Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Besturing (Lauer) schaduwstation functioneert niet  (gelezen 5043 keer)

Paul VT 11.5

• Offline Offline
Besturing (Lauer) schaduwstation functioneert niet
« Gepost op: 26 October 2008, 19:02:03 »
Voor een schaduwstation met 9 opstelsporen heb ik:  3X 2022 (LBS 21 analoog & digitaal bedrijf (DCC / Multimaus) 1x 2010 (centrale stuurunit), 1x 2015 (beveiliging spanningsuitval) en 9x lbs90 (schakelaars vrijgeven/indicator stopsecties). Het lukt mij ondanks div. controles zoals op aansluiting bedrading (nog) niet om e.e.a ander werkend te krijgen. Schakelaars van alle lbs 21 modules 2022 staan ingesteld op maximum aantal opstelsporen. (hier 9) Div bedrading meerdere malen geconstateerd. Opbouw op hoofdpunten volgens onderstaand schema: (bron Lauer)

In gebruikstelling volgens instructie gaat niet. (binnenrijden op 1e stopsectie met programma 1 etc). Wel het volgende geconstateerd: bij het binnenrijden via spoor 1 (e.e.a. geldt echter ook voor de andere opstelsporen) stopt de lok gelijk bij binnenrijden op de stopsectie. Wissel krijgt op het moment van binnenrijden lok op stopsectie puls voor afbuigen, LBS90  van spoor 1 gaat dan op rood  (tot nu toe ok) en vervolgens na enige sec. slaat  wissel 1 om naar inrijden waarbij de terugmeldmodule van spoor 1 dooft. Deze laatste 2 acties horen niet, want hier is geen opdracht voor gegeven. Lok echter geen beweging in te krijgen. (krijgt geen prik) Gebruik van automatisch programma (2) leidt gelijk tot kortsluiting op besturing (multimaus) bij binnenrijden stopsectie. Wie weet misschien wat er hier aan de hand zou kunnen zijn? (Ik ben het spoor bijster  :P)

Greetz, Paul

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Besturing (Lauer) schaduwstation functioneert niet
« Reactie #1 Gepost op: 26 October 2008, 19:22:03 »
Als je kortsluiting krijgt bij het binnenrijden van de stopsectie, dan dek ik zomaar dat je ze verkeerdom op je spoor hebt aangesloten, dus even in analoge termen de plus op de min staaf en de min op de plus staaf.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 October 2008, 19:29:05 »
Dit heb ik div. malen gecontroleerd om dat dit inderdaad voor de hand liggend is. Bedrading en aansluiting conform schema. (check en dubbelcheck ) Alleen bij gebruik van programma 2 krijg ik kortsluiting bij het binnenrijden op een stopsectie. Niet bij gebruik van programma 1. 

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 26 October 2008, 21:06:04 »
Paul, niet om lullig te doen, maar als ik het goed heb opgezocht, dan heb je nu een systeem voor 9 opstelsporen, wat je 527,-- heeft gekost. En wat dus nog steeds boem ho stopt.

Met de Multi-Maus en de BeginSet  S88XPressNetLi had dit 90,-- geweest, waarbij de trein dan netjes afremt en netjes optrekt. Voor die 9 sporen had je genoeg aan slecht 2 bezetmelders waarbij je er dus 14 bezetmeldpunten over hebt waar mee je 7 blokken in de rest van de baan had kunnen maken.

Maar als ik het me goed herinner hebben we dit al eens eerder besproken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

• Online Online
« Reactie #4 Gepost op: 26 October 2008, 21:42:50 »
Ben dat wel met Wim eens, maar daar schiet je nu weinig mee op.

Heb je het systeem eigenlijk al eens op een eenvoudig baantje met bijvoorbeeld twee sporen geprobeerd? Dit systeem moet je net zo in de vingers krijgen als alle andere automatiseringssystemen, al of niet digitaal, al of niet met computer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 October 2008, 22:19:17 »
@ Wim, idd, als je achteraf alles weet wat je aan het begin zou moeten weten, ja dan.....dan heb je gelijk. Alleen is dat inderdaad achteraf want toen ik er mee begon was de BeginSet  S88XPressNetLi er nog niet....Deze had ik gisteren op €€€€spoor kunnen kopen  Doe ik misschien alsnog.....als ik aan het idee gewend ben om tig € door de p*** te kunnen spoelen. >:(  In dat stadium ben ik nog net niet aanbeland, omdat ik niet uitsluit dat het te maken  heeft met een aansluitfout van mijn kant.... Alleen welke?  :-|

@ Henk,

Het heeft naar mijn tevredenheid gefunctioneerd met 6 opstelsporen. Zowel analoog als digitaal.  De problemen begonnen na de uitbreiding van 6 naar 9 sporen bij het testen. Echter, het probleem doet zich nu ook voor als de oude situatie is hersteld met 6 sporen....

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 27 October 2008, 13:27:18 »
Paul,

Dan denk ik dat er intern iets kapot is gegaan, waarschijnlijk door een verkeerde aansluiting. Meer kan ik er op dit moment niet van maken, of over zeggen.

Mvg
Wim.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 27 October 2008, 14:47:37 »
Citaat
Deze had ik gisteren op €€€€spoor kunnen kopen  Doe ik misschien alsnog...

Gisteren met karst gesproken, en had begrepen dat ze er (nog) niet (meer) zijn??

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 27 October 2008, 15:51:11 »
Ronald, ze zijn er nog niet, misschien dat het iets voor onder de kerstboom wordt.

Mvg
Wim.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 27 October 2008, 17:28:41 »
Oke Wim, dank je. Het functioneerde nogal mooi gisteren, maar ik schijn als Lenz gebruiker wel jullie interface te moeten gebruiken (en niet mijn eigen LI).... Dus moet ik even geduld hebben.

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 October 2008, 21:19:25 »
Alle bedrading losgehaald en weer vastgezet om eventuele aansluitfouten uit te sluiten. Inmiddels alle lbs 21 modules gedemonteerd en stuk voor stuk direct op de centrale stuurunit lbs 10 gemonteerd en per stuk op hun werking geprobeerd te controleren. Alle lbs 21 modules vertonen dezelfde kuren.  Het lijkt mij stug dat de lbs 21 modules alle 3 tegelijk stuk zouden zijn. De hoofdverdachte is nu de centrale stuurunit lbs 10.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2008, 21:53:11 door Paul VT 11.5 »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 15 December 2008, 13:16:30 »
Hi Paul, al wat meer over de oorzaak bekend?

Mvg
Wim

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19 December 2008, 23:16:15 »
Wim,

Sorry voor het late antwoord. Had je reactie over het hoofd gezien. Via de importeur (Keuterman) heb ik nog wat meetgegevens gekregen om de waarden van de selectie/keuze schakelaar te kunnen meten. Hier lag het ook niet aan. De LBS 10 (de centrale stuurunit) heb ik vervolgens in overleg naar Keuterman teruggestuurd. Deze is inderdaad defect en naar nu blijkt (vorige week info)  inmiddels niet meer te repareren. Ik krijg een nieuwe LBS 10 toegestuurd zodra deze weer binnen zijn. Wel nog nieuwsgierig naar wat er nu precies defect is (gegaan). Dader onbekend en ligt op het kerkhof. Moet dus nog even wachten op de nieuwe. Greetz, Paul

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 January 2009, 22:17:00 »
Update:

Gisteren kreeg ik via de fa. Keuterman een nieuwe LBS 10 opgestuurd. Hoewel zij geen directe storing hebben kunnen vinden aan de oude unit, hebben zij om de storing uit te sluiten toch een compleet nieuwe unit onder garantie opgestuurd. Goede firma met een goede service. Echt niets op aan te merken. Mag ook hier gezegd worden. :D

Inmiddels functioneren de besturingsmodules van het schaduwstation naar behoren. Daar ging nog wel wat aan vooraf: na de nieuwe module ingebouwd te hebben, traden namelijk nog steeds vergelijkbare klachten op.  :'( >:( >:( >:( Uit pure nijd heb ik toen een schop tegen een poot van de onderbouw gegeven.

Dit had als resultaat dat div. wisselaandrijvingen begonnen te klapperen om vervolgens weer uit te vallen. Daarna was het systeem dood.... :o Dat geeft de burger moed. In ieder geval valt er nu iets te meten. Draadbreuk?  Na  5 minuten oorzaak gevonden: het probleem bleek namelijk niet in de centrale besturingsunit en stuurmodules voor de wissels te zitten maar in 2 gebroken aansluitpootjes van een aansluitklem op de print van de LBS 15. ("de spanningsbewaker" van de modules) Na vervanging en opnieuw aansluiten functioneert e.e.a. nu naar behoren.  De defecte aansluitingen op de print:

Nieuwe aansluitklem + led (indicator baanspanning) (ge) demonteerd+ aansluitingen verlengd:

Alles klaar!

Oorzaak van het defect ligt in het teveel klieren met de bedrading met als gevolg de afgebroken pootjes van de aansluitklem op de print. Geheel eigen schuld dus. Na het weekend maar even kontakt opnemen met de fa. Keuterman om te zien of ik ze nog wat verschuldigd ben....  :-[

Belangrijkste is dat het weer goed functioneert.  :D Greetz, Paul