Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco smeerolie door hmmglaser
Vandaag om 02:30:00
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 00:44:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: SPOOR 7 - (Baanplan H0)  (gelezen 4411 keer)

rpvanoyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
SPOOR 7 - (Baanplan H0)
« Gepost op: 21 October 2008, 22:18:31 »
Hallo beste mensen,

Hierbij mijn baanplan, zoals het na drie maal verbeteren, uiteindelijk is geworden.

Mijn uitgangspunten waren;
- op zolder onder een schuin dak (één niveau)
- maximaal 2 x 4 meter
- staruimte middenin voor onderhoud
- lange stationssporen
- eenvoudig maar veelzijdig rangeerterrein
- minimaal 3 verdekte opstelsporen

Ik heb bewust geen thema of tijdperk gekozen aangezien het mij hoofdzakelijk om het volautomatisch rijden gaat. Mijn locs zijn voornamelijk diesel(-electrisch/-hydraulisch) en grotendeels voor goederentransport.

Mijn eerste ontwerp omvatte over meerdere niveau's een enkelspoor (het zag er leuk uit maar verveelde héél erg snel) en een klein station (te klein) en een paar opstelsporen (die erg onhandig waren geplaatst).

Mijn tweede ontwerp was al vrijwel identiek aan het definitieve ontwerp, echter met een, aan beide zijden, naar beneden lopend enkelspoor. Dit stuitte op lange wachttijden van de locs onderling en verhinderde vaak de doorgang van doorgaande treinen.

Mijn derde ontwerp (de beperkte aanpassing van het tweede ontwerp) kreeg de gewenste uitbreiding naar een dubbelspoor. Hiermee was de oerklassieke dubbelovaal een feit.
De verdekte opstelsporen van verschillende lengtes blijken extra interessant te zijn omdat de computerbesturing gedwongen is een langere trein in een langer opstelspoor te plaatsen.
De beide keerlussen bieden variabele treinrichtingen (ook kan een trein verdekt een aantal "hondebotten" afleggen, alvorens weer het station te passeren - tijdrekken dus). Tevens bieden de keerlussen volop de mogelijkheid voor alternatieve wisselstraten.
Het station biedt voldoende ruimte/lengte waardoor een Rheingold-set tussen de wissels past. De aftakking zorgt voor een vrije baan voor doorgaande goederentreinen.
Het rangeerterrein biedt voor mij voldoende mogelijkheden, de portaalkraan zorgt voor een extra speelelement.

Alle horizontale sporen (m.u.v. rangeerterrein) worden bewaakt door de computer.
Het rangeerterrein wordt manueel bestuurd.
Al met al een interessante H0-baan op een beperkt rechthoekig vlak.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2008, 11:18:35 door Hans van de Burgt »