Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 08:14:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Mat57 Benelux hondekoppen  (gelezen 11275 keer)

wvdm

  • Gast
Mat57 Benelux hondekoppen
« Gepost op: 17 October 2008, 07:33:07 »
Toen Mastica setjes maakte in de jaren 80 voor Benelux Hondekoppen had ik er geen interesse in. Sterker nog, ik heb zelfs zo'n setje gebruikt om er een hondekop tweetje van te maken. De setjes voor een tweetje waren er even niet, maar ik kon niet wachten. Met een stroom voerende koppeling reed deze gekoppeld met een viertje,ook met Mastica omgebouwd, en dat de bagage deur eigenlijk te smal was viel niemand op. Met een schakelaar in de bodem kon ik de stroom weer via de wielen laten gaan, zodat hij ook op eigen kracht als tweetje rond kon rijden. Nu heb ik nog een tweetje gemaakt en deze rijdt met de eerste gekoppeld, waarbij er een als dummy getrokken wordt.

Tot ik een Benelux stel met Mastica omgebouwd stel in het echt zag rijden op een modelbaan. Toen wilde ik die wel.
Ja, ik weet dat de Lima treinstellen te breed en te kort zijn, maar ik vind ze mooi als ik ze zelf gebouwd heb.

Via Marktplaats kon ik de onderdelen aanschaffen en op beurzen vond ik de pantograven ervoor van Sommerfeld. Via via hoorde ik dat er van Taco models nog supersets voor de daken waren, dus die heb ik ook aan geschaft. De front ramen heb ik van GMenS.

Er is in diverse draadjes al geschreven over ombouwen met Mastica, maar hoe dat nou precies in z'n werk gaat heb ik nog niet gevonden, dus heb ik tijdens het bouwen vele foto's gemaakt.


2 Lima hondekoppen voor een Belgisch en een Nederlands Benelux treinstel.

Hier zo'n setje van een tweetje. Op beurzen en internet zijn ze nog wel te koop.


Trappetje van Philotrain, fotootje van hun website. Verkleind van een Piko hondekop.

De nieuwe zijwand wordt af getekend op het treinstel voor de snij/zaag lijnen.

Het snijden lukt wel,

maar zagen met het blad van een ijzerzaag bevalt mij beter. Een beginnetje maken is schrapen, schrapen en nog eens schrapen tot je door de wand heen bent.

Als je eenmaal een beginnetje hebt, kan er goed gezaagd worden.

Achterin moet zorgvuldig langs de achter wand gezaagd worden.

2 wanden eruit, nog 6 te gaan.

Ik doe 10 foto's per bericht, wnt ik weet niet hoegroot de berichtjes mogen zijn.
In het volgende bericht ga ik lijmen.

groetjes
Wil

wvdm

  • Gast
Re: Mat57 Benelux hondekoppen
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2008, 07:50:57 »
Met Revell vloeibare lijm plak ik de zijwanden erin.

Eerst maak ik wat strookjes plastic uit de oude zijwand en plak die in de kap ter versteviging.

Ook in de ABk, want daar zitten de wanden zonder strip tegen elkaar en uit ervaring met vorige ombou projecten gaat het zonder versteviging scheuren, als je de kap van het onderstel afhaalt.

Voor het plakken eerst passen. Bij de blauwe strepen moet nog wat weg geschuurd worden.

De hulpstukjes

kunnen nu de nieuwe zijwand op zijn plaats houden.

Kijken of hij netjes geplakt zit. Nu de lijm nog nat is kan er nog gecorrigeerd worden.

Met plakband laat ik het een dag drogen.

Ondertussen is het interieur v/d 2de klas gemaakt.

De eerste klas is klaar om geverfd te worden.

De keuken heb ik van karton gemaakt. Hij wordt nog geverfd.

Tot zover.

Groetjes
Wil

« Laatst bewerkt op: 19 October 2008, 22:26:03 door Chris van Diesen »

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: Mat57 Benelux hondekoppen
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2008, 07:57:19 »
Dat is mooi Wil.

Bij mijn Benelux heb ik me niet bekommerd om de keuken, maar jouw oplossing vind ik heel goed.

Gerard

wvdm

  • Gast
Re: Mat57 Benelux hondekoppen
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2008, 08:12:09 »
Hier ben ik weer.

Terwijl de nieuwe zijwanden liggen te drogen verander ik ondertussen de bodems.

De nieuwe deuren komen niet tot onderaan de kappen, dus om doorkijkjes te voorkomen moeten er stripjes geplakt worden op het onderstel.

De pinnetjes zijn te lang en die heb ik ingekort.


De scheenplaten van de motor draaistellen heb ik hetzelfde gemaakt als de loop draaistellen van de tussen wagons. Was zoals het linkse draaistel.


De douane coupee past nu netjes over het in gekorte pinnetje.


Het plakband kan er af.


En er is geplamuurd.


Het hele dak is kaal geschuurd en kan nog wel wat plamuur gebruiken.


Van een restje plastic heb ik ook hier weer stripjes geplakt voor onder de deuren.


De gaten voor de onderdelen van de superset zijn geboord en de kappen staan in de plamuur.


Behalve de onderdelen heb ik ook zoveel mogelijk ducumentatie van deze treinen verzameld.

Nou ga ik beginnen aan het minst leuke werkje van ombouwen namelijk het schuren met waterproof schuurpapier korrel 400.

Tot zover ben ik. Wordt vervolgd.
Groetjes
Wil

wvdm

  • Gast
Re: Mat57 Benelux hondekoppen
« Reactie #4 Gepost op: 17 October 2008, 08:16:19 »
Dat is mooi Wil.

Bij mijn Benelux heb ik me niet bekommerd om de keuken, maar jouw oplossing vind ik heel goed.

Gerard
Bedankt, Gerard.
Het was jouw trinstel, die mij inspireerde om ook Beneluxen te maken.
Tijdens een oliebollen rijden van het Bollenspoor reden onze treinen tegen gesteld hun rondjes. Mijn vierwagen stel in IC kleuren en jouw Benelux.

Groetjes
Wil

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Mat57 Benelux hondekoppen
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2008, 09:55:03 »
zit er veel verschil tussen de gewone baggage deuren en de BNL bagage deuren?

Joto

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Tollens
Re: Mat57 Benelux hondekoppen
« Reactie #6 Gepost op: 17 October 2008, 10:29:24 »
Wil,

Het project ziet er goed uit, mooie detail foto's van de werkzaamheden en
toelichting.
Zo'n projekt heb ik voor de komende winter voor mezelf in gedachte.
2 vraagjes.
1) Het hulpstuk om de zijwanden op de juiste plaats te houden, heb je die
   zelf  gemaakt, aangeschaft of zit het bij de mastica set ?
2) De tekening op de onderste foto is die op enige wijze beschilbaar ?

Succes en hou ons op de hoogte.
John

wvdm

  • Gast
Re: Mat57 Benelux hondekoppen
« Reactie #7 Gepost op: 17 October 2008, 15:21:21 »
zit er veel verschil tussen de gewone baggage deuren en de BNL bagage deuren?
Ja, wel 2 mm.
groetjes
Wil

wvdm

  • Gast
Re: Mat57 Benelux hondekoppen
« Reactie #8 Gepost op: 17 October 2008, 15:29:14 »
Zo'n projekt heb ik voor de komende winter voor mezelf in gedachte.
2 vraagjes.
1) Het hulpstuk om de zijwanden op de juiste plaats te houden, heb je die
   zelf  gemaakt, aangeschaft of zit het bij de mastica set ?
2) De tekening op de onderste foto is die op enige wijze beschilbaar ?
Hallo John,

Antwoord op vraag 1, die hulpstukjes horen bij de ombouw set te zitten.
Bij deze BNL setjes zaten ze er niet bij en ik heb me naar gezocht om ze te vinden tussen m'n spulletjes.
Antwoord 2, in de bibliotheek bij de info boeken heb ik dit plaatje gevonden. Zoek functie Nederlandse treinen.

Succes
groetjes
Wil

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Mat57 Benelux hondekoppen
« Reactie #9 Gepost op: 17 October 2008, 15:39:32 »
Hey Wil,

Was het niet makkelijker geweest om een tussenbak op te offeren, deze in twee gelijke delen zagen. Hetzelfde met de kopbakken te doen, en deze vervolgens verlijmen met de twee halve tussenbakken..... Dan hoef je die stroomlijnkano's niet weg te vijlen op het dak  8) Tenminste, zo heb ik het gedaan......

Of bij een van de twee stellen de keukenramen vervangen door twee normale ramen, om een stel te maken zoals dat in de jaren 70 rondreed?

Wel een leuk project, suc6 ermee.

Grtz, Marcel

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Mat57 Benelux hondekoppen
« Reactie #10 Gepost op: 17 October 2008, 18:13:47 »
Wat je nog zou kunnen doen is verplaatsen motor naar de neus (bagage ruimte kant i.v.m interieur), houdt je meer ruimte over voor kortoppelingen tussen de bakken (kan dan ook met Fleischman N-spoor kortkoppelingen die je op de draaistellen lijmt).
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

wvdm

  • Gast
Re: Mat57 Benelux hondekoppen
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2008, 15:40:25 »
Bedankt voor de tip, maar dat doe ik niet. De originele koppelingen blijven eraan en tussen de bakken komen rubberen vouwbalgen met magneetjes.
Bij mijn plan-V, koploper, mat46, sprinter, 2 hondekoppen en de motorpost zijn de motoren ook te zien.
Een stel krijgt een schakelaartje in de bodem voor keuze stroom van het voorop lopende stel of eigen stroom.

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 19 October 2008, 16:27:00 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Mat57 Benelux hondekoppen
« Reactie #12 Gepost op: 19 October 2008, 18:49:44 »
Ben benieuwd!

Ik heb ook nog een Lima set liggen en een Mastica setje. Maar omdat ik (nog) geen baan heb, is de motivatie hiervoor niet zo groot  8)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

ReesCees

  • Gast
Re: Mat57 Benelux hondekoppen
« Reactie #13 Gepost op: 19 October 2008, 19:02:14 »
Altijd leuk om te volgen.

Dit soort plak en knipwerk is mijn ding niet maar waarom gebruik je zoveel plamuur?



Het lijkt wel stukadoren ipv een naadje wegwerken.

Je moet toch ook al die plamuur weer weg schuren en dan is een klein dun laagje toch genoeg (ik kan het mis hebben).

Verder ben ik benieuwd naar de vorderingen.

Kees-jan

NB wat voor soort "plamuur" gebruik je eigenlijk?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Mat57 Benelux hondekoppen
« Reactie #14 Gepost op: 19 October 2008, 19:05:38 »
Is mischien Stukadoor in zn dagelijks werk.

Ik gebruijk ook plamuur bij het ombouwen.
Maar net genoeg om het naadje te vullen, zodat ik het nog maar amper hoef te schuren.
Dan loop je ook nietr het risico dat je iets van de andere details wegschuurt.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)