Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:14:11
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 09:04:53
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 07:13:15
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 October 2025, 23:27:56
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
12 October 2025, 22:59:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
12 October 2025, 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
12 October 2025, 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
12 October 2025, 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
12 October 2025, 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
12 October 2025, 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
12 October 2025, 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
12 October 2025, 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 October 2025, 17:50:31
  

Auteur Topic: boek over NS serie 2400  (gelezen 50847 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #165 Gepost op: 06 December 2009, 00:23:53 »
Boek is hier ook (na 1630!) nog binnengekomen, topservice van die hulp-Sint :D
Veel erg fraaie relatief onbekende foto's.
Een kleine kritische noot : hadden in alle overzichten achterin over depots, revisies ed de kleurwisselingen niet (waar bekend) kunnen worden meegenomen?

Verder voor zover ik heb kunnen zien in de gauwigheid niets dan lof.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #166 Gepost op: 06 December 2009, 00:29:12 »
Erg mooi boek, met zeer fraaie platen en wetenswaardigheden waarvan ik nog niet op de hoogte was. Enig puntje van kritiek is het overnemen van de locnummers die tochtvrije ramen kregen uit Diesellocomotieven in NL; ook in het nieuwe boek zijn daarbij de 2428 en 2509 vergeten. Verder niets meer dan lof!  (y)
Grtz!
Tedo

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3635
    • Flickr
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #167 Gepost op: 06 December 2009, 08:18:27 »
Erg mooi boek, met zeer fraaie platen en wetenswaardigheden waarvan ik nog niet op de hoogte was. Enig puntje van kritiek is het overnemen van de locnummers die tochtvrije ramen kregen uit Diesellocomotieven in NL; ook in het nieuwe boek zijn daarbij de 2428 en 2509 vergeten. Verder niets meer dan lof!  (y)
Terwijl die nummers in de originele CW gewoon netjes zijn genoemd  :D

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3635
    • Flickr
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #168 Gepost op: 06 December 2009, 08:55:49 »
Boek is hier ook (na 1630!) nog binnengekomen, topservice van die hulp-Sint :D
Veel erg fraaie relatief onbekende foto's.
Een kleine kritische noot : hadden in alle overzichten achterin over depots, revisies ed de kleurwisselingen niet (waar bekend) kunnen worden meegenomen?

Verder voor zover ik heb kunnen zien in de gauwigheid niets dan lof.

Bij het beschrijven van een grote serie moet je altijd keuzes maken wat je wel en niet opneemt. Het enige dat je kunt doen is proberen de mate van diepgravendheid een beetje gelijk te houden over alle onderwerpen, maar verder is het een keus van de auteur.

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #169 Gepost op: 06 December 2009, 10:19:18 »
Terwijl die nummers in de originele CW gewoon netjes zijn genoemd  :D
Ik had dit manco wel ontdekt maar helaas lag het boek reeds bij de drukker, niettemin kunnen we ons volgend jaar verheugen op het werk van Sicco en Davy. Ben er van overtuigd dat we dan een nieuw juweel aan de 2200/2400-series kunnen toevoegen.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #170 Gepost op: 06 December 2009, 11:22:57 »
Waar ik ook nog geen duidelijk antwoord op kan vinden is tot hoe lang er 24/2500'en hebben gereden met grijze chassisrand. Als je rekent vanaf 1971 (het enige jaar waarin ze grijs werden bij revisies) plus de 8 jaar van een revisietermijn dan kom je op 1979.
Echter hebben er in de tussentijd wel wat gebeurtenissen (o.a. motteballenvloot) die die plannen doorkruist zouden kunnen hebben.
Grtz!
Tedo

Gert1

  • Gast
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #171 Gepost op: 06 December 2009, 12:39:18 »
Het mooiste van dat boek allemaal dat Bennekom samen met de 2400 dwars door de dorpstraat op de eerste 2 pagina's in het groot staat!

Ik heb het boek nog niet, maar dat komt volgende week wel.
Wat Bennekom betreft: ik kan me herinneren als kind meermaals langs die spoorlijn te zijn gekomen.
Takte die in Ede niet af bij het ENKA-terrein? Waar leidde de spoorlijn in Bennekom naartoe?

mvg,
Gert

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3635
    • Flickr
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #172 Gepost op: 06 December 2009, 12:44:04 »
De takte eerder af, meer aan de Utrechtse kant (als ik me niet vergis met een terugsteekverbinding).
De lijn ging naar Wageningen

groeten Sicco

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #173 Gepost op: 06 December 2009, 13:02:37 »
Ik heb tot op heden nog geen boek mogen ontvangen, en toch 2 besteld.
Misschien dat deze wel per pakketpost komen omdat ze niet door de brievenbus kunnen  8)

Maandag maar eens een belletje wagen aan de uitgever.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Gert1

  • Gast
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #174 Gepost op: 06 December 2009, 13:48:00 »
De takte eerder af, meer aan de Utrechtse kant (als ik me niet vergis met een terugsteekverbinding).
De lijn ging naar Wageningen

Bedankt Sicco. In Wageningen eindigde de lijn dan vermoedelijk in de haven?
Er staat me vaag bij dat ik een Hippel heb zien rijden (al wist ik als zes-jarige toen absoluut niet wat voor loc dat was).

mvg,
Gert

Henk82

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #175 Gepost op: 06 December 2009, 14:05:53 »
De takte eerder af, meer aan de Utrechtse kant (als ik me niet vergis met een terugsteekverbinding).
De lijn ging naar Wageningen

groeten Sicco

Hallo Sicco,

Dat klopt helemaal, vanaf het rangeerterrein ter hoogte van de enka ging het spoor terug langs de bewaakte fietsenstalling naar het westen (richting Veenendaal), en liep daar op een stootblok. Dit was ter hoogte van de rij met cafe's aan het begin van de Parkweg. De trein reed eerst dus een stuk achteruit, om vervolgens rechtsaf te gaan richting Bennekom. Het spoor stak her met een boog de stationsweg over om vervolgens aan de linkerkant van de Bennekomseweg uit te komen.

@ Gert

Het spoor eindigde in Wageningen bij het station ter hoogte van de Stadsbrink, dit is ten noorden van het centrum. In de jaren 60 is hier een nieuwe west - oost verbinding gemaakt voor het autoverkeer. Het spoor ging toen niet verder meer dan de mouterij iets noordelijker van het oorspronkelijke station. In Bennekom volgde het spoor de achtereenvolgens de Edeseweg - Dorpsstraat - Bovenweg richting Wageningen. Er was in Bennekom een raccordement naar het Landbouwbelang, hier was ook de losplaats.

Groeten Henk

Henk82

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #176 Gepost op: 06 December 2009, 14:15:43 »
http://www1.ede.nl/atlantis/?application=tha&database=tha&sessienummer=a48.9d9e0&vanaf=54&aantal_per_pagina=9&service=object&highlight=on&templatename=item.htm&recordnumber=0&detailobject=%3cd%7cvenus%3aE%3a%2fAtlantisDatabase%2fatlantis.tha.db%7c10%7c0%7c12f44%7c10000%3e

Op deze foto zie je de 2400 met wagons op weg naar Bennekom, de trein rijdt hier net in de bocht, komt dus vanaf de doodlopende spoor ten westen van het station Ede-Wageningen, wat zich rechts op de achtergrond bevindt.

Groeten henk

Gert1

  • Gast
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #177 Gepost op: 06 December 2009, 14:29:03 »
Interessant! En nu wordt de stationsnaam Ede/Wageningen me ook een stuk duidelijker.
Maar ik neem aan dat er alleen goederenvervoer plaats vond. Of is er ook een tijd geweest dat er personentrein doorreden naar Wageningen?

mvg,
Gert

Henk82

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #178 Gepost op: 06 December 2009, 14:34:08 »
Interessant! En nu wordt de stationsnaam Ede/Wageningen me ook een stuk duidelijker.
Maar ik neem aan dat er alleen goederenvervoer plaats vond. Of is er ook een tijd geweest dat er personentrein doorreden naar Wageningen?

mvg,
Gert

Hallo Gert,

De lijn is geopend als tramlijn met personen en goederenvervoer, o.a. de bekende 'Bello' heeft er gereden. Tot als ik mij niet vergis 1937, toen was het personenvervoer per bus goedkoper en bleef alleen het goederenvervoer over tot 1968. Alleen zijn de klanten (mouterij en het landbouwbelang) nooit de oorzaak van de sluiting geweest. Deze wilden het vervoer per spoor behouden, maar de toenmalige wethouder Alberts van Ede wilde het spoor perse weg hebben, vanwege de veiligheid en een nieuw plan voor het centrum van Bennekom waarin geen ruimte meer was voor het spoor.

Groeten Henk

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #179 Gepost op: 06 December 2009, 16:39:16 »
Hoewel ik sinds kort woonachtig ben in Bennekom hebben er, naast uiteraard stoom, voornamelijk locomotoren en 2400-en gereden, dus geen bakkies (= hippel). Overigens staat er in de Dorpsstraat een monumentje in de vorm van een boertje (+ haltepaal) in brons wachtend op de "tram". Er ligt voor z'n voeten zelfs een heus stukje normaalspoor in houten biels.