Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:12:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39

Auteur Topic: Wie ontwerpt nieuwe Nederlandse spoorwegen?  (gelezen 5396 keer)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Wie ontwerpt nieuwe Nederlandse spoorwegen?
« Gepost op: 27 October 2008, 15:46:15 »
In de afgelopen decennia is er veel gewerkt aan het spoor in Nederland.
Enkele grote voorbeelden zijn de aanleg van Keifhoek, spoortracé Amsterdam – Almere – Lelystad, herinrichting Utrecht CS, spoorwegen ten behoeve van goederen in de Botlek, de Betuwe route, en de HSL.
Maar ook spoorverdubbelingen tussen Amsterdam – Utrecht, Rotterdam – Leiden, Utrecht – Woerden, Boxtel – Eindhoven, en Rotterdam Dordrecht zijn werken van formaat.
Mocht ik nog voorbeelden vergeten zijn, vul me dan gerust aan!

Bij deze werken spreken we over een zogenaamd “on going proces” Want ook nieuwe plannen staan klaar om uitgevoerd te worden.
Zo is er bijvoorbeeld sprake van een rechtstreekse lijn tussen Utrecht – Breda en een nieuwe verbinding tussen Amsterdam – Almere.
Ook hierbij mag je me rustig aanvullen!

Deze grote projecten moeten onder andere stedenbouwkundig in het landschap worden ingepast. En ook moet van nieuwe tracés bepaald worden hoe het verloop überhaupt zal gaan worden, wat eveneens op een stedenbouwkundig niveau zal moeten gebeuren.

En dan hier de vraag:  ;D
Welke organisatie(s) of firma(s) houd(t)(en) zich bezig met die (met name stedenbouwkundige) ontwerpen?
En dan met name voor de grote werken aan het Nederlandse spoorwegnetwerk.

Alvast bedankt voor alle aanvullingen, tips, antwoorden, commentaar, correcties, en andere posts  :)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
Re: Wie ontwerpt nieuwe Nederlandse spoorwegen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 October 2008, 16:14:21 »
uh, stedebouwkundige- ontwerpers /- ontwerpburo's ;D of bedoel je dat niet? In overleg met de overheid worden trace's bepaald- ruimtelijke ordening. Nadere uitwerking word, na het europees aanbesteden, door een stedebouwkundig ontwerpburo gedaan. Specifieke knopen en aansluitingen worden daarna weliicht weer aanbesteed en nader uitgewerkt door architecten of wellicht ontwerp/bouwcombinaties.
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 October 2008, 16:27:36 »
Ik denk dat het een combinatie is van verschillende vakgebieden zoals Ruimtelijke Ordening en Planologie, Civiele techniek en stedenbouwkundige.

Waarbij Prorail "plaats" van trace bepaald na verschillende opties voor het trace bestudeerd te hebben en dat het ontwerp en bouw van het trace (en kunstwerken die voor komen) uitbesteed aan ingenieursbureaus en aannemers

mvg,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 27 October 2008, 16:29:22 door Matthijs van Heijningen »

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 27 October 2008, 16:43:42 »
Ik weet wel dat het vaak een zeer moeizaam ambtelijk proces is. Men had het namelijk al voor mijn geboorte (1992) over het aanleggen van dubbelspoor tussen Utrecht en Leiden. Toch heeft Bodegraven nog altijd aan twee kanten buiten het station enkelspoor liggen tot aan het volgende station.

Het zit voor zover ik weet ook nog wel eens mis met de vergunningen. Een niet-spoors voorbeeld; De 4-baans N11 lag er, maar toen bleek door een administratieve misser dat er geen vergunning was, dus mocht de weg totdat de vergunning verkregen was slechts 2-baans gebruikt worden. Idem met de A12 Woerden > Utrecht, waar de 4e baan onbenut ligt.

Ook denk ik bij spoorprojecten vaak aan een verhaal van mijn geschiedenisleraar. Dat staat onderaan voor de geïnteresseerden.

MVG, Robin

Zijn oom woonde aan het spoor, en had een flink stuk tuin, wat eigendom was van de NS. Dit mocht hij wel vrij gebruiken, maar als er spoorverdubbeling zou komen, moest hij het inleveren. Ook de buurman zat in zo'n situatie. Deze dacht echter dat het niet zo'n vaart zou lopen met die spoorverdubbeling, en legde in 'risicogebied' een zwembad aan. Het zwembad was af, en 2 maanden later kwam er een brief van de NS dat de spoorverdubbeling doorging. Weg zwembad. Als er dan over het nieuwe spoor weer een trein langsreed, was het humoristische commentaar op de buurman: "kijk, daar gaat weer een intercity over je duikplank!"
;D
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #4 Gepost op: 27 October 2008, 16:46:26 »
In de afgelopen decennia is er veel gewerkt aan het spoor in Nederland.
Enkele grote voorbeelden zijn de aanleg van Keifhoek, spoortracé Amsterdam – Almere – Lelystad, herinrichting Utrecht CS, spoorwegen ten behoeve van goederen in de Botlek, de Betuwe route, en de HSL.
Maar ook spoorverdubbelingen tussen Amsterdam – Utrecht, Rotterdam – Leiden, Utrecht – Woerden, Boxtel – Eindhoven, en Rotterdam Dordrecht zijn werken van formaat.
Mocht ik nog voorbeelden vergeten zijn, vul me dan gerust aan!

m.v.g.

Mark

Hanzelijn  ;) ;D

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 October 2008, 16:51:00 »
Het is vaak lastig omdat er allemaal vergunningen aangevraagd, milieu effecten rapportages gemaakt moet worden.

En in sommige gevallen land "aangekocht" worden van particulieren. dit gaat meestal niet vanzelf waardoor in sommige gevallen land onteigend moet worden en dit duurt soms een paar jaar en in enkele gevallen moet het bestemmingsplan aangepast worden.

mvg,

Matthijs

mark7758

• Offline Offline
    • Rogeville.be
« Reactie #6 Gepost op: 27 October 2008, 17:10:34 »
Ga eens kijken op de site van prorail.nl
vr gr. Mark7758

Whis

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 October 2008, 17:55:25 »
De antwoorden zijn een stuk ingewikkelder dan je vraag.
Alle processen van ideevorming tot aan oplevering zijn sterk met elkaar verbonden. Het is dus erg lastig zomaar een onderdeel hieruit te halen en daarvoor aan te geven wie erbij betrokken is en wie wat doet. Zeker als je hier als buitenstaander nog een touw aan vast wil kunnen knopen.

Ik ben als planoloog werkzaam in die business dus als je wil kan ik je wel het een en ander uitleggen, maar daarvoor moet ik eerst nog specifieker weten wat je exact je vragen zijn.

Groet,
Wieger

PS laten we alvast een start maken: Rijksoverheid (VROM, V&W > ProRail / RWS), Provincie(s), Regio's, Gemeente(s), Vervoerders, Ontwikkelaars, Bouwbedrijven, Advies- en Ingenieursbureaus, Belanghebbenden, Belangenverenigingen, Milieuclubs... enz... enz... enz...
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Sikje248

• Offline Offline
    • Flickr fotopagina
« Reactie #8 Gepost op: 27 October 2008, 18:52:53 »
Beste,

Ik sluit me aan bij Wieger. Ieder project is een uniek project en zal anders worden uitgevoerd. Een specifiele vraag is beter te beantwoorden, maar hierbij mijn poging.
In het geval van een groot project dat door meerdere provincies gaat is er een structuur die vaak wordt toegepast.

In principe zal het project starten vanuit Rijkswaterstaat en zal deze de leiding hebben of als opdrachtgever dienen. Op spoorgebied gaat dit altijd in samenwerking met betrokken partijen zoals Prorail.

Zij zullen een een plan opstellen wat er gebouwd dient te worden en wat de eisen/voorwaarden hier van zijn. De concrete uitwerking tot een ontwerp kan op meerdere manieren plaats vinden.

Vij het uiteindelijke plan zullen uitvoerders (aannemers zoals BAM, Strukton, Volkerrail) worden betrokken. De manier waarop uitvoerders betrokken zijn bij het project ligt aan de aanbestedingsvorm die gebruikt wordt.

Een uitvoerder kan de leiding van het gehele project hebben: van ontwerp tot uitvoering, meestal worden meerdere bedrijven om een ontwerp gevraagd en wordt de beste passende gekozen en uitgevoerd.
Maar meestal houden uitvoerders zich alleen bezig met het uitvoeren van het ontwerp of delen daarvan.
In het laatste geval zal er een ontwerpbureau (of door RWS zelf) een ontwerp gemaakt worden dat door meerdere uitvoerders uitgevoerd worden.

Bij de ontwerpfase komen andere betrokkenen aan bod: gemeentes, provincies, adviesbureau's, milieuorganisaties, gebruikers enz. enz.
In deze fase kunnen zij hun eisen en voorwaarden verwerken in het plan.
Ook komt bij deze fase het stedenbouwkundig aspect kijken, waarschijnlijk via betrokkenen (gemeenten, provincies en overheid) of via RWS zelf (inhuren adviesbureau) zal een stedenbouwkundige geraadpleegd worden.

Verbeter me als ik het fout heb, maar dit is even wat ik nu herinner
Indien het onduidelijk is kan ik wel een overzichtje opzoeken als ik thuis ben.

Mvg. Laurens
(Student civiele techniek)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #9 Gepost op: 28 October 2008, 09:39:58 »
Als we mijn vraag verder defineren zoals enkele van jullie vroegen, komt het er op neer dat ik wil weten waar de beroepsgroep Planologen/stedenbouwkundige het meeste temaken krijgen met de Railinfrastructuur en de directe omgeving daaromtrend.
Bij welk bedrijf of instelling moet je dus werken als Planoloog of stedenbouwkundige om dagelijks bezig te kunnen zijn met Spoorweg aangelegenheden.

Nou veel duidelijker kan ik het niet maken  ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #10 Gepost op: 28 October 2008, 10:13:52 »
Hum, op die vraag is denk ik geen eenduidig antwoord te maken....

Denk dat je dan richting movares (het vroegere holland railconsult) en zijn onderdeel Studio SK http://www.studiosk.nl/ Maar daar kom je waarschijnlijk ook veel andere projecten dan alleen rail tegen.... Het zijn meestal hele gebieden die onderhanden genomen worden waarvan het spoor dan één onderdeel is. Maar ik denk dat de andere grotere adviesburaus zoals Haskoning, DHV, Oranjewoud, Arcadis en Witteveen & Bos (WitBo)  een afdeling stedebouw en infrastructuur hebben...

groeten Ronald K
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2008, 17:49:54 »
Yep, dan heb je de marktpartijen wel te pakken. Vlak de rol van de grotere gemeentes en de provincies trouwens ook niet uit!

Groet, Tim (werkt ook in die hoek)

Jojo

• Online Online
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
« Reactie #12 Gepost op: 31 October 2008, 09:46:55 »
Leg eens een spoorlijn aan en verstoor de hele waterhuishouding. Ik denk zo dat de Waterschappen er ook wel wat over te zeggen hebben, al was het maar om veranderingen vooraf al gefinancieerd te krijgen.

Nijtram

• Offline Offline
  • Begint weer opnieuw
« Reactie #13 Gepost op: 31 October 2008, 12:00:35 »
In principe zal het project starten vanuit Rijkswaterstaat en zal deze de leiding hebben of als opdrachtgever dienen. Op spoorgebied gaat dit altijd in samenwerking met betrokken partijen zoals Prorail.

RWS heeft hier niks mee te maken. Initiatief komt vanuit ProRail (of via V&W)

Martijn

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 31 October 2008, 12:34:49 »
Denk dat je inderdaad bij de grote ingenieursbureau's zoals Movares en Arcadis moet zijn.

Ben zelf ook de hele dag bezig met ontwerp van spoor, maar dat is bij de aannemer. Is inderdaad erg leuk  ;D

Als klussen bij ons komen is het hele planologische/stedenbouwkundige aspect al afgehandeld en is er alleen nog detail ontwerp noodzakelijk.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper