje heb ik al  ;D

Jammer dat je met AVR werkt, omdat beide voorbeelden voor PIC zijn in ASM geprogrammeerd.
« Laatst bewerkt op: 23 September 2006, 20:22:24 door FredS »

Dave van der Locht

• Offline Offline
Eigen digitale centrale
« Reactie #3 Gepost op: 23 September 2006, 20:51:43 »
Jammer dat je het ziet als het wiel opnieuw uitvinden, dit zie ik namelijk totaal niet zo... Het is meer het maken van een eigen wiel volgens bestaande specs in mijn ogen.
Maar deze reactie was te verwachten..  ;) Toen men van een houten wiel over ging naar een rubberen dacht men dit ook  ;D

Voor mij is het puur een hobby-projekt. En omdat er idd zoveel informatie en projekten te vinden zijn voor een PIC wilde ik dit met 1 of meerdere AVR's gaan maken aangezien ik hiermee niet de meeste, maar wel de beste ervaringen heb in de wat grotere en tijd tijd-kritische applicaties.

Maargoed, ik wilde me vooral even voorstellen als nieuw lid van dit forum  ;.

Groetjes, Dave

FredS

• Offline Offline
Eigen digitale centrale
« Reactie #4 Gepost op: 23 September 2006, 21:04:10 »
Is/was niet kwaad bedoeld mijn reactie!!
Ook ik doe het immers zelf ook, juist omdat ik het leuk vind om te doen, maar toch ook wel omdat er voor marklin op dit gebiedt weinig te vinden is. DCC is wat dat betreft veel beter vertegenwoordigd door de hobby ontwikkelaars.
Kan me dus goed voorstellen dat je het zelf anders wilt én juist met AVR wilt werken omdat je die beter ligt. (Ieder zijn eigen smaak toch?)

Hoe dan ook, welkom bij de club van modelspoorders waarvan een aantal tevens gedreven techneuten zijn.

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Eigen digitale centrale
« Reactie #5 Gepost op: 23 September 2006, 21:18:56 »
Hallo Dave,

Ik mag die mensen wel, die alleen of samen met vrienden of collega's iets bedenken met hun eigen specs, wensen en eisen, er zijn altijd wel bepaalde eisen die in een bestaande installatie niet beschikbaar is en die jij wel zou willen hebben.

Ik zeker jullie hulp te kunnen gebruiken en wellicht kan mijn inmiddels grote kennis m.b.t. het digitale gebeuren ook nog van pas komen voor anderen die zich hier mee bezig houden.

Met vr.gr. Marco
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

FredS

• Offline Offline
Eigen digitale centrale
« Reactie #6 Gepost op: 23 September 2006, 21:31:18 »
Ik mag die mensen wel, die alleen of samen met vrienden of collega's iets bedenken met hun eigen specs, wensen en eisen, er zijn altijd wel bepaalde eisen die in een bestaande installatie niet beschikbaar is en die jij wel zou willen hebben.

Of onbetaalbaar... voor mij een héél belangrijke factor geweest om alles zelf te gaan ontwikkelen..  ;D

Dave van der Locht

• Offline Offline
Eigen digitale centrale
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2006, 21:34:33 »
Juist ! Now we're talking...    ;D

Kostenbesparing was voor mij ook een hot issue..
Vandaar begonnen met eigen DCC decoder's (van 12-14 euro p/stuk).
Reken uit je winst als je er toch een aantal nodig hebt.

En van het 1 komt het ander.

Groetjes, Dave

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Eigen digitale centrale
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2006, 21:34:42 »
Welkom Dave!

Ik heb wel respect voor een ieder die meer weet van electronica als ik.
( Ik weet er echt geen drol van  ;D  ;D)
Ik weet wel veel van huisjes en stedenbouw ( maar daar rijden mijn treinen niet beter van  ;))

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
Eigen digitale centrale
« Reactie #9 Gepost op: 24 September 2006, 12:15:57 »
Laat maar komen dat idee, misschien kan ik er (zelf ook) wel iets mee...

Ik zat te denken aan een DCC(/MM)-sniffer met Loconet-aansluiting (Xpressnet-aansluiting erbij zou nog mooier zijn, maar je kan ook overdrijven). Het idee erachter komt eigenlijk van de EcoS. Die heeft de mogelijkheid om DCC en MM apparaten af te kunnen luisteren en vervolgens zelf door te sturen. Hierdoor kan je heel makkelijk andere apparatuur aansluiten. Dit is veel handiger, dan een aparte adapter te maken voor een Mobile Station, Lokmaus en IRIS.
De mensen met digitale kranen schieten misschien nog wel het meeste ermee op. Tot nu toe kunnen mensen wel een Roco-kraan kopen en een aparte joystick, maar in hun echte baan kunnen ze hem niet gebruiken, omdat de kraan een apart gevoed stuk baan nodig heeft. Het mooie van digitaal is juist dat je die kraan overal kan gebruiken, waarom dan niet overal met een joystick? Dit geldt ook voor de Märklin en Trix Goliath, die allebei worden aangestuurd worden met MM en ook geleverd worden met mooie joystickjes, die je in de praktijk ook niet overal kan gebruiken.
Ik heb die idee wel eens eerder voorgelegd op dit forum en ook eens Nederlandse fabrikant van digitale onderdelen over gemaild, maar helaas geen reactie gekregen.
Maar het is werkelijk iets waar iedereen die een IB/Loconetcentrale heeft, wat aan kan hebben.
Wellicht dat ik in de toekomst genoeg verstand heb van Pics om zelf eens wat te gaan proberen, maar voorlopig is het allemaal één grote grijze zooi. Als jij er zin in hebt, wil ik op zich wel willen helpen, maar ik ben bang dat ik weinig kan betekenen.

