Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:31:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 20:14:51
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 19:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 19:09:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07

Auteur Topic: Digitaliseren Roco Sik (welke decoder?)  (gelezen 9222 keer)

Reinier Z.

• Offline Offline
Re: Digitaliseren Roco Sik (welke decoder?)
« Reactie #15 Gepost op: 29 October 2008, 08:06:33 »
Ik heb één sik gedigitaliseerd met een Lenz 1025A (voorloper van de Silver?). Deze zit tegen het dak geplakt, en zit net vrij van het vliegwiel. Nadeel is wel dat de draden aan één kant achter het raam langs lopen.

Een andere sik heeft een Zimo MX620, die in de neus van de sik zit. De decoder zit vastgeplakt in de kap, waardoor er helaas nog vrij lange aansluitdraden nodig zijn, die zichtbaar zijn in de cabine. Ik wil dit binnenkort een keer wijzigen door de decoder op het frame te plakken.

De sik met Zimo loopt perfect, en heeft avonden lang op mijn koploper-testbaan gereden, samen met twee Zimo MX64-locs. De sik met Lenz-decoder heb ik ook op de testbaan gehad, maar deze had er absoluut geen zin in, net als een Hippel met dezelfde Lenz-decoder trouwens. Voortaan gebruik ik alleen nog maar Zimo's.
Reinier

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #16 Gepost op: 29 October 2008, 08:42:38 »
Voortaan gebruik ik alleen nog maar Zimo's.

Reinier,

verstandig besluit.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

rjr

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 29 October 2008, 09:06:05 »
Een Lenz silver zou een groot deel van het machinistenhuis vullen (kabelboom en dikte decoder), waarbij alles in het zicht zit... een silver mini past voor de motor onder de huif, zodat je vrije doorkijk houd, voor mij een must. Ik heb inmiddels 2 Kuehns en beide, ook na tunen, rijden stukken minder soepel als een Lenz en als ik de digitaal-experts hier mag geloven is zelfs Lenz een middenmoter in kwaliteit...

Zou een groot deel, met andere woorden hij doet het bij jouw niet, dus daaruit concludeer ik dat hij hem er niet in hebt zitten. Een vriend van mij heeft hem er wel in zitten. Ik heb die lok in handen gehad, en deze op de baan zien rijden. Je ziet de decoder alleen als je van beneden naar boven de lok in kijkt. Als je op normale hoogte kijkt, of er recht door heen kijkt zie je er niets van. (ok, de draden kun je iets zien omdat die naar beneden moeten, maar als je een zwaailicht hebt krijg je toch draaden die van beneden naar boven moeten, en door die mooi tegen de achterkant aan te plakken valt dat niet echt op.)

Als anderen er andere theorien op nahouden moeten ze zelf weten, ik heb het in de praktijk gezien, en weet dus 100% zeker dat het kan zonder de doorkijk te verminderen. Wat niet wil zeggen dat ik dit de beste keuz voor de lok vindt. Zelf met ik zeer te vreden met de Kuehn. Zit op het frame en kan dus zonder problemen de kap verwijderen. Heb ook een versie zonder zwaailicht.
Deze sik heeft vorig jaar 2 dagen vele rij uren gemaakt op eurospoor2007. Zonder problemen. Wel waren mensen verwonderd dat de sik zo goed reed.
Of te wel, ervaringen zijn nogal verschillend.

n Zimo decoders komen er bij mij niet meer in, na 3 meter rijden begon de decoder te roken waar het niet hoorde en heeft de decoder geen leven meer gegeven. En ja, hij zat er correct in, nergens kortsluiting. De specs van de n decoder gaven achteraf ook wel aan dat deze niet op de H0 baan kon rijden. Al geloof ik dat de huidige specs van de zimo decoders iets ruimer is. Nog altijd kunnen ze een lagere ingangsspanning aan dan hun H0 broertjes.

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #18 Gepost op: 29 October 2008, 09:17:10 »
Nope, voor jou waarschijnlijk:  :'(  ;D

Hoi Karst,

Ik kan wel janken, zo blij ben ik  ;D  :)
Gezien de reacties en tips in dit draadje staat mijn besluit nu vast; ik ga een Zimo MX620 en een Tran DCX75 halen en daarmee testen.
Moet zowel in de sik en als in de V100 een decoder hebben.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #19 Gepost op: 29 October 2008, 09:25:07 »
Citaat
- Kuehn N026 : Niet doen, loopt niet netjes, functie uitgang voor zwaailicht is niet stabiel

Karst, is dat een algemeen probleem van Kuehn? Mijn oudere decoders T120/140 hebben die kuren ook, vooral als ze langere tijd moeten draaien. Heb het meerdere malen gehad dat het zwaailicht er mee stopte en continue bleef branden. Moest dan de functie opnieuw programmeren en dan deed alles het weer correct.

Een warmteprobleem misschien?

Grtz,  8) Ronald 8)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #20 Gepost op: 29 October 2008, 10:39:14 »
Citaat van: rjr
...met de Kuehn. Zit op het frame en kan dus zonder problemen de kap verwijderen. Heb ook een versie zonder zwaailicht.

De Kuehn past idd heel erg mooi, geen bedrading zichtbaar en vindt een keurig plaatsje voor de motor op het frame.

Citaat van: rjr
Of te wel, ervaringen zijn nogal verschillend.

Helemaal mee eens. Zelfs bij mijzelf, want:

Citaat van: Ronald Halma
...Karst, is dat een algemeen probleem van Kuehn? Mijn oudere decoders T120/140 hebben die kuren ook, vooral als ze langere tijd moeten draaien. Heb het meerdere malen gehad dat het zwaailicht er mee stopte en continue bleef branden. Moest dan de functie opnieuw programmeren en dan deed alles het weer correct...

Naar aanleiding hiervan moet ik even iets detailleren: Ik heb in totaal 4 Kuehn decoders, 2 in de uitvoering van Viessmann ( = T145 ) en twee rechtstreeks van Kuehn, de N026 en een T145.

De eerste twee zitten in resp een Hippel en een DKM 2400. Beide met zwaailicht, beide met uitschakelbare verlichting etc. Beide rijden perfect en hebben geen enkel probleem  :P

De laatste twee, de N026 in de Sik en de T145 in een andere DKM 2400 hebben de hiervoor door Ronald beschreven nukken.
Vreemd in deze is dat de laatste twee meer dan een jaar nieuwer zijn...  :-|

Verder doet de Lenz Gold Mini het in een andere Sik het prima. Zit ook op het frame voor de motor en is er geen bedrading zichtbaar. Alleen het irritante is, dat bij een minime 'hik' de decoder de snelheid weer helemaal vanaf 0 opbouwt. Daarin zijn andere, met name de nieuwere ESU's, veel beter.

Grtzz,

Karst

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #21 Gepost op: 29 October 2008, 10:49:49 »
Nu maar hopen dan meneer Le Blanc in de Diezerstreet het spul in voorraad heeft.

Wat de Tran betreft dat betwijfel ik. In Zwolle zit Frans Staal die ze wel voor je bestellen kan
Via zijn sitehttp://www.dinasys.nl/ Kun je ze bestellen en de info vinden.

De Zimo zou je kunnen proberen bij LeBlanc, maar ook dat betwijfel ik.
Groeten,
Patrick

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #22 Gepost op: 29 October 2008, 11:00:03 »
Zimo is ook verkrijgbaar bij MTE Vlaardingen.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #23 Gepost op: 29 October 2008, 22:10:00 »
Hoi,

Heb inmiddels het spul bij Frans en MTE in bestelling staan.
Bedankt voor jullie informatie.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.