Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 21:42:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
meino
Vandaag
om 21:35:38
Raadplaatje
door
Bob11
Vandaag
om 21:32:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
Vandaag
om 20:52:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Ronald69
Vandaag
om 20:48:37
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 20:34:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
william_2
Vandaag
om 18:30:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
741230
Vandaag
om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:04:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Met een sik
Vandaag
om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 13:18:06
Yamorc booster
door
Ben
Vandaag
om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
Keska
Vandaag
om 11:38:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
SPOOR 7 - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: SPOOR 7 - (Baanplan H0) (gelezen 4313 keer)
rpvanoyen
Offline
Berichten: 11
SPOOR 7 - (Baanplan H0)
«
Gepost op:
21 October 2008, 22:18:31 »
Hallo beste mensen,
Hierbij mijn baanplan, zoals het na drie maal verbeteren, uiteindelijk is geworden.
Mijn uitgangspunten waren;
- op zolder onder een schuin dak (één niveau)
- maximaal 2 x 4 meter
- staruimte middenin voor onderhoud
- lange stationssporen
- eenvoudig maar veelzijdig rangeerterrein
- minimaal 3 verdekte opstelsporen
Ik heb bewust geen thema of tijdperk gekozen aangezien het mij hoofdzakelijk om het volautomatisch rijden gaat. Mijn locs zijn voornamelijk diesel(-electrisch/-hydraulisch) en grotendeels voor goederentransport.
Mijn eerste ontwerp omvatte over meerdere niveau's een enkelspoor (het zag er leuk uit maar verveelde héél erg snel) en een klein station (te klein) en een paar opstelsporen (die erg onhandig waren geplaatst).
Mijn tweede ontwerp was al vrijwel identiek aan het definitieve ontwerp, echter met een, aan beide zijden, naar beneden lopend enkelspoor. Dit stuitte op lange wachttijden van de locs onderling en verhinderde vaak de doorgang van doorgaande treinen.
Mijn derde ontwerp (de beperkte aanpassing van het tweede ontwerp) kreeg de gewenste uitbreiding naar een dubbelspoor. Hiermee was de oerklassieke dubbelovaal een feit.
De verdekte opstelsporen van verschillende lengtes blijken extra interessant te zijn omdat de computerbesturing gedwongen is een langere trein in een langer opstelspoor te plaatsen.
De beide keerlussen bieden variabele treinrichtingen (ook kan een trein verdekt een aantal "hondebotten" afleggen, alvorens weer het station te passeren - tijdrekken dus). Tevens bieden de keerlussen volop de mogelijkheid voor alternatieve wisselstraten.
Het station biedt voldoende ruimte/lengte waardoor een Rheingold-set tussen de wissels past. De aftakking zorgt voor een vrije baan voor doorgaande goederentreinen.
Het rangeerterrein biedt voor mij voldoende mogelijkheden, de portaalkraan zorgt voor een extra speelelement.
Alle horizontale sporen (m.u.v. rangeerterrein) worden bewaakt door de computer.
Het rangeerterrein wordt manueel bestuurd.
Al met al een interessante H0-baan op een beperkt rechthoekig vlak.
«
Laatst bewerkt op: 22 October 2008, 11:18:35 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
SPOOR 7 - (Baanplan H0)