Henk
K.Bay.Sts.B

FredS

• Offline Offline
Eigen digitale centrale
« Reactie #10 Gepost op: 24 September 2006, 12:25:16 »
Hi Henk,.

Het idee voor zo'n sniffer heb ik wel, alleen de interface is lastig.
Loconet is slecht gedocumenteerd en bevat vele fouten. Bovendien op licentie gebiedt erg duur.
Expressnet wel goede docu, maar helaas weinig gebruikt.
Blijft RS232/USB, maar is dan alleen voor PC besturing interesant.

NS 1100

• Offline Offline
Eigen digitale centrale
« Reactie #11 Gepost op: 24 September 2006, 12:43:49 »
Hey Dave!

Ziet er allemaal veelbelovend uit op je site! Zelf ben ik vanwege mijn opleiding (3e jaars HTS Elektro, TCK) regelmatig met  AVR's bezig. De Atmel Tiny-reeks is erg handig als je een kleine applicatie wil maken die niet al te veel hoeft te kunnen, maar die zal je wel niet in je IB-kloon kunnen gebruiken.  ;)

Ik blijf jou onderzoekjes nauwlettend volgen! :)

Dave van der Locht

• Offline Offline
Eigen digitale centrale
« Reactie #12 Gepost op: 24 September 2006, 13:38:37 »
Hoi Henk,

Zoals FredS al aangaf is het volledige LocoNet protocol slecht gedocumenteerd en een licentie niet te doen voor hobby-doeleinden.
Expressnet is erg goed te doen alleen (helaas) nog niet zoveel gebruikt.

Een maandje geleden ben ik begonnen met het bestuderen van het LocoNet protocol, op zich is dit erg goed te doen en tja de fouten zal ik vast tegenkomen bij de implementatie hiervan in mijn projekt(en). Er is overigens nog best veel te vinden m.b.t. het LocoNet protocol her en der op internet, maar ik zal vast het 1 en ander tegen gaan komen wat niet goed is of niet of slecht gedocumenteerd staat.

Wel een goed idee dit soort sniffer, zal het zeker in mijn achterhoofd houden.

En NS 1100, idd die Tiny's zijn leuk voor kleine wissel-decoders en ander klein spul.. Maar een IB-kloon heeft idd wel wat meer nodig  ;)

FredS

• Offline Offline
Eigen digitale centrale
« Reactie #13 Gepost op: 24 September 2006, 19:21:40 »
Dave,

Misschien helpt het al verder om de sniffer eens nadere onder de loop te nemen?!
Voor zover ik ervan weet, kun je in de EcoS aangeven welke commando's de sniffer moet ontvangen en gebruiken. Zo kun je bij een lok dus aangeven, dat die moet reageren op commando's van de sniffer die bijvoorbeeld op DCC adres 20 binnen komen. Dit dus ongeacht, welk adres de lok daadwerkelijk heeft, dat wordt door de EcoS dan omgezet.
Op die manier is het dus mogelijk, een DCC lok op Bijvb. adres 20 te besturen met een Märklin Control op adres 15  :o
Dat zelfde geldt dan ook voor andere opdrachten zoals wissels, seinen e.d.
Eigenlijk dus niet zo heel moeilijk.

Wat betreft LocoNet:
Ik ben daar enige tijd geleden mee bezig geweest maar op de licentie gestruikelt. Voor zover ik begreep, mag je namelijk geen projecten aanbieden die met Loconet werken, als je niet ook voor de licentie betaald. Dus als jij loconet in je eigen centrale inbouwd en je publiceerd dat op internet, ben je de licentie al verplicht.

Bij Expressnet zit je met het euvel van 9-bit data communicatie. op 62500 baud. Met PIC kun je dat realiseren, maar met een PC niet. Kan AVR dat aan?

Waar ik persoonlijk altijd weer mijn nek over breek (wellicht uit onervarenheid) is de complexiteit van dergelijke protocollen.

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Eigen digitale centrale
« Reactie #14 Gepost op: 24 September 2006, 19:33:46 »
Citaat
Momenteel nog beetje druk hier en daar maar wanneer dat minder is wordt het tijd voor een flinke update.

Zorg ervoor dat je support levert! Zodra mensen iets na gaan bouwen
komen de vragen per mail binnen in alle categorietjes..

En je zult evt. zelfs knutsels van anderen thuis moeten onderwerpen
aan een inspectie als het bij de desbetreffende persoon niet wil
werken...... Die je dit niet, wordt  je neergesabeld op verschillende
fora en is er voor jouw en de gebruikers rap de lol van af...  ;D ...

BTW, hier is nog iemand druk bezig met een DCC centrale

http://www.opendcc.de/

Alle source code ook aanwezig voor DCC (functie)decoders....

Citaat
Bij Expressnet zit je met het euvel van 9-bit data communicatie. op 62500 baud. Met PIC kun je dat realiseren, maar met een PC niet. Kan AVR dat aan?

AVR's (Mega serie, Tiny) kunnen dit aan. Baudrate is vrij in te stellen,
9 bits ook.... 

Robert

« Laatst bewerkt op: 24 September 2006, 21:25:37 door Peter Korsten. Reden: [code] naar [quote] veranderd; het gaat om een citaat en niet om programmacode, plus de pagina wordt te breed. »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...