Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Blokkendoos Motorpost anders aangedreven  (gelezen 5350 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
BNLS-Werkspoor - Blokkendoos Motorpost anders aangedreven
« Gepost op: 18 oktober 2008, 22:56:33 »
Ik heb alweer een jaar of wat een Kleinspoor kit liggen van een Mat '24 (Blokkendoos) Motorpost. Volgens de bouwbeschrijving moet voor de aandrijving een Spud worden gebruikt, maar daar heb ik eerlijk gezegd nog maar weinig positieve geluiden over gehoord. Ik ben daarom gaan nadenken over een andere aandrijving, heb de nodige adviezen ingewonnen van meer ervaren modelbouwers en heb de nodige onderdelen besteld en gekocht. Terwijl een aantal van die onderdelen nog in bestelling stond, ben ik andere modellen gaan bouwen, waardoor de doos met de Mp langzamerhand onder het stof verdween.

Vorig jaar werd in dit draadje de bouw beschreven van een Kleinspoor Mat '24 Motorpost op basis van een Roco onderstel. Ik heb toen al geschreven dat ik een andere oplossing voor ogen had. Gewoon omdat ik het zonde vind om een complete motorwagen op te offeren. Onlangs heb ik de kit onder het stof vandaan gehaald en heb ik de aandrijving in elkaar geknutseld. Tijdens de bouw heb ik plaatjes gemaakt om te laten zien hoe ik het heb gedaan. Voor degenen die ook iets dergelijks willen maken, hieronder het bouwverslag. Ik doe het wel in verschillende delen, anders wordt het één heel erg lang verhaal. (En op deze manier kan ik ook eens even pauze nemen.)

Randvoorwaarden voor mijn ombouw zijn dat de mP mooi moet lopen en dat de aandrijving sterk genoeg moet zijn om de mP zelf en een postrijtuig te trekken. Met meer dan 1 rijtuig of 2 losse wagens reden ze volgens mij niet, dus een Roco motorwagen die een complete trein kan trekken is voor mij niet nodig.

De eerste stap was het bewerken van de bodemplaat uit de kit. Ik ben begonnen met het uitsnijden van de opening voor het aangedreven draaistel. Daarna het gat geboord waar het loopdraaistel in bevestigd moet worden (2mm). Omdat ik de stroomafname van beide draaistellen wil hebben, heb ik ook een paar gaten geboord waar de draden vanaf het loopdraaistel doorheen komen.
Achter de opening voor het aangedreven draaistel, zit een verdikking gegoten die bedoeld is voor de bevestiging van de Spud. Daarin heb ik twee gaten geboord om bouten (M2) doorheen te doen. Vervolgens heb ik een messing strip op maat gezaagd en daarin 3 gaten gemaakt: 1 voor het boutje waarmee het aangedreven draaistel wordt bevestigd en 2 voor de bouten waarmee de strip aan de bodemplaat wordt bevestigd. Ik heb daarvoor eerst de messing strip aan het draaistel gemaakt en met het draaistel eraan de positie bepaald voor de bouten aan de bodemplaat. Gewoon een kwestie van passen en meten. Vervolgens de strip vastzetten met de bouten en moeren. In dit stadium heb ik de boel alleen met bouten en moeren vastgezet: Voor het vervolg is het belangrijk dat alles nog demontabel is.
Het resultaat zo ver ziet u hieronder.



De draaistellen die ik heb gebruikt, komen van Roco. Het zijn een aangedreven draaistel en een loopdraaistel met stroomafname van de tweede serie blokkendozen (eind jaren 1990). Ze waren een paar jaar geleden nog gewoon als onderdelen op nummer te bestellen. Ik weet niet of ze op dit moment leverbaar zijn, maar als binnenkort de nieuwe sets van Roco uitkomen, zal dat zeker weer het geval zijn.
De bodemplaat van Kleinspoor is ontworpen voor een loopdraaistel uit de eerste serie Blokkendozen en het draaistel past dus niet zonder meer. Ik heb de bevestigingspootjes uit het midden van het draaistel verwijderd en in het midden een bout M2 gezet, met een paar moertjes voor de juiste hoogte.



Voordat ik de draaistellen ging monteren heb ik de buffers en de trappen aan de bodemplaat bevestigd. Dat is nodig om straks de hoogte goed te kunnen afstellen. De rest van de onderdelen nog niet: kan alleen maar kapot gaan als je nog met de aandrijving aan het stoeien bent.



Wordt vervolgd,
Ton
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2008, 09:49:39 door TonM »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS-Werkspoor - Blokkendoos Motorpost anders aangedreven
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2008, 23:15:40 »
De volgende stap: het afstellen van de juiste hoogte.

Ik heb dat gedaan met behulp van een Roco Blokkendoos rijtuig. Ook hier weer: passen en meten. Door de hoogte van de buffers, trappen en daklijn te vergelijken en messing ringetjes en / of stukjes styreen bij te plaatsen onder de draaistellen, werd de juiste hoogte bepaald.



Wel aan twee kanten doen, want de mP moet natuurlijk horizontaal komen te staan.

Bij het vaststellen van de hoogte, bleek dat de mP scheef stond. Dit heb ik opgelost door de messing strip, waarmee het aangedreven draaistel werd bevestigd, los te maken en te torderen. Ook hier weer: passen en meten. Ik heb het dus meerdere malen losgemaakt en weer vastgezet.

