Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 21:45:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 21:32:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 21:31:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:28:38
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 21:27:19
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Sander Fondse
Vandaag om 21:11:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 21:08:28
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door Reinout van Rees
Vandaag om 21:04:03
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 20:59:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door basjuh1981
Vandaag om 20:37:40
loc rijdt niet met multimaus. door Ronald69
Vandaag om 20:34:43
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Jeronimos
Vandaag om 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 20:09:45
No Poirot needed. door defender
Vandaag om 19:58:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:53
Trix DXI van DC naar AC door Ben
Vandaag om 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:29:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:12:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:52:29
Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
  

Auteur Topic: boek over NS serie 2400  (gelezen 49999 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #165 Gepost op: 06 December 2009, 00:23:53 »
Boek is hier ook (na 1630!) nog binnengekomen, topservice van die hulp-Sint :D
Veel erg fraaie relatief onbekende foto's.
Een kleine kritische noot : hadden in alle overzichten achterin over depots, revisies ed de kleurwisselingen niet (waar bekend) kunnen worden meegenomen?

Verder voor zover ik heb kunnen zien in de gauwigheid niets dan lof.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #166 Gepost op: 06 December 2009, 00:29:12 »
Erg mooi boek, met zeer fraaie platen en wetenswaardigheden waarvan ik nog niet op de hoogte was. Enig puntje van kritiek is het overnemen van de locnummers die tochtvrije ramen kregen uit Diesellocomotieven in NL; ook in het nieuwe boek zijn daarbij de 2428 en 2509 vergeten. Verder niets meer dan lof!  (y)
Grtz!
Tedo

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #167 Gepost op: 06 December 2009, 08:18:27 »
Erg mooi boek, met zeer fraaie platen en wetenswaardigheden waarvan ik nog niet op de hoogte was. Enig puntje van kritiek is het overnemen van de locnummers die tochtvrije ramen kregen uit Diesellocomotieven in NL; ook in het nieuwe boek zijn daarbij de 2428 en 2509 vergeten. Verder niets meer dan lof!  (y)
Terwijl die nummers in de originele CW gewoon netjes zijn genoemd  :D

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #168 Gepost op: 06 December 2009, 08:55:49 »
Boek is hier ook (na 1630!) nog binnengekomen, topservice van die hulp-Sint :D
Veel erg fraaie relatief onbekende foto's.
Een kleine kritische noot : hadden in alle overzichten achterin over depots, revisies ed de kleurwisselingen niet (waar bekend) kunnen worden meegenomen?

Verder voor zover ik heb kunnen zien in de gauwigheid niets dan lof.

Bij het beschrijven van een grote serie moet je altijd keuzes maken wat je wel en niet opneemt. Het enige dat je kunt doen is proberen de mate van diepgravendheid een beetje gelijk te houden over alle onderwerpen, maar verder is het een keus van de auteur.

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #169 Gepost op: 06 December 2009, 10:19:18 »
Terwijl die nummers in de originele CW gewoon netjes zijn genoemd  :D
Ik had dit manco wel ontdekt maar helaas lag het boek reeds bij de drukker, niettemin kunnen we ons volgend jaar verheugen op het werk van Sicco en Davy. Ben er van overtuigd dat we dan een nieuw juweel aan de 2200/2400-series kunnen toevoegen.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #170 Gepost op: 06 December 2009, 11:22:57 »
Waar ik ook nog geen duidelijk antwoord op kan vinden is tot hoe lang er 24/2500'en hebben gereden met grijze chassisrand. Als je rekent vanaf 1971 (het enige jaar waarin ze grijs werden bij revisies) plus de 8 jaar van een revisietermijn dan kom je op 1979.
Echter hebben er in de tussentijd wel wat gebeurtenissen (o.a. motteballenvloot) die die plannen doorkruist zouden kunnen hebben.
Grtz!
Tedo

Gert1

  • Gast
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #171 Gepost op: 06 December 2009, 12:39:18 »
Het mooiste van dat boek allemaal dat Bennekom samen met de 2400 dwars door de dorpstraat op de eerste 2 pagina's in het groot staat!

Ik heb het boek nog niet, maar dat komt volgende week wel.
Wat Bennekom betreft: ik kan me herinneren als kind meermaals langs die spoorlijn te zijn gekomen.
Takte die in Ede niet af bij het ENKA-terrein? Waar leidde de spoorlijn in Bennekom naartoe?

mvg,
Gert

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #172 Gepost op: 06 December 2009, 12:44:04 »
De takte eerder af, meer aan de Utrechtse kant (als ik me niet vergis met een terugsteekverbinding).
De lijn ging naar Wageningen

groeten Sicco

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #173 Gepost op: 06 December 2009, 13:02:37 »
Ik heb tot op heden nog geen boek mogen ontvangen, en toch 2 besteld.
Misschien dat deze wel per pakketpost komen omdat ze niet door de brievenbus kunnen  8)

Maandag maar eens een belletje wagen aan de uitgever.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Gert1

  • Gast
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #174 Gepost op: 06 December 2009, 13:48:00 »
De takte eerder af, meer aan de Utrechtse kant (als ik me niet vergis met een terugsteekverbinding).
De lijn ging naar Wageningen

Bedankt Sicco. In Wageningen eindigde de lijn dan vermoedelijk in de haven?
Er staat me vaag bij dat ik een Hippel heb zien rijden (al wist ik als zes-jarige toen absoluut niet wat voor loc dat was).

mvg,
Gert

Henk82

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #175 Gepost op: 06 December 2009, 14:05:53 »
De takte eerder af, meer aan de Utrechtse kant (als ik me niet vergis met een terugsteekverbinding).
De lijn ging naar Wageningen

groeten Sicco

Hallo Sicco,

Dat klopt helemaal, vanaf het rangeerterrein ter hoogte van de enka ging het spoor terug langs de bewaakte fietsenstalling naar het westen (richting Veenendaal), en liep daar op een stootblok. Dit was ter hoogte van de rij met cafe's aan het begin van de Parkweg. De trein reed eerst dus een stuk achteruit, om vervolgens rechtsaf te gaan richting Bennekom. Het spoor stak her met een boog de stationsweg over om vervolgens aan de linkerkant van de Bennekomseweg uit te komen.

@ Gert

Het spoor eindigde in Wageningen bij het station ter hoogte van de Stadsbrink, dit is ten noorden van het centrum. In de jaren 60 is hier een nieuwe west - oost verbinding gemaakt voor het autoverkeer. Het spoor ging toen niet verder meer dan de mouterij iets noordelijker van het oorspronkelijke station. In Bennekom volgde het spoor de achtereenvolgens de Edeseweg - Dorpsstraat - Bovenweg richting Wageningen. Er was in Bennekom een raccordement naar het Landbouwbelang, hier was ook de losplaats.

Groeten Henk

Henk82

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #176 Gepost op: 06 December 2009, 14:15:43 »
http://www1.ede.nl/atlantis/?application=tha&database=tha&sessienummer=a48.9d9e0&vanaf=54&aantal_per_pagina=9&service=object&highlight=on&templatename=item.htm&recordnumber=0&detailobject=%3cd%7cvenus%3aE%3a%2fAtlantisDatabase%2fatlantis.tha.db%7c10%7c0%7c12f44%7c10000%3e

Op deze foto zie je de 2400 met wagons op weg naar Bennekom, de trein rijdt hier net in de bocht, komt dus vanaf de doodlopende spoor ten westen van het station Ede-Wageningen, wat zich rechts op de achtergrond bevindt.

Groeten henk

Gert1

  • Gast
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #177 Gepost op: 06 December 2009, 14:29:03 »
Interessant! En nu wordt de stationsnaam Ede/Wageningen me ook een stuk duidelijker.
Maar ik neem aan dat er alleen goederenvervoer plaats vond. Of is er ook een tijd geweest dat er personentrein doorreden naar Wageningen?

mvg,
Gert

Henk82

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #178 Gepost op: 06 December 2009, 14:34:08 »
Interessant! En nu wordt de stationsnaam Ede/Wageningen me ook een stuk duidelijker.
Maar ik neem aan dat er alleen goederenvervoer plaats vond. Of is er ook een tijd geweest dat er personentrein doorreden naar Wageningen?

mvg,
Gert

Hallo Gert,

De lijn is geopend als tramlijn met personen en goederenvervoer, o.a. de bekende 'Bello' heeft er gereden. Tot als ik mij niet vergis 1937, toen was het personenvervoer per bus goedkoper en bleef alleen het goederenvervoer over tot 1968. Alleen zijn de klanten (mouterij en het landbouwbelang) nooit de oorzaak van de sluiting geweest. Deze wilden het vervoer per spoor behouden, maar de toenmalige wethouder Alberts van Ede wilde het spoor perse weg hebben, vanwege de veiligheid en een nieuw plan voor het centrum van Bennekom waarin geen ruimte meer was voor het spoor.

Groeten Henk

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:boek over NS serie 2400
« Reactie #179 Gepost op: 06 December 2009, 16:39:16 »
Hoewel ik sinds kort woonachtig ben in Bennekom hebben er, naast uiteraard stoom, voornamelijk locomotoren en 2400-en gereden, dus geen bakkies (= hippel). Overigens staat er in de Dorpsstraat een monumentje in de vorm van een boertje (+ haltepaal) in brons wachtend op de "tram". Er ligt voor z'n voeten zelfs een heus stukje normaalspoor in houten biels.