Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Wim1969
Vandaag om 18:16:55
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:05:12
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 18:05:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:51:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Ben
Vandaag om 17:46:21
Modelspoorbaan van Einte door Paul1969
Vandaag om 17:36:22
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
Vandaag om 17:34:38
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 17:08:44
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Paul1969
Vandaag om 17:03:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
  

Auteur Topic: Overstap H0 naar N  (gelezen 6262 keer)

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #15 Gepost op: 18 October 2008, 22:28:57 »
Bedankt Han. Daar ik nog in het begin stadium zit moet ik nog beginnen met ontwerpen.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #16 Gepost op: 18 October 2008, 23:38:26 »
In hoeverre speelt beschikbaarheid (op langere termijn) een rol ? Ik hoorde een gerucht (speculaas ?) dat Roco plannen heeft te stoppen met N-spoor. Roco is dan wellicht niet de grootste N-spoor leverancier, ze zijn wel een belangrijke speler.

Sander

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #17 Gepost op: 18 October 2008, 23:44:04 »
Inderdaad stopt Roco per 1 januari 2009 met de productie van N-spoor, zo had Hans van Freebit.nl van de Roco-vertegenwoordiger gehoord. Her Roco-gamma voor N was niet bijzonder opzienbarend. Waarschijnlijk wordt alles overgeheveld naar de Fleischmann N-tak. De nieuwheden worden nog tot eind december uitgegeven.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #18 Gepost op: 18 October 2008, 23:52:01 »
Toch jammer, want ze maakten toch mooie modellen. Ook jammer dat de N-tak zo gering is in vergelijking met H0. N zou best groter mogen worden (kwa uitgaven en aanbod van materieel e.d.)

Echter zal het mijn stap niet beinvloeden ;)
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #19 Gepost op: 19 October 2008, 00:04:46 »
Roco is inderdaad niet de grootste N-spoor fabrikant. Toch is Roco in 'n bepaalde zin toonaangevend - Ze zijn het eerste bedrijf van de 'klassieke' leveranciers, die 'n bepaalde ommekeer hebben gemaakt. Na moeilijke tijden lijken ze nu in een uptrend te zitten. Andere leveranciers (Flm, M*) zijn nog op zoek naar 'n ommekeer.

Het denken in termen als 'jammer als het gaat verdwijnen' en 'het is schitterend spul' begrijp ik. Het is echter maar de vraag of ze N-spoor niet gaan zien als een niche-product. Als dat waar is, ben je aangewezen op kleinserie-fabrikanten.

Sander

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #20 Gepost op: 19 October 2008, 17:33:59 »
Vandaag even bij Railz het virus weer tot mij laten komen, heb namelijk een hele tijd geen zin gehad enzo, maar mn vingers beginnen toch zachtjes aan weer te jeuken :) Tijdens (uit)zoek werkzaamheden over mijn huidige (h0) en toekomstige (N) baan, liep ik weer tegen enkele vragen aan:

1) Is de FL* draaischijf (9475) goed aan te sluiten op de peco rails? Ik weet dat de draaischijf profirails heeft, is het op te lossen dat deze model rails heeft (andere versie van de schijf ofzo?) of hoe anders?
2) Is er bij de decoders een groot assortiment net als bij H0 of is dit veel beperkter? In H0 gebruikte ik altijd de Lenz Gold, is er in N een vergelijkbare  variant? Of anders, welke decoder wordt mij aangeraden om te gebruiken in N?
3) Voor H0 was ik van de plan om een Lux set aan te schaffen (slijper + zuiger) Deze zijn er ook in N, echter kom ik net tegen dat Tomix(??) ook zoiets maakt, maar dan goedkoper. Was zijn de verschillen tussen deze 2? Wat zijn eventueel de sites van de fabrikanten, dan kan ik dat zelf ook opzoeken.

Tot zover maar weer. Alvast bedankt voor de antwoorden.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #21 Gepost op: 19 October 2008, 17:51:02 »
@ santerdam
Gerucht gerucht. Roco vertegenwoordiger heeft gemeld dat Roc N over gaat laten aan Fleischmann . Lijkt me logisch gezien de productiecapaciteiten van FL* en Roco. Dus haast u op eurospoor voor de laatste leuke N lokjes van Roco. ;D
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #22 Gepost op: 19 October 2008, 18:04:57 »
Han, in de toekomst wordt het dus RH0co en FleischmaNN  :)

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #23 Gepost op: 19 October 2008, 18:41:38 »
Voor een draaischijf zou je kunnen kijken voor een HK-draaischijf.
Die is naar eigen inzicht op te bouwen.
Jajo heeft paar tijdje terug een foto geplaatst van een deel van de draaischijf bij nieuwe aanwinsten.
Je bent dan niet afhankelijk van standaard afstanden zoals die van fleischmann.

gr Alexander

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #24 Gepost op: 19 October 2008, 21:08:45 »
Hallo,

@ Alexander,
Bedankt voor die tip, zal ik zeker in mijn hoofd houden mocht ik niets vinden.

@ iedereen,
Ik denk dat ik ditmaal de hoogte ga overwinnen met een helix (naar het schaduwstation). Er is veel over gesproken, maar kan zo snel niet een mooi topic of goede uitleg vinden hoe dit gemaakt kan worden. Ik heb al wel een klein dingetje in anyrail gezet:


Vanaf niveau 0 zal de aftakking zo worden. De middelste sporen lopen de helix in naar beneden, +/- 20 cm lager. Daar zullen ze er zo uit komen en naar het schaduwstation gaan:


Nu zijn het 2 tegenbogen en meer niet. In mn hoofd lopen deze nogmaals 90graden de bocht door waarna het schaduwstation ligt. Ik heb ook zitten denken om de buitenste boog eerder af te takken en het laatste stukje als helling te laten lopen:


Ik moet het zo laten lopen omdat ik direct naast de helix last heb van een in de weg zittende koof :(

In deze schetsen heb ik gebruikt gemaakt van Peco code 55, R2 en R3 voor de bogen in de helix. Ik weet dat je de hoogtes kan afstellen met schroefdraden e.d. echter het berekenen en totale opbouw ervan zou ik niet weten, hiervoor zoek ik dus het juiste topic of site waar dit staat.

Alvast bedankt weer :D
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #25 Gepost op: 19 October 2008, 21:22:23 »
Regelmatig lees je dat R2-bogen tamelijk krap zijn. Ben je niet bang dat daarmee problemen gaan ontstaan.

Als je de helix (binnenbocht) uit R2 opbouwt, is de lengte van 1 cirkel relatief kort. Je moet in die ene cirkel wel voldoende klimmen om de trein ruimte te geven tussen de cirkels. Door die korte lengte zou je wel eens een hele steile klim kunnen krijgen. Zonder het precies uitgerekend te hebben, twijfel ik of het wel past.

Sander

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #26 Gepost op: 19 October 2008, 21:23:50 »
Denk wel dat het te krap zal zijn, daarom zou ik graag de manier van bouwen (en dus berekenen) willen hebben zodat ik het nogmaals kan doen, maar dan goed berekend ;)
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #27 Gepost op: 19 October 2008, 21:29:28 »
De rekenmethode :

- de omtrek van een cirkel is 2 x de straal (in meters) x 3,14
- de omtrek x 0,03 is de klim in 1 cirkel (bij 3% stijging)

Tik in Google in de zoekbalk in 2 * pi * <straal> * 0.03 en Google laat je meteen zien hoeveel meter je klimt in 1 rondgang van de spiraal. (Bij <straal> moet je de radius van je rails in meters invullen.)

Sander
« Laatst bewerkt op: 19 October 2008, 21:32:35 door santerdam »

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #28 Gepost op: 21 October 2008, 17:11:20 »
Ik ben geen rekenwonder, maar het moet wel lukken, al dan niet met hulp :P

Vandaag mn eerste N aankopen gedaan, liep alleen eerst naar de H0 afdeling :P Ik ga zo even foto's maken en zet ze bij de nieuwe aanwinsten neer :P

Ik heb echter weer een vraagje, hoe zit het met rail systemen in N? Ik ga dan 2-rail rijden, maar is marklin 3-rail N? Of zouden N-locs van marklin, als ze die hebben :P , gewoon op 2-rail kunnen rijden? Vroeg ik me ff af ???
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #29 Gepost op: 21 October 2008, 17:18:30 »
Waarom kijk je niet eerst even zelf op de site van Marklin naar N-spoor  ;D

Sander