Wordt vervolgd,
Ton
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2008, 09:55:43 door TonM »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: BNLS-Werkspoor - Blokkendoos Motorpost anders aangedreven
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2008, 23:18:00 »
Mooi Tom. Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Als je nog wat nodig denkt te hebben van de restanten van mijn Blokkendoos, dan zie ik wel een pm verschijnen. Ik heb bijvoorbeeld nog wel wat gedeelde raampjes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS-Werkspoor - Blokkendoos Motorpost anders aangedreven
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2008, 16:15:27 »
Henk,

Bedankt voor het aanbod. Ik hou het zeker in gedachte voor als ik met de kap bezig ga.

Verder met het verhaal:

Met de draaistellen bevestigd, hoogte afgesteld en bak rechtop op de draaistellen, kan de rest van de aandrijving worden geplaatst.



Van links naar rechts:
- Afdekkapje van het aangedreven draaistel en aandrijfasje met worm en lagers. Deze heb ik net als de draaistellen als Roco onderdelen besteld.
- Aan de wormas zit de helft van een verstelbare (uitschuifbare) cardanas, gekocht bij GM&S.
- Een beugel voor de bevestiging van de motor, ook van GM&S.
- Het andere deel van de cardan, bevestigd op de motoras.
- De motor: Mashima 14*32, wederom van GM&S. (Nee, ik heb geen aandelen in die firma. Maar om eerlijk te zijn: als je zelf treintjes in elkaar knutselt kan je bijna niet zonder.)

Als eerste heb ik de positie gekozen voor de bevestigingsbeugel van de motor. Hij kan niet te dicht bij het draaistel, want dan zit de messing strip in de weg. Hij kan ook niet echt ver naar achteren, want dan is de cardan te kort. Verder heb ik een plek gezocht waarbij de bevestigingsschroeven niet in de weg zitten van de nog aan te brengen onderdelen (accukisten en zo). Overigens kwam ik er niet onderuit om bij het boren van de gaten kleine hoekjes weg te halen van de randen waar die onderdelen tegenaan komen.
Om de bouten niet opvallend onder de bodemplaat te laten uitsteken, heb ik ze verzonken aangebracht: Na het boren van de gaten (2mm) met een driekanten ruimer aan de onderkant de gaten geruimd, zodat een verzonken schoefkop erin valt. (En u mag 1x raden waar ik die ruimer vandaan heb.....)



Vervolgens de bevestigingsbeugel opgeschroefd.



Wordt vervolgd,
Ton

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: BNLS-Werkspoor - Blokkendoos Motorpost anders aangedreven
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2008, 17:09:30 »
(En u mag 1x raden waar ik die ruimer vandaan heb.....)

Uit de opruiming? ;D

Mooi project Ton.
Meer NS in spoor 1!

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS-Werkspoor - Blokkendoos Motorpost anders aangedreven
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2008, 19:54:52 »
Toen de bevestigingsbeugel erop zat, kon ik de motor monteren. Wel eerst even laten inlopen, dat komt de levensduur en de prestaties ten goede. Nadat de motor zat, kon de cardan in elkaar geschoven, de worm in het draaistel, klodder vet erbij en afsluitkapje erover. Ook de lagers van de wormas nog even gesmeerd (die van de motor hadden bij het inlopen al een druppeltje olie gekregen). En natuurlijk de bedrading aansluiten. Omdat mijn testbaan digitaal is, heb ik er ook nog een decoder ingezet.

Toen was de boel klaar om te gaan proefrijden.. Stroom geven en ..... een verontrustend lawaai. Het bleek dat de cardankoppeling aanliep tegen de schoef waarmee het draaistel aan de messing strip vast zit.
Dus de hele boel weer uit elkaar, schroefkop afvijlen, alles weer in elkaar en nog een keer proberen. Nog steeds niet goed en als ik de schoefkop nog verder zou afvijlen, zou ik geen kop meer overhouden.
Na enig nadenken heb ik besloten om in de messing strip een knik naar beneden te maken. Dat is op zich een karweitje van niks, maar het resultaat is wel dat eerst alles weer uit elkaar moest en na het maken van de knik, de hoogte opnieuw moest worden afgesteld en de strip opnieuw moest worden getordeerd om de bak recht op zijn pootjes te krijgen. Dus weer veel passen en meten en in-elkaar-uit-elkaar.  Wie dit na wil bouwen: door deze ervaring van mij kunt u zich een hoop tijd besparen.

Op de foto hieronder zit alles gemonteerd in de uiteindelijke vorm. Dus met de knik.



Hierna liep het apparaat perfect. Rustige, gelijkmatige loop met een kalm snorrend motortje.

Als laatste kon ik nu de witmetalen onderdelen onder de bodemplaat plakken. Daarmee komt er gelijk het nodige extra gewicht aan de wagen, waardoor geen extra ballast meer nodig is.



En zo ziet het geheel er op dit moment uit.



Ik heb nog een test gedaan om te kijken of de mP met deze aandrijving aan mijn randvoorwaarden voldoet. Het resultaat: meer dan dat. Hij loop mooi en hij trekt meer dan één postrijtuig met gemak. Ik heb er uiteindelijk vier 4-assers achter gehad en daar had hij geen enkele moeite mee. Deze aandrijving is dus wat mij betreft een succes.

In de (nabije?) toekomst ga ik de opbouw maken en dan het hele rijtuig van een kleurtje en opschriften voorzien. Tegen die tijd zal ik nog wel eens een plaatje in deze draad plakken.

En dan heb ik ook nog een mDw van Kleinspoor liggen. Dus als de nieuwe Roco Blokkendozen er zijn, ga ik weer onderdelen bestellen.

Ton