Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
Vandaag om 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54

Auteur Topic: Decoder inbouwen in N locje  (gelezen 5771 keer)

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Decoder inbouwen in N locje
« Reactie #15 Gepost op: 01 November 2008, 16:31:57 »
Beetje laat, maar ik heb inderdaad een loc omgebouwd met zo'n dingetje van AMW. Het werkt erg simpel. Het enige wat je moet doen is de draadjes van de wielen naar de originele print lossolderen. Oude print eruit, nieuwe erin. decoder erin en rijden. Er zit een duidelijke handleiding bij in het duits en het engels.
Ik heb de versie voor een v200 geprobeerd. Enige nadeel bij deze versie vond ik dat de leds wat blauwig licht geven. Die wil ik nog eens gaan vervangen voor wat gele leds.
Ik had hetzelfde wat betref ombouwen. De eerste stap om een soldeerbout in je loc te duwen.
Ben benieuwd naar je ombouwverslag.
Groeten,
Patrick

Bust3R ÖBB

• ÖBB in N
  • Offline Offline
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
« Reactie #16 Gepost op: 02 November 2008, 14:37:02 »
Bij deze het verslagje, wat ik ook bij andere niet voorbereide locs ga toepassen. Het solderen in de locs was niet mijn angst, daar heb ik een mooi 30W soldeerboutje voor :) Het was meer het frezen/ruimte maken voor de decoder.

De prooi

De decoder

De binnenkant van de loc waar de componenten al los gesoldeerd zijn.

De componenten, het waren maar 3 dingen.

Nadat de componenten verwijderd waren heb ik eerst een schetsje gemaakt van de print, hierop aangegeven waar er onderbrekingen moeten komen en waar de draden van de decoder gesoldeerd moesten worden.

De decoder reeds opgesoldeerd. Omdat de decoder te dik is om deze op de print te plaatsen, heb ik een deel van de print weg geslepen waar de decoder precies in valt. Hierdoor kan de kap er straks weer normaal passend op terug geplaatst worden.

Decoderruimte vanaf de onderkant van de print gezien. Hier heb ik een stukje plakband gedaan om zo de decoder van het chassis te isoleren en gelijk de decoder op te kunnen plakken zodat deze in het gat zou blijven zitten, hierdoor ook makkelijker de kap er terug op te zetten :)

Te print terug gezet op het chassis. De lampjes moesten er hier nog in terug gezet worden. Vanwege onderbrekingen en 'decodergat' moesten er 2 printbanen met elkaar verbonden worden doormiddel van draden, beide komen van de rails af (zwart en rood) Doordat ik het draad aan de decoder een groot deel ingekort heb, kon ik dat mooi gebruiken voor het doorverbinden.

Nu ook de draden die van de draaistellen afkomen terugsolderen, de decoder op het plakbandje gedrukt (na het solderen om zo schade aan de decoder minimaal te houden daar er dicht bij de decoder gesoldeerd moest worden)

De draden netjes neerleggen zodat de kap er weer goed op past, op de programmeer rail zetten, programmeren en rijden maar. Echter reageerd het locje nog niet echt lekker op de IB, dit moet ik nog even bekijken waarom dat is.

Op naar het volgende locje, ook een Rh 1144, alleen dan met een 'nieuw' chassis en een Lenz gold mini decoder!
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #17 Gepost op: 02 November 2008, 16:25:57 »
Hoi,

Leuk, leuk en een duidelijk ombouwbericht.

Voor wat betreft het slecht reageren op de IB; Even de wieltjes checken??

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Bust3R ÖBB

• ÖBB in N
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 02 November 2008, 16:34:30 »
Ja, moet ik nog doen. Ook moet ik nog de moter ff checken of deze niet vuil is ofzo. Ik weet niet of de motor en de decoder goed met elkaar om kunnen gaan, of zal daar geen verschil in zitten?
Mvg, Wouter

Website -- FB

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #19 Gepost op: 02 November 2008, 16:57:52 »
Heb die Uhlenbrock decoder er in zitten?
Zo ja dan is dat het probleem, volgens mij is dat nu al vaak genoeg aangegeven gebruik een goede decoder b.v. Zimo MX 620, Tran DCX 74 of DCX 75. Dit is ook al aangegeven door Wim Ros.

Koos Jabaaij.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2008, 16:59:52 door C_Jabaaij »
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Bust3R ÖBB

• ÖBB in N
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 02 November 2008, 17:00:15 »
Die heb ik er inderdaad inzitten ja. Ik heb ook een Lenz gold liggen, die zal ik erin zetten en dan kijken of de eigenschappen verbeteren.
Mvg, Wouter

Website -- FB

Bust3R ÖBB

• ÖBB in N
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 02 November 2008, 18:02:58 »
Is er ergens een programmaatje dat je die printplaatjes op de computer kan 'tekenen'? Niet ontwerpen ofzo.
Mvg, Wouter

Website -- FB

Steen

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 02 November 2008, 18:22:41 »
Er zijn zeker diverse programma's voor het ontwerpen en  tekenen van printplaten. Ik doe het met Paint, dat standaard in Windows zit.

Mvg: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Bust3R ÖBB

• ÖBB in N
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 November 2008, 13:07:09 »
Gister en eergister me ook bezig gehouden met het ombouwen van het 2e locje:

Nu staat het slachtoffer erachter (de rode loc)

Geen foto van de decoder gemaakt deze keer, het betreft een Lenz Gold mini decoder.

De binnenkant van het slachtoffer. Deze heeft een 'nieuw' chassis en is daardoor van binnen geheel anders dan de 1044 die ik al omgebowud heb.

Het bekende printschetsje voor de aansluitingen, echter heb ik de gele en de witte omgedraaid, anders reed de loc vooruit met verlichting aan de achterkant of andersom :P

De onderdelen van het locje, de kap, montage schroefje e.d., weer in de deksel van het decoderdoosje bewaren.

Daarna weer de componenten lossolderen, 5 stuks bij het 'nieuwe' chassis tegenover de 3 uit het 'oude' chassis.

Dat ziet er dan zo uit als de print leeg is.

3 delen onder elkaar. Bovenaan het frame met de draaistellen, eronder het gewicht van de loc en daaronder de print (hoe toevallig :P )

De ruimte voor de decoder weer gemaakt. Deze heb ik schuin moeten maken omdat anders de print geheel doormidden ging en dat wilde ik niet. Er zitten wel dunne kwetsbare randjes aan, maar zolang deze in de loc blijft zitten is er weinig kans dat er wat mee gaat gebeuren.

Met weer een plakbandje onder het gemaakte gat ter isolatie en de decoder op vast te plakken weer terug op de loc geplaatst en al enkele draden gesoldeerd. De lange orangje draad had eigelijlk blauw moeten zijn, maar ik het geen dunne decoderdraad liggen.

En toen waren alle draden gesoldeerd, de verlichting gedimt en kleine teststukjes gereden, conclusie: weer een loc digitaal werkend!

Met de kap er weer op, geprogrammeerd op decoderadres en de verlicht aan, mooi gedimt om zo de schijnwerpers te voorkomen :)

Samen met zijn broertje.

Nu heb ik geen locs meer om om te bouwen, echter zullen deze nog wel komen (1144 Rail Cargo Austria en nog een paar uit de 1044 en 1144 serie)
Mvg, Wouter

Website -- FB

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #24 Gepost op: 05 November 2008, 14:20:54 »
Ik vraag me af waarom je nu iedere keer een gat in je printplaat maakt, want volgens mij is dat helemaal niet nodig, zeker niet als je een platte decoder gebruikt zoals die van Tran. de DCX74 of 75.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bust3R ÖBB

• ÖBB in N
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 05 November 2008, 14:23:36 »
Omdat ik geen tran decoders heb liggen. Want ik had al decoders gekocht en ik vind het zonde die niet te gebruiken. Zo doen de locjes het ook ;)
Mvg, Wouter

Website -- FB

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #26 Gepost op: 05 November 2008, 15:03:44 »
Heb je aandelen Tran, Wim?  ;D  ;D

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #27 Gepost op: 05 November 2008, 15:13:38 »
Dat denk ik niet, maar Wim bedoeld alleen dat Tran decoders een van de beste is en dat de bedoelde Tran decoder zonder te zagen of hakken of frezen zo in te bouwen is.
De Tran decoders zijn in ieder geval vele malen beter als de hier gebruikte Uhlenbrock en Lenz decoders.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Bust3R ÖBB

• ÖBB in N
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 05 November 2008, 15:15:38 »
Over de Lenz ben ik wel tevreden, die (h)U(i)hlenbrock niet, die gaat wel eruit als ik een andere heb, wellicht zal dat een tran worden, kijken hoe die zijn. In mn taurus wil ik in ieder geval een Zimo proberen, die is echter al voorbereid en kan ik um dus zo in doen :)
Mvg, Wouter

Website -- FB

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #29 Gepost op: 05 November 2008, 15:18:33 »
;D  ;D

Zucht........het was een g-r-a-p-j-e

Ja, ik ben bekend met de Tran decoders, zijn prima dingen en lekker klein. De Uhlenbrockjes zijn ook klein, en ik heb in soortgelijke N-locs nog niet hoeven zagen, hakken en frezen. Persoonlijk heb ik ook geen problemen met de Uhlenbrock decoders.....wel gehad, maar na wat rondvragen op het forum was het gefixed.

Overigens met de Lenz ook geen gezeik....maar klein is die niet, niet de kleinste althans.

Enfin, allez avec la banane

J