Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:26:53
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:11:46
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 21:55:43
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
Vandaag om 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:40:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:30:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 21:03:52
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 20:22:06
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
  

Auteur Topic: 1100 Blauw Botsneus  (gelezen 10171 keer)

ACTS

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
1100 Blauw Botsneus
« Gepost op: 16 October 2008, 22:17:46 »
Beste Lezers,

Weet iemand waarom de Blauwe 1100's die een botsneus kregen, hebben rond gereden met verschillende fronten.

Ik bedoel : waarom alleen een geel front  of een geheel gele botsneus.

Ik heb foto's van bepaalde loknummers met alleen een geel front op de botsneus en naderhand  dezelfde lok ook weer met een geheel gele botsneus.

Was het niet zo dat de loks  bij een grote revisie zouden worden aangepast in de huisstijl kleuren.

Is mijn vraag: Waarom kregen sommige dan tussentijds ineens een geheel gele botsneus.

Groet

Berry


« Laatst bewerkt op: 17 October 2008, 06:45:12 door Northlander »

Niels1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: 1100 Blauw Botsneus
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2008, 23:01:33 »
Volgens mij was dat omdat ze een loc tekort hadden rond die tijd. en om de locs z.s.m. weer in dienst te nemen werden ze niet geheel overgespoten. om zo tijd te winnen, zodat ze sneller weer in dienst konden.

ACTS

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: 1100 Blauw Botsneus
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2008, 06:50:27 »
Niels,

Dank voor je reactie, wat mij ook bekend was.

Gaat mij er om waarom dezelfde loknummers die nog blauw waren en toch al een botsneus hadden, tussentijds zijn veranderd van een geel front op de botsneus naar een geheel gele botsneus??

Dit betekend dat de loks om de een of andere reden toch nog een keer zijn aangepast voordat ze definitief geheel geel/grijs werden.

En zoja, wie weet wat hiervan de reden was?

Groet

Berry

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8435
  • Spoor N
Re: 1100 Blauw Botsneus
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2008, 10:07:34 »
Gaat mij er om waarom dezelfde loknummers die nog blauw waren en toch al een botsneus hadden, tussentijds zijn veranderd van een geel front op de botsneus naar een geheel gele botsneus??
Andersom, de locs hadden een geheel gele neus en kregen later een geel front gelijk aan de andere locs.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8969
  • Hengelooo 1:160
Re: 1100 Blauw Botsneus
« Reactie #4 Gepost op: 17 October 2008, 10:14:00 »
En zoja, wie weet wat hiervan de reden was?

Wat ik mij kan herinneren was de reden van estische aard. Het gele vlak was gewenst i.v.m. de zichtbaarheid.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

ACTS

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: 1100 Blauw Botsneus
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2008, 23:08:41 »
Dank voor jullie reacties:

@Rick,
Als ik het dus goed begrijp zijn de zijvlakken van de botsneus naderhand weer blauw geschilderd/gespoten??

@Mispoes,
Maar bij beide uitvoeringen zijn de fronten al geel, en dus was de zichtbaarheid nagenoeg identiek.

Als ik oude foto's bekijk waren de vlakken op verschillende locs ook:

eerst geel front, later gehele neus geel.

of 

gehele neus geel, en later alleen nog maar geel front.


Blijft voor mij nog steeds een groot raadsel, waarom er verschillen waren.

Zijn er wellicht nog anderen die iets meer kunnen vertellen, alvast bedankt!

Berry




sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 1100 Blauw Botsneus
« Reactie #6 Gepost op: 17 October 2008, 23:32:17 »
Nou dan maar de officiële toelichting voor dit draadje van allerhande foutieve speculaties aan elkaar geknoopt wordt...

Je moet daarbij weten dat in de periode 1971-1978 slechts 35 locs van de serie 1100 de grijs/gele huisstijl kregen. De rest reed nog in Berlijnsblauwe kleur.

Tussen eind 1978 en begin 1982 kreeg de serie 1100 tijdens revisie hun frontversterkingen, toen nog voorzetneus genoemd. Gedurende die jaren waren er 4 verschijningsvormen van 1100'en op het NS-net te zien: blauwe en gehuisstijlde locs al dan niet met voorzetneuzen. Eigenlijk was er nog een vijfde variant en dat waren de eerste drie blauwe machines die een 'botsneus' kregen. Deze drie, de 1117, 1118 en 1138 kregen geheel gele neuzen, zoals Tilburg dat gewend was bij de gehuisstijlde locs. De gele zijvlakken van de neuzen sloten daarbij immers mooi aan op de al aanwezige gele zijvlakjes van de platte neus.  Volgens dezelfde procedure gaf Tilburg dus de blauwe locs een geheel gele neus. Een gele neusfront stond leuk op die blauwe locs, maar dat gele zijvlak leek niets tegen zo'n blauwe loczijwand. Op de overige blauwe 1100'en die ná deze drie hun neus kregen aangemeten werd het zijvlak van de neuzen Berlijnsblauw gespoten. Daarmee werd op dit detail dus nog één keer afgeweken van de "huisstijlpolitiek" van de NS, door de blauwe verf nog een keer te gebruiken.

De drie buitenbeentjes 1117, 1118 en 1138 werden tijdens een volgende revisie , eind 1982, qua neuszijkantbeschildering aangepast aan hun soortgenoten. Vanaf toen dus geen totaal gele neuzen meer op deze drie blauwe locs. Blauwe zijvlakken en een geel front, dat werd de uitvoering, zoals te zien op de eerste foto in dit draadje van de 1118 voor ICR.

Om het verhaal van de blauwneuzige 1100'en te completeren;
Vanaf 1983 kreeg een aantal exemplaren weer een grote revisie, waarbij 12 stuks hun blauwe kleur inleverden voor de huisstijlkleuren. Daarbij waren in 1985 de 1138 en in 1986 de 1117. De 1118 stond sinds begin 1986 terzijde en werd blauw naar de sloop gestuurd. Uiteindelijk was de 1121 de laatste blauwe 1100. Zij volgde in 1986 de gang van de 1118 naar de sloop.


Ik hoop met deze toelichting wat verheldering te hebben gebracht.

mzzl,
Wim
« Laatst bewerkt op: 17 October 2008, 23:36:06 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2161
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 1100 Blauw Botsneus
« Reactie #7 Gepost op: 17 October 2008, 23:52:46 »
Bij sommige blauwe 1100'en met botsneus was nog een andere afwijking te bespeuren; de zilverkleurige raamlijsten van de cabineramen waren ook berlijnsblauw geschilderd (o.a. bij de 1105).
Grtz!
Tedo

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 1100 Blauw Botsneus
« Reactie #8 Gepost op: 17 October 2008, 23:57:55 »
klopt Tedo. Dat was er eentje voor de fijnproevers.
Er zijn (let op heren van Roco ;) ) dus heel wat varianten op de botsneus 1100 te bedenken. Bij de grijsgele werden de aluminium patrijspoorten later ook geel geschilderd, ronde versus later geplaatste rechthoekige bufferschijven, nummerplaten en later witte plakcijfers op de blauwe exemplaren, enz. enz.
Met zo'n modelletje kun je dus weer jaren vooruit qua varianten.

Overigens jammer dat in het 1100-boek van Uquilair geen enkele plaat staat van een 1100 met geheel gele neus, laat staan dat er aandacht is besteed aan alle detail(-afwijkingen) binnen de serie en haar huisstijlperikelen.

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: 1100 Blauw Botsneus
« Reactie #9 Gepost op: 18 October 2008, 00:29:35 »
Uiteindelijk was de 1121 de laatste blauwe 1100.

Kleine wijziging:

De 1122 was de laatste blauwe loc. Vandaar dat de 1125 in het NSM nu door het leven gaat als 1122. Het was de laatste mogelijkheid om nog iets te bewaren om later een museale 1100 van de oude atributen (sierstrippen, nummerplaten, buizen op de neus net boven het draaistel, enz) te voorzien.

mvg,

Robin

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2161
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 1100 Blauw Botsneus
« Reactie #10 Gepost op: 18 October 2008, 01:29:25 »
De 1122 was de laatste blauwe loc zonder botsneuzen. De 1121 was wel degelijk de laatste blauwe.

Qua varianten voor Roco; ook de handgrepen naast de cabinedeuren van de geel-grijze loc's waren de ene keer geel, de andere keer grijs. Kwestie van goede foto's van het origineel bestuderen  ;)
Grtz!
Tedo

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8969
  • Hengelooo 1:160
Re: 1100 Blauw Botsneus
« Reactie #11 Gepost op: 18 October 2008, 01:33:29 »
De 1122 was de laatste 1100 die van botsneuzen werd voorzien, toevallig was deze blauw (zie ook boven). De laatste blauwe 1100 in de rijdende dienst was weliswaar de 1121 maar de laatste blauwe 1100 is de 1118 geweest die pas in 1990 gesloopt werd. Na zijn buitendienststelling (eind 1985) heeft de 1118 (met de 1126) jarenlang op het terrein van de wpl. Tilburg gestaan als leeg casco. De 1121 (en 1133) was al lang tot schroot verwerkt toen de 1118 gesloopt werd.

@Northlander: ik heb het misschien niet duidelijk omschreven. De blauwe locs met gele neuzen vond men er wat minder geslaagd uitzien (zie toelichting Sneek), vandaar dat men de zijkanten weer blauw heeft gespoten. Het front werd wel geel (afgezien van het bovenste stukje van de neus) vanwege de zichtbaarheid. Onderstaande foto illustreert hoe goed de blauwe zijkant overkomt:


1114 te Den Helder, 25-09-1983

Waren de zijkanten van de neus geel geweest dan was de foto heel wat minder fraai geworden...

 
« Laatst bewerkt op: 18 October 2008, 01:36:21 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2161
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 1100 Blauw Botsneus
« Reactie #12 Gepost op: 18 October 2008, 01:38:05 »
Toch vind ik het er niet zo raar uitzien hoor:


De 1138 in Roosendaal op 27 juni 1982

Bij de versie met blauwe zijkanten hadden ze voor "de mooi" eigenlijk ook de sierstrips moeten doortrekken met gebruikmaking van strips van gehuisstijlde loc's bijvoorbeeld (maar die zullen wel grotendeels weggegooid zijn)
« Laatst bewerkt op: 18 October 2008, 01:41:01 door Tedo »
Grtz!
Tedo

ACTS

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: 1100 Blauw Botsneus
« Reactie #13 Gepost op: 18 October 2008, 09:31:32 »
@Wim,

Hartstikke bedankt voor de uitvoerige toelichting.
Het raadsel is me nu duidelijk.

Ook alle anderen natuurlijk bedankt voor de info/input.

Betreft de raamlijsten, patrijspoorten en buffers was mij ook bekend.

Zoals al werd gemeld kon ik de huistijlkleuren perikelen ook niet terug vinden in het 1100 boek van Upuilair.

Maar met al deze informatie ben ik weer goed ingelicht.

Bedankt allemaal!

Berry


sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 1100 Blauw Botsneus
« Reactie #14 Gepost op: 18 October 2008, 10:43:27 »
Kleine wijziging:

De 1122 was de laatste blauwe loc. Vandaar dat de 1125 in het NSM nu door het leven gaat als 1122. Het was de laatste mogelijkheid om nog iets te bewaren om later een museale 1100 van de oude atributen (sierstrippen, nummerplaten, buizen op de neus net boven het draaistel, enz) te voorzien.

mvg,

Robin


Sorry, maar daar ben je mis mee. De 1122 verwisselde al in 1982 het blauw zonder neuzen gelijk voor huisstijl mét neuzen. De 1122 kwam op 15-01-1982 uit revisie als laatste van frontneuzen voorziene loc. Maar daarmee was 'ie dus zeer zeker niet de laatste blauwe. Het was wel de laatste waarvan nog een complete set nummerplaten en sierstrippen geplukt kon worden.  Na de 1122 werden verder nog gehuisstijld:


1983: 1103, 1115, 1106
1984: 1110, 1116, 1114
1985: 1108, 1105, 1138
1986: 1117, 1135.

Zoals ik al eerder zei waren er daarna in 1986 nog slechts drie blauwe 1100'en (met neus uiteraard); de 1118, 1121 en 1133. Daarvan bleef de 1121 het langst in de rijdende dienst.

groeten,
Wim

Het NSM zou wat mij betreft de platen en strips maar aan de echte 1122 (ook museaal bewaard) moeten afstaan. Schilder de  platte 1125 dan maar huisstijl  ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie