Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: SPOOR 7 - (Baanplan H0)  (gelezen 4308 keer)

rpvanoyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
SPOOR 7 - (Baanplan H0)
« Gepost op: 21 October 2008, 22:18:31 »
Hallo beste mensen,

Hierbij mijn baanplan, zoals het na drie maal verbeteren, uiteindelijk is geworden.

Mijn uitgangspunten waren;
- op zolder onder een schuin dak (één niveau)
- maximaal 2 x 4 meter
- staruimte middenin voor onderhoud
- lange stationssporen
- eenvoudig maar veelzijdig rangeerterrein
- minimaal 3 verdekte opstelsporen

Ik heb bewust geen thema of tijdperk gekozen aangezien het mij hoofdzakelijk om het volautomatisch rijden gaat. Mijn locs zijn voornamelijk diesel(-electrisch/-hydraulisch) en grotendeels voor goederentransport.

Mijn eerste ontwerp omvatte over meerdere niveau's een enkelspoor (het zag er leuk uit maar verveelde héél erg snel) en een klein station (te klein) en een paar opstelsporen (die erg onhandig waren geplaatst).

Mijn tweede ontwerp was al vrijwel identiek aan het definitieve ontwerp, echter met een, aan beide zijden, naar beneden lopend enkelspoor. Dit stuitte op lange wachttijden van de locs onderling en verhinderde vaak de doorgang van doorgaande treinen.

Mijn derde ontwerp (de beperkte aanpassing van het tweede ontwerp) kreeg de gewenste uitbreiding naar een dubbelspoor. Hiermee was de oerklassieke dubbelovaal een feit.
De verdekte opstelsporen van verschillende lengtes blijken extra interessant te zijn omdat de computerbesturing gedwongen is een langere trein in een langer opstelspoor te plaatsen.
De beide keerlussen bieden variabele treinrichtingen (ook kan een trein verdekt een aantal "hondebotten" afleggen, alvorens weer het station te passeren - tijdrekken dus). Tevens bieden de keerlussen volop de mogelijkheid voor alternatieve wisselstraten.
Het station biedt voldoende ruimte/lengte waardoor een Rheingold-set tussen de wissels past. De aftakking zorgt voor een vrije baan voor doorgaande goederentreinen.
Het rangeerterrein biedt voor mij voldoende mogelijkheden, de portaalkraan zorgt voor een extra speelelement.

Alle horizontale sporen (m.u.v. rangeerterrein) worden bewaakt door de computer.
Het rangeerterrein wordt manueel bestuurd.
Al met al een interessante H0-baan op een beperkt rechthoekig vlak.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2008, 11:18:35 door Hans van de Burgt »