Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: 2 keerlussen en continu rijden  (gelezen 8041 keer)

Bart Oosterveld

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
2 keerlussen en continu rijden
« Gepost op: 15 oktober 2008, 18:57:07 »
Hallo,

Ik heb een baan die bestaat uit 2 keerlussen die tegen elkaar aanliggen.
Ik wil graag continu kunnen rijden, zonder trafo's om te zetten.

Nu wil ik het liefst analoog gaan rijden, maar ik weet niet of dat dan wel gaat lukken.

Heeft iemand een oplossing?

Ik heb wel wat gelezen over de ultieme keerlus, maar ik weet niet of die ook werkt wanneer ik 2 lussen tegen elkaar leg.


Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: 2 keerlussen en continu rijden
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2008, 19:41:45 »
Naar mijn idee met een paar "denkende" wissels en in elke lus een gelijkrichterbrug kom je al een heel eind, denk ik. Maar ompolen zal je toch telkens moeten doen. Je kan natuurlijk een automaat bouwen die voor jouw ompoolt, maar evident is het niet.

...of je kiest voor een 3-rail systeem met centrale geleider.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: 2 keerlussen en continu rijden
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2008, 20:08:00 »
Dat gaat analoog dus niet lukken. De polarisatie van de rails (+ of 0) bepaalt namelijk de rijrichting. Je kunt het station dus niet in 2 richtingen passeren zonder ergens om te polen.
Digitaal zijn er wel oplossingen voor.
No dress rehearsel, this is our life.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3736
Re: 2 keerlussen en continu rijden
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2008, 20:19:07 »
#Marc, het klopt dat je zonder om te moeten polen, niet door kunt rijden op deze baan. Echter is analoog wél een oplossing denkbaar, simpeler dan de digitale oplossingen, zoals de ultieme keerlus...

De kestie van ompolen is al genoemd, met "denkende" wissels, maar ook net zo goed met relais. Er zijn dan wel twee schakelmomenten, per lus één.

Met een magneetje en reedcontacten erbij ben je klaar voor de dubbele analoge keerlus.

En kun je doorrijden in beide richtingen.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2008, 20:21:16 door HuubvG »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: 2 keerlussen en continu rijden
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2008, 20:24:00 »
Kun de dat eens in een schema uittekenen? Denkende wissels polen namelijk niks om maar laten gewoon in één richting geen stroom door.
No dress rehearsel, this is our life.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3736
Re: 2 keerlussen en continu rijden
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2008, 20:30:42 »
Sorry, daar ga ik wel in de fout. Ik heb zelf nl van die oude Fleischmann H0-wissels, dat werden ook al denkende wissels genoemd. Daar zitten 4 contactpunt aan, waarmee je de rails van spanning kunt voorzien. Schakel je in dat geval de wissel om, dan wordt de spanning wél omgepoold. Dit moet je maar zien als een geschreven schemaatje..

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: 2 keerlussen en continu rijden
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2008, 20:54:37 »
Volgens mij zorgt een denkend wissel er alleen voor dat de stroom op het afbuigende óf het doorgaande spoor staat. Niks meer niks minder. Ompolen is er niet bij.
No dress rehearsel, this is our life.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3736
Re: 2 keerlussen en continu rijden
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2008, 21:05:26 »
Toch welles. Zeker weten! Schema volgt. Hier:


Je sluit dus het linker gedeelte (incl wissel) niet rechtstreeks aan, maar via de 4 contacten op het wissel. Zidoende poolt het wissel de stroom om en kan de trein doorrijden, nadat ze de (ompool!) schakelaar s2 gepasserd is. Nu is dat linkergedeelte inclusief wissel helemaal omgepoold. Dat kan duren tot is=n het station. Daar kan met net zo'n simpe;e schakeling, de trein stoppen en da trein uit de andere lus laten passeren óf stoppen.

Leuke baan om simpel te automatiseren. Als je die wissels niet hebt, kun je relais nemen. Ik denk dat je met 4 relais voor de hele baan klaar bent.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2008, 21:21:07 door HuubvG. Reden: aanvulling met schema en uitleg »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: 2 keerlussen en continu rijden
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2008, 21:14:45 »
Ik snap um niet.... :-[
Kun je hem uitleggen?
No dress rehearsel, this is our life.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3736
Re: 2 keerlussen en continu rijden
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2008, 21:38:21 »
Uitleg heb ik net aangevuld, zie boven.

Let erop dat ik het over denkende wissels heb, waaraan 4 contactpunten zitten. Die werken dus als relais. Heb je die niet, dan moet je relais nemen.

Je sluit dezelfde spanning als op de lus, de rode en blauwe lijnen.

Inrijstand: de contacten 2 en 4 zijn verbonden met linkerrail plus wissel. Na s2 is de wissel om en ligt in de goede stand. Niks openrijden. Tevens gaan nu de contacten 1 en 3 stroom verzorgen aan de linkerrails plus wissel. En die staan in verbinding met resp. 4 en 2, dus omgepoold.

Als je het nog niet snapt, leg ik het gewoon nog een keer uit. Maar nogmaals, ik denk dat jij een nieuwere soort denkende wissel voor ogen hebt. Daar lukt het dus niet mee. In dat geval.. ja relais ja. ;)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: 2 keerlussen en continu rijden
« Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2008, 21:51:13 »
En wat is en doet S2?

NB, dat zijn dan wel hele oude Fleischmann wissels. In mijn startsetje uit de laat jaren '70 zaten ze al niet meer.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2008, 21:55:41 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Bart Oosterveld

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: 2 keerlussen en continu rijden
« Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2008, 21:53:30 »
oké,

Bedankt voor alle adviezen!
Maar als ik nu geen denkend wissel heb, hoe ga ik dit schakelen met relais?

En hoe sluit ik mij 2e keerlus er dan op aan?

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3736
Re: 2 keerlussen en continu rijden
« Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:06:58 »
@Mark, S2 is de schakelaar die de wissel omschakelt.

Ergens in het traject zit ook een schakelaar S1. En nu een vraagje aan jou. Waar zou S1 dan voor dienen? Als je het antwoord weet, snap je mijn betoog.  :)

Edit: @Bart, ik wil wel eens een schema met een relais tekenen. Dat kost wel wat tijd.

Wat wil je? Doorrijden in het station of de treinen op elkaar laten wachten? Je kunt ook de trein in de keerlus laten wachten tot de andere trein bijvoorbeeld in het station gestopt is. Als je je wensen te kennen geeft, kan ik misschien eens wat tekenen voor je.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: 2 keerlussen en continu rijden
« Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:13:10 »
S1 is nieuw in je verhaal...    :-|
Overigens snap ik je betoog wel maar lijkt het me niet handig om telkens de hele hoofdbaan om te polen, want dat is in feite wat je doet. Volgens mij weet je op een gegeven moment niet meer welke kant een loc op gaat rijden, en met 2 keerlussen (zoals hier) gaat het niet werken.
No dress rehearsel, this is our life.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3736
Re: 2 keerlussen en continu rijden
« Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:32:17 »
S1 is nieuw in je verhaal...    :-| ...

De wissel moet toch ook op de heenweg omgezet worden? Daar is toch ook een schakelaar voor nodig?  ;D

Citaat
... Overigens snap ik je betoog wel maar lijkt het me niet handig om telkens de hele hoofdbaan om te polen, want dat is in feite wat je doet. ...
Waarom niet? Als je door wilt rijden en je kunt in beide richtingen rijden is dat toch prachtig? Zie de titel van t topic....
Citaat
... Volgens mij weet je op een gegeven moment niet meer welke kant een loc op gaat rijden, ...
In dezelfde richting als waarin ie reed voor ie stopte...
Citaat
...en met 2 keerlussen (zoals hier) gaat het niet werken.
Punt? En ik zeg je dat het wel kan werken. Vooral met het station als punt waar treinen uit tegengestelde richting binnen kunnen komen en weer vertrekken.