Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Trix 1100 problemen ??  (gelezen 6530 keer)

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #15 Gepost op: 02 November 2008, 18:47:56 »
Hoi,

Ik had ooit de Hamo 1139 en die liep eerst beroerd en krijste harder dan een krolse geit. Na een smeerberurtje werd het aanzienlijk beter (bijna perfect zelfs).

Nu heb ik sinds een paar jaar de Trix 1144 en heb daar ook eigenlijk geen klagen over; zowel over de rijeigenschappen, trekkracht als geluid niet.

Zodoende gaat Trixie 1144 voorlopig ook nog niet de deur uit.


Bart

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #16 Gepost op: 02 November 2008, 18:51:50 »
En een probleempje wat nog niet genoemd is, maar wel opviel bij de Trix 1100: het nummer had een rare spatiëring. Het leek meer op 1 144 dan op 1144. Maar Roco doet het met de recent uitgebrachte blauw/gele versie geen haar beter. :P

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #17 Gepost op: 02 November 2008, 22:36:57 »
Ze hebben voor alle cijfers een gelijke spatieëring aangehouden, zoals je op typemachines had (wie kent ze noch), terwijl je voor smalle cijfers en letters je dit moet verkleinen om een regelmatig tekstbeeld te verkrijgen.
Dus gewoon knulligheid.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #18 Gepost op: 02 November 2008, 22:42:20 »
Misschien ligt het er ook aan welke rails je gebruikt.
Ik gebruik Fleischmann met bedding, geen enkel probleem.
Vr. groeten,
Bob

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #19 Gepost op: 02 November 2008, 22:50:21 »
Ik denk niet dat deze problemen aan de rails liggen wat je gebruikt.

Ligt puur aan de aandrijving, als het aan de rails lag dan hoorde je het geratel van de flenzen op de railklemmen.

En dat is niet het geval bij de Trix, want deze heeft best dunne  flenzen.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #20 Gepost op: 02 November 2008, 23:00:58 »
Heb sinds een jaar 2x trix 1100 (1 met een 1117 kap). Rijden perfect, kruipen geen probleem (zit in beide lp3 decoder).

Er is één probleempje geweest. Over het motorblok lopen twee draadjes naar de verlichting. Bij één loc zaten deze te strak en duwden op een koolborstel, dit gaf natuurlijk problemen. Draadjes omleiden en klaar.

Gerard.

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #21 Gepost op: 09 November 2008, 20:20:09 »
Ik had het probleem trekkracht ook bij mn 1144. Met 4 flm ic rijtuigen begon hij al te slippen op een kleine helling, maar daar is een hele simpele oplossing voor. Het probleem zat bij mij in de antislipringen die te hard zijn. Ik heb de flm 544006 antislipringen geplaatst, die een stuk zachter zijn. En nutrekt hij 10 rijtuigen mee de helling op en hij slipt niet. Bij de trix 1200en heb ik de antislipringen flm 544007 gebruikt.

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #22 Gepost op: 10 November 2008, 23:10:36 »
Dat probleem van slippen ken ik ook, daar heeft de 1154 last van. Als hij vanaf het opstelterrein (op het lage niveau) naar het station op het hoge niveau moet komt ie meestal niet boven met 6 intercityrijtuigen. Na het volledig rijden van zijn schema komt ie via dezelfde helling wel boven ???. Zal morgen de truc met de flm bandjes eens uitproberen.
Het geluid is ook verschillend bij de diverse loks, ondanks dat ze allemaal geheel schoongemaakt en gesmeerd zijn gedurende het afgelopen half jaar (en natuurlijk nieuwe koolborstels erin). De 1144 is vrij stil, de anderen maken wel wat meer geluid maar reutelen lang zo hard niet als mijn motorpost.
Voor de volledigheid een line-up foto van de 4 1100-en welke in gebruik zijn (1144, 1130, 1139 en 1154), allemaal uitgerust met een Kuehn decoder, cabineverlichting, LED frontseinen en een flinke buffercondensator voor als de stroomafname het even laat afweten.
Ze rijden alle 4 goed, ik ben er blij mee. :)





Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #23 Gepost op: 11 November 2008, 00:15:45 »
De 1130 leeft dus nog  ;).

Gerard.

snelle diesel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #24 Gepost op: 11 November 2008, 08:48:45 »
Met het aanschaffen van de Marklin 1144 ongeveer 4 jaar geleden is bij mij het modelspoorvirus na 25 jaar weer aangewakkerd.
Mijn Marklin 1144 heeft prima rijeigenschappen, kan probleemloos kruipen over de baan en heeft mooie optrek-en afrem eigenschappen bij seinen met de rem-modules. Slippen op hellingen met een zware last is mij niet bekend, hij trekt alles zonder problemen. Ook het geluid van de machine is minimaal, zeker verwaarloosbaar als je het vergelijkt met de Marklin 1211 lok. Ondanks dat dit de zelfde hoogvermogen motor betreft. Af en toe een drupje olie heeft de motor wel nodig en onlangs heb ik de sleper vervangen door een Roco fluistersleper. ;)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #25 Gepost op: 16 November 2008, 17:33:01 »
Gevonden! De reden waarom mijn 1144 niet door R2 bochten ging. Slordigheidsfoutje van Marklin, wel oplosbaar.

Oorzaak 1 (al eerder gevonden) was: de rail/bovenleidingschakelaar. Deze moet precies in de middenstand staan, anders raakt-ie een draaistel. Bedrijf via de rail is dan mogelijk (ik heb geen bovenleiding, of dat ook kan weet ik dus niet). Dit loste het probleem echter niet helemaal op.

Oorzaak 2 (net ontdekt): het motordraaistel wordt ook van binnenuit in z'n beweging gehinderd. Probleem voelt aan alsof de draadjes aan de motor net te kort zijn, en het draaistel terugtrekken in 'rechtdoor' positie. Bij controle binnenin blijkt dit echter niet het geval te zijn.
Werkelijke oorzaak: er zat een gietboom-rest aan een van de horizontale geleidingen van het motordraaistel (aan de zijkant), die het draaistel hindert.

Handelwijze ter oplossing:
1. Leg lok op z'n kop
2. verwijder kap (met schroef aan onderzijde, tussen draaistellen)
3. verwijder draaistelzijkant van motordraaistel (schroef in de buurt van de koppeling; als deze weg is, draaistel iets naar achteren bewegen: 2 nokken aan achterzijde draaistel komen nu vrij, en draaistelzijkanten kunnen worden verwijderd).
4. verwijder bevestigingsplaat draaistel (weer met schroefje, in het midden van draaistel).
5. het hele motordraaistel kan nu naar 'boven' toe worden uitgenomen, door het voorzichtig langs de horizontale geleidingen te voeren.
6. controleer de halve-maan vormige delen van de geleidingen op onregelmatigheden. Bij mijn exemplaar zat aan een van die ronde vlakken (van een zijkant-geleiding) een scherpe gietrest, die de beweging van het draaistel hinderde.
7. probleem wegvijlen met rond vijltje; zorg dat vijlsel niet in motor of andere bewegende delen komt (en eigenlijk ook nergens anders in de lok)
8. lok weer monteren
« Laatst bewerkt op: 16 November 2008, 17:39:48 door janw »

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #26 Gepost op: 20 December 2008, 21:57:01 »
Ook het probleem met het slippen van mijn 1154 is inmiddels opgelost. Nieuwe asb's zijn inmiddels binnen (duurde even voordat ik ze had, idd flm 544006), ze zijn er deze week op gelegd en vanavond koud vanaf het opstelterrein naar boven was geen enkel probleem. Zelfs stoppen en weer terug op gang, geen punt.

Edit: hij heeft net z'n volledige schema gereden, ik heb de indruk dat deze lok nu ook een stuk stiller is. Wat eigenlijk ook niet verbazingwekkend is met een stuk zachtere banden onder de geluid producerende en resonerende motor.

Jelle.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2008, 22:22:34 door Jelle »
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB