Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: revell airbrush  (gelezen 16128 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: revell airbrush
« Reactie #15 Gepost op: 26 december 2008, 12:13:40 »
Gezien het feit dat ik van plan ben in het nieuwe jaar een airbrush aan te schaffen, en daarvoor al heeel wat gelezen heb ben ik dit nog niet tegengekomen.

Is de samenstelling van zijdeglans verf anders dan van mat?

Het is met name de structuur die anders is. Hoe fijner de structuur, des te glanzender de verf.

Overigens spuit ik mat, zijdeglans en glans met de airbrush; nooit gemerkt dat iets anders dan Matt niet gebruikt zou kunnen worden.

Ton

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: revell airbrush
« Reactie #16 Gepost op: 26 december 2008, 12:29:56 »


heb toch maar een setje gehaalt om te proberen.

M.v.g erik

Welk setje, Erik?

Om wat voor verf van Revell gaat het? Ze hebben dacht ik ook waterverdunbare acrylverf tegenwoordig.......Let wel op dat je alleen met MATT kunt spuiten.

Volgens mij klopt deze stelling niet helemaal... de Aqua's, want daar hebben we het over, zijn verkrijgbaar in mat, zijdeglans, hoogglans en metallic. En laat ze nou allemaal te spuiten zijn. Zie hier.

Hetgeen trouwens ook voor bv enamels op gaat. Dus hoe je hier bij komt?

Grtz,  8) Ronald 8)

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: revell airbrush
« Reactie #17 Gepost op: 26 december 2008, 17:11:52 »
ik heb een revell standerd class airbrush. ik kreeg alleen slecht spuitwerk omdat ik te weinig druk had. dat is nu ook opgelost. en nu heb ik mooi spuitwerk. nog even oefenen en dan moet mijn "stuurstand" van kleinspoor er aan geloven.

M.v.g erik

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: revell airbrush
« Reactie #18 Gepost op: 27 december 2008, 14:46:49 »
Volgens mij klopt deze stelling niet helemaal... de Aqua's, want daar hebben we het over, zijn verkrijgbaar in mat, zijdeglans, hoogglans en metallic. En laat ze nou allemaal te spuiten zijn... Hetgeen trouwens ook voor bv enamels op gaat. Dus hoe je hier bij komt?

Ronald, daarmee doelde ik op de enamel-verven. Mijn eigen ervaring is dat glans en zijdeglans niet zo goed spuit als mat.

Dat de aqua's goed door de spuit gaan, was me bekend, ze zijn ervoor gemaakt.

Dus het lukt jou wel om enamel glans en zijdeglans goed te spuiten, begrijp ik? Het wordt bij mij altijd stroperig, sliertig. Maar wellicht moet ik anders verdunnen of met meer of minder druk?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: revell airbrush
« Reactie #19 Gepost op: 27 december 2008, 14:53:36 »
Dus het lukt jou wel om enamel glans en zijdeglans goed te spuiten, begrijp ik? Het wordt bij mij altijd stroperig, sliertig. Maar wellicht moet ik anders verdunnen of met meer of minder druk?

Ik verdun het altijd 1:1 met thinner van de bouwmarkt. Goed schudden en spuiten vanaf een centimer of 20. Werkt prima.

Ton

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: revell airbrush
« Reactie #20 Gepost op: 27 december 2008, 14:58:33 »
Dat heb ikzelf nog nooit uitgeprobeerd; verf op terpentine/wasbenzinebasis verdunnen met thinner, maar ik heb er wel vaker van gehoord. Ik heb alle ingrediënten in huis, dus zal het gauw eens uitproberen.

Maar dan lost de onderliggende verf/primerlaag - enamel - niet op? Of krijg je niet van die mooie golfjes?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: revell airbrush
« Reactie #21 Gepost op: 27 december 2008, 15:26:54 »
Golven, barsten, kraken en loslatende stukken verf. Als je van te korte afstand spuit; daar heb ik dus ook ervaring mee.
Vandaar die 20 cm. Geeft bij mij een mooi strak resultaat.

Ton

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: revell airbrush
« Reactie #22 Gepost op: 27 december 2008, 16:14:10 »
Okee Tom, dan is de meeste thinner verdamt verdampt voordat het echt kwaad kan, en de verf droogt ook erg snel zo, dus zal ik die 20 cm ook aanhouden. Bedankt voor de uitleg.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: revell airbrush
« Reactie #23 Gepost op: 27 december 2008, 16:37:23 »
Citaat
Ronald, daarmee doelde ik op de enamel-verven. Mijn eigen ervaring is dat glans en zijdeglans niet zo goed spuit als mat.

Daarin heb je helemaal gelijk, Huub. Mat spuit altijd het mooist. En zoals al aangehaald; de enamals moeten goed te spuiten zijn, alleen met ietsje meer beleid ;)

Citaat
Dat de aqua's goed door de spuit gaan, was me bekend, ze zijn ervoor gemaakt.

Daar wilde ik persoonlijk eens driftig mee gaan experimenteren. Ze strijken erg goed met de kwast, en het spuiten moet zeker goed gaan gezien de makkelijke verwerkbaarheid van deze verf.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: revell airbrush
« Reactie #24 Gepost op: 27 december 2008, 18:45:56 »
20cm?  :o Dan blaas je toch hele volksstammen verfnevels om het model heen!? Of komt het omdat ik met acryl spuit? Klein wolkje, lekker dichtbij. Zuinig met verf.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: revell airbrush
« Reactie #25 Gepost op: 27 december 2008, 19:42:15 »
20cm?  :o Dan blaas je toch hele volksstammen verfnevels om het model heen!?

Dat valt mee. Ik gebruik een airbrush waarmee ik de straal aardig kan regelen. Meestal komt het erop neer dat ik bij het spuiten van een goederenwagen twee "banen" moet spuiten om een wand te dekken. Niet echt een overdreven grote wolk dus.

Ton

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: revell airbrush
« Reactie #26 Gepost op: 27 december 2008, 19:45:07 »
Hmmm, ok.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: revell airbrush
« Reactie #27 Gepost op: 29 december 2008, 15:46:19 »
als je bij een afstand van 20 cm van je te spuiten oppervlakte golven barsten en dat soort narigheid krijgt is je oppervlakte niet goed schoon (lees ontvet en kurkdroog, ook nog eens ontdaan van stof, voor het beste resultaat).

ik gebruik al een hele tijd een (oa) een evo, en ik ben er bijzonder te spreken over, ze gaan makkelijk uit elkaar, en ze doen precies wat ze moeten doen.

de keuze tussen acryl en enamels zul je zelf moeten maken, acryl (behalve gunze en tamiya) ruik je niet, en zijn "goed" voor de gezondheid, terwijl andere verfen, zoals humbrol, revell en kleinspoor verdund moeten worden met terpentine of wasbenzine, en dat is minder gezond (if you can smell it, you breed it!), maarrrr, wel makkelijker schoonmaken, en ze drogen minder snel, wat een voor, maar zeker ook een nadeel kan zijn. ik heb met alle voorgenoemde verfjes in de airbrush ervaring, gunze en tamiya bevallen me minder, Gunze dekt wel als een idioot overigens, maar tamiya heeft naar mijn idee een te grof pigment, zodat het met enige regelmaat korrelig wordt. de grote modelbouwers (Miguel Jimenez, aka MIG, Adam Wilder, en met hun nog velen) gebruiken wel tamiya verf, maar dan met laquer thinner (de verdunner van tamiya met de gele dop, en hebben hiermee superresultaten!.

humbrol en revell ook het lastig verkrijgbare White Ensignheb ik afgezworen, ik krijg last van m'n buik als ik wasbenzine of terpentine gebruik, en omdat m'n buik al niet helemaal niet goed is, staan ze werkeloos bij mij in de kast, evenals model masters overigens. Revell heeft ook een voorverdunde airbrushlijn, prima verf verder, maar ik vindt humbrol NET even fijner werken.

vallejo, Andrea, Poly Color, X-tra color (hannants) en Life Color zijn allemaal erg prettig werkende acryl verven, maar hebben een paar grote maren: je moet hoe dan ook afwerken met een harde lak, Vallejo en Andrea zijn zowiezo zwakke verven, vooral door de dunne laag die je nodig hebt, maar ook vanwege de mindere hechting op plastic, geen weekmakers of verdunners toegevoegd!).

Vallejo is verkrijgbaar in de airbrush lijn in de vorm van Model Air, maar ook de Model color, game Color en andere varianten zijn redelijk goed te airbrushen, indien juist verdund uiteraard.

Poly Color is in mijn opzicht de beste acrylsoort die je kunt krijgen, maar erg slecht te verkrijgen, en gericht op de militaire modelbouwers, dus vooral heel veel kleurtjes groen en grijs. X-tra color heb ik slechts een paar keer gebruikt, beviel me totaal niet, vooral omdat de minimale naalddikte 0,25 is, te dik pigment dus, en Life Color is een erg mooie verfsoort, maar, om te kwasten...

over de airbrushes en compressoren is voldoende gesproken hiervoor, de revell (= badger 150!) professional oid, is een onding om schoon te maken, de Harder & Steinbeck Evolution, of de H&S ultra is een goed alternatief, de eerste is duurder dan de 2e, maar een groot kwaliteitsverschil zit er niet in (andere materialen / productie lokatie!). Een vochtafscheider is nodig, een goeie compressor heeft deze er al opzitten, tesamen met een reduceerventiel.

enne, ik lees ergens dat matte verf beter spuit als andere verfen, maar dat spreek ik tegen, zijdeglans vindt IK makkelijker te verwerken, vaak ligt het aan de verdunning, en die is dus per verfsoort verschillend. indien goed geairbrushed wordt hoogglans verf ook enigszins mat!

Timo

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: revell airbrush
« Reactie #28 Gepost op: 29 december 2008, 17:02:17 »
Ter aanvulling (want die lees ik niet in je antwoord ;D  ;)); de Aqua's van Revell. Heb er gisteren als redelijk onervaren airbrusher voor het eerst mee gespoten, en mij bevalt het vooralsnog prima.

Compressor: Revell Master Class. Airbrush: H&S Evolution 0,2 mm. Verdund met Revell Aqua cleaner. Uit een Duits draadje werd ook demi water genoemd of gewoon water, maar laatstgenoemde begon op kaal kunststof bij mij direct te "parelen". Waarschijnlijk veroorzaakt door de oppervlaktespanning van het water. Nadat ik de verf verdund had (50/50) met de Aqua cleaner direct een mooi en strak resultaat. Druk op 1,3 bar en een afstand van een centimeter of 20.

Ik kan het van harte aanraden. Tevens uit het Duitse draadje het feit dat de pigment die in de Aqua's zit erg fijn en goed is. Vandaar waarschijnlijk het mooie strakke resultaat bij de matte verf.
Ga vanavond nog een uurtje experimenteren met deze verf. Aangezien ik ook nog iets aan plastic modelbouw doe gebruik ik hiervoor een 1:700 kitje van Trumpeter van 13 euro. Beter als een dure loc......

Grtz,  8) Ronald 8)

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: revell airbrush
« Reactie #29 Gepost op: 29 december 2008, 17:37:11 »
Van airbrushen heb ik geen verstand ik doe maar wat maar dit is toch wel de meest rare opmerking die ik hier gelezen heb in lange tijd..............................

..........de keuze tussen acryl en enamels zul je zelf moeten maken, acryl (behalve gunze en tamiya) ruik je niet, en zijn "goed" voor de gezondheid, terwijl andere verfen, zoals humbrol, revell en kleinspoor verdund moeten worden met terpentine of wasbenzine, en dat is minder gezond (if you can smell it, you breed it!).............

Als je het niet ruikt dan is het "goed" begrijp ik dat er nou uit?

Koolmonoxide ruik je ook niet maar je gaat er wel de pijp van uit als je een te hoge concentratie er van inademt (koolmonoxide dekt wel goed: je wordt er mooi roze van dat dan weer wel).

Masker op met spuiten: ALTIJD.

R. Paint

20cm? doet me denken aan Jacobse en van Es: "Ik spuit van vier hoog een volwassen vent van z'n brommert"