Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 23:27:56
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 23:01:42
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
Vandaag om 22:59:35
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 22:58:02
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:18:35
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 22:15:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 22:06:11
Kato ETA 515 door Benelux795
Vandaag om 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
Vandaag om 21:03:32
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
Vandaag om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:10:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08

Auteur Topic: Stoomlocs: aandrijving in de tender of de drijfwielen ?  (gelezen 3779 keer)

Dick van Aggelen

• Offline Offline
Stoomlocs: aandrijving in de tender of de drijfwielen ?
« Gepost op: 23 October 2008, 17:59:53 »
In 1967 kwam Fleischmann uit de BR-55 (4145) de eerste - zover ik weet - stoomloc met de aandrijving in de tender. Later kwamen daar de BR-50 en de BR-01 bij. De oudere Fleischmannlocs hadden de motor in de loc zelf.
Vooral de 55-er kon met rubberen antislipbandjes ongelooflijk veel trekken. Veel modellen van andere merken verschenen ook met aandrijving in de tender. Toch kon tijdens het rijden je duidelijk merken dat de loc door de tender geduwd werd en in zijn achteruit zelfs getrokken werd.
Ik meen dat Roco de eerste was die wel de aandrijving in de tender had, maar ook via een cardan naar de aandrijfwielen van de loc zelf.
Ik persoonlijk vind een aandrijving op aandrijfwielen veel realistischer, als de loc de trein niet meer kan trekken komt het, net als in het echt, tot doorslaan van de drijfwielen. wielslip.
Mijn nieuwe BR-55 werd daarom die van Trix en niet die van Fleischmann, hoewel laatste veel mooier is.
Vraag is gewoon: letten jullie daar ook op ?
Zelfde geldt eigenlijk ook voor e- endiesellocs: Indien de loc 6 aandrijfassen heeft moet hij van mij ook op alle 6 die assen aangedreven zijn.
Ik vind die nieuwe Märklin/Trix 1200 om zijn knullige en onjuiste aandrijving echt niets.

St00mboy

• Offline Offline
Re: Stoomlocs: aandrijving in de tender of de drijfwielen ?
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2008, 18:38:51 »
Als verzamelaar van en rijder met Engelse stoomloks heb ik  erg veel Hornby los met tenderdrive met een Lima-achtig type pancake motor. Gelukkig is Hornby tot mijn grote vreugde in navolging van Bachmann, de laatste jaren overgegaan op locodrive. Rubberen bandjes om de wielen worden in principe niet toegepast.
Dat betekent behalve schonere rails wel, dat een lok met trekkracht flink gewicht moet hebben.

Ik verheug me er telkens weer op wanneer er in een nieuw model de motor van de tender naar de lok verhuist en de rubber bandjes verdwijnen. Het proces kan mij niet snel genoeg gaan. Jammer genoeg zijn er nog aardig wat modellen uit de jaren '70 - '80 aan te passen. Dat is dus voorlopig nog behelpen.

Later heb ik eens een Roco BR 44 gekocht, en die had de motor in de tender, en de lok via een cardan aangedreven. Die lok loopt in alle opzichten schitterend!!

Nu Hornby kleinere loks bouwt en aangekondigd heeft, zie je de rubberen trekbandjes jammer genoeg weer terugkeren. In dat geval zou ik een aandrijving zoals in de Roco BR 44 prefereren.

De aandrijving van mijn stoomloks gaat via een tandwiel op1 as, en de overige assen via de aandrijfstangen. Ik weet niet hoe dat bij Fleischmann etc. zit.

Ik ben het dus met je eens: een lok met de motor in de tender is voor mij minder waard.

Leen.

Dick van Aggelen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 October 2008, 18:59:11 »
Ben ik toch niet de enige met 'aandrijfproblemen'. Ik heb ook van veel Roco-locs de slipbandwielen vervangen door normale wielen. Dat was wel in de tijd dat een telefoontje naar Reyne genoeg was voor een bestelling. Probleem met die bandjes is dat ze opgelost door de aanwezige olie een zwarte laag op de rails achterlaten.
In Amerika zijn anti-slipbandjes voor modellocs min of meer grondwettelijk verboden.  8)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #3 Gepost op: 23 October 2008, 19:12:04 »
Met de motor in de tender krijg je wel een mooie doorkijk onder de ketel.
Met de moter in de loc zelf kan dat vaak niet, en een cardan naar de loc staat ook nogal storend.
Kortom, als je het niet ziet (de aandrijving) dan heeft bij mij dat de voorkeur, anders in de tender.
Vr. groeten,
Bob

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2008, 21:10:24 »
Het kan ook nog mooier.
Roco heeft diverse stoomlocs met motor in de tender, waarbij zowel enkele tenderwielen als via een cardan de locwielen worden aangedreven.
Het voordeel van d emotor in de tender is, zoals Bob ook al verwoord, een vrije doorkijk onder de ketel .

Gerard

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #5 Gepost op: 23 October 2008, 21:19:26 »
Wel mooi maar het machinistenhuis heeft een gat met de cardan er doorheen.
Vr. groeten,
Bob

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #6 Gepost op: 24 October 2008, 09:33:56 »
Voor mij ligt de voorkeur toch echt in aandrijving in de loc. Ik heb al verschillende modellen met aandrijving in de tender waarbij de trekkracht tegen valt.
Een BR01 of BR05 moet toch minstens 10 rijtuigen een helling van 2% op kunnen trekken. Bij aandrijving in de tender lukt dit vaak niet, of je moet (weer) de antislip bandjes vervangen.

De oplossing van motor in de tender en via een kardan toch de aandrijving in de lok is voor mij een acceptabele oplossing, vooral bij kortkoppeling tussen loc en tender is de kardan bijna niet te zien.

Het kan overigens wel, bij de nieuwe constructies van o.a. minitrix is aandrijving in de loc mogelijk en toch een doorkijk onder de ketel. Dat je daar een (behoorlijk) hogere prijs voor neer moet leggen is dan logisch.

Kortom, bij aandrijving in de tender laat ik een lok vaak liggen.

Gr. Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
« Reactie #7 Gepost op: 24 October 2008, 10:23:21 »
Bij de Roco SBB C5/6 loopt de cardan onder het machinstenhuis door.
Een heel mooie construktie!

Vr. groeten,
Bob

Dick van Aggelen

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 October 2008, 17:47:08 »
Hopelijk leest Fleischmann mee, want die P8 met wannentender is maar op de twee buitenste tenderassen aangedreven.  Alle vier de assen zijn star gelagerd.
Die wannentender zou eigenlijk gewoon twee draaistellen moeten hebben en de aandrijving in de loc.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 October 2008, 18:41:44 »
Citaat
Met de motor in de tender krijg je wel een mooie doorkijk onder de ketel

Deze foto van Hattons uit Liverpool laat een BR (British Railways) 9f  van Bachmann Branchline zien:

Vanaf de 2e as van rechts loopt een heel smalle koker met tandwielen naar boven, waar de motor in de ketel verborgen is.
Ik vind het een heel mooie oplossing met een kleine, maar niet hinderlijke concessie voor de doorkijk .

Met geen motor in de tender, zoals de oude Hornby versie, en zonder trekbandjes heeft deze lok toch ruim voldoende trekkracht.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 24 October 2008, 19:41:12 door Leen »