Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
Vandaag om 13:04:51
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:47:37
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 12:36:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 12:36:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:26:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 12:05:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 11:53:01
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 11:39:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ben
Vandaag om 11:35:18
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 11:11:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:28:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:07:27
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 07:34:23
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
12 July 2025, 22:57:21
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
12 July 2025, 18:37:50

Auteur Topic: Eigen digitale centrale  (gelezen 27353 keer)

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
Eigen digitale centrale
« Reactie #15 Gepost op: 24 September 2006, 19:49:05 »
Fred, als je het over een licentie van loconet hebt, over welke bedragen praten we dan? En wat als je het intern houdt en niet publiceert op het net?
Op zich zou Expressnet ook een goede optie zijn. Expressnet kan je natuurlijk weer aansluiten op de IB via de locmaus-adapter.
(Zie je gelijk ook het verschil tussen Expressnet en Loconet. Het eerste is bewust openbaar gehouden en goed gedocumenteerd, het is zelfs één van de gronddoelstellingen. Bij Loconet wist ik het niet, maar blijkt juist net het tegenovergestelde. Jammer.)
Overigens, ik ken wel een programmaatje dat via je geluidskaart naar DCC luistert, maar om de computer nou aan te moeten hebben, als ik met de treinen wil rijden. Nee, dat is niet mijn doelstelling, in tegenstelling juist.
Maar als er interesse is om iets van een groepje op te zetten die naar de mogelijkheden gaat kijken, zou ik daar best bij willen zitten.

Henk
K.Bay.Sts.B

Dave van der Locht

• Offline Offline
Eigen digitale centrale
« Reactie #16 Gepost op: 24 September 2006, 21:36:43 »
Hoi Robert,

Volgens mij hebben we al eens contact gehad een tijdje geleden via e-mail.  :)
Maargoed, in 1e instantie ga ik mijn bouwsels niet publiceren op internet juist om deze redenen.

Misschien in een later stadium dat ik er eens over ga denken om schema's, firmware (hex-bestand) en documentatie te publiceren.

Vooralsnog ga ik alleen tekst, uitleg en foto's publiceren van mijn projekten. Ben me er inderdaad van bewust dat ook support leveren noodzakelijk is zodra dit nagebouwd gaat worden.

Het is niet dat ik geen support wil leveren, absoluut niet! Maar ik wil mijn eigen projekten uiteraard eerst zelf en met een aantal anderen uitvoerig testen voordat ik verdere details publiceer (ook om evt. opduikende kinderziektes aan te pakken).

Oja, het OpenDCC projekt ken ik idd. Leuk om te zien dat er nu toch wat meer mensen gebruik gaan maken van de mogelijkheden van een AVR.

Maar juist omdat ik een andere kijk heb op bepaalde zaken wilde ik ook gewoon zelf iets maken wat tevens een erg leuke bezigheid vormt.  ;)

Nog even terug komend op dat EcoS verhaal:
Met de UART van een AVR is die Expressnet zeker goed te doen. Zelfs op een AVR zonder UART kan dit software-matig zonder problemen gedaan worden. De manier van communiceren is meestal wel te doen, het protocol zelf implementeren is vooral veel lezen en typen.

Maar omdat ik momenteel mijn zinnen meer op het maken van eigen decoders en centrale heb gezet (en natuurlijk de baan waarop het gebruikt gaat worden) en dit zelf nog niet echt nodig heb zo'n converter laat ik het eventjes varen. Het Expressnet protocol wil ik ook gaan implementeren in de centrale, wellicht zodra ik de modules hiervan ook geprogrammeerd heb ik wel een dergelijke converter kan maken aangezien het dan meer een kwestie is van een aantal modules aan elkaar 'knopen' en dit samen met 1 of meerdere personen testen.

Poeh wat een lap tekst weer getypt, en dat allemaal bij het 'Even voorstellen' ;)

Groetjes, Dave

Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

FredS

• Offline Offline
    • Digitaal en electronica
Eigen digitale centrale
« Reactie #17 Gepost op: 24 September 2006, 21:50:42 »
@Robert,

Je slaat de spijker op z'n kop. Ik begin er niet aan, aan d-h-z projectjes, je haalt er een heleboel ellende mee op je hals  :o

@Henk,
Ik heb geen directe bedragen vernomen over Loconet, maar van Hans de Loof (o.a. locobuffer e.d.)  http://users.pandora.be/deloof/ vernomen dat het nogal wat kost zo'n licentie. Dan houdt het voor mij al snel op. Ik wilde er ook zelf wat mee gaan doen, maar hij mocht geen source-codes met me delen wegens de licentie. 

Voor de zogenaamde Personal Licentie is dat niet nodig, maar beperkt tot eigen privé gebruik. Loconet is gepatenteerd product en we weten inmiddels wel, dat je daar zéér mee moet oppassen tegenwoordig. De een claimt nog harder dan de ander. (Ik brandt me er liever niet de vingers aan!)
Voor zover niet bekend: Loconet is van www.digitrax.com.

@dave,
wie schrijft die blijft.. én wat mot je anders in zo'n forum?  ;D

Peter Korsten

• Offline Offline
Eigen digitale centrale
« Reactie #18 Gepost op: 24 September 2006, 23:01:36 »
Heren,

Dit is een uiterst boeiend onderwerp. Maar misschien dat het beter in 'digitaal' of 'electronica' thuishoort? Want misschien niet iedereen kijkt bij 'even voorstellen' en mist dan een interessant verhaal.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Dave van der Locht

• Offline Offline
Eigen digitale centrale
« Reactie #19 Gepost op: 24 September 2006, 23:34:54 »
Hoi Peter,

Zoals het er nu uit ziet is het inderdaad iets voor digitaal, had ook niet verwacht dat dit topic zo zou gaan uitpakken bij het voorstellen van mezelf als nieuwkomer van dit forum.

Groetjes, Dave

FredS

• Offline Offline
    • Digitaal en electronica
Eigen digitale centrale
« Reactie #20 Gepost op: 25 September 2006, 00:30:44 »
We zijn inderdaad nogal afgedwaald  ::)

Misschien dat admin het draadje deels kan verplaatsen, of zal ik een nieuwe aanmaken onder digitaal en hier en daar een verwijzing?

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
Re: Eigen digitale centrale
« Reactie #21 Gepost op: 25 September 2006, 07:43:04 »
Het punt van splitsen bepalen was nogal lastig, maar ik heb een poging gewaagd :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 25 September 2006, 10:31:20 »
Xpressnet heeft nog als voordeel dat je een goedkope centrale als de Lokmaus/Multimaus als basis kunt gebruiken. Is tientjeswerk, inclusief versterker/trafo, en meestal goedkoper dan zelfbouw. Het maussysteem wordt pas duur als je via de Xpressnetaansluiting gaat uitbreiden met bijvoorbeeld een interface of terugmelders. Als het om de financiën gaat, dan zijn zelfbouwuitbreidingen op de maus misschien wel het meest effectief.
Maar misschien is dat wat te saai voor de zelfbouwers.  :)
« Laatst bewerkt op: 25 September 2006, 11:46:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 25 September 2006, 20:53:50 »
D h z projecten ... niets zo leuk als het wiel opnieuw uitvinden ... al mag het ook iets origineel zijn natuurlijk.
Ik heb m'n zelfbouw DCC centrale; spreekt het IB protocol (subset van P50x), is een beperkte XPressNet busmaster en heeft een S88 bus. Microcontroller is  een ARM7 (Philips LPC2106), hardware op basis van een elektuur ontwerp (ARMee bord, april 2005). Werkt prima samen met Koploper en ADAPT (decoder programmering). Op de XPressNet bus heb ik Lokmaus II als throttle. Enkel maar ondersteuning voor het DCC protocol ... (heb zelf geen Marklin). Volledig geprogrammeerd in C waarbij slechts ongeveer 5-10% van de broncode afhankelijk is van de gebruikte microcontroller (gebundeld in afzonderlijke bestanden).
Heeft me heel wat uren gekost ... zoveel zelfs dat de bouw van m'n baan danig achterloopt ... maar als alles draait is het toch effe *kicken*.

Nu de baan (==scenery) nog afwerken ...

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #24 Gepost op: 25 September 2006, 21:21:52 »
Heeft me heel wat uren gekost ...
Dat bedoel ik  ;D Respect voor het voor elkaar krijgen, ooit ook eens
poging gedaan om een centrale te maken obv een Atmel Mega16/32,
maar dat is en was zo'n berg werk....

Goed werkend krijgen MM protocol in de Atmels was ook aardige klus...
Heb ze nu eindelijk 100% in orde ....

Tsja, en (helaas) moet ik werken overdag  ;D

Robert

MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 25 September 2006, 21:41:07 »
Inderdaad, niets zo leuk als het maken van eigen dhz projekten.

Helaas moet ik overdag ook nog werken anders was ik niet achter mijn computer en breadboard uit te krijgen  ;)

En tja die uren, als het allemaal vorm begint te krijgen ga je nog 10x harder door. En uiteindelijk *kicken* als het werkt zoals je in gedachten had. Om b.v. het DCC signaal te decoderen ben ik ook erg lang bezig geweest, het wilde maar niet lukken om het echt 100% goed te decoderen. Echter heb ik na een grof aantal optimaliseringen en aanpassingen het fout percentage op 0% weten te krijgen over de ontvangst van 20.000.000 DCC pakketjes.

Maar het is en blijft een erg leuke bezigheid. Momenteel iets minder tijd om eens flink door te typen aan de IB-kloon, maar het begint steeds meer te kriebelen om er eens serieus mee aan de slag te gaan en dit klusje te klaren. Gaat nog zeker veel tijd kosten, maar alle beetjes helpen!

Het voordeel van C is ook dat je veel leuke dingen kan maken die minder 'platform' afhankelijk zijn. Echter heb ik veel stukken in assembler gemaakt omdat de gebruikte compiler (GCC met AVRlib) niet alles even lekker compileerd (kan vaak veel sneller en compacter met inline asm).

De bouw van de baan ben ik reeds een maandje geleden ook aan begonnen, nog even en de eerste decoders gaan geplaatst worden.

Maar het is en blijft een erg leuke bezigheid.

Groetjes, Dave

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Eigen digitale centrale (nabouwen van opendcc.de)
« Reactie #26 Gepost op: 21 October 2007, 22:41:07 »
Hoi,

't is dan wel niet zelf bedacht, maar hij wordt straks wel door mezelf in elkaar gelast....

Ik heb een print besteld om de centrale van opendcc.de na te gaan bouwen.

Het lijkt me wel grappig om voor rond de 50 euro een dcc centrale te kunnen maken.

Ik zal hier tzt laten weten hoe me de bouw afgaat.

groet,
Guus
OpenDCC fan

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 21 October 2007, 23:54:46 »
Als je gaat lassen dan zou ik zowieso alles bij voorbaat dubbel bestellen, dat kan niet goed gaan.  ;)

Ik ben benieuwd naar de werking daarvan. Voordat ik aan mijn centrale begon heb ik er ook eens naar gekeken, maar een aantal features die ik wilde gaan gebruiken waren niet geïmplementeerd (o.a. XpressNet interface).

Inmiddels (ruim een jaar na aanvang van dit draadje) is mijn DHZ centrale ook bijna een feit. Software-technisch heb ik momenteel alles geïmplementeerd en getest op m'n baan en is 99% gebruiksklaar. De laatste weken/maanden vooral bezig geweest met de verdere opbouw van de baan en bijbehorende DHZ modules. Nu wordt het hoog tijd om eens een complete print te maken met alles erop en eraan, en dan gaan met die banaan.

Groetjes,
Dave

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #28 Gepost op: 22 October 2007, 18:26:30 »
Naar aanleiding van dit draadje toch eens verder gekeken tijdje terug.
Die open.dcc is wel leuk, maar wat te zwaar. Dave zijn oplossing is
ook mooi, maar teveel snicksnack waar ik geen gebruik van maak.
En verder veel centrales die alleen DCC doen en geen MM voor wissels..
Of alleen MM...

Dus ben sinds een anderhalve twee maand bezig om ook een DIY
centrale in elkaar te zetten.  DCC loc, MM wissels, alhoewel DCC wissel
niet veel voorsteld als je eenmaal DCC erin hebt zitten...  Een S88
interface,  plek voor een LCD schermpje (moet nog) en draaischakelaar
voor simpel menu handelingen...  Geen Loconet (gebruik ik niet),
een S88 bus is genoeg voor mij... Handregelaars via ADC tzt of
via S88 ala MrDirect handregelaars... Hieronder testopstelling..

Idee is afkomstig van de Digisys.. Gewoon een controller (Mega32) met wat
interface IC's (linker print)... Verder niks... Booster  apart... 

Deze praat met Koploper volgens P50Xb, doet DCC loc en MM wissels.
S88 ben ik nu mee bezig... 

Ben ik weer van de straat komende tijd..

Groet,

Robert

« Laatst bewerkt op: 22 October 2007, 18:29:13 door Robert »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #29 Gepost op: 22 October 2007, 19:08:03 »

.... en daar komt ie nou mee ....

Inderdaad, all you need is a mega32 (of vergelijkbare pic) en wat plak-logica.

Dit lijkt me ook een heel goede nabouw kandidaat ... als ik dit eerder had geweten....

E.e.a. is weer flink kleiner (en minder luidruchtig) dan een mr direct pc.

groet,
Guus
OpenDCC